Více než hodina materiálu zakončení Nolanovy batmanovské trilogie byla natáčena speciální technologií určenou přímo pro Imaxovská plátna. Jak moc tedy tato skutečnost ovlivní celkový divácký zážitek? Přečtěte si naši recenzi verze určené pro kina IMAX.
Očekávaná pecka
Temný rytíř povstal kromě běžných kinosálů míří i do toho Imaxovského, neboť režisér
Christopher Nolan natočil více jak hodinu materiálu právě na kamery určené speciálně pro tento formát. Lze si snadno domyslet, že jde hlavně o akčnější scény, které by pak měly působit epičtěji. A můžu vás ubezpečit, že tomu tak je.
Druhé zhlédnutí přesně po týdnu mi potvrdilo to, co jsem psal už v první recenzi -
Temný rytíř povstal je potřeba vidět vícekrát. První projekce totiž může spousty natěšených diváků zklamat svým přístupem a dojmy z ní pak budou rozpačité. Osobně jsem byl hodně zvědav, jak to v Imaxu bude vypadat.
A je to vskutku famózní. Na monstrózním plátně skutečně vynikne veškeré
Nolanovo režijní umění a celková kompozice snímku. Stále si stojím za tím, že úvodní dejme tomu hodinka a půl (v recenzích se často film dělí na dvě poloviny - před a po hymně) je naprosto fantastickou ukázkou řemesla, budování napětí a práce s atmosférou. Imax k tomu tedy už nijak zásadně nepřispívá, přesto je v některých momentech osudovost a deprese znát trošku víc než v normálním kině. Jde hlavně o scény, kdy kamera prolétává nad potemnělým městem a divák přímo cítí zkázu, která se na něj řítí.
Co se akce týče, ta je opravdu famózní a téměř bezchybná. Obrazový prostor je využit maximálně a nějakého zmateného střihu a nepřehlednosti si všimneme jen velmi výjimečně. Mimochodem až zde oceníme fakt, že sám
Nolan nechtěl točit ve 3D. Většina scén je ve tmě, což nikdy nedělá v populárním formátu dobrotu a je dost možné, že tvůrce se bál toho, že by ho nedokázal využít. Moc si v tuto chvíli nedovedu představit, jak by režisér natáčel výtečné a mnohdy syrové souboje ve 3D, aniž by jim vzal kouzlo a nepůsobily by zmateně. Že si toto dokázal prosadit je jen a jen dobře.
Jelikož Imax nabízí i ten nejlepší zvuk, naplno si vychutnáte také brilantní soundtrack
Hanse Zimmera, z něhož mnohdy mrazí. I jeho použití je kongeniální a střídání komorních a epických pasáží je v rovnováze a naprosto neruší. Ba naopak. Fanoušky potěší i odkaz na předchozí hudební doprovody a upravená dřívější témata a také výtečně zpracovaný "vězeňský" sborový motiv táhnoucí se prakticky celou druhou polovinu snímku.
Druhé zhlédnutí eliminovalo i drtivou většinu předchozích výtek a přiznám se, že jsem si projekci nehorázně užil. Kritizované hlášky už mi tak nevadily a dějově mi všechno tak nějak zapadlo do sebe, že se absolutně nebojím toho úplně nejvyššího hodnocení, které lze na redakční stupnici dát. Určitě na tom má svůj podíl i naprosto jedinečný zážitek z Imaxovského plátna, které doopravdy diváka co nejvíce přiblíží realitě.
Psát už cokoliv je úplně zbytečné. Pokud jste tedy
Temný rytíř povstal ještě neviděli a váháte, zda jít do běžného kina, nebo do Imaxu, poradil bych vám rozhodně tu druhou možnost. V ideálním případě by bylo fajn vyzkoušet obě varianty a porovnat je, ale chápu, že to asi při současných cenách za lístek udělá málokdo. Minimálně Imaxovskou projekci byste ovšem absolvovat měli. Fenomenální zakončení netopýří trilogie si ji totiž i přes mnoho nespokojených hlasů zaslouží.
Hlavní recenzi filmu Temný rytíř povstal si můžete přečíst zde.
Český trailer filmu Temný rytíř povstal