Richard Gere si po letech půstu smlsnul na šťavnaté roli magnáta, který se pokouší vyhnout vězení, hrozícímu jednak kvůli finančním machinacím a jednak kvůli smrti jeho milenky. Vyvázne bez ztráty květinky?
Robert Miller (
Richard Gere) má trablů nad hlavu. Nejde ani tak o to, že oslavil šedesátku, ale spíš o skutečnost, že kvůli chybné investici přišel o spoustu peněz, což kamufluje, aby svou firmu mohl úspěšně prodat. Nesmí se to samozřejmě dozvědět nejen investor, ale ani manželka, natožpak dcera, která v rodinné společnosti šéfuje financím. A jako by toho nebylo dost, najednou přibude ještě potřeba zamést pod koberec i zabití milenky. Ustojí to?
Kariéra
Richarda Gera posledních deset let přinejlepším stagnuje. Žádný hit ho asi ani tentokrát nečeká, už jen proto, že
Arbitrage šla do kin jen ve velmi omezené distribuci, na druhou stranu ho za jeho výkon chválí americká kritika, která zmiňuje i kouzelné slůvko Oscar. Buď jak buď, jeho výkon je na snímku tím nejpozoruhodnějším.
Jeho Robert Miller opravdu působí jako protřelý obchodní eskamotér, který je zvyklý žonglovat s několika míčky zároveň. Perfektní vzhled, perfektní oblek, perfektní přetvářka. Jak se na něj ale kupí jedna pohroma za druhou, začíná trochu pochybovat o tom, jestli cena, kterou za svůj úspěch zaplatil, nebyla příliš vysoká. Ať už jde o vztah k podváděné manželce, s drsnou realitou ještě nekonfrontované dceři či francouzské milence, kterou chladnokrevně zanechá na místě dopravní nehody. Nemluvě o jediném člověku, kterému mohl v noci zavolat, aby pro něj přijel. Dají se všichni a všechno koupit?
Naštěstí se nás scenárista a režisér v jedné osobě
Nicholas Jarecki nesnaží přesvědčit o tom, že jeho hrdina půjde jakoby zázrakem do sebe a rázem se změní. To v jeho věku asi ani není možné. Pozoruhodná je proto scéna, kdy to už už vypadá, že to Robert zabalí a půjde se udat, jenže po chvilce slabosti se zase dává dohromady, jeho obchodnické instinkty získávají navrch a začíná opět bojovat o svou svobodu. Divák mu díky Gerově výkonu musí přece jen fandit, byť jsou Millerovy skutky i záminky opovrženíhodné.
Dost chvály. Stejně nadšený jako třeba Roger Ebert v jeho čtyřhvězdičkové recenzi jednoduše nejsem. Nejde ani tak o to, že
Stoneův snímek
Wall Street je víc sexy a
Arbitrage má zjevně mnohonásobně menší rozpočet. Problém vidím v použití těch nejočekávatelnějších dějových zvratů a klišovitých postav, jejichž vrchol představuje Millerův klíčový pomocník (co ho v onu kritickou noc odvezl autem), kterým je černošský mladík.
Problémem je také odpověď na otázku, co dnes s takovým tématem. Už dávno víme, že chamtivost je dobrá a za peníze si člověk koupí leccos. Abychom si to potvrdili, stačí otevřít noviny. Z hlediska thrilleru zase mohli tvůrci trochu přitlačit s napětím a atmosférou. Takhle zůstává u závěrečných titulků pocit z promarněné příležitosti. Už jen kvůli formě, kterou
Richard Gere momentálně má, je to škoda. Třeba si ho ale díky tomu všimnou jiní, zkušenější tvůrci a něco pro něj nachystají.
Arbitrage, mimochodem česky arbitráž (čili využití odlišných cen zboží na různých trzích), je prostě jen lehce nadprůměrný thriller s nevyužitým potenciálem. Dívá se na něj ale docela příjemně, takže opatrně doporučuji. Obzvlášť fanynkám (a fandům) šedivého vlka
Gera.
Originální trailer filmu Arbitrage