
A - Arda
Arda představuje veškerý svět, v němž se odehrávají příběhy Hobita a Pána prstenů. Tvoří ji de facto dva kontinenty: na východě leží důvěrně známá Středozem, na západě se rozkládá Aman. Ani ten však není divákovi zcela neznámý; součástí Amanu je totiž Valinor, neboli Země neumírajících, kam se na přelomu Třetího a Čtvrtého věku odebrala drtivá většina elfů. Na konci trilogie Pána prstenů tam odplouvá rovněž Frodo s Bilbem. Mezi oběma kontinenty se nachází ostrov Númenor, nicméně tomu se budeme věnovat níže, stejně tak vzniku Ardy.
B - Balrogové

C - Cesta
Prostě cesta. Dobrodružství za člověkem do obýváku nepřijde (pokud tedy nemáte slušné domácí kino), za hobitem tuplem ne. Tolkien vsadil na kontrast mezi světem, v němž se neustále odehrávají velké události a bezstarostnou pohodou hobitů, jimž je nejlépe ve vlastních norách u masivního a častého žvance. O cestě pojednávají dva nejznámější příběhy slavného spisovatele a v obou případech se na ni vydává hobit - nejprve Bilbo, později Frodo. Nejsou ovšem jedinými poutníky. S nimi, za nimi, vedle nich či proti nim cestuje celá řádka dalších postav různých ras i poslání. Sledovat Tolkienovské filmy zkrátka znamená stát se účastníkem dobrodružných výprav.
Č - Čaroděj

D - Druhý věk
Začal logicky po konci Prvního věku, jenž patřil elfům a končil porážkou Morgotha. Došlo v něm k potopení Númenoru a tím pádem k příchodu Dúnadanú do Středozemě, avšak ze zničeného ostrova uprchl rovněž Sauron. Ukovány byly Prsteny moci. Nejdůležitějším bodem Druhého věku je rozhodně spojenectví elfů a lidí, které vzniklo v důsledku sílící Sauronovy moci a vyvrcholilo Válkou posledního spojenectví. V Bitvě na Dagorladu došlo k obléhání Barad-dûr (Sauronova věž, dobře známa z Pána prstenů), Isildur nakonec dokázal zlomeným Narsilem, mečem svého padlého otce, useknout Sauronovi prst s Jedním prstenem, temný pán byl poražen a Druhý věk skončil. Bitva na Dagorladu je k vidění v úvodu Společenstva prstenu.
E - Elfové

F - Fikce
Respektive fikce ve fikci. Mezi knižními předlohami a filmy se navzdory snahám o věrnou adaptaci rozdíly najdou. Filmový Pán prstenů například přišel o charakteristickou postavu Toma Bombadila, jenž v prstenovské trilogii několikrát pomůže hobitům. Eomér zase ve Dvou věžích není vyhnán a nevrací se spolu s Gandalfem, nýbrž bojuje po boku Aragorna a Theodéna v Helmově žlebu; role Theodéna s Eoméremem byly pozměněny rovněž při bitvě u Minas Tirith. Knižní Aragorn byl proti filmovému neotřesitelnější, nikdy nebyl zraněn a jeho románku s Arwen je věnován menší prostor. V Hobitovi pro změnu vůbec nevystupoval Legolas, byl dosazen filmaři z důvodů větší provázaností s dříve natočenou trilogií Pána prstenů. Postava elfky Tauriel je filmaři smyšlena kompletně. Odlišností by se našlo více, koneckonců i ony mohou býti impulsem k četbě původních knih. Nutno ovšem podotknout, že filmový Pán prstenů některé odchylky smazal ve svých prodloužených verzích.
G - Gondor

I - Isildur

J - Jeden prsten
„Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže, jeden všechny přivede, do temnoty sváže, v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.“ V Hobitovi užitečný, avšak na první pohled jinak bezvýznamný kouzelný prsten, darující svému nositeli neviditelnost, se v průběhu času ukáže býti Jedním prstenem, Sauronovým strašlivým nástrojem moci. Prstenů bylo celkem dvacet, přičemž vládnoucí Jeden ukul Sauron jako poslední v ohni Hory osudu a měl moc ovládnout všechny ostatní. Svému nositeli jako vedlejší účinek propůjčoval neobyčejnou dlouhověkost (Glum byl stár přes pět set let), rovněž však devastoval jeho mysl. Velkou odolnost proti jeho působení prokazovali hobiti - proto se jako nejspolehlivější nositelé prstenovského břemena osvědčili Bilbo s Frodem, ač to nebylo bez následků.
K - Kraj

L - Lidé
Lidé tvoří jednu z ras Středozemě a představovali de facto ošizenou verzi elfů - byli slabší, méně zruční, ošklivější a snadněji podléhali vnějším vlivům. Důkazem lidské slabosti byly prsteny moci; lidé jich dostali devět, podlehli Sauronově zlovůli a stali se z nich hrůzní Nazgûlové. Koncem třetího věku, kdy ostatní rasy ze Středozemě pomalu mizely, nastal lidský rozmach, který byl završen vítězstvím Rohanských a Gondorských vojsk ve válkách o prsten. Má se za to, že odrůdou lidí jsou také hobiti, nicméně podrobnosti ohledně jejich původu nejsou známy. Hobiti totiž tak trochu... nikdy nikoho nezajímali.
M - Mordor

