Měla to být klasická "In and out" jednorázovka. Profesionálně naplánovaná a odvedená akce, která neměla trvat déle jak půl hodiny. Nakonec vzdorovali Američané na nepřátelském území mnohonásobné přesile somálských bojovníků a prakticky všech, kdo měli zbraně, patnáct předlouhých hodin. To, co mělo být rutinní akcí, se změnilo na krvavá jatka a označení "Peklo na Zemi" získalo svoji děsivě reálnou a nemilosrdně skutečnou podobu. Za těch osmnáct mrtvých vojáků, které Američané ten den ztratili, ve srovnání s tisícovkou mrtvých Somálců, můžou být vlastně ještě rádi. Každopádně na třetí (a čtvrtý) říjnový den roku 1993 Američané jen tak nezapomenou. A nezapomněli na něj ani producent
Jerry Bruckheimer a režisér
Ridley Scott, kteří o něm natočili film
Černý jestřáb sestřelen.
![Fotografie z filmu Černý jestřáb sestřelen / Black Hawk Down](/img/36805.jpg)
V Somálsku v roce 1993 zuří občanská válka a vládne hladomor. Poté co ozbrojené skupiny generála Aidida zabijí dvacet čtyři pakistánských příslušníků vojenského sboru OSN, je na generálovu hlavu vypsána odměna 25 tisíc dolarů. Akcí, ve které chtějí Američané chytnout dva z Aidiových blízkých lidí, jsou pověřeny speciální americké jednotky Rangerů pod vedením Eversmanna (
Josh Hartnett) a jednotky Delta Force pod velením Hoota (
Eric Bana). První komplikace nastane v okamžiku, když se při úhybném manévru jednoho z "Jestřábů" (helikoptéra Black Hawk) zraní mladý nováček Blackburn (
Orlando Bloom). To ale není ještě nic ve srovnání s tím, co na americké profíky čeká. Zanedlouho se totiž rozpoutá to pravé válečné peklo, při kterém budou moci Somálští rebelové slavit a dvakrát zvolat:
"Černý jestřáb sestřelen!".
Ridley Scott po sérii průměrných a bezvýrazných filmů
Bílá smršť a
G.I. Jane chytil na počátku druhého tisíciletí nový dech a tvůrčí sílu. Na přední pozice mezi režisérskou elitu se vrátil s oscarovým historickým velkofilmem
Gladiátor, kde mu Oscar za režii unikl jen o vlásek ve prospěch Stevena Soderbergha s jeho "kokainovým" dramatem
Traffic: nadvláda gangů. O rok později se Scott rozmáchl dokonce ke dvěma filmům. Jedním byl rozporuplně přijatý sequel
Mlčení jehňátek nazvaný
Hannibal a druhým bylo právě válečné drama
Černý jestřáb sestřelen. V tomto adrenalinovém válečném nášupu můžeme spatřit Scotta opět ve vrcholné režijní formě.
![Fotografie z filmu Černý jestřáb sestřelen / Black Hawk Down](/img/36807.jpg)
Snímek je v podstatě dvouapůlhodinovým a téměř nikdy nekončícím záznamem-reportáží bitvy, kterou sledujeme jakoby živě a z bezprostřední blízkosti. Míra autenticity dosažená Scottem a jeho kameramanem
Sławomirem Idziakem (oba nominace na Oscara) je v tomto filmu maximální a po této stránce nemá
Černý jestřáb sestřelen téměř žádnou výraznou slabinu. Vidíme válku, či spíše jeden výsek z ní, tak skutečně a nezfalšovaně, jak je to ve filmu vůbec možné. Scott se zde přibližuje drsnosti a autenticitě legendární bojové sekvence z úvodu
Zachraňte vojína Ryana, kterou zde ale natáhnul do podoby celovečerního filmu. Po pomalejším rozjezdu v zázemí před hlavní akcí následuje téměř nepřetržitý sled akce, která nenechá diváka prakticky až do závěrečných titulků vydechnout.
Scott zde využil početný a pestře namíchaný herecký ansámbl. Ačkoliv si zde všimneme (tehdejší) hollywoodské naděje Joshe Hartnetta, který se ve stejném roce stihnul objevit rovnou v osmi (!) filmech, mimo jiné i v popcornovém blockbusterovém slaďáku
Pearl Harbor, a Eric Bana, kterého
Hulk a
Troja teprve čekaly, nemá
Černý jestřáb sestřelen žádného hlavního hrdinu - tím je totiž samotná bitva. Nicméně se zde objevuje řada dalších, známých i méně známých jmen. Předně je tu "Legolas" Orlando Bloom, kterého si Scott vybral později do hlavní role svého historického eposu
Království nebeské.
![Fotografie z filmu Černý jestřáb sestřelen / Black Hawk Down](/img/36813.jpg)
Dále je tu zkušený
Tom Sizemore, který měl s válkou také už své zkušenosti ze zmíněného Spielbergova
Zachraňte vojína Ryana. Trochu překvapivě tu najdeme i některé britské zástupce a mimochodem i herecké partnery z
Trainspottingu,
Ewana McGregora,
Ewena Bremnera a třetího z britů
Toma Hardyho, pro kterého to byla vůbec první (a velká) filmová zkušenost. V roli medika se tu objeví i pozdější představitel agenta Grahama z televizního
Hannibala Hugh Dancy. A tak bychom mohli s výčtem jmen pokračovat ještě dál.
Co musíme na filmu ještě zmínit a ocenit, je práce se zvukem (Oscar), která kombinuje reál (točilo se v Maroku) a pestrou hudební složku, která obsahuje i některé rockové a jeden hiphopový kousek, které nepřeslechnete (Alice in Chains, Faith No more, House od Pain) a samozřejmě režisérovu oblíbenou
Lisu Gerrard, kterou bylo možno zaslechnout již v
Gladiátorovi. A pochopitelně, co by byl Scott bez svého dvorního střihače
Pietra Scalii (druhý Oscar), který odvedl jako tradičně svoji práci na profesionální úrovni. A při vší úctě k Ronu Howardovi a jeho
Čisté duši, Oscar za režii by v tomto roce více slušel právě Scottovi.
Černý jestřáb sestřelen je takřka dokonalým válečným filmem (záznamem), při kterém se i přes jeho délku nudit nebudete, a pokud ano (přeci jen válečná vřava zde také na malou chvíli utichne), tak jen trochu.
Oficiální trailer filmu Černý jestřáb sestřelen