BERLINALE
Italské dokudrama
Cesare deve morire (
Caesar Must Die) režisérské dvojice
Vittoria Tavianiho a
Paola Tavianiho zvítězilo na právě skončeném 62. Berlinale. Snímek o trestancích v římské věznici hrajících Shakespearova
Juila Caesara, který pojednává o křehkých hranicích mezi uměním a životem, je od roku 1991 prvním italským filmem, který si z Berlína odváží Zlatého medvěda (naposledy jej získal
Marco Ferreri za
La Casa del sorriso (
The House of Smiles)).
Mezi favority letošní berlínské soutěže byl film domácího režiséra
Christiana Petzolda Barbara o lékařce z Východního Německa, která je po neúspěšném pokusu o emigraci poslána na venkov. Porota složená z herců
Jakea Gyllenhaala,
Charlotte Gainsbourg a
Barbary Sukowe, režisérů
Françoise Ozona,
Asghara Farhadiho a
Antona Corbijna a alžírského spisovatele Boualema Sansala, v čele s
Mikem Leighem Petzoldovi nakonec udělila Stříbrného medvěda za režii.
Zvláštní cenu poroty obdržela švýcarská režisérka
Ursula Meier za snímek
L'enfant d'en haut (
Sister) o chudých sourozencích žijících poblíž alpského lyžařského střediska, který byl rovněž jedním z favorizovaných snímků na hlavní cenu. Velkou cenu poroty si vysloužil maďarský tvůrce
Benedek Fliegauf za drama
Csak a szél (
Just The Wind) o vražedných útocích proti Romům inspirovaný skutečnými událostmi v režisérově rodné zemi v letech 2008-2009.
Stříbrné medvědy v hereckých kategoriích získala patnáctiletá konžská neprofesionální herečka Rachel Mwanza za portrét dětského vojáka ve snímku
Rebelle a Dán
Mikkel Følsgaard za roli duševně nemocného dánského krále Kristiána VII. v kostýmním dramatu
Královská aféra. Koprodukční snímek
Nikolaje Arcela, který se z části natáčel v Česku a jenž do našich kin dorazí začátkem dubna, rovněž získal Stříbrného medvěda za scénář a stal se tak jediným snímkem letošního ročníku, který získal více než jednu cenu.
Seznam všech oceněných najdete
zde.
AFO
Na polovinu dubna se v Olomouci již tradičně plánuje Mezinárodní festival populárně-vědeckých filmů, který má za cíl prezentovat vědu jako dynamickou, rozmanitou a hravou sféru. Letošní 47. ročník Academia film Olomouc (AFO), pořádaný zdejší Univerzitou Palackého, se zaměří na poměrně provokativní témata - na utopické či dystopické scénáře naší budoucnosti a na komplikovaný vztah mezi vědou a náboženstvím. Hlavním hostem bude světoznámý britský biolog, expert na evoluci a genetiku, Steve Jones, který v Olomouci převezme Cenu AFO za přínos popularizaci vědy.
V souvislosti s medializovaným „koncem světa“, který signifikuje samotný rok 2012, se jeden z hlavních programových bloků festivalu zaměří na představy o budoucnosti lidstva.
"Cílem bloku bude podívat se na představy o budoucnosti lidstva optikou vědy, s nadhledem, ale samozřejmě stále se zaujetím. S pomocí filmů a řady hostů pozveme diváky k debatě, zda lze v jádru našich optimistických či pesimistických představ nalézt mnohem větší rizika či naopak naděje, které mohou ve hře o budoucnost sehrát zásadní roli." komentuje blok ředitel AFO Jakub Korda.
Blok zaměřený na kontroverzní téma "náboženství z pohledu vědy" uvede například populárně vědecký film
Stvořil Bůh vesmír?, jenž se zabývá otázkou, zda na počátku světa musel skutečně stát nadpřirozený stvořitel. Snímek
Bůh v mozku nabídne bližší pohled na neuronové pozadí náboženského prožitku a film
Kdo napsal Bibli? se zamyslí nad vznikem a posvátností Starého a Nového zákona. Blok doplní přednáška experimentálního psychologa, britského profesora Bruce M. Hooda, vedoucího Bristol Cognitive Development Centre.
47. ročník AFO se uskuteční od 17. do 22. dubna. Bližší informace najdete
zde.