Sám doma (Home Alone) (sobota 3. 3., Prima Family, 14.15 - 16.25) U nás dnes už takřka kultovní film, který zná snad každý. Suverénně nejlepší režijní počin mistra rodinné zábavy Chrise Columbuse je roztomilý takovým způsobem, že ho nelze nemít rád. Hodně situací je tu přitažených za vlasy a vlastně nemožných, to ale při sledování vadí jen málokomu. Nemalou zásluhu na výsledku má rozhodně i Macaulay Culkin jako malý Kevin, pro něhož se role ale zároveň stala prokletím. To, co provádí dvojici zločinců, z níž jeden má překvapivě tvář tehdy zanedlouho oscarového Joea Pesciho, je zkrátka vynalézavé a působivé. A i když je snímek svým častým opakováním už trošku otravný, věřím, že se najdou lidé, kteří si ho nenechají ujít ani tentokrát. O to víc, když o Vánocích chyběl. Synopse: "Mám pocit, že jsme doma nechali něco důležitého," sdělí paní McCallister (Catherine O'Hara) manželovi (John Heard) na palubě letadla směřujícího přes Atlantik do Paříže. To ještě netuší, že to, co doma zapomněli, je nejmladší člen jejich početné rodiny, Kevin (Macaulay Culkin). Tak začíná nejúspěšnější film roku 1990, vánoční komedie o zapomenutém synkovi a dvou nešikovných lupičích. Kevin vůbec nepropadne panice, právě naopak. Konečně může dělat všechno to, co jinak nemůže - jezdit po koberci na kolečkových bruslích, přejídat se zmrzlinou, dívat se na nepřístupné filmy. Jeho štěstí však netrvá dlouho. Objeví se totiž dva zlodějíčkové (Joe Pesci a Daniel Stern), kteří si na dům McCallisterových dělají zálusk. Ani tentokrát však Kevin neztratí rozvahu a pořádně s lupiči zacvičí. Promění totiž dům v hotovou smrtonosnou past. Zajímavost: Film je zapsán i do Guinessovy knihy rekordů jako nejvýdělečnější komedie všech dob. Celkem vydělal závratných 533 milionů dolarů.
Hellboy 2: Zlatá armáda (Hellboy 2: The Golden Army) (sobota 3. 3., Prima Family, 21.10 - 23.35) Poměrně slušné pokračování úspěšné jedničky sází spíše na jistotu, což může někomu vadit. Příjemný a osvěžující černý humor tentokráte ustoupil akci a romantice, která přece jen muži s kamennou rukou tak úplně nesedí. Režírující Guillermo del Toro si opět pohlídal vizuální stránku a efekty (masky se dokonce dočkaly oscarové nominace), navíc ještě představil spoustu bizarních a prapodivných postaviček, které ale někdy bohužel proměnil v karikatury. Celkově jde ale o důstojného následovníka ryze upřímného filmu, v němž hraje prim zejména Ron Perlman, který si titulní roli užívá a dává znát, že se v ní našel. Veskrze pozitivní záležitost. Synopse: Nejproblematičtějšího zaměstnance přísně tajného Úřadu pro paranormální výzkum a obranu (Ron Perlman) tentokrát čeká opravdu náročný úkol. Syn vládce podsvětí, princ Nuada (Luke Goss), totiž porušil křehké příměří, které panovalo mezi lidmi a jeho říší, čímž nastartoval příslovečné peklo na Zemi. A má být ještě hůř - Nuada se snaží zkompletovat sbírku artefaktů, jež mu mají pomoci oživit Zlatou armádu, nezničitelná monstra, která za pár minut udělají z lidstva ohrožený druh. Aby toho nebylo málo, Hellboye rozptyluje i lehce italská domácnost, kterou má se svou Liz (Selma Blair). Tváří v tvář ohrožení světa musí jít rodina stranou, a tak se zaměstnanci nejtajnějšího ze všech tajných úřadů vypraví do tábora nepřítele, aby zastavili Zlo, ještě než se stačí vyvalit na Zem. Zajímavost: Reportérka, která dělá rozhovor s Hellboyem před aukčním domem, je dcera Rona Perlmana Blake.
