Soundtrack: Skyfall

Vydáno: 31.10.2012 12:00 - Alžběta Fridrichová | foto: Francois Duhamel / Danjaq, LLC, United Artists Corporation, Columbia Pictures Industries, Inc.

Sam Mendes poprvé v čele takového komerčního trháku a nebyl by to on, kdyby do týmu Skyfall nedostrčil i Thomase Newmana. Jak se nejneúspěšnějšímu kandidátovi na Oscara povedlo navázat na jedenáctiletou nadvládu Davida Arnolda?
Ačkoliv privilegium výběru filmového skladatele obvykle přísluší producentovi, u Skyfall tomu bylo očividně úplně jinak. Od Americké krásy zhudebnil Thomas Newman každý Mendesův film, takže by to byla zatraceně velká náhoda, kdyby se tihle sešli u jubilejní padesáté bondovky jen tak.
Stejně jako Samu Mendesovi, i Thomasi Newmanovi spadl do klína obrovský úkol, kterým si mohl urvat pěknou ostudu, nebo naopak, kdo ví, třeba oscarovou sošku. Lehce znepokojivý byl i fakt, že Newman za svou téměř čtyřicetiletou kariéru pro mnoho akčních thrillerů nekomponoval. A aby toho nebylo málo, přebírá bondovské žezlo po Davidu Arnoldovi, který dal před svým sedmým snímkem o 007 přednost olympiádě.
Jak je už u Newmana zvykem, neobtěžuje se s předlouhými tracky, naopak dává přednost velkému množství kratších skladeb, které zpravidla natáhnou stopáž do mnohdy až zbytečných rozměrů. Nejinak tomu je u Skyfall. Rovné tři desítky tracků tvoří dohromady sedmasedmdesát minut trvající dobrodružství, jemuž by prospělo trošku proškrtat. Jako celek ovšem Newman svoje dílo zvládl s grácií a nudit se v rychlém sledu různorodých pasáží opravdu není čas.
Soundtrack otevírá příznačná bondovská trumpeta v úvodu výjimečně pět minut přesahující skladbě Grand Bazaar, Istanbul. Ta je ovšem jako osamělý ostrov v moři, a pokud čekáte na padesátileté a výhledově jednoznačně nesmrtelné bondovské téma, které pro snímek Dr. No složil v roce 1962 Monty Norman, nedočkáte se. Newman mezitím rozehraje v arabských motivech svázanou honičku smyčců, žesťů v doprovodu etnických bubnů a cimbálu. Rázem téměř cítíte vůni vodní dýmky v ulicích Istanbulu.
Thomas Newman - Skyfall OSTDramatický začátek je tak předzvěstí velké části soundtracku, kdy se jedna přestřelka mezi žesťovou a smyčcovou sekcí v momentě přelévá v jinou. Newman se nebojí pustit ze řetězů perkuse, které často ve svých elektronických variacích diktují celé ladění jednotlivých tracků, zejména v Quartermaster, Shanghai Drive, Enquiry nebo The Moors.
Jinde si vystačí téměř jen s obvyklou orchestrací jako v epických kouscích She’s Mine a Deep Water, kdy důrazné pozouny a trubky podkreslí basovými akordy. Paradoxně, i když Newman nemá v tomto žánru příliš zkušeností, místy zní jeho soundtrack odvážněji, než jak jsme v poseldní době zvyklí u Arnolda.
Velký počet tracků zajišťuje neustále se měnící náladu OSTčka, které sotva na jeden nádech zvolní, avšak za moment už zase zběsile uhání. Kdo dává přednost Newmanovi tak, jak ho známe z některých jeho nezapomenutelných snímků, i Skyfall nabízí několik momentů, kdy se pozorný posluchač zachvěje při vzpomínce na úvodní skladbu Yes ze soundtracku Seznamte se, Joe Black, která se posmutnělými smyčci tolik podobá tracku Severine a navazujícímu Modigliani. Místy se přidává i harfa a osamělá flétna, ale to už se zpátky vracíme k Bondovi.
A co by to bylo za výročí, kdyby Newman zapomněl na James Bond Theme, na které navnadil v otvíráku? Není čeho se bát, protože ve více či méně výrazných modifikacích si ji vychutnáme v tracích Granborough Road, The Bloody Shot nebo v plné orchestrální verzi v Breadcrumbs.
Tentokrát si Newman na romantiku moc nehraje, ale ve spoustě krátkých skledb se najdou i takové perly jako předposlední Mother, která v kontrastu ke zbytku soundtracku zůstává nezvykle tichá a před závěrem Adrenaline dává posluchači možnost se zaposlouchat do jemných hornů.
Kdo by v tracklistu hledal titulní píseň Skyfall od britské zpěvačky Adele (více zde), pátral by marně. Skladba byla vydána samostatně. Jediný náznak ke kouzelné melodii nabídne skladba Komodo Dragon, která platí zároveň za jednu z nejzajímavějších na albu.
Leckdo by Newmanovi vyčetl, že v kratičkých tracích nemá čas dostatečně rozvinout jednotlivé motivy tak, aby i posluchač dostal čas je vstřebat. Ale zrovna u Skyfall je efekt úplně opačný. Velká rozmanitost melodií a jejich rychlý sled působí jako nezastavitelná smršť, kterou je nutné doposlouchat až do konce. A ve filmu? To už je jenom třešnička na výborném dortu.
Bude záležet na tom, co se ještě stihne vynořit mezi konkurenty, ale pokud se Skyfall protlačí do nominací na Oscara za nejlepší hudbu, Thomas Newman už nemá co ztratit. V nejhorším odejde s již jedenáctou neproměněnou šancí...

Album: Thomas Newman - Skyfall OST
Celkový čas: 77:02
Skladby:Grand Bazaar, Istanbul // Voluntary Retirement // New Digs // Severine // Brave New World // Shanghai Drive // Jellyfish // Silhouette // Modigliani // Day Wasted // Quartermaster // Someone Usually Dies // Komodo Dragon // The Bloody Shot // Enjoying Death // The Chimera // Close Shave // Health & Safety // Granborough Road // Tennyson // Enquiry // Breadcrumbs // Skyfall // Kill Them First // Welcome to Scotland // She’s Mine // The Moors // Deep Water // Mother // Adrenaline.


Skladba Breadcrumbs z alba Skyfall OST


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY