Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Anonym

Recenze: Anonym

Vydáno: 17.11.2011 13:00 v sekci Recenze | Premiéry - Martin Bubrín | foto: Falcon

Roland Emmerich si pro nás po svých megafilmech připravil jeden malý, zcela komorní pohled na "největší konspiraci všech dob," ve které tentokrát z nějakého neznámého důvodu absentují mimozemšťané i patetické proslovy. Byl Shakespeare podvod, nebo jím je celý Anonym?

AnonymRecenzoval/a Martin Bubrín dne 17.11.2011 13:00. Roland Emmerich si pro nás po svých megafilmech připravil jeden malý, zcela komorní pohled na "největší konspiraci všech dob," ve které tentokrát z nějakého neznámého důvodu absentují mimozemšťané i patetické proslovy. Byl Shakespeare podvod, nebo jím je celý Anonym? Hodnocení: 3.5

Anonym

Anonymous
Drama / Historický / Thriller
Velká Británie, 2011 , 130 min.

Režie: Roland Emmerich
Scénář: John Orloff
Kamera: Anna Foerster
Hudba: Harald Kloser, Thomas Wanker
Herci: Rhys Ifans, Vanessa Redgrave, Sebastian Armesto, Rafe Spall, David Thewlis, Edward Hogg, Xavier Samuel, Sam Reid, Jamie Campbell Bower, Joely Richardson, Paolo De Vita, Trystan Gravelle, Robert Emms, Tony Way, Julian Bleach