V údolí Elah (In the Valley of Elah) (sobota 3. 3., ČT1, 21.50 - 23.50) Hodně osobní film, který Paul Haggis natočil okamžitě po zisku Oscara. Tentokráte se nesnaží "šokovat" propletencem několika silných příběhů, ale klade důraz na jediný osud ztraceného synka, který zmizel kdesi v Iráku. Filmu škodí hodně pomalé tempo, lehce přetažená stopáž a někteří nevyužití herci (Susan Sarandon nebo Josh Brolin), pokud mu ale přijdete na chuť, vaše hodnocení bude spíše kladné. Možná, že s pětiletým odstupem a změnou americké politiky už jsme schopni tento náročnější kousek více docenit. Máte-li navíc na válku podobný názor jako většina obyvatel této planety, jeho pointa je přesně pro vás, neboť poslední záběr je obrovský vztyčený prostředník tehdejšímu prezidentu Bushovi. Další důkaz, že Haggis je schopný a osobitý tvůrce, jenž se nebojí říci svůj názor. Synopse: Vojenský veterán Hank Deerfield (Tommy Lee Jones) se snaží spojit se svým synem, který by měl být zpátky na základně po návratu z mise v Iráku. Dozvídá se však, že zmizel a nikdo netuší, kde by mohl být. S tím se ale Hank nechce smířit, a proto sám pátrá po synovi. Čeká jej však poznání, o které možná ani nestál. Zajímavost: Snímek, který byl inspirován skutečnými událostmi zaznamenanými v reportážním článku magazínu Playboy, byl natočen za pouhých dvaačtyřicet dní.
Zítřek nikdy neumírá (Tomorrow Never Dies) (sobota 3. 3., Nova, 22.05 - 00.30) Pro mě osobně nejslabší bondovka s Piercem Brosnanem doplácí zejména na to, že podlehla tlaku doby a proměnila se v zaměnitelný a rutinní akční film, kterých se v devadesátých letech točilo dost a dost. Ústřední představitel tu sice je v nejlepší formě, tvůrci v čele s režisérem Rogerem Spottiswoodem toho ale nikterak zvlášť nevyužívají. Scenáristé navíc udělali ne úplně šťastný krok, když nepřemožitelnému agentovi vymysleli partnerku s tváří Michelle Yeoh, která ho mnohdy převyšuje a zastiňuje. Na druhou stranu akce je zvládnutá na výbornou a minimálně dvě scény si zapamatujete, takže z tohoto hlediska je vše v pořádku. Úplně špatný není ani záporák Jonathan Pryce, pro kterého taktéž platí to, že ani potenciál jeho postavy není zcela využit. Pořád jde ale o slušný snímek, ke kterému budou zásadní výhrady mít jen pravověrní "bondologové". Synopse: Když se bezohledný mediální magnát (Jonathan Pryce) pokouší destabilizovat světovou ekonomiku přípravou střetu dvou velmocí, jen aby zvýšil zisk svého podniku, musí zasáhnout Bond (Pierce Brosnan) a zabránit rozpoutání třetí světové války! Zajímavost: Teri Hatcher, jež ve filmu ztělesňuje bývalou milenku Jamese Bonda, vzala roli jen kvůli svému manželovi. Ten si totiž celý život přál mít doma bondgirl.
Lepší svět (Haevnen) (neděle 4. 3., ČT2, 21.50 - 23.45) Držitel Oscara za nejlepší cizojazyčný film pochází z dílny dánské režisérky Susanne Bier a je typicky severským dramatem s netradičním koncem. Snímek vyniká hlavně řemeslnou stránkou, v níž zaujme zejména fantastická kamera a netradiční využití africké krajiny, která slouží jako zrcadlo duševních stavů postav. Potěší také vynikající herecké výkony všech zúčastněných. Vadou na kráse je ale kýčovitý a až literární konec, z něhož víc než co jiného vyčnívá snaha rozehraný příběh jakkoli zakončit. Diskutabilní může být také délka, která sice dosahuje nikterak závratných dvou hodin, ale v mnoha scénách se nic moc neděje a děj stojí na místě. Milovníci evropské kinematografie by však měli být spokojeni. Synopse: Film vypráví příběh dvou rodin, jejichž osudy se náhodně spojí skrze přátelství dvou dospívajících synů. Elias, jehož otec pracuje jako doktor v Africe a prožívá právě manželskou krizi, je šikanován ve škole, zatímco Christian, který se rozhodne ho bránit, se do města přistěhoval s otcem po nedávné smrti matky. Film řeší zdánlivě jasné etické otázky po smyslu pomsty a násilí s ní spojeným. To vše na pozadí skutečných světových konfliktů, kterým čelíme a které reprezentuje právě postava dánského lékaře v Africe. Film není samoúčelnou plejádou dramatických situací, jak je známe z mnoha evropských filmů současnosti, ale pohledem do života dvou generací lidí, jimž se představa lepšího světa znenadání začíná vzdalovat. Zajímavost: Kromě Oscara obdržel snímek i Zlatý glóbus ve stejné kategorii a režisérka sama získala v Evropských filmových cenách ocenění za nejlepší režii.
