Po dávce šťavnatých ukázek k nám do kin konečně přichází nová Sněhurka a dostavit by se měl údajně taky lovec. Na klasickou pohádku ale samozřejmě zapomeňte, čeká nás pravověrná fantasy plná kouzel, bitev a obrněných hlavních hrdinek.
Kolem
Sněhurky a lovce byl v minulosti docela oprávněný humbuk - trailery patřily k letošní špičce a obsazení (nejen) hlavních rolí se taky nadmíru povedlo. On koneckonců i samotný nápad udělat z klasické pohádky výpravnou fantasy řež nadchl všechny milovníky podobných filmových splácaností a do na celovečerním poli debutujícího
Ruperta Sanderse jsme vkládali poměrně velké naděje. Výsledek je ale dost rozpačitý.
Sněhurka je totiž neskutečný mišmaš. Asi největší, co jsem v poslední době viděl. Pokud jste třeba náhodou propásli většinu posledních fantasy blockbusterů, stačí prostě zajít na
Sněhurku a lovce a budete je mít v malíku všechny. Máme tu totiž
Alenku v říši divů,
Hobita, posledního
Harryho Pottera, a těm, co ji viděli, se určitě vybaví i
Legenda, postarší fantasy
Ridleyho Scotta s
Tomem Cruisem.
A k tomu všemu přidejte navíc
Kristen Stewart, která zde bohužel nasadila výraz á la Bella, a výsledkem je dort, který hravě strčí do kapsy i ten od pejska a kočičky.
Problém je, že se zde střetávají dvě jaksi nesouběžné tendence.
Rupert Sanders je tak trochu temná strana síly a studio v čele s producentem
Joem Rothem ta světlá.
Sanders se ve své rané tvorbě pohybuje převážně v dekadentnějších polohách a vyžívá se v zobrazování pokřivenosti člověka a ve
Sněhurce jsou tyhle jeho inklinace jasně patrné - fascinace černými dehtovitými hmotami, brouky a nechutnými tvory, nebo "doriangrayovská" proměna zlé královny (té kraluje scéna s žebírky).
Tyhle pokleslé hrátky ale zdaleka nedostávají tolik prostoru, jak by režisér jistě chtěl, a setkávají se s krutým protipólem studia, které by ze
Sněhurky rádo udělalo druhou
Alenku v říši divů. Od toho tu taky má
Joea Rotha, který na
Burtonově "továrně na prachy" dělal, a je to místy dost znát. Nejvíc vás to samozřejmě praští ve chvílí, kdy
Kristen Stewart nahodí pancíř (Roth má zřejmě pro mladé dámy v brnění slabost) a po vzoru Alenky / Johanky z Arku vyráží s šíleným výrazem vstříc bitvě.
Ono to tedy vyloženě nevadí, alespoň má
Sněhurka celkově poměrně vypiplaný vizuál včetně digitálních efektů. Sice v ní najdete asi jen dvě vyloženě kulervoucí scény, na kterých se oko napase, a pak už vás takřka ničím nepřekvapí, ale
Sanders si aspoň obraz poměrně hlídá a v tomhle ohledu drží film docela pohromadě.
Jinak ale
Sněhurka a lovec není konzistentní ani trochu. Epická fantasy by měla disponovat pořádnou dějovostí, příběhem a tahem na branku, ale zdejší story je bohužel vykuchaná a obraná do poslední vnitřnůstky a zbyla po ní jen ta nejprachsprostší kostra. Vlastně jde jen o to, že "někam musíme jít a bude to problém, protože nás honí vojáci". Sází se přitom na ty nejbanálnější dramatické prvky, a tak na nějaké větší nebo konstantnější napětí radši zapomeňte. Je to vlastně jako by
Sanders spojil dohromady pár klipů a shortů a více to neřešil.
Po herecké stránce to už naštěstí šlape o něco líp.
Charlize Theron je zrozená pro role, jako je ta její, a já osobně už věřím, že nestárně ani v reálu. Škoda, že její zapálená kreace zlé královny vyznívá trochu nepatříčně, protože až příliš ční nad stagnující děj.
Chris Hemsworth je dost fajn, jako lovec vypadá dobře (trochu připomíná
Pittova Achillea) a spolu s partou trpaslíků vás dokáže občas i slušně obveselit. No a
Kristen Stewart? Ta zírá. Takřka pořád. Ono jí to sice hrozně sekne, ale když už otevře pusu, tak ji buď nechá dokořán, nebo pronese něco naprosto zbytečného.
Přitom je to ale opět chyba nedotaženého scénáře, který vkládá hercům do úst ty nejvousatější repliky a místy doopravdy nedává smysl, přičemž to není ten případ, kdy musíte trochu slevit z logiky, abyste vystavěli drama - tentokrát je to prostě a jednoduše ta nejbotovatější bota a je to znát. Ani charakterové interakce toho nejsou ušetřeny, a tak tu máme skutečně jen partu postav, které někam jdou, a vy víte, že by ta měla milovat toho a tenhle by měl udělat tohle, ale nic z toho se vlastně nakonec nestane.
Vůbec by nebylo na škodu věnovat trochu víc času výstavbě nějaké mytologie a pozadí toho všeho, protože příběhové zvraty se takřka nemají o co opřít. Proč je Sněhurka ta vyvolená? A jak je to vlastně ve světě s magií? Proč umí čarovat jen královna? A proč se u všech rohatých Sněhurka modlí? Na nic z toho nedostanete odpověď a je to dost frustrující.
Ono vážně nestačí vsadit jen na slavnou předlohu a něco nakrást od žánrových kolegů.
Sněhurka a lovec prostě až příliš dojíždí na chabý scénář a nejednotný stylový koncept. Upřímně doufám, že
Sandersův příští film bude menší a levnější a hlavně ryze jeho vlastní, neomezený komerčním potenciálem.
Spanilá jízda obrněné Sněhurky bohužel nedopadla zdaleka tak slavně, jak jsme čekali a doufali. Průšvih z ní pravděpodobně nebude, protože příznivci fantasy žánru a fandové
Kristen Stewart se na ni jistě pohrnou v houfech, a fungovat bude určitě dobře i coby atrakce pro náhodné návštěvníky kina, stín promarněného potenciálu nad ní ale bude viset ještě dlouho.
Český trailer k filmu Sněhurka a lovec