NEJLEPŠÍ KAMERA

O spolupráci Lubezkého a Alfonso Cuaróna se jako o revoluční psalo ještě před tím, než snímek zhlédli první festivaloví diváci, a po uvedení v kinech nikdo nezpochybňoval, že vynalezení přístroje pro snímání prostoru bez pevného bodu a choreografie i kompozice dlouhých záběrů zdánlivě bez střihu jsou promyšlené a nemálo opojné. Výtky byly slyšet pouze na adresu toho, že dříve ozvláštňující postup (záběry-sekvence, byť vzniklé mnohdy post-produkčně za pomocí triků) byl zautomatizován v klasickém hollywoodském vyprávění.
Nebýt ovšem sci-fi survivalu, jednalo by se o velmi vyrovnaný ročník. Philippe Le Sound by se svými geometricky přesnými kompozicemi a expresivním svícením byl konkurentem Deakinsovi, jenž velmi atmosfericky nasnímal nekonvenční thriller Zmizení, o kterém se ještě krátce po jeho premiéře psalo jako o jednom z hlavních oscarových laureátů. Práce Bruno Delbonnela a Phedona Papamichaela sice není tak okázalá, ale rozhodně na sebe strhává pozornost (ať již pro volbu černobílého materiálu, na kterou se zaměřovala část předoscarové marketingové kampaně, nebo pro měkké svícení vytvářející cílenou melancholickou náladu).
Šance podle FilmServeru:
- Velmistr- Philippe Le Soundáz:10%.
- Gravitace - Emmanuel Lubezki: 70%.
- V nitru Llewyna Davise - Bruno Delbonnel: 5%.
- Nebraska - Phedon Papamichael: 5%.
- Zmizení - Roger A. Deakins: 10%.
NEJLEPŠÍ KOSTÝMY

Sázka na jistotu se ale nejspíš vyplatí, protože právě retro může vyniknout svými kostýmy - a sedmdesátky jsou navíc v kurzu, takže by kalkul mohl vyjít. Je ale možné, že přece jenom dají Akademici přednost přesnosti a úslužnosti vyprávění a stylů před okázalostí, tedy 12 let v řetězech.
Překvapit může Velký Gatsby, ale nejspíš se bude opakovat situace z roku 2008 (Austrálie) a 1997 (Romeo a Julie), kdy si společnost Baze Luhrmanna musela vystačit pouze s nominacemi. A přitom právě fitzgeraldovská adaptace by si za svou komplexnost cenu zasloužila, protože vedle spolupráce se zavedenými módními značkami se tvůrci ohlíželi i na dobovou přesnost a funkčnost s ohledem na vývoj postav a vyprávění.
- Špinavý trik - Michael Wilkinson: 60%.
- Velmistr - William Chang Suk Ping: 7%.
- Velký Gatsby - Catherine Martin: 10%.
- The Invisible Woman - Michael O'Connor: 3%.
- 12 let v řetězech - Patricia Norris: 20%.
NEJLEPŠÍ VÝPRAVA

Protože je Velký Gatsby favorit části redakce, dáváme ho jako náš tip. Ovšem dobovky i sci-fi představují vděčný materiál, co se týče výpravy, a tak jde jenom o to, jestli Akademici dají přednost Gravitaci, u níž ale ve velkém úřadovaly počítače; Ona, kde je vytvořen promyšlený fikční svět budoucnosti, či Špinavému triku, potažmo 12 let v řetězech, v nichž šlo o zachování věrnosti době, do které jsou snímky zasazeny. Udělená cena zde může být jak pro jinak opomíjený titul (Velký Gatsby), tak "kompenzační" (řada nominací, ale málo z nich proměněných - potenciální případ Gravitace, spíše Špinavého triku), ale může dojít i k překvapení (Ona, které už cenu za výpravu má).
Šance podle FilmServeru:
- Špinavý trik - Judy Becker (výprava), Heather Loeffer (dekorace): 20%.
- Gravitace - Andy Nicholson (výprava), Rosie Goodwin a Joanne Woolard (dekorace): 20%.
- Velký Gatsby - Catherine Martin (výprava), Beverly Dunn (dekorace): 25%.
- Ona - K. K. Barrett (výprava), Gene Serdena (dekorace): 15%.
- 12 let v řetězech - Adam Stockhausen (výprava), Alice Baker (dekorace): 20%.
NEJLEPŠÍ VIZUÁLNÍ EFEKTY

Dobře, je tu ještě Hobit: Šmakova dračí poušť, ale doby, kdy byly oceňovány animované postavy, odešly spolu s koncem trilogie Pána prstenů. A triková koncepce pokračování Hobita může snímku spíš uškodit, protože jak přejde z dobrodružné fantasy na fantasy temnou, začne upřednostňovat spíše optické triky před těmi digitálními, aby se víc blížil prstenovské trilogii, které předchází.
Zbytek je v podstatě bez šance. Přítomnost Osamělého jezdce, který nemá vyrovnanou trikovou stránku, dokonce zarazí.
Šance podle FilmServeru:
- Gravitace - Tim Webber, Chris Lawrence, Dave Shirk, Neil Courbould: 40%.
- Hobit: Šmakova dračí poušť - Joe Letteri, Eric Saindon, David Clayton, Eric Reynolds: 30%.
- Iron Man 3 - Christopher Townsend, Guy Williams, Erik Nash, Dan Sudick: 10%
- Osamělý jezdec - Tim Alexander, Gary Brozenich, Edson Williams, John Frazier: 10%.
- Star Trek: Do temnoty - Roger Guyett, Patric Tubach, Ben Brossmann, Burt Dalton: 20%.
And The Oscar Goes To...
Málokdo pochybuje o tom, že Gravitace získá Oscara za kameru a vizuální efekty. Ještě méně lidí si myslí, že by to byly ceny nezasloužené. A takový názor zastávají i ti, kteří mají za to, že sci-fi survival představuje z hlediska spolupráce Cuaróna a Lubezkiho spíše krok zpět než vpřed a že triky místy vytrhávají z ponořeného sledování svou "atrakčností". Jediná kategorie, kde nominaci nemusí proměnit, je výprava. Nechme se překvapit.