Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Makrorecenze: Kapitán Phillips

Makrorecenze: Kapitán Phillips boduje na všech frontách

Vydáno: 25.11.2013 18:00 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce

Nový režijní počin Paula Greengrasse o přepadení nákladní lodi somálskými piráty se právoplatně může řadit mezi nejlepší filmy roku. Obecné nadšení samozřejmě sdílíme i u nás v redakci, čehož je důkazem naše makrorecenze.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Čtyři lidí, čtyři názory.

GREENGRASSOVSKÉ ŘEMESLO V TRADIČNĚ VYSOKÉ KVALITĚ

Tom Hanks, Barkhad Abdi ve filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsGreengrass ve svých filmech vyznává konflikt v moderním světě, ať už jsou to brutální vojenské zásahy (Krvavá neděle), teroristické útoky (Let číslo 93), války v arabském světě (Zelená zóna) či fiktivní příběh nepohodlného superagenta (Bournova trilogie). Pokud máte jeho tvorbu rádi, není třeba v případě Kapitána Phillipse váhat – jděte do kina a užijte si to. Dostanete velice působivý koktejl adrenalinu, vydatné eskalace, rytmické hudby a realisticky působícího zážitku, který kašle na heroizaci hlavních postav, zbytečně okázalé scény a Hollywoodem nasáklý patos. Jinými slovy, dostanete to, co patrně čekáte. Měl-li bych Kapitánovi něco vytýkat, byly by to chybičky spíše kosmetického rázu: mezi diváky střídavě milovaná a nenáviděná roztřesená ruční kamera skutečně působí poněkud úsměvně, když revmaticky snímá jedoucí auto s rodinou v civilním úvodu filmu. Greengrass přesto ví, co dělá a táhlé letecké záběry přístavů s obřími nákladními loděmi působí v kontrastu s rozklepanou ručkou o to majestátněji.

Přechod z expozice do kolize se chytře odehraje v průběhu pasáže, kdy posádka nacvičuje postup při pirátském útoku, zatímco se chystají útočit skuteční piráti. Tam, kde by si akční klasikové vystačili s jednou scénou, rozehrávají tvůrci táhlou hru o nadvládu s několika vrcholy, přičemž pomocí drobných zvratů a nevyzpytatelného chování udržují permanentní napětí. V druhé půli přijde prakticky identický vývoj, akorát v opačném provedení (ti hodní nahánějí ty zlé). Pořád to funguje a těžko budeme klukům ze SEALs vytýkat, že je kvůli nim film příliš americký (ano, i takové ohlasy už internetem kolují).

Pokud je vám to málo, dostanete v samém závěru emocionálně odzbrojující třešničku, jejíž devastující síle odpustíte cokoliv (včetně hudebního podkresu, nápadně připomínajícího Zimmerovu skladbu Time ze soundtracku k Počátku). Možná proto, že je fajn občas vidět hrdinu proti své vůli, který si po procházce peklem uvědomí, co všechno si peklo mohlo vzít... a Tom Hanks je vážně vynikající.

Pavel Pinker: 9/10

(BEZ)CHYBNÝ AKADEMIK GREENGRASS

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsGreengrass vyměnil ryze dokumentární pohled za strhující thriller a vybudoval dvě hodiny nervózní atmosféry plus deset minut dávkování adrenalinu. Jeho rukopis je čitelný od první minuty sledování Hankse, který v roli na první pohled obyčejného kapitána exceluje v plném rozsahu. Snímek je rozkrádán dvěma stranami - v jedné chvíli čaruje Paul svou bezchybnou režií, precizními kamerovými postupy a možná až téměř akademickým nadhledem. V druhé je tu Tom a jeho herecký um, který je nejsilnější právě v těch rádoby obyčejných chlápcích, co si zrovna stoupili do nějaké extrémní situace (a je jedno, jestli sami ztroskotali na ostrově nebo jestli jsou na lodi ovládané piráty).

Takových situací obsahuje film spoustu a vypravěčsky je ždímá, co to jen jde. Od prvního pohledu do africké vesnice, přes dynamickou honičku člunu s nákladní lodí (divák je s nervy u vytržení, a to se na plátně prostě jen honí dvě lodě) - a když se ti Somálci na Phillipsovu palubu nakonec přeci jen dostanou, přistihnete se svírajíc sálovou sedačku. Ruční kamera dramatický mix jen podtrhuje.

Kapitán Phillips je vysoce promyšlené a bravurně zfilmované dílo režijního velmistra, kterému do karet nahrává kromě castingu i příběhová autenticita. Odstup a emočně opravdu velmi náročné finále Letu číslo 93 tu sice chybí, za přesahové ukončení Kapitána Phillipse dávám ale určitě o dvacet procent navíc. Více neprozrazuji, čekejte pouze výkon, jehož důsledkem dost možná bude únorové "and the oscar goes to..".

Adam Hencze: 7/10

PŘEKVAPIVĚ NETRADIČNĚ ODVYPRÁVĚNÁ A DEZILUZIVNÍ „GREENGRASSOVINA“

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsPoslední počin Paula Greengrasse je oslavován jako jeden z jeho nejlepších, ne-li ten vůbec nejlepší. Zahraniční a především domácí recenzenti ale zároveň dodávají, že docudrama Kapitán Phillips je ve filmografii britského tvůrce sázkou na jistotu, protože v porovnání s jinými jeho snímky podle skutečných událostí (Krvavá neděle, Let číslo 93) není nijak ozvláštňující a napětí je navozováno především stylem. Ani s jednou připomínkou se ovšem nedá plně souhlasit, protože jeden z dosavadních letošních vrcholů v rámci oficiální kinodistribuce dosahuje maximální působivosti i díky své neprávem opomíjené netradiční výstavbě vyprávění, jež je výlučná v kontextu Greengrassovy tvorby a klasického hollywoodského žánrového filmu (thrilleru) vůbec.

Na místo čtyř větších bloků jich je šest (vždy po dvaceti minutách, plus epilog), během kterých je vytvářeno napětí změnou počtu protagonistů i organizace vyprávění. Navzdory názvu není hlavní postava jedna (Phillips), ale dvě (Phillips, Musa - oba kapitáni). Ty se jako hlavní vyprofilují v prvních čtyřiceti minutách, během kterých se v oddělených segmentech ukazují podobnosti (dělají svou práci vzhledem k podmínkám dané země) a rozdílnosti (jeden může, druhý musí, protože dopady globalizace jsou u každého kontinentu různé) mezi nimi.

Napětí je vyjádřeno nejprve očekáváním, kdy dojde ke střetu těchto dvou, a poté je dáno tím, že víme víc než všichni dohromady ukázáním jednání námořní armády, která stvrdí nemožnost dialogu mezi oběma kulturami. Od precizního thrilleru se dochází k širšímu ideologickému rámci s liberálním vyzněním, které bylo přítomno ve všech "greengrassovkách", ale ani v jedné nemělo podobu názorového i vypravěčského střetu mezi dvěma skupinami, z nichž vyčnívají jedinci odsouzeni ke ztrátě víry ve změnu systému k lepšímu.

Marek Slovák: 10/10

PLAVBA ČÍSLO 93

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsKvality Letu číslo 93 převedené na širé moře. Paul Greengrass se po tomto filmu ukazuje jako mistrný realizátor sebeuvědomělých a nebanálních rekonstrukcí událostí zachycujících jedince v krizových situacích, jejichž příběh je navázán na širší geopolitické reálie. Těžko vzdát větší poklonu tvůrci, který silně proamerický příběh lodního kapitána bojujícího se somálskými piráty dokáže odvyprávět neheroickým a hollywoodsky atypickým způsobem, jenž však dokáže strhnout více než celá letošní kinodistribuce. Není to ale jen zásluhou Greengrassových stylistických postupů, které dělají i z pouhého sledování radaru nervydrásající zážitek, ale i pečlivé vyprávěcí struktury, jež po určitých časových blocích dávkuje dějové zvraty a přivádí k řešení neřešitelného konfliktu nové hráče, čímž diváka udržuje v neustálém napětí.

Precizní formální konstrukce a hrátky s formátem obrazu navíc od začátku spolupracují s vyprávěním, jelikož mezi oběma neslučitelnými světy vytváří kontrast – v paralelně se odvíjejících liniích Phillipse například definuje převážně statická kamera s dokonale vyčištěným obrazem, stejně jako ustavující záběry a snadná orientace v prostoru, zatímco Museho (brilantní neherec Barkhad Abdi) reprezentuje typický greengrassovský digitál s roztřepaným obrazem a velkým zrnem. Tyto dva stylistické přístupy se při jejich setkání začnou prolínat, popřípadě motivovat hlediskovými záběry, jenž metaforicky reprezentují střet názorů a dovolují si přiřazovat významy... to už by ale samozřejmě bylo na menší analýzu, do které si na základě jednoho zhlédnutí netroufám.

Důležité ale je, že Greengrass tímto filmem kromě nekončící adrenalinové jízdy přinesl také zcela netriviální pohled na konflikt mezi dvěma kulturami, jenž se po finále snímku jeví jako nemožný, čímž doznívá velmi zneklidňujícím dojmem. Zároveň jde po vzoru Gravitace o další survival, jehož závěrečná katarze má tendenci dohnat diváka k slzám – i když v naprosto opačném smyslu. P.S. Tom Hanks a hudba na Oscara.

Martin Bubrín: 9/10

Český trailer filmu Kapitán Phillips

Pozn.: Naši hlavní recenzi filmu Kapitán Phillips najdete zde.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 29. týden
Kinopremiéry: Zatoulaný lví král Diego Maradona hraje letní hokej Mezi devítkou premiér, která aktuálně míří do našich kin, vyčnívají dva počiny. Tím prvním je hraná verze klasické animované disneyovky Lví král, o níž se postaral Jon Favreau. Druhým pak dokument o fotbalistovi Diegu... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
1
Top 20 ČR: 28. týden
Top 20 ČR: chodí se dále na Spider-Mana V Česku se stále chodí na posledního Spider-Mana s Tomem Hollandem, jemuž sekundují animovaní mazlíčci a strašidelná panenka Annabelle. čtěte zde
Vydáno: 16.07.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box Office: 28. víkend
Box Office: Spider-Mana novinky nesesadily Spider-Man: Daleko od domova uhájil první místo, stejně jako Příběh hraček to druhé. Nestačili na něj ani krokodýli ani Dave Bautista. čtěte zde
Vydáno: 15.07.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Top 10: Harrison Ford
Top 10: deset nejlepších rolí Harrisona Forda Harrison Ford je skutečnou hereckou ikonou a žijící legendou. K dnešnímu výročí jeho 77. narozenin si připomeňme desítku jeho nejlepších rolí. čtěte zde
Vydáno: 13.07.2019 10:00 v sekci Články | Publicistika
1
Kořist 5/10
Recenze: Napínavému aligátořímu thrilleru Kořist vážná tvář nesluší Režisér Alexandre Aja natočil thriller s aligátory, odehrávající se v zatopeném sklepě. Uspokojivá žánrovka na jedno použití má svižné tempo i napínavě graduje, zároveň je ale překvapivě seriózní a umírněná. čtěte zde
Vydáno: 12.07.2019 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Austin Butler bude Elvis Presley (15.07.2019 19:25 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: nejlepší filmy Toma Hankse (09.07.2019 14:00 v Články | Publicistika)
- Baz Luhrmann hledá Elvise Presleyho (02.07.2019 18:29 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Oscar 2020: favorité na příští rok (12.05.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Tři veteráni Paddington, Babička a mazaný Filip vstupují do nebeské brány (19.04.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Trumbo prožívá zázrak na řece Hudson a ukrývá se před purpurovým deštěm (05.04.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Tom Hanks bude manažerem Elvise Presleyho (29.03.2019 13:05 v Novinky | Zprávy)
- Za horizontem: jen polovičatý Triple Frontier (23.03.2019 12:00 v Recenze | Za horizontem)
- Tim Robbins a Lizzy Caplan míří do Castle Rock (22.03.2019 16:13 v Novinky | Zprávy)
- Toy Story 4: Příběh hraček v prvním úplném traileru. (19.03.2019 15:58 v Novinky | Trailery)
- Joe Wright natočí válečné drama In the Garden of Beasts (05.03.2019 14:57 v Novinky | Zprávy)
- Tom Hanks natočí s Paulem Greengrassem News of the World (08.02.2019 09:38 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Lesk a bída Oscarů (27.01.2019 17:30 v Články | Publicistika)
- Téma: nejlepší filmy roku 2018 podle filmserver.cz (06.01.2019 15:39 v Články | Žebříčky)
- Zemřela režisérka Penny Marshall (19.12.2018 07:45 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   23/2019

Muži v Černém: Globální hrozba
4/10

Muži v černém se po sedmi letech opět vrací, i když bez Willa Smithe a Tommyho Lee Jonese, které vystřídali Tessa Thompson a Chris Hemsworth (takže je to spíš Muž a žena v černém). A není to návrat, který by stál příliš za to.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver