Avengers: Endgame

Recenze: Avengers: Endgame – epický konec jedné éry

Vydáno: 24.04.2019 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš | foto: Disney

Čtvrtý film o týmu Avengers a dvacátý druhý film v rámci filmové franšízy Marvel Cinematic Universe uzavírá v emocionálně vypjatém finále jednu dlouhou kapitolu a připravuje půdu pro nový začátek.

Avengers: EndgameRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 24.04.2019 12:00. Čtvrtý film o týmu Avengers a dvacátý druhý film v rámci filmové franšízy Marvel Cinematic Universe uzavírá v emocionálně vypjatém finále jednu dlouhou kapitolu a připravuje půdu pro nový začátek. Hodnocení: 4.5
Konec je něco, co v každém dobrém příběhu zákonitě musí někdy přijít. Někdy se k němu dojde rychleji a jindy zase pomaleji. V případě franšízy Marvel Cinematic Universe (MCU) tento spletitý a rozvětvený příběh trval 11 let a obsáhl dvacet dva filmů. To je něco, co zatím nemá obdobu. Jistě, všechny dílčí filmy nebyly na stejné úrovni, ale je téměř nepochopitelné, že se od filmu Iron Man až po nejnovější Avengers: Endgame nevyskytl žádný vyložený propadák.

Robert Downey Jr. ve filmu Avengers: Endgame / Avengers: EndgameTvůrci v Marvel Studios v čele s Kevinem Feigem na rozdíl od pozdějších pokusů konkurence nepodcenili postupné budování univerza a servírovali nám trpělivě filmy o jednotlivých superhrdinech (pokud nepočítáme Strážce Galaxie), které coby vyvrcholení vždy následovala „týmovka“ Avengers. Tato franšíza se od počátku profilovala jako tzv. Infinity sága o třech fázích. Vyvrcholením (ale nikoli posledním filmem, kterým bude letošní Spider- Man: Daleko od domova) fáze 3 je čtvrtý díl Avengers s podtitulem Endgame, jenž má uzavřít poměrně otevřenou dějovou linii filmu Avengers: Infinity War. Oba filmy natáčeli současně bratři Joe a Anthony Russoové.

Příběh začíná nedlouho po prohrané válce Nekonečna s Thanosem (Josh Brolin), který lusknutím v Rukavici nekonečna vyhladil polovinu života ve vesmíru, tým Avengers nevyjímaje. Zbylí superhrdinové včetně Thora (Chris Hemsworth), Kapitána Ameriky (Chris Evans), Hulka (Mark Ruffalo), Black Widow (Scarlett Johansson) či War Machine (Don Cheadle) sbírají poslední síly a pokusí se vrátit úder.

Scarlett Johansson ve filmu Avengers: Endgame / Avengers: EndgamePíšu to u naprosté většiny filmů z druhé části MCU a ani tento nebude výjimkou. Tento film nemá cenu sledovat bez znalosti předchozích filmů. Toto pravidlo bych chtěl nyní červeně podtrhnout a ještě zakroužkovat. K naprostému vychutnání tohoto filmu musíte mít povědomí o všech předchozích 21 filmech, protože Avengers: Endgame je ultimátní kulminací celého mamutího opusu. Ano, myslím tím i filmy, které se netěšily takové divácké oblibě, jako třeba Thor: Temný svět. A ano, film vám na klíčových místech osvěží paměť, ale pouze pokud je co osvěžovat. Ano, čistě teoreticky by mohl film v nějaké základní a dosti zmatené úrovni fungovat jako čtvrtý díl série Avengers, avšak stejně jako bylo nutné k Infinity War nutné znát Thor: Ragnarok, tak zde se vyloženě neobejdete bez znalosti filmů Ant-Man a Wasp nebo Captain Marvel.

Ačkoli se tento film do značné míry natáčel současně s Avengers: Infinity War, bylo by velkou chybou čekat víceméně podobný zážitek jako v případě třetích Avengers. Tento film je v zásadě velice jiný než ten předchozí. Je melancholičtější a také se v něm zasmějeme o něco méně – to druhé však neznamená, že některá místa filmu, jak je ostatně u Marvelu zvykem, opět nepřipomínají estrádu s vodopádem podařených vtípků a popkulturních narážek.

Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Chris Evans, Chris Hemsworth, Bradley Cooper, Paul Rudd, Jeremy Renner, Mark Ruffalo, Don Cheadle ve filmu Avengers: Endgame / Avengers: EndgameStruktura děje je poměrně složitá, tak jak by se asi dalo čekat od příběhu, v němž hraje podstatnou roli cestování časem. Určitým průvodním jevem pak může být určitá rozvleklost (film má něco málo přes tři hodiny, tak se na to dobře připravte), ale kdo přežil Pána prstenů, přežije úspěšně i toto. Velmi oceňuji, že se v rámci zápletky podařilo otevřené nitky předchozích příběhů nejen ukončit, ale rovněž je rozšířit do dříve netušených rozměrů. Pochopitelně ne všechny. Něco si pro nás tvůrci schovávají do dalších let.

Herecké výkony jsou v porovnání s předchozím dílem možná ještě lepší. Tentokrát už všechny tak drtivě neválcuje Thanos v podání Joshe Brolina, ale klíčovými protagonisty po herecké stránce jsou především Iron Man v podání Roberta Downeyho Jr., Hawkeye v podání Jeremyho Rennera a Black Widow v podání Scarlett Johansson. Velice dobře dopadly i jejich protějšky v českém znění, kdy zejména Miroslav Etzler, Aleš Procházka, ale i mnozí další předvádí svůj nejlepší um a je trochu škoda, že některé z obrovského hereckého obsazení filmu slyšíme naposledy.

Jeremy Renner ve filmu Avengers: Endgame / Avengers: EndgameVizuální a zvuková stránka filmu je naprosto dokonalá a jsem si vědom, že se opakuji, ale v podstatě každý nový film přinesl v době svého vzniku vizuální efekty v té nejmodernější podobě. Ano, zlí jazykové ji pořád budou označovat za „digitální bordel“, ale nebýt CGI, tak pomocí praktických efektů a stop-motion animace bychom takové epičnosti dosáhli jen stěží. Lapidárně řečeno se film po této stránce a při vší majestátnosti a bombastičnosti nemusí vůbec stydět. Hudba Alana Silvestriho je opět příjemnou konstantou jako u většiny filmů Avengers (kromě druhého dílu Avengers: Age of Ultron).

Pokud to vezmu kolem a kolem, pak je dvacátý druhý film dechberoucím závěrem dlouhé ságy MCU, který dostál obrovskému hypeu a přináší obrovskou porci zábavy. Zároveň jde o uspokojivý konec pro řadu dějových linií a začátek několika nových. Nezapomeňte si kapesníky, protože ždímačka slz tu jede na plné obrátky, avšak patos nikdy nedosáhne ufňukanosti. Tento film doporučuji hlavně všem, kteří s MCU žijí a mají ho rádi. Ostatní, zvláště casual diváci, kteří nemají nakoukáno, mohou tento snímek shledat zmateným, takže si musejí odečíst příslušný počet bodů. Rozhodně se jedná o výjimečný zážitek, který se aspoň jednou vyplatí v kině prožít. Tak směle do toho!
Český trailer k filmu Avengers: Endgame

9/10
0,0

• Filmy avengers jsem žil. Dokonce bych jim odpusti... (Anonym, 25.04.2019 07:19) Reagovat

Filmy avengers jsem žil. Dokonce bych jim odpustil i Ragnarok, který proměnili stejně jako když jsem změnil Kamenak 3 na Kamenak 4.... Sama hláška, která neskutečně zk.... děj. Čekal jsem že mi tohle zvedne náladu, nestalo se. Absolutně nepochopím proč v tomto filmu chtěli herci jako Downey Jr, Evans a další hrát. Jejich role by klidně zvládli Jack Black, Gerard Depardieu nebo Jirka Lábus. Marvel se rozhodl točit komedie budiž.... Omezení diváci kteří děj nedokáží delší dobu sledovat jsou jistě v sedmém nebi protože tu vážně nic ke sledování nebylo. Jediný důvod proč jsem po čtvrt hodině neodešel z kina bylo, že jsem měl berle u uvadečky aby nepřekážely.