Dokonalý svět (A Perfect World) (neděle 4. 3., Nova, 22.40 - 01.10) Parádní počin Clinta Eastwooda, v němž se tehdy sešli dva poslední držitelé režijních Oscarů (titulní roli tu vytvořil Kevin Costner). Snímek, na něhož se ve filmografii legendárního tvůrce neprávem zapomíná, je typicky eastwoodovský a potěší všechny jeho fandy. Hluboký příběh o chlapci, který ve svém únosci nalezl nikdy nepoznaného otce, se dotkne snad každého, přitom se nikomu nepodbízí. Obě hlavní hvězdy tu byly na absolutním vrcholu a je to znát. Perfektně obsadit se navíc povedla klíčová dětská role, jejíž představitel T. J. Lowther se jí chopil naprosto bravurně a uvěřitelně a mnohem slavnějším kolegům je více než vyrovnaným partnerem. Takřka dokonalý film sráží jen delší stopáž a pro někoho také nezvyklá role samotného režiséra. Vyvrcholení ale dá na vše zapomenout a emocionálně pohne i s těmi největšími cyniky. Synopse: Dva prchající vězňové jsou při přepadení rodinného domku vyrušeni ozbrojeným sousedem a v nouzi s sebou vezmou osmiletého Filipa (T. J. Lowther) jako rukojmí. Nečekaný výlet se chlapci začne líbit - honičky v kradených autech, skrývání se před komicky neschopnými pronásledovateli (Clint Eastwood, Laura Dern)... Až do chvíle, kdy jeden z vězňů, primitiv a surovec, začne ohrožovat jeho život. Sympatickému Butchovi (Kevin Costner) nezbývá, než "kolegu" zlikvidovat. A pak už jedou jen dva - a mezi vězněm a jeho dobrovolným rukojmím vzniká silné pouto přátelství... Zajímavost: První film Clinta Eastwooda od roku 1969, kdy nebyl nejlépe placeným člověkem na place. Tím byl pochopitelně Costner, který ho také přesvědčil o tom, aby si ve snímku i zahrál.
Spartakus (Spartacus) (pondělí 5. 3., ČT2, 21.00 - 00.00) Snímek, kterým začalo hvězdné a zlaté období geniálního Stanleyho Kubricka, nepatří k těm zrovna nejznámějším a nejreprízovanějším, o to více si ale zaslouží diváckou pozornost. Praotec všech historických velkofilmů neoplývá typickými režisérovými poznávacími znaky, neboť ho snad jako jediný v celé kariéře dělal na zakázku, to mu ale nic neubírá na zajímavosti a atraktivnosti. Z dnešního pohledu se příběh otroka bojujícího za svobodu jeví možná naivně a pateticky a leckoho odradí tříhodinová délka, jde nicméně o perfektní ukázku režijního řemesla. Kirk Douglas v hlavní roli oplývá silným charismatem a nelze mu nefandit, k tomu ho doplňují taková jména jako Laurence Olivier, Jean Simmons nebo Peter Ustinov, který dokonce za svou kreaci získal Oscara. Cenu akademie si tvůrci odnesli také za kameru, výpravu a kostýmy, pouze u nominace zůstalo u hudby a střihu. V očích dnešního diváka tak snímek sráží pouze to, že není tak osobitý a hluboký jako pozdější režisérova díla. Každopádně jde ale o velkou filmovou lahůdku. Synopse: Rebelský Spartakus (Kirk Douglas), narozený a vychovaný jako otrok, je prodán trenérovi gladiátorů Batiatusovi (Peter Ustinov) a musí pro něj bojovat v římské aréně. Jednou se ale vzbouří, otočí proti svým pánům a i s družinou dalších gladiátorů prochází městy a hledá svobodu. Jeho armáda je stále silnější a postupně se přesouvá až na jih Itálie, kde chce překročit moře a vrátit se domů. Zajímavost: Kubrick nebyl po celou dobu natáčení spokojen s prací kameramana Russella Mettyho, proto hodně scén natočil osobně. Paradoxně právě kamera byla posléze oceněna Oscarem.
