Alfred Hitchcock se na stará kolena vrátil do staré dobré Anglie a naservíroval divákům řízný černohumorný thriller o londýnském škrtiči, kam s lehkostí zakomponoval spoustu svých oblíbených témat.
Špatný den může mít hodně podob. Pro bývalého vojenského pilota Richarda Blaneyho (
Jon Finch) jej představuje nejdřív padák z hospody, kde byl zaměstnán jako barman. To je ale nic oproti situaci o čtyřiadvacet hodin později, kdy už po něm jde celá londýnská policie, protože je podezřelý ze spáchání série vražd mladých žen, které byly nejprve znásilněny a poté uškrceny kravatou.
Richard sice nepůsobí od pohledu jako sympaťák a jeho nerudná povaha ho pravidelně přivádí do malérů, jenže on svou manželku ani další ženy nevraždí. Ale vysvětlujte to policii, když vás viděli svědci hádat se s vaší drahou ex a v době spáchání vraždy odcházet z místa činu?
Kdo může tušit, že zákeřný vrah se skrývá za neškodnou vizáží obchodníka s ovocem z trhu v Covent Garden Roberta Ruska (
Barry Foster)? Šéfinspektor Oxford (
Alec McCowen) sice trpí kulinářskou mánií své choti, ale zároveň zjistí, že ženám se leckdy vyplatí naslouchat...
Zběsilost je často považována za poslední mistrovský kousek
Alfreda Hitchcocka. Částečně tomu tak bude už kvůli faktu, že se po třech desítkách let vrátil zpět do Anglie, na druhou stranu po dvou špionských neúspěších -
Roztržená opona trpí hlavně vynuceným castingem, ale pořád mě hodně baví,
Topaz moc omlouvat nejde - se Hitch vrátil k tomu, v čem byl nejlepší: napínavému krváku s charismatickými postavami a spoustou černého humoru.
Snímek předkládá typické hitchcockovské téma neprávem obviněného člověka v podobě hlavního hrdiny, zároveň sledujeme charismatického padoucha ve stylu klasiky
Ani stín podezření a třetím vrcholem divácké pozornosti je trpělivý a vlastní manželkou rafinovaně mučený policista, kterému na celém případu něco nesedí. Je to vlastně takový výběr těch největších Hitchových hitů, ovšem bez hvězdného hollywoodského obsazení, zato obohacený o vzpomínku na Londýn jeho mládí (byť se film odehrává v současnosti).
Co je oproti předchozím Hitchcockovým snímkům nové a čím se především liší od dřívější tvorby, je explicitnější zobrazení násilí a nahoty. Scéna znásilnění a vraždy hrdinovy manželky patří určitě mezi to nejdrsnější, co Hitch kdy natočil, stejně tak nikdy dříve jsme žádnou z jeho hrdinek nemohli vidět obnaženou. Na druhou stranu další vražda je naopak očím diváků skryta, kamera od dveří bytu couvá chodbou ven na ulici a nechá diváka jen si představovat, jaké utrpení tam sympatickou ženskou postavu čeká. Touto scénou se mimochodem inspiroval
Martin Scorsese v
Taxikáři.
Humor filmu je lahůdkově suchý a často zatraceně černý. Scéna, kdy se padouch snaží vyprostit z prstů zavražděné ženy identifikující důkaz a musí jí kvůli posmrtné ztuhlosti začít lámat prsty, je přesně na hraně, kdy je to už opravdu nechutné a zároveň ještě neskutečně vtipné. Člověk si živě představuje tvůrce, jak se musel u přípravy a natáčení bavit.
Režisér na tom byl v době natáčení zdravotně už dost špatně, jeho ženu
Almu ranila během natáčení mrtvice, takže nebyl přítomen u vzniku všech scén, aby s ní mohl strávit co nejvíc času. Na výsledku to naštěstí nepoznáte. Poslední Hitchův snímek
Rodinné spiknutí sice není úplně marný, ale už zcela postrádá jeho styl. U
Zběsilosti měl prostě navzdory nepříznivým okolnostem ještě dostatek sil a chuti.
P.S.: Pro věrné fanoušky Mistra: připomínám, že už za několik dní vychází na Blu-rayi kolekce čtrnácti jeho universaláckých filmů (link
zde) včetně
Zběsilosti!
Originální trailer filmu Zběsilost