Skyfall

Recenze: Skyfall

Vydáno: 26.10.2012 14:10 v sekci Recenze | Premiéry - Natálie Bergerová | foto: Metro-Goldwyn-Mayer Pictures/Columbia Pictures

Pokud si myslíte, že znáte Jamese Bonda jako své boty, pak jste ještě neviděli Skyfall - bondovku, která dokonale spojuje minulost a budoucnost britské špionáže. Více v naší pochvalné recenzi.

SkyfallRecenzoval/a Natálie Bergerová dne 26.10.2012 14:10. Pokud si myslíte, že znáte Jamese Bonda jako své boty, pak jste ještě neviděli Skyfall - bondovku, která dokonale spojuje minulost a budoucnost britské špionáže. Více v naší pochvalné recenzi. Hodnocení: 4.5
Rok 2012 se zapíše do anglické historie zlatým písmem. Jako doba, kdy se Británie znovu stala velkou. V létě se v Londýně pod šesti kruhy konala jedna z nejúspěšnějších olympiád historie, kde si sama královna střihla cameo po Bondově boku. Na podzim se pak po čtyřech letech konečně vrátil agent Jejího Veličenstva. Krásnější dárek k padesátiletému výročí si 007 nemohl přát: Skyfall je spolu s Casinem Royale nejlepší bondovka všech dob.
Nechtěla bych být v kůži šéfky MI6, M (Judi Dench). Byla bych totiž v pozici, kdy se mé tajné službě ztratil disk s daty všech agentů NATO po celém světě a ti začnou být prozrazováni a likvidováni. Ve fázi, kdy političtí protivníci i dosavadní podpora prosazují předání moci a odchod s patřičnými poctami na výminek. Jakoby M byla vysloužilou bitevní lodí, která je pomalu, proti své vůli, tažena z válečných vod do bezpečného nudného přístavu. V pozici, kdy londýnské ústředí zasáhne bomba. A všechno toto má společného jmenovatele: bývalého agenta se dvěma nulami, který se své bývalé šéfové touží krutě pomstít. Inu, staré hříchy mají dlouhé stíny. A oidipovský komplex.
M má v ruce poslední trumf: Jamese Bonda coby blond spásu jejího tajného impéria. Jen on může zloducha vypátrat, zabít a cenná data zachránit. Jenže v úvodní scéně filmu, po fantastické honičce na motorkách po střechách Istanbulu a bitce na horní plošině vlaku, dojde ke krizové situaci. Agentka v terénu Naomie Harris má na mušce záporáka a Bonda. Když M vykřikne, ať střílí - a vědomě tak riskuje Bondův život -, agentka trefí... Bonda a ten se nekonečně dlouho vznáší ve vzduchu a padá za zvuků nádherného songu Skyfall od Adele do hlubin vodopádů jako kdysi Sherlock Holmes v Reichenbachu. Ale nebojte: stejně jako Holmes se vynoří a vstane z mrtvých. Pochroumaný, unavený, staré lamželezo v nových podmínkách. Stále připraven žít pro M a zemřít pro Anglii.
Pod taktovkou Sama Mendese, muže, který točí geniální a přitom tak odlišné filmy jako Americká krása, Road To Perdition nebo Nouzový východ, totiž vznikl úplně jiný Bond. Bond, k němuž se vracejí staré flemmingovské postavy jako slečna Moneypenny a vynálezce Q, počítačový geek s pubertální pletí a obyčejnými hračkami. Bond, který je spíše komorním dramatem s nevšední hloubkou než povrchním efektním pozlátkem. Nechybějí sice zručně natočené akční scény a zábavný tanec mezi vejci v mrakodrapu v Šanghaji (Bond poprvé natáčel v Číně), ale cingrlátka jakoby tam Mendes pověsil jen jako úlitbu pro testosteronem nabušené fanoušky kultovní série.
Skyfall je zvláštní v mnoha směrech. Mimo jiné tím, že má jen úplně okrajové Bond girls, dívky na jednu noc a jeden výstřel, jejichž tvář i jméno zapomenete v okamžiku, kdy se představí. Bérénice Marlohe je jen dobře klenutou převozní kocábkou k záporákovi, Naomie Harris vlastně vůbec není bondovskou dívkou. Tou opravdovou Bond girl, vlastně spíše Bond lady, je mocná stará dáma M, mateřská figura, kterou k Bondovi poutá nevšední náklonnost šéfové k talentovanému sirotkovi. Jejich vzájemné verbální půtky, jemné špičkování a vtipné narážky skrývají pod humorným nánosem hlubokou loajalitu a důvěru. Při jejich věkovém rozdílu to zní komicky, ale Daniel Craig a Judi Dench jsou jedním z nejsilnějších osudových párů stříbrného plátna.
Snad proto, že silná je i temná síla na druhé straně barikády. Po dlouhé době se v bondovce povedl záporák, kterého si s chutí vystřihl peroxidem vylepšený Javier Bardem. Bondův předchůdce na místě oblíbence M, kdysi skvělý agent, než se tak trochu zbláznil. Oba jsou blond, oba mají silnou vazbu na M a poněkud nezodpovědný přístup ke světu. Záporák jakoby představoval Bondovu budoucnost, která se ošklivě zvrtla. Jeho šílený smích, dramatická dikce, zvrácené plány a osobní motivy ze všeho nejvíc připomínají psychopata Jokera z Nolanova spektáklu Temný rytíř. Tento arcilotr nechce ovládnout svět, získat světové zásoby ropy nebo ovládat politiky jako loutky pro své mocenské choutky. Chce se jen poměrně hravým způsobem pomstít ženě, která ho (údajně) zradila. A ví, že jejímu srdci je nejdražší úspěch služby a blaho Anglie. Zatímco mottem Hvězdných válek by mohla být věta "I am your father", symbolem této bondovky je sdělení "I am your mother".
Mendes už poněkolikáté ve svých filmech jakoby ukazoval, že mezi láskou a nenávistí je neviditelná a často tekutá hranice. A znovu připomíná, že právě zrazená láska může být ten nejděsivější cit na světě. Cit, který láme skály a boří betonové zdi. Zdá se dokonce, že nejvýraznější Mendesovou inspirací nebyl Christopher Nolan, jak někteří tvrdí, ale spíše Sigmund Freud. A na kontrastu Bonda a Bardemova záporáka ukazuje, že možná jsou oba lícem a rubem jedné mince. Osobní rovina a paralely s posledními krysami na ostrově dramaticky vyústí v závěru, jenž se odehrává ve skotském vřesovišti v usedlosti Skyfall.
Mendes ale nehraje dramatické šachy jen s lidskými figurkami. Jde o level výš a zamýšlí se i nad budoucností tajných služeb ve změněné realitě světového řádu. Jakoby divákovi připomínal, že bezpečnost je jen iluze, protože vše podstatné se odehrává ve stínu, pod povrchem, kam média a obyčejní lidé nedohlédnou. Proto M brání potřebu MI6 pohybovat se v šerostínu, právě tam číhá zlo. Po konci studené války už to nejsou národy a jasně ohraničení nepřátele jako rudí Sověti, ale vyšinutí jedinci a neviditelné teroristické sítě, které umějí jedním kliknutím myši odpálit budoucnost několika milionů. Třetí světová válka bude dost možná kybernetická, naznačuje M v projevu před poslanci kontrolního výboru. O osudech národů nebudou rozhodovat tanky, ale jedničky a nuly.
Přes všechny vážné otázky je ale Skyfall prošpikované humorem od prvních záběrů až do konce filmu. Je doslova všude. Ve slovních výměnách. Ve vztahu Bonda a M. Ve vztahu Bonda a Q. V rozhovorech mezi Bondem a záporákem, který v jednu chvíli Bonda připoutá na židli a neodpustí si jemně ironické a otevřeně homosexuální memento. Bond se s klidem dívá, jak mu pomalu rozepíná knoflíčky u košile a odvětí: "Co vás vede k tomu, že by to pro mne bylo poprvé?" V tu chvíli bylo v plném sále půlnoční projekce slyšet povzdechy fanoušků macho Bonda brosnanovského typu, kteří slyšitelně lapali po dechu nad Mendesovým neortodoxním pojetím jejich milované postavy a všudypřítomným matriarchátem. Jedna z nejlepších scén je ta, kde se Bond snaží splnit fyzické a psychické testy, aby mohl zpět do aktivní služby. A těžce pohoří. A v závěru přípravy na bitvu dobra se zlem jakoby vypadly z komedie Sám doma, kde se Kevin připravoval na vpád lotrů.
Fanoušky tradičního Bonda je třeba připravit na jednu zásadní změnu ve Skyfall. James Bond byl padesát let na filmovém plátně mužem, kterým by se alespoň na okamžik chtěl stát každý chlapec: superrychlá auta, mocné zbraně, chytré hračičky, krásné povolné ženy a dokonalá fyzická kondice. Hrdina, který vždy míří do středu terče. Jenže ve Skyfall tato nesmrtelná a nedotknutelná aureola, podobně jako v Casinu Royale, mizí. Ostrostřelecké schopnosti slábnou, fyzické síly po pádu do hlubin ochabují, psychika je na pomezí. Bondovi dokonce postava Ralpha Fiennese, který se možná stane nástupcem M, dost necitelně připomene, že i on stárne a dost možná je čas pověsit dýku a plášť na hřebík a zmizet z terénu. Dokud je čas. Nutno přiznat, že Craig ve svých 43 letech už trochu opotřebovaně působí. Zato bondovka nikdy nevypadala tak dobře jako nyní, s bezchybnou režií a oslnivou kamerou Rogera Deakinse.
Sam Mendes dokázal vyčarovat originální bondovský koktejl: z jemného anglického humoru, nefalšovaného patriotismu a komorního dramatu. Na okraj skleničky přidal efektní akční třešinku s výbušným ohňostrojem na konci filmu a kupou narážek na půlstoletí slavné bondovské minulosti. Protřepal, nemíchal. Vydal se neprošlapanou krajinou, narýsoval nového agenta 007 pro novou budoucnost. James Bond je mrtev. Ať žije Bond.

