Mrzutý profesor v penzi, který se vyrovnává se stářím a vším, co s sebou přineslo, byl poslední rolí stárnoucího Henryho Fondy. Získal za ni svého jediného Oscara a zároveň šlo o jedinou roli, ve které si zahrál po boku svojí dcery Jane.
Jako spousta jeho hereckých kolegů nepolevoval v důchodovém věku v tempu práce ani
Henry Fonda. Šedesátá léta pro něj úspěšně vyvrcholila rolemi v
Tenkrát na Západě a
Bostonském případu a řada zajímavých projektů jej čekala i na začátku nové dekády.
Kromě práce na Broadwayi
Fonda točil komediálně laděné westerny jako
Klub Cheyennů a
Byl jednou jeden lotr, adaptaci románu Kena Keseye
Tak mě někdy napadá, v Evropě pracoval na špionážním thrilleru
Le Serpent a dalším spaghetti westernu
Mé jméno je Nikdo a věnoval se televizním produkcím.
Fondovo pracovní nasazení začalo zvolňovat až v polovině sedmdesátých let kvůli zhoršujícímu se zdravotnímu stavu. Na energii mu značně ubíralo rakovinové onemocnění a slabé srdce, kvůli kterým v následujících letech podstoupil řadu chirurgických zákroků. Jeho kariéra rovněž postupně upadala, paralelně se snižující se prestiží a kvalitou jednotlivých produkcí.
Pak ovšem přišla nabídka na roli, jež
Fondu okamžitě zaujala a kterou se přes veškeré zdravotní komplikace rozhodl přijmout – v chystané adaptaci broadwayské hry měl ztvárnit penzionovaného profesora, který se nesnadno vyrovnává se stářím a nemocemi, které s sebou přineslo.
Jak už bylo řečeno,
Na Zlatém jezeře byla původně divadelní hra, již do podoby filmového scénáře adaptoval sám její autor
Ernest Thompson. Jako svůj v pořadí sedmý celovečerní film ji režíroval
Mark Rydell, v té době známý především díky filmovému přepisu románu Williama Faulknera
Pobertové se
Stevem McQueenem v hlavní roli,
Malým kovbojům se stárnoucí legendou amerického westernu
Johnem Waynem nebo hudebnímu dramatu
Růže s
Bette Midler v roli rockové zpěvačky, jejímž předobrazem byla Janis Joplin.
Vedle
Henryho Fondy Rydell do role profesorovy oddané a milující manželky, která jej neustále opečovává a povzbuzuje k životu, obsadil další stárnoucí hereckou hvězdu klasického Hollywoodu -
Katharine Hepburn.
S jejich postarším párem, Ethel a Normanem Thayerovými, se seznamujeme v době, kdy přijíždějí na svou oblíbenou letní chatu u jezera v Nové Anglii. Zatímco aktivní Ethel hýří energií a nadšením, Norman, zdá se, její entuziasmus příliš nesdílí. Trápí ho nemocné srdce a problémy s pamětí, které ruku v ruce s pokročilým věkem zapříčinily jeho odchod z univerzity, kde dlouhá léta přednášel. Norman se těžko vyrovnává s odchodem do penze. Místo aby si užíval chvíle klidu uprostřed krásné přírody, tráví dny zavřený doma a v novinách pročítá inzeráty s nabídkami práce.
Fondův starý zapšklý mrzout a panovačný protiva, který své chyby rád svádí na druhé a namísto pochvaly kritizuje, upomíná na hercovu roli přísného a věčně nerudného otce ve výše zmiňované,
Paulem Newmanem režírované adaptaci Keseyho románu o dřevařské rodině
Tak mě někdy napadá.
Oba snímky rovněž v obdobně laděné komorní rovině tematizují komplikované vztahy mezi rodičem a jeho potomkem, v případě toho
Rydellova Normanův chladný vztah k zakomplexované dceři Chelsea, s níž se před dlouhými lety odcizil. Skutečnost, že Chelsea ve snímku ztvárnila
Fondova vlastní dcera Jane (
Na Zlatém jezeře byl jejich jediný společný film), mu dodala na dalším rozměru.
Nebylo totiž žádné tajemství, že vztah hollywoodské "rebelky" a jejího otce nebyl zrovna idylický. Postava Chelsea, která se nikdy nesmířila s tím, že pro otce vždy byla tou "tlustou holkou", a ne vysněným synem, byla
Jane Fonda velmi blízká, a jak se sama později vyjadřovala, nesnadné sbližování Chelsea s Normanem na sklonku jeho života bylo zároveň i jejím hledáním cesty k vlastnímu otci. Ostatně právě
Jane Fonda na
Thompsonovu divadelní hru, jejíž téma ji tolik zaujalo, zakoupila práva.
Staré rodinné křivdy a kostlivci ve skříni tak ovládají celý snímek, který se nesnaží zastírat své melodramatické rozměry.
Na Zlatém jezeře je komorní rodinné melodrama plné sentimentu a zcela předvídatelných dějových zvratů, klišé a metafor od samého začátku až po úplný konec. Je však upřímné a bohaté na životní pravdy, které každý alespoň vzdáleně zná a sám se o nich přesvědčil. Jeho největší předností je sevřený příběh s působivými a maximálně procítěnými hereckými výkony, které upřímně a zcela nezištně dojímají.
Henry Fonda, který rok předtím získal čestného Oscara, si nemohl přát lepší zakončení kariéry.
Na Zlatém jezeře mu konečně přineslo i toho kýženého hereckého Oscara, byť zrovna nepatřil k těm, kdo ceny americké filmové akademie příliš uznávají. Zlatou sošku si nakonec odnesl i
Ernest Thompson (za scénář) a
Katharine Hepburn, jež byla na rozdíl od svého filmového partnera herecky aktivní až do poloviny devadesátých let.
Fonda, který za svou roli mimo jiné i získal Zlatý glóbus a ocenění na festivalu v Karlových Varech (dělil se o něj s
Donaldem Sutherlandem, který porotu zaujal rolí ve snímku
Threshold), totiž několik měsíců po premiéře
Rydellova snímku podlehl neustávajícím zdravotním komplikacím.
Originální trailer filmu Na Zlatém jezeře