N - Númenor
Númenor byl ostrov, nacházející se mezi Amanem a Středozemí. Ve Druhém věku ho Valar za věrnost v bojích proti Morgothovi věnovali lidem, jimž navíc prodloužili život - vznikla tak populace Dúnadanů, dlouhověkého lidu. Zkázou se jim stal Sauron, který tu byl původně vězněn, avšak postupně získával moc a nakonec přinutil Dúnadany zaútočit na Valinor. Následkem všeho konání byl jediný moment v historii celé Ardy, kdy do hry zasáhl Eru Ilúvatar (jakási Tolkienovská obdoba nejvyššího boha a stvořitele), jenž smetl Númenorské námořnictvo a potopil celý ostrov (ten tak bývá často přirovnáván k bájné Atlantidě). Přeživší Dúnadani s Elendilem a jeho syny Isildurem a Anárionem v čele se usadili ve Středozemi, kde založili Gondor s Arnorem. Svou dlouhověkost však Dúnadani ztráceli, čím více se mísili s obyčejným lidem. Arnor nakonec doplatil na boje s čarodějnou říší Angmar, vedenou Pánem nazgûlů. Poslední přeživší Dúnadani byli známi jako Hraničáři, kteří mimoděk strážili bezpečnost Kraje. Jedním z nich byl nám dobře známý Aragorn.
O - Orli

Q - Quenijština
Quenya je jazykem vznešených elfů a je jazykem velmi starým. Ve třetím věku se stále používala v těch místech Středozemě, kde žili elfové, znali ji však rovněž dúnadani, jelikož byla v omezené míře užívána také na Númenoru. Ve Středozemi je známější jiný, i když spřízněný elfský jazyk - Sindarština.
R - Rhovanion
Rhovanion = Divočina. Nachází se tu Temný hvozd včetně dočasného Sauronova příbytku, pevnosti Dol Guldur. Na severovýchodě Rhovanionu se tyčí Osamělá hora, alfa i omega trpasličího putování v Hobitovi. Napříč věky v této oblasti žili elfové, enti, lidé (mimojiné předkové Rohirů, obyvatel Rohanu) a dokonce i hobiti, které strach z Dol Guldur a Angmaru vyháněl dál na západ, dokud nenašli svůj Kraj.
Ř - Řeky

Š - Šedé přístavy

T - Třetí věk
Ve Třetím věku se odehrávají příběhy Hobita a Pána prstenů (s jehož dějem končí zároveň tento věk), je tedy divákům i čtenářům nejznámější. Charakteristickým pro něj jsou nástup lidí k moci, odchod elfů na západ a také temný pán Sauron, jehož pády Třetí věk lemují. V téže době hobiti osídlili svůj milovaný Kraj.
U - Utumno

V - Valar
Slovo Valar označuje duchovní bytosti, žijící na kontinentu Aman; jsou často považovány za cosi jako bohy. Takové označení není úplně nepřesné - nejvyšší bytostí v tolkienovské mytologii byl Eru Ilúvatar, jenž stvořil Ainur. Jednou se rozhodl zhmotnit jejich vize, respektive jejich hudbu, když před ním zpívali. Vznikl tak svět (Arda), elfové a lidé (jediné dvě rasy, stvořené samotným Eru). Valar a Maiar se říkalo těm z Ainur, kteří sestoupili do Ardy a vzali na sebe hmotnou podobu, přičemž Valar byli mocnější. Jejich společným úkolem bylo vládnout Ardě a utvářet její tvář i dějiny. Mezi Valar se původně počítal také arcizloduch Melkor (Morgoth), nejsilnější z Ainur, jenž plánoval uzmout Ardu pro sebe, později však mezi Valar přestal být počítán a jako poctivý záporák čelil odporu dobra. Jeho služebník Sauron patřil mezi Maiar a byl v jejich rámci patrně rovněž nejsilnější.
Y - Yavanna

Z - Ztráta prstenu
Ztráta Jednoho prstenu obvykle nebyla ztrátou v pravém smyslu slova. Prsten měl vlastní vůli, své dočasné majitele byl schopen kdykoliv zradit a mířil neustále zpět k Sauronovi, svému pánovi - proto v řece sklouzl z prstu Isildurovi, aby ho mohl najít Sméagol (Glum). V jeskyních zase využil náhodného setkání Gluma s Bilbem Pytlíkem, aby mohl po několika staletích opět na světlo světa, kde ho nakonec Bilbo přenechal Frodovi. Po Gandalfově doporučení, samozřejmě.
Ž - Železné hory
V Železných horách, alias Ered Engrin, ležících na severu Středozemě, si temný pán Morgoth zbudoval svou pevnost a líheň potvor Utumno. Po Válce hněvu (poslední velká válka Prvního věku, v níž Morgoth padl a předal tak žezlo parchanta Sauronovi) byly Ered Engrin rozbity a zachovaly se z nich tři menší části, zvané Mlžné, Šedé a Železné hory. Zhruba v půli cesty mezi všemi se nachází Osamělá hora.