Alfonso Cuarón (Gravitace) Je to skoro neuvěřitelné, ale tento mexický režisér, který si Gravitací suploval svůj dětský sen o tom, že se stane astronautem, obdržel nyní už svou šestou oscarovou nominaci a jen za samotnou Gravitaci je nominován hned ve třech kategoriích – nejlepší střih, nejlepší režie a jako producent v kategorii nejlepší film. Cuarón má s Gravitací nepochybně největší šanci právě v nejprestižnější kategorii, alespoň z pohledu samotných režisérů, kterou je nejlepší režie. Po dvou scenáristických nominacích za Mexickou jízdu a Potomky lidí je to jeho první "regulerní" oscarová nominace za režii. A hned při své první má opravdu velikou šanci na cenu dosáhnout. Gravitace je vizuálně naprosto jedinečná, je označovaná jako "technicky převratná" a myslím si, že Akademie ocení vedle kamery i režii Cuaronóva vesmírného bádání. Zavedl diváky totiž do míst, kam se obyčejný smrtelník nepodívá a pokud akademici budou mít dostatek pochopení pro tento aspekt, nepochybně si Cuarón sošku letos odnese. Po získání Zlatého glóbu za režii je Gravitace navíc i papírovým favoritem. Oscara by měl tedy letos získat právě on. Pokud…
David O. Russell (Špinavý trik) Pokud mu ho nevyfoukne David O. Russell se svým podfukářským retro snímkem Špinavý trik, který byl na americké půdě neobyčejně komerčně úspěšný a sklidil také výhradně pochvalné kritiky, především za herecké výkony v hlavních i vedlejších rolích, ale i za režii. Právě v těchto kategoriích bude Špinavý trik nepochybně bodovat, ale u režie je to poměrně otázka. Nás snímek tolik nenadchnul, viz. naše recenze nebo fanouškovská databáze čsfd, kde si snímek nevede příliš dobře a současných 62% (číslo je pochopitelně pohyblivé) je na film, který je nominován na deset Oscarů, podezřele málo. Špinavý trik má pro americké publikum, zřejmě díky zasazení do tamějších reálií a také díky faktu, že je inspirován skutečnou událostí, zřejmě svůj specifický význam a americké publikum a kritika ho chápu jinak než my. Proto má Špinavý trik při letošním oscarovém klání vedle Gravitace největší šanci i v režisérské kategorii. Pro Davida O. Russella je to po snímcích Fighter a po loňské Terapii láskou už třetí oscarová nominace za režii a stejně jako loni je i letos velkým favoritem.
Martin Scorsese (Vlk z Wall Street) Režisér filmu, kterému jsme udělili plné hodnocení, Martin Scorsese je jediný z pětice nominovaných režisérů, který nebyl v nominacích na Zlatý glóbus, ve kterých byl místo něj Paul Greengrass s Kapitánem Phillipsem. Akademie tedy dala přednost jemu, jehož Vlk z Wall Street je po režijní stránce vskutku strhující jízdou na vlnách drog a sexu, což je ale kombinace, která je sice divácky velmi lákavá a vděčná, ale pro "strnulé" akademiky je většinou příliš velkým soustem. Vypadá to, že již osmá oscarová nominace tohoto žijícího klasika v kategorii režie vyjde podobně jako v případě filmů Gangy v New Yorku, Letec a Hugo a jeho velký objev, které Scorsese za posledních dvanáct let uvedl, tedy opět na prázdno. Favority jsou letos Cuarón a také Russell. Ač je Vlk z Wall Street režijně daleko lépe zvládnutý než podobně laděný Špinavý trik, paradoxně jsou Scorseseho vyhlídky na zisk zlaté sošky menší. Škoda, protože zisk druhé zlaté sošky, kterou má za Skrytou identitu, by byla pro tohoto velkého filmaře určitě zasloužená.
Steve McQueen (12 let v řetězech) Zhruba stejně velké, respektive malé oscarové vyhlídky má britský režisér se jménem
herecké legendy, Steve McQueen se svým otrokářským dramatem 12 let v řetězech, které ale na rozdíl od autorky naší recenze pokládám za opravdu výborně zrežírované a ve výsledku velmi silné. Když s podobnou tematikou neuspěl v kategorii režie ani Quentin Tarantino se svým Nespoutaným Djangem, který mimochodem nebyl ani na listu nominovaných, těžko předpokládat, že by akademici zlatou sošku "darovali" letos právě McQueenovi, pro kterého je to navíc vůbec první oscarová nominace v této kategorii (tou druhou, kde se jeho jméno objevuje, je kategorie Nejlepší film). Nejpravděpodobnější verze bude ta, že Akademie vzala v potaz závažnost a nepochybně i režijní kvality McQueenova otrokářského dramatu, které mimochodem bylo i komerčně úspěšné, což je u vážně laděného filmu s takovouto tematikou rozhodně překvapivé, a samotná oscarová nominace je pro McQueena podobnou poctou, jako kdyby sošku získal. Režiséra tímto "vyznamenáním" Akademie poctila jako seriozního kandidáta, kterého na seznamu nominovaných určitě nevidíme naposled.
Alexander Payne (Nebraska) Černým koněm letošních oscarových nominací v kategorii nejlepší režie je podobně jako v roce 2005 a 2011, kdy byl v této kategorii nominován za filmy Bokovka a Děti moje, Alexander Payne, a dá se čekat, že i tentokrát vyjde režijně opět na prázdno. Payne je akademiky zatím ceněn "jen" jako scenárista, neboť za oba snímky obdržel jako "cenu útěchy" zlaté sošky v kategorii scenáristické. Tentokrát však vyjde na prázdno i zde, neboť u Nebrasky je zapsán pouze jako režisér. A jelikož jsme snímek zatím neměli možnost v naší distribuci vidět, a dosud není jasné, zda ho vůbec uvidíme, těžko soudit, nakolik je Payneova režie nominována po právu. Nicméně lze téměř s jistotou napsat, že ani tentokrát si kýžené uznání jako režisér v podobě Oscara v této prestižní kategorii neodnese.
And the Oscar Goes to… Nejpravděpodobnějším oscarovým laureátem bude letos Alfonso Cuarón. Jeho vizuálně strhující, přitom komorní novodobá vesmírná odysea Gravitace má velkou šanci přinést svému režisérovi ocenění za jedinečné technické mistrovství. Velkým konkurentem mu je pouze David O. Russell, který se svým Špinavým trikem opět trefil jak do vkusu diváků, tak i do vkusu kritiků (alespoň těch amerických). Zbývající tři režiséři odvedli kvalitní režijní práci, ačkoliv u Nebrasky jsme to zatím neměli možnost posoudit, každopádně jejich šance jsou spíše teoretické. Rozhodovat by se tedy mělo mezi Cuarónem a Russellem.
Šance podle Filmserveru:
- Alfonso Cuarón: 40%
- David O. Russell: 30%
- Martin Scorsese: 15%
- Steve McQueen: 10%
- Alexander Payne: 5%