Originální trailer filmu Skyfall

9/10
0,0

• (Petr Staša, 26.10.2012 14:31) Reagovat

Taky dneska na to jdu, uvidíme v jaké formě Craig bude :-)

• (Jindřich J. Kunc, 27.10.2012 05:33) Reagovat

Na novém bondovském filmu jsem byl včera. A pocit? Jednoznačně nadšení... jsem bondofilem a filmem jsem byl naprosto uchvácený... Všechno se povedlo na jedničku s hvězdičkou... Craig je skvělý, opět dokazuje, že Bond je jen člověk, tj. krvácí, potí se, rostou mu vousy atd... ale když jde do tuhého, tak jeho Bond je opět tím, čím má být... Judi Dench... je to její nádherná labutí píseň v bondovské sérii... je majestátní, vznešená, sympatická a tentokrát dojde i na dojetí... čí dojetí, to nechám na názoru diváků... Javier Bardem... bože, díky za jeho obsazení, on je úžasný... jeho záporáka snad člověk nikdy nemůže nemít rád. Tady je tak úžasně slizký, arogantní, cynický... až ho musíte milovat... Krásná epizodka Alberta Finneyho... nádherná hudba, úžasná kamera... má to spád a dvě a čtvrt hodinky utečou (bohužel) jako voda... Lze jen doporučit.

• (Milča Bartíková, 27.10.2012 07:44) Reagovat

palec nahoru, nejlepší Bond všech dob!

• (Václav Bláha, 28.10.2012 03:39) Reagovat

Byl jsem na něm dnes a musím také říct, výborný film. Jen mě mrzí ten konec filmu, trochu roztažený, konec záporáka banální až trapný a rozuzlení finále s M mě taky moc nesedí (nebudu prozrazovat víc). Jen doufám,že budou další bondovky s Craigem méně psychologické a více efektní a akční, jak jsme zvyklí z předchozích. Zdá se,že Bond už je jen produkt placement pro širokou veeřejnost, nejen pro skalní fanoušky bondovek, kteří mohou být zklamaní. Craig není Brosnan nebo Moore, bohužel dnes se hraje víc na city než na prvotní signální soustavu a Bond je tvrdší než diamant. Btw Bardem ukázal, že zahraje cokoli i vyšinutého, možná homosexuálního exagenta, klobouk dolů. 4 z 5.

• (Věra Reňáková, 28.10.2012 20:14) Reagovat

Nic proti Craigovi, hrát umí skvěle, ale kdyby mu dali jiné jméno , tak film by byl dokonalejší, jelikož bondovka je bondovka, a tento akční film s bondem nemá nic podobného, kdyby tam nebyla M, tak to nelze ani poznat. Ten nádech tajemna, smyslného koukání do očí a překvapivých hračiček....to je prostě pryč. Takže jako akční film zapůsobil, jako bondovka nikoli.

Téma: Oscar 2021: jací jsou favorité?
Téma: Oscar 2021: jací jsou favorité? Jací jsou favorité letošní "koronavirové" awards season? Získá Chadwick Boseman svého prvního Oscara posmrtně? Dočká se David Fincher prvního Oscara za režii? Na to a jiné otázky se vám pokusí odpovědět následující přehled. čtěte zde
Vydáno: 20.01.2021 10:10 v sekci Články | Publicistika
0
Český lev 2020: Nominacím vévodí Krajina ve stínu
Český lev 2020: Nominacím vévodí Krajina ve stínu Včera byly oznámeny nominace na filmové ceny Český lev za rok 2020. Celkem patnáct jich získal film Bohdama Slámy Krajina ve stínu. Jak si vedly ostatní české filmy uvedené v minulém roce? čtěte zde
Vydáno: 19.01.2021 07:30 v sekci Novinky | Zprávy
0
Box office: 2. víkend
Box office: Liam Neeson se vrací na vrchol Americký žebříček tržeb patřil znovu Liamu Neesonovi a jeho novému akčnímu thrilleru s názvem The Marksman, jemuž na první místo stačily pouhé tři miliony. čtěte zde
Vydáno: 18.01.2021 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Jim Carrey desetkrát jinak
Jim Carrey desetkrát jinak I když Jim Carrey oslaví kulatiny až příští rok, rozhodli jsme se mu nadělit dárek v podobě výběru toho nejlepšího, co tohoto geniálního herce v jeho rozporuplné kariéře potkalo. čtěte zde
Vydáno: 17.01.2021 09:30 v sekci Články | Publicistika
0
Téma: top 10: herci s nejvíce Oscary
Téma: top 10: herci s nejvíce Oscary Předávání cen Akademie filmových umění a věd proběhne tento rok o něco později a to je vhodná příležitost ohlédnout se za desítkou herců s největším počtem Oscarů. čtěte zde
Vydáno: 16.01.2021 09:30 v sekci Články | Publicistika
0