Iron Man, Neuvěřitelný Hulk, Thor, Captain America, Hawkeye a Black Widow - ti všichni se potkali v jediném snímku a vznikl předimenzovaný trhák Avengers. A soundtrack Alana Silvestriho tvoří jen poslední dílek nadsazené podívané.
Když do jednoho filmu nacpete hned půl tuctu superhrdinů, vyleze z toho nejakčnější sci-fi podívaná přeplněná supersílou, superschopnostmi a supertechnologiemi. Pro jednoho těžko stravitelný guláš, druhý naopak slintá blahem nad konečně pořádným dobrodružstvím. A právě tak rozpolcené zůstane publikum i při poslechu soundtracku. Ale tentokrát je té akce přece jen už trochu moc.
Soundtrack k
Avengers mohl být svěřen jenom někomu, kdo se nezalekne mohutných kompozic a majestátních, místy až výbušných scén, které by s nevhodně napsanou hudbou nezapůsobily ani zdaleka tak silně. A volba padla na časem prověřeného
Alana Silvestriho, který se dokonce podílel i na jednom z marvelovských komiksových blockbusterů –
Captain America: První Avenger.
Avengers OST, konkrétně tedy
Score, vyšel 1. května, ale už od půlky března je k dostání také speciální mix
Avengers Assemble: Music from and Inspired by the Motion Picture, kde naleznete některé z písní objevujících se ve filmu. Zde ovšem bude řeč o instrumentálním soundracku, který sestává z osmnácti tracků a jehož stopáž lehce přesahuje jednu hodinu.
Otvírák
Arrival je třeba si vychutnat, protože kromě hlavního smyčcového tématu, které přece jen není nikterak klidné, se takto mírné hudby už moc nedočkáme. Album přetéká akcí a najde se jenom pár tracků, které se tomuto stereotypu vymykají. Velmi podobné ladění úvodní skladbě má i závěrečná s titulem
Avengers, která se vrací k ústřednímu motivu, v němž se pro ucho cvičeného soundtrackového posluchače občas ozve záchvěv nezapomenutelné melodie ze
Společenstva prstenu The Bridge of Khazad-dûm Howarda Shorea.
Doors Open From Both Sides rozehraje dramatickou notu hlubokým žesťovým brumláním, které se stane předzvěstí prvního skutečně akčního tracku
Tunnel Chase. Ten vybuchne na strunách smyčců a bez kompaktní melodie uhání podle diktátu výrazných perkusí. Tímto směrem se vydá i šestá
Subjugation, která vystupňuje už tak dost vzrušující atmosféru do extrémních rozměrů. Stejně jako
Don’t Take My Stuff zhruba v polovině důrazně ztlumí volume a na několik desítek sekund přenechá rozbouřené emoce posluchače kontrastně klidné harfě a flétně.
Slovo si následně převezme napínavá skladba
Red Ledger, která v pěti minutách dá prostor pro přípravu na akční řežbu, jenž bude následovat.
Assault, Seeing,
Not Believing,
Assembe,
I Got a Ride rozezní snad všechny jednotlivé nástroje symfonického orchestru a v mohutných vlnách válcují uši bez výraznější melodie a úleva přichází až k závěru v kreativněji zpracované
One Way Trip. Té
Silvestri uvolnil dramatického nákladu a track je v protikladu neuvěřitelně osvěžující.
Za vypíchnutí stojí
Stark Goes Green, kde jedině
Silvestri ukazuje trošku něžnější tvář a také znatelně vyplouvají na povrch syntetizátory, které se sice skrývají za většinou soundtracku, ale je mnohdy velmi těžké si jich povšimnout. Největší překvapení však přichází se sedmnáctou
A Promise, kde se jako blesk z čistého nebe objeví akustická kytara, kterou po krátkém sóle doprovodí v jednoduché melodii housle a flétna.
Alan Silvestri se v soundtracku pokusil vyjádřit spojení tolika nadpřirozených hrdinů, že je skoro s podivem, že to dokázal. Otázkou však zůstává, jestli to byla ta správná cesta.
Avengers OST ve filmu funguje velmi dobře, ale jako samostatné album je jen pro silnější povahy, protože hukot, burácení a řev všech orchestrálních velikánů po půl hodině už může lézt docela na nervy.
Album: Alan Silvestri - Avengers OST
Celkový čas: 64:25
Skladby: Arrival // Doors Open From Both Sides // Tunnel Chase // Stark Goes Green // Helicarrier // Subjugation // Don’t Take My Stuff // Red Ledger // Assault // They Called It // Performance Issues // Seeing, Not Believing // Assemble // I Got a Ride // A Little Help // One Way Trip // A Promise // The Avengers.
Skladba Arrival z alba Avengers OST