• Re: Filmy avengers jsem žil. Dokonce bych jim odpusti... (Esk, 25.04.2019 10:48) Reagovat

Dovolím si nesouhlasit, byť respektuju, že máš tenhle názor. Beru to tak, že End Game není drama aspirující na 10 Oskarů. Je to film hodný závěru série. Já sama jsem odcházela z kina s rozporuplným pocitem .. ten ale nevydržel dlouho. Jakmile jsem vstřebala všechny dojmy a emoce, mám chuť jít se na film podívat znova, a se znalostí základní příběhové linky vnímat, co dalšího tam zvládli tvůrci ještě napasovat. Tenhle film má určitě víc vrstev a jako fanda "série" zklamaná určitě nejsem.

• Re: Filmy avengers jsem žil. Dokonce bych jim odpusti... (majlan, 25.04.2019 15:35) Reagovat

c

• Re: Filmy avengers jsem žil. Dokonce bych jim odpusti... (majlan, 25.04.2019 15:43) Reagovat

Hurá, nejsem sám, kdo to vidí stejně. Pořád jsem se nesmířil s tím, že série, která začínala blízko žánru akční-scifi-fantasy, se přerodila ve (skoro) rodinnou komedii. A v Endgame to bohužel v některých případech (Thor) vygradovalo až do nesmyslnosti. Já to vlastně asi chápu, lidi kolem se smáli, humor vydělává, jen mi to přijde škoda, když vidím, že umí natočit i kulervoucí akci s pěkně temným nádechem. Té je ale bohužel málo a já se na ni nedokázal po předchozí estrádě dostatečně přepnout.

• Re: Filmy avengers jsem žil. Dokonce bych jim odpusti... (Anonym, 25.04.2019 17:31) Reagovat

ja sem mega fanda a nechapu ze to kritizuje tak malo lidi toho captna co to melo za smysl ho nechat prozit život s peggy ktera uz mela deti a rodinu viz navrat 1 avengera jak mohl pronest stit z minulosti vzdyd by byl pak bez nej a komu ho dal co ma falcon za schopnosti?a ta slavna cpt Marvel byla namyšlena a když měla poomoct Tonymu tak si rozbijela vesmirnou lod chapu ze nemuzu kecat do scenaře ale šlo to udelat lepe ach

Kinopremiéry: 32. týden
Kinopremiéry: Ava a Trollové bez soucitu vzpomínají na Itálii Nevídanými devíti premiérami začíná srpen v tuzemských kinech. K těm nejatraktivnějším určitě patří hvězdně obsazené akční drama Ava: Bez soucitu, rodiny s dětmi zase budou chodit na druhé dobrodružství animovaných Trollů. ... čtěte zde
Vydáno: 05.08.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 31. týden
Top 20 ČR: Havel se udržel v čele Na vrcholu domácího žebříčku návštěvnosti kin se udržel Havel. Druhé místo uhájily 3Bobule. Nejúspěšnější z novinek byl Démon zatracení. čtěte zde
Vydáno: 03.08.2020 14:18 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Arnold Schwarzenegger: všechny filmy od nejhoršího po nejlepší
Téma: Všechny filmy Arnolda Schwarzeneggera od nejhoršího po nejlepší V tomto článku se podíváme na všechny filmy Arnolda Schwarzeneggera seřazené od nejhoršího po nejlepší počínaje jeho první velkou rolí v Barbaru Conanovi. čtěte zde
Vydáno: 01.08.2020 10:30 v sekci Články | Publicistika
22
TV tipy: 31. 7. 2020 - 6. 8. 2020
TV tipy: Strážci Galaxie na planetě pokladů zoufale hledají Susan Začátek srpna si v televizích drží nastavenou úroveň a podobně jako v minulých týdnech nenabízí nic až zas tak zásadního. Jedinou výjimkou je premiéra druhých Strážců Galaxie, děti ale ocení i disneyovku Planeta pokladů.... čtěte zde
Vydáno: 31.07.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Proxima 6/10
Recenze: Drama Proxima nahlíží na vesmírné lety z pohledu astronautky-matky Eva Green ztvárnila ve francouzském dramatu Proxima astronautku, která získá nabídku letět jako jediná žena na vesmírnou misi na Mars, kvůli čemuž ale musí na poměrně dlouhou dobu opustit svou sedmiletou dcerku... čtěte zde
Vydáno: 30.07.2020 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0