Ambiciózní přepis klasického díla Francise Scotta Fitzgeralda nám bohužel nezpříjemní novoroční kocovinu. Přímo z oscarové sezony se totiž přesouvá až na následující léto.
Podobné posuny jsme tady měli už mnohokrát. Ať už kvůli většímu finančnímu potenciálu, dotáčkám kvůli pochybné kvalitě (nebo
neblahým okolnostem) nebo i kvůli
konverzi do třetího rozměru. Studia zkrátka chtějí své ambiciózní filmy předvést v tom nejlepší možném světle tomu největšímu okruhu diváků.
To je i případ
Velkého Gatsbyho postmoderního režiséra
Baze Luhrmanna, který měl mít v USA premiéru 25. prosince (u nás až na začátku ledna). Z této "oscarové" sezony, kdy jsou zpravidla uváděny snímky, které by chtěly zabodovat na Cenách filmové akademie, se ovšem přesouvá až na nespecifikované datum následujícího léta.
Mluvčí distribuce studia Warner Bros. oznámil, že výsledný film je natolik "unikátní, pohlcující a strhující" přepis klasického amerického díla, že by ho mělo vidět co nejvíce lidí všeho věku, a proto se přesouvá do letní sezony, kde by si měl zajistit početnější obecenstvo. Co si budeme nalhávat, do kina se o Vánocích chodí možná stejně jako v parních letních dnech, ale i tak nemůžeme tento krok studiu zazlívat. V prosinci do amerických kin totiž míří nemalá řádka napjatě očekávaných titulů, v jejichž změti by se (určitě kvalitní)
Velký Gatsby ztratil.
Sváteční divák kina si zkrátka udělá raději čas na
Hobita nebo nového
Tarantina než na adaptaci klasické Fitzgeraldovy knihy. Připočtěme si k tomu také premiéru velkolepého muzikálu
Bídníci nebo kontroverzního politického thrilleru o honu na Usámu bin Ládina
Zero Dark Thirty a můžeme ihned konstatovat, že by Luhrmannova novinka poněkud zapadla.
Jediné, co se vybízí, je na druhou stranu otázka, kdo bude v létě chodit na
Velkého Gatsbyho, když budou v kinech blockbustery jako
Iron Man 3, druhý
Star Trek,
Pacific Rim nebo
Muž z oceli. I přes nepochybné vizuální kvality výsledného filmu cítíme stejný komerční neúspěch jako v případě
Austrálie.