Sam Mendes poprvé v čele takového komerčního trháku a nebyl by to on, kdyby do týmu Skyfall nedostrčil i Thomase Newmana. Jak se nejneúspěšnějšímu kandidátovi na Oscara povedlo navázat na jedenáctiletou nadvládu Davida Arnolda?
Ačkoliv privilegium výběru filmového skladatele obvykle přísluší producentovi, u
Skyfall tomu bylo očividně úplně jinak. Od
Americké krásy zhudebnil
Thomas Newman každý
Mendesův film, takže by to byla zatraceně velká náhoda, kdyby se tihle sešli u jubilejní padesáté bondovky jen tak.
Stejně jako
Samu Mendesovi, i
Thomasi Newmanovi spadl do klína obrovský úkol, kterým si mohl urvat pěknou ostudu, nebo naopak, kdo ví, třeba oscarovou sošku. Lehce znepokojivý byl i fakt, že
Newman za svou téměř čtyřicetiletou kariéru pro mnoho akčních thrillerů nekomponoval. A aby toho nebylo málo, přebírá bondovské žezlo po
Davidu Arnoldovi, který dal před svým sedmým snímkem o 007 přednost olympiádě.
Jak je už u
Newmana zvykem, neobtěžuje se s předlouhými tracky, naopak dává přednost velkému množství kratších skladeb, které zpravidla natáhnou stopáž do mnohdy až zbytečných rozměrů. Nejinak tomu je u
Skyfall. Rovné tři desítky tracků tvoří dohromady sedmasedmdesát minut trvající dobrodružství, jemuž by prospělo trošku proškrtat. Jako celek ovšem
Newman svoje dílo zvládl s grácií a nudit se v rychlém sledu různorodých pasáží opravdu není čas.
Soundtrack otevírá příznačná bondovská trumpeta v úvodu výjimečně pět minut přesahující skladbě
Grand Bazaar, Istanbul. Ta je ovšem jako osamělý ostrov v moři, a pokud čekáte na padesátileté a výhledově jednoznačně nesmrtelné bondovské téma, které pro snímek
Dr. No složil v roce 1962
Monty Norman, nedočkáte se.
Newman mezitím rozehraje v arabských motivech svázanou honičku smyčců, žesťů v doprovodu etnických bubnů a cimbálu. Rázem téměř cítíte vůni vodní dýmky v ulicích Istanbulu.
Dramatický začátek je tak předzvěstí velké části soundtracku, kdy se jedna přestřelka mezi žesťovou a smyčcovou sekcí v momentě přelévá v jinou.
Newman se nebojí pustit ze řetězů perkuse, které často ve svých elektronických variacích diktují celé ladění jednotlivých tracků, zejména v
Quartermaster,
Shanghai Drive,
Enquiry nebo
The Moors.
Jinde si vystačí téměř jen s obvyklou orchestrací jako v epických kouscích
She’s Mine a
Deep Water, kdy důrazné pozouny a trubky podkreslí basovými akordy. Paradoxně, i když
Newman nemá v tomto žánru příliš zkušeností, místy zní jeho soundtrack odvážněji, než jak jsme v poseldní době zvyklí u
Arnolda.
Velký počet tracků zajišťuje neustále se měnící náladu
OSTčka, které sotva na jeden nádech zvolní, avšak za moment už zase zběsile uhání. Kdo dává přednost
Newmanovi tak, jak ho známe z některých jeho nezapomenutelných snímků, i
Skyfall nabízí několik momentů, kdy se pozorný posluchač zachvěje při vzpomínce na úvodní skladbu
Yes ze soundtracku
Seznamte se, Joe Black, která se posmutnělými smyčci tolik podobá tracku
Severine a navazujícímu
Modigliani. Místy se přidává i harfa a osamělá flétna, ale to už se zpátky vracíme k Bondovi.
A co by to bylo za výročí, kdyby
Newman zapomněl na
James Bond Theme, na které navnadil v otvíráku? Není čeho se bát, protože ve více či méně výrazných modifikacích si ji vychutnáme v tracích
Granborough Road,
The Bloody Shot nebo v plné orchestrální verzi v
Breadcrumbs.
Tentokrát si
Newman na romantiku moc nehraje, ale ve spoustě krátkých skledb se najdou i takové perly jako předposlední
Mother, která v kontrastu ke zbytku soundtracku zůstává nezvykle tichá a před závěrem
Adrenaline dává posluchači možnost se zaposlouchat do jemných hornů.
Kdo by v tracklistu hledal titulní píseň
Skyfall od britské zpěvačky Adele (více
zde), pátral by marně. Skladba byla vydána samostatně. Jediný náznak ke kouzelné melodii nabídne skladba
Komodo Dragon, která platí zároveň za jednu z nejzajímavějších na albu.
Leckdo by
Newmanovi vyčetl, že v kratičkých tracích nemá čas dostatečně rozvinout jednotlivé motivy tak, aby i posluchač dostal čas je vstřebat. Ale zrovna u
Skyfall je efekt úplně opačný. Velká rozmanitost melodií a jejich rychlý sled působí jako nezastavitelná smršť, kterou je nutné doposlouchat až do konce. A ve filmu? To už je jenom třešnička na výborném dortu.
Bude záležet na tom, co se ještě stihne vynořit mezi konkurenty, ale pokud se
Skyfall protlačí do nominací na Oscara za nejlepší hudbu,
Thomas Newman už nemá co ztratit. V nejhorším odejde s již jedenáctou neproměněnou šancí...
Album: Thomas Newman - Skyfall OST
Celkový čas: 77:02
Skladby:Grand Bazaar, Istanbul // Voluntary Retirement // New Digs // Severine // Brave New World // Shanghai Drive // Jellyfish // Silhouette // Modigliani // Day Wasted // Quartermaster // Someone Usually Dies // Komodo Dragon // The Bloody Shot // Enjoying Death // The Chimera // Close Shave // Health & Safety // Granborough Road // Tennyson // Enquiry // Breadcrumbs // Skyfall // Kill Them First // Welcome to Scotland // She’s Mine // The Moors // Deep Water // Mother // Adrenaline.
Skladba Breadcrumbs z alba Skyfall OST