Setkání již dospělých lidí, vesměs v dětství adoptovaných, naruší v novém filmu Petra Marka příjezd páru, který se vydává za někoho jiného. Nic proti ničemu je jeho zatím divácky nejvstřícnější počin.
Režisér a současně muzikant
Petr Marek ční jako ojedinělý zjev mezi filmaři: nejenže aktivně natáčí experimentálně laděné výpovědi v zásadě ochotnického rozměru, ale současně se filmu věnuje i teoreticky - opakovaně se vrací například k
Janu Němcovi,
Karlu Vachkovi,
Jeanu-Luku Godardovi. Už jen zbývá, aby po vzoru ruských avantgardistů (na způsob Ejzenštejