V kategorii nejlepší hudba se tentokrát utkají tři ostřílení mistři s dvěma zelenáči. Kdo letos složil oscarový soundtrack a kdo nazpíval nejlepší titulní píseň? Komu podle Filmserveru spadne soška do klína?

Kategorie nejlepší hudba přitahuje v posledních letech stále větší a větší pozornost a pro spoustu filmových fanoušků je perfektní audio doprovod u filmu podstatnou položkou na celkovém dojmu. Oproti kategorii nejlepší píseň se v hudbě člověk už má na co spolehnout, protože nominovaná jména se v mnoha případech stále opakují. Někdo sbírá sošky, někdo zase nominace a letos to vypadá na pěkně těsný souboj. Dostane
John Williams po dvaceti letech šestou sošku? Nebo čeká na dosud neoceněného
Alexandra Desplata? Pojďme si to rozebrat hezky popořadě.
John Williams – Zlodějka knih
Devětačtyřicet nominací na Oscara za více než padesátiletou kariéru hovoří samo za sebe. Ne snad že by se jméno
John Williams objevovalo na seznamu každoročně už od jeho prvních filmů, ale od té doby, co se zařadil mezi špičku, nebývá výjimkou, že obsazuje dvě nebo dokonce tři pozice v seznamu nominací (pokud dojde i na kategorii nejlepší píseň).
Zlodějka knih je přesně jeho šálkem kávy. Knižní adaptace s perfektní zápletkou, na kterou on svým mistrovstvím šroubuje takové melodie, že si je už navždy budete spojovat s konkrétními charaktery a scénami. Soundtrack příběh přímo vypráví a
Williams, který se nenechal strhnout hypermoderními technologiemi, stále sází na čistý zvuk symfonického orchestru. Třešničkou na dortu celého soundtracku je poslední track
Book Thief, kde
Williams rozvíjí hlavní téma z úvodu, které je ve svém tragickém ladění diamantem jeho mnohaleté filmografie.
John Williams - Book Thief
Steven Price – Gravitace
Pro šestatřicetiletého nováčka mezi filmovými skladateli
Stevena Price je nominace za
Gravitaci tou úplně první a proto také dosud největším úspěchem. Jak jsme už psali v
naší recenzi,
Price pojal celé album elektronicky a syntetizátory promlouvají z každé dynamičtější skladby. Tím nejlepším, čeho se pak na soundtracku dočkáte, je jednoznačně pětiminutová skladba
Shenzou, která v závěru mohutně graduje ve spolupráci smyčců, elektra a sborů.
Steven Prrice - Shenzou
William Butler, Owen Pallett – Her
Nominace snímku
Her v kategorii nejlepší hudba působí trochu jako divoká karta v rukou akademiků. Film, který do našich kin vtrhne na konci března pod názvem
Ona, na sebe zatím nepoutá mnoho pozornosti, ačkoliv v hlavních rolích září
Joaquin Phoenix a
Scarlett Johansson. Soundtrack napsal kanadský houslista a pianista
Owen Pallett ve spolupráci s kapelou Arcade Fire. Vzešlo z toho pozoruhodné dílko, které zaujme zejména svou neuspořádaností, v jejimž duchu se jednotlivé motivy a styly prolínají bez znatelného řádu. Celkově se soundtrack nese někde na pomezí indie rocku a alternativy.
Owen Pallett - Dimensions
Alexandre Desplat – Philomena
Letos napsal
Alexandre Desplat hudbu k šesti snímkům, z nichž
Philomena je jediný v angličtině, jinak se tento třiapadesátiletý rodák z Paříže věnuje spíš skládání pro filmy francouzské. Režisér
Stephen Frears ale už se skladatelem spolupracoval několikrát (např. v životopisném snímku
Královna), a tak nebylo žádným překvapením, že
Philomena dostala do vínku právě jeho. A soundtrack je typicky
desplatovský – decentní s množstvím kouzelných melodií, které se volně prolínají a doplňují jediný ústřední motiv.
Desplat se drží v klidnějších vodách a na rozdíl od
Williamse povětšinou směřuje k minimalističtějšímu pojetí. Ze symfonického orchestru vybírá ojedinělé nástroje jako piano, zvonky, harfu a housle, což je dobře slyšet třeba v úvodním tracku
Philomena nebo ve skladbě
Birth. Z alba promlouvá jedinečný autorský rukopis a celkový dojem se hodně blíží
Podivuhodnému případu Benjamina Buttona, který by měl v přímém srovnání ale zřejmě trochu navrch.
Alexandre Desplat - Philomena
Thomas Newman – Zachraňte pana Bankse
Tím, kdo jednoznačně nemohl v letošních nominacích chybět, je také
Thomas Newman, ačkoliv je na rozdíl od
Williamse právě tím sběratelem nominací. Loni se mu nepodařilo získat sošku za bondovku
Skyfall a v minulosti mu těsně unikla třeba za fantastický soundtrack k nezapomenutelnému snímku
Vykoupení z věznice Shawshank. Přesto patří Newman ve své branži k absolutní špičce a rozhodně po právu. Jeho soundtracky jsou svěží a hravé, právě jako
OSTčko k filmu
Zachraňte pana Bankse. V něm se mísí sólo na piano, výrazné perkuse a také flétny, které jsou jedním z jeho poznávacích znamení. V některých tracích jako
Uncle Albert, To My Mother nebo
Laying Eggs zřetelně poznáte odkaz na některé jeho dřívější práce (například
Seznamte se, Joe Black). Hudba to není nijak převapivá, pokud máte z
Newmana něco naposloucháno, tak vám to možná chvílemi bude připadat jako sestřih z toho, co už bylo napsáno. Nicméně stále je to kus solidní práce.

Thomas Newman - Ginty Love
And The Oscar Goes To...
Zatímco loni velmi překvapivě zvítezil
Mychael Danna se soundtrackem
Pí a jeho život (o němž jsme psali
zde) a zbylí nominovaní
Williams,
Desplat i
Newman zůstali bez sošky, letos je více než nepravděpodobné, že by nepřipadla právě jednomu z nich.
Steven Price má svou první nominaci, což je pro takového nováčka životní úspěch a můžeme se jen těšit, co zajímavého nám přinese jeho budoucí práce, a soundtrack k snímku
Her by byl od akademiků trochu výstřel do neznáma. A i když právě
Newman a
Desplat čekají na svého prvního Oscara,
John Williams má ale se
Zlodějkou knih přece jen lehce navrch. Celkově to ale bude velice těsné.
Šance podle Filmserveru

Konečně se dostáváme také ke kategorii nejlepší píseň, kde se letos děly věci. Jedním z největších překvapení je rozhodně opomenutí Lany Del Rey a jejího vynikajícího songu k filmu
Velký Gatsby Young and Beautiful. Na listu nominací se naopak objevila jména, o nichž v tuzemských médiích dosud nepadlo ani slovo. Na poslední chvíli byl z nominací
diskvalifikován snímek
Alone Yet Not Alone - americké historické drama, jehož se česká kina pravděpodobně nikdy nedočkají a který za mořem veřejnost hodnotí vesměs jako brak, si přesto s písní v podání Joni Eareckson Tada našel místo vedle Pharella Willamse, U2 nebo muzikálové jedničky
Idiny Menzel. Naštěstí ale byla jeho šance na sošku eliminována. Poslední nominovanou skladbu má už jako druhé želízko v ohni snímek
Her, o němž jsme se zmiňovali výše.
Já padouch 2
Pharrel Williams - Happy (hudba a text: Pharrel Williams)
Ledové království
Idina Menzel - Let It Go(hudba a text: Kristen Anderson-Lopez a Robert Lopez)
Mandela: Long Walk to Freedom
U2 - Ordinary Love(hudba: Paul Hewson, Dave Evans, Adam Clayton and Larry Mullen, tetx: Paul Hewson)
Her
Karen O - The Moon Song(hudba: Karen O, text: Karen O a Spike Jonze)
And The Oscar Goes To…
Oproti kategorii nejlepší hudba se šance na výhru zdají přece jen trošku jasnější. Že by vyhrál
The Moon Song, asi nikdo nečeká a i když muzikálové písně v posledních letech slavily znažný úspěch, letos stojí proti
Idině Menzel dva příliš silní konkurenti. Pro U2 je nominace za
Ordinary Love už druhou v jejich kariéře. V roce 2003 se jim nepodařilo zvítězit se skladbou
The Hands That Built America z filmu
Gangy New Yorku a letos to vypadá zase na těsnou prohru. Stačí jeden poslech a najednou víte, že to prostě musí být Pharrell Williams.
Šance podle Filmserveru:
- Pharrell Williams - Happy 55%
- U2 - Ordinary Love 25 %
- Idina Menzel - Let It Go 15%
- Karen O - The Moon Song 5%