Králové ro(c)ku (Tenacious D: The Pick of Destiny) (středa 7. 3., Nova Cinema, 21.50 - 23.45 / 01.15 - 06.00) Poměrně zajímavá a zábavná komedie s Jackem Blackem. Toto sousloví stačí k tomu, aby jedni byli nadšeni a druzí znechuceni. Pokud patříte do první skupiny, dostanete přesně to, co očekáváte. Je vám tedy jasné, že uvidíte hromady gagů, vtipných obličejů a solidních hlášek a typicky blackovských manýr. Jelikož jde o hudební komedii, užijete si navíc parádních rockových vypalovaček, které ve slabších chvílích drží snímek nad vodou. Když dojde na ryzí dialogy, je zábava o stupeň horší, což ale spolehlivě vynahradí již zmiňovaná hudební složka. Potěší také nabušené finále a pár vynikajících roliček známých hvězd. Tohle zkrátka není film pro každého, padne-li vám ale do noty a nálady, pobavíte se královsky. Synopse: Onoho osudného dne se ve Venice Beach setkali JB (Jack Black) a KG (Kyle Gass) a uvědomili si, že spojením svých geniálních talentů se zapíší do historie. Když se okamžitý úspěch záhadně nedostaví, rozhodnou se ukrást legendární "Trsátko osudu”, které udělá rockovou legendu i z toho nejhoršího brnkala. Jejich výprava, střety se zákonem, ženami i sněžným mužem "vás rozesmějí tak, až vás bude všechno bolet" (Guy Farris, KXTV-TV, ABC). Zajímavost: Roli Satana si zahrál bubeník Nirvany Dave Grohl, který je dnes frontmanem skupiny Foo Fighters, a jeho nalíčení na ni trvalo sedm hodin.
Edith Piaf (La Mome) (středa 7. 3., ČT2, 22.15 - 00.30) Překvapivě vynikajícího životopisu legendy francouzského šansonu se chopil německý režisér Olivier Dahan a předčil veškerá očekávání. Sice nepřehledně a zbytečně přeskakuje v časových rovinách a možná se pohnutými životními osudy charismatické umělkyně zabývá až příliš povrchně, dokázal ale vyždímat tolik emocí, že prakticky všechny nedokonalosti zakryl. Audiovizuálně jde o naprostou špičku, neboť špína zaplivaných pařížských uliček a přepych tehdejší Ameriky se povedlo bez problémů přenést i na diváka, o hudební složce se samozřejmě nemá cenu bavit. Všemu kraluje fantastická a po právu oscarová (a vzhledem k české koprodukci také Českým lvem oceněná) Marion Cotillard, která se zkrátka stala Edith Piaf. Bonusem pro našince může být poznávání tuzemských lokací a hledání českých herců. Jak už to tak u životopisných snímků bývá, přehnaná délka je na škodu i tady. Celkový zážitek by pak dost možná mohl zkazit i dabing. Jinak jde ale o výborný kousek. Synopse: Narodila se na chodníku, vyrůstala v nevěstinci, vydělávala si pouličním zpěvem... přesto se z ní stala světoznámá hvězda první velikosti. Život Edith Piaf (vlastním jménem Edith Giovanna Gassion) byl bojem o hudbu, přežití a lásku. Její magický hlas, vášeň a přátelství s hvězdami její doby ji od dětství v chudobě přivedlo k obdivu celého světa. Žila vždy naplno a "ničeho nelitovala..." . Díky své neuvěřitelně silné vůli a neobyčejnému nadání se vypořádala s tragickým osudem a její sen z dětství se stal skutečností. Zajímavost: Marion Cotillard si holila své obočí, které bylo později dokresleno tužkou, aby se víc podobala svému předobrazu a lépe se vžila do role.