Česká premiéra: 10.11.2011

Anonym hodnocení na Kinobox.cz: 64.34 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Nebyl by to megalomanský destruktor Roland Emmerich, kdyby nechtěl do světa udělat jednu velkou díru. Německý rodák si nejdříve vyřizoval účty s Amerikou, které postupně zveličoval až do předloňské konfrontace lidstva s koncem světa v přepálené katastrofické "komedii" 2012. Po dosažení největší mety už zbyly jen dvě možnosti - zničit celou sluneční soustavu nebo se nenápadně uchopit něčeho menšího, v čem by se ukázalo, zda dokáže ukočírovat film i s absencí svých typických trademarků, tedy výbuchů a ještě větších výbuchů. To, co Michael Bay slibuje od premiéry prvních Transformers, však Emmerich splnil už teď. A rozhodně ne špatně.
V Anonymovi se rozhodl podívat na mušku známé konspirační teorii, která notoricky známému dramatikovi Williamu Shakespearovi odpírá autorství jeho her, jež jsou dodnes považovány za ideál anglosaské literatury. O tomto faktu se v akademických kruzích vedou neustále spory, jelikož se nedochoval žádný přímý důkaz, který by autora usvědčoval z napsání svých slavných děl.
Jedním z možných "pachatelů," kteří geniálně přenášeli své myšlenky na papír, je vznešený hrabě z Oxfordu Edward De Vere (Rhys Ifans), jemuž společenské postavení znemožnilo svou práci publikovat pod vlastním jménem. Proto své dílo předává básníkovi toužícím po prosazení Benu Johnsonovi (Sebastian Armesto), který se má vydávat za jejich tvůrce. Jenže nešťastnou náhodou si autorství přiřkne ten nejnepravděpodobnější člověk - samotný William Shakespeare, negramotný pobuda, ožrala a šarlatán, jenž je ve filmu vyobrazován jako komická figurka, která sbírá všechny zásluhy.
Aby to nebylo příliš jednoduché, scénář Johna Orloffa přináší také mnohem rozsáhlejší zápletku, která do hlavního motivu vnáší politické intriky, zrady a romantiku na alžbětínském dvoře. Ocitáme se tedy ve značně překombinovaném příběhu, ve kterém se vyskytují desítky postav a prostředí a zhruba do půlky filmu nevíme (nebo lépe nemáme šanci zjistit), kdo je kdo, jaké jsou mezi představiteli vztahy, jaké mají cíle. Za to může hlavně nesoudržné vystavení narativních linií, v nichž se skáče ve třech (respektive ve čtyřech, pokud počítáme samotný začátek filmu) časových úsecích, které jsou nám ze začátku představeny jen krátkým titulkem, dále však neuvozovány.
Vzhledem k tomu, že se děj pohybuje stále ve stejném prostředí, ve stejných kulisách a postavy mají podobné kostýmy, může se stát, že divákovi nebude zrovna jasné, v jaké době se zrovna příběh nachází. Hlavně když neví, zda ten, koho vidíme, je mladší já stejné postavy, jeho bratr, otec nebo někdo úplně jiný. Složitou strukturu příběhu tak jednoduše nemůžeme označit za vychytralou (a ty, kteří se v ní neorientují, za hlupáky), ale spíše za matoucí a znemožňující se plně ponořit do příběhu.
Přesto se u Emmericha jedná o překvapivě komorní, herecké drama, které se se svou podstatou vyrovnává jako s divadelní hrou (jak ji také na začátku reálně rozehrává). Několik megalomanských velkých celků sice zdatně vyvažuje zvolené pojetí, jež se povětšinou odehrává v uzavřených prostorech, ale naprosto hladce zapadá do roviny příběhu. Stejně jako do posledního detailu promyšlená stínohra v nočních scénách při svíčkách, která svým svícením například připomene nedávnou Janu Eyrovou. Zkrátka, z hlediska pečlivě stylizovaných kostýmů, brilantní výpravy a vystavěných kulis je dost možné, že o Anonymovi letos uslyšíme ještě na Oscarech. Bylo by nezanedbatelné opomenutí, kdyby se alespoň neobjevil mezi nominovanými.
Ani herci nejsou žádnou lacinou nápodobou svých předobrazů nebo zbytečně nepřehrávají teatrálním projevem, celkem umně dokážou zachytit serióznost celého snímku, který chtě nechtě jde proti svému kontroverznímu a nepodloženému námětu, jenž by se dal označit za banální, faktograficky nepodloženou báchorku. Zarazí tak, že Emmerich dokáže zdatně vést obsazení, které předvádí nadprůměrné výkony. Hlavně titulní "anonym" Rhys Ifans se přetavil ze svých polokomediálních rolí a odehrává zřejmě svůj doposud nejlepší herecký výkon.
Přes všechna objektivní pozitiva je ale nutné si uvědomit, že Anonym svou "největší konspirační teorii" načrtává velmi vágním způsobem. Koho vytáčejí historické nepřesnosti, zbanalizované dějiny a nepodložené vize "skutečných událostí," může odcházet z kina s mírnou pachutí. Milovníkům Shakespeara, literatury a umění a komukoliv s hlubším zájmem o historii by se měl před zhlédnutím zřejmě podávat lísteček s upozorněním... Emmerichova báchorka je oním dalším zlaicizovaným dílem pro americké publikum, mainstreamovou obdobou historických dramat a odleskem opravdu chytré a propracované podívané (kdo chce, může jej zkusit porovnat s leckterými Branaghovými adaptacemi).
Jak už to ale v Hollywoodu bývá, i taková naivita může být podána velmi atraktivním a divácky vřelým způsobem, takže není možné snímek vyloženě protrpět. Jde o mnohem lákavější a poutavější snímek než například dvě filmová zpracování knih Dana Browna Šifra mistra Leonarda a Andělé a démoni, které si také dle svého upravují skutečnost. Zatímco knihy byly dobrodružným čtením, jejich adaptace se staly suchou turistickou výpravou po národních pamětihodnostech bez průvodce. Nic takového však v Anonymovi nehrozí, hlavně díky zapálenému zpracování, včetně poutavé vizuální stránky a povedených hereckých výkonů, které hladce zachraňují, co se dá.
Český trailer filmu Anonym
A ke konci možná budete překvapeni, že vás režisér patetických velkofilmů jako Den nezávislosti nebo Patriot dokáže upřímně dojmout a vyždímat z vás nějaké ty emoce. I když jeho konspirační dílo nejspíše díru do světa neudělá (alespoň ne fyzickou), alespoň na chvíli zalepí ty, které napáchaly jeho poslední, nepříliš vydařené nálety na matičku Zemi.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 7. 3. 2025 - 13. 3. 2025
TV tipy: Krotitelé duchů se přes řeku a do stínu stromů vydali pro špinavý prachy V tomto týdnu je nabídka televizí poměrně zajímavá a najdete v ní hned dvě relativně atraktivní premiéry. Tou první je nejnovější počin do ságy Krotitelé duchů, druhou pak trochu netradičně pojatý horor Všechno nejhorší.... čtěte zde
Vydáno: 07.03.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 10. týden
Kinopremiéry: Věčný Mickey je queer a zakládá moře na dvoře Jasným komerčním hitem v kinech na počátku března by měla být česká komedie Moře na dvoře. Náročnější divák pak dá přednost spíše satiře Mickey 17 s Robertem Pattinsonem nebo dramatu Queer s Danielem Craigem.... čtěte zde
Vydáno: 05.03.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 9. týden
Top 20 ČR: Bridget Jones znovu na čele V kinech momentálně kraluje Bridget Jones: Láskou šílená a sekundují jí Captain America: Nový svět a domácí komedie Na plech. čtěte zde
Vydáno: 04.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 9. víkend
Box office: Captain America znovu vede Hollywood se připravoval na oscarovou noc a tak se právě uplynulý víkend nesl znovu ve znamení Captaina Ameriky a novinky s názvem Poslední nádech. čtěte zde
Vydáno: 03.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Oscar 2025: filmem roku je Anora
Oscar 2025: filmem roku je Anora Nejlepším filmem 97. ročníku Oscarů byl vyhlášen snímek Anora, který získal celkem pět sošek Oscarů včetně té hlavní za film roku. čtěte zde
Vydáno: 03.03.2025 04:51 v sekci Novinky | Zprávy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Malcolm X se v ambulanci veze, aby se zúčastnil války zítřka (24.01.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Goebbels našel poklad a vyzval Venoma na poslední tanec (23.10.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Bay a Smith budou zase akční (08.10.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Kenneth Branagh natáčí The Last Disturbance of Madeline Hynde (08.08.2024 10:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Po nepovedeném večírku se Spider-Man a Liga spravedlnosti ocitají bez domova (05.07.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Prequel Tiché místo: První den znovu stojí na recyklaci známých nápadů (30.06.2024 22:02 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: Will Smith a Martin Lawrence jsou Mizerové: Na život a na smrt (08.06.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Bronco Billy se nehněvá a vydává se na první misi (26.04.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Ridley Scott natočí film o Bee Gees (16.02.2024 08:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Vikingové cvičí draka, prochází uličkou přízraků a objasňují smrt na Nilu (29.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Policejní inspektorka miluje souseda svého a řeší operaci Spodnička (06.10.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Malý Nicky našel místo u moře, kde pohřbil nesnesitelnou tíhu obrovského talentu (29.09.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Box office: Sestra II poráží Poirota (18.09.2023 07:30 v Komentáře | Box office)
- Kinopremiéry: Vermeera děsí v temných oknech přízraky v Benátkách (13.09.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Nyad (08.09.2023 14:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Dámy v černém spustily mnoho povyku pro nic (11.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Trailer: Přízraky v Benátkách (21.07.2023 15:30 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Zázračný aparát Barbenheimer (19.07.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Cillian Murphy je Oppenheimer v novém traileru (09.05.2023 07:30 v Novinky | Trailery)
- První teaser: Přízraky v Benátkách (27.04.2023 15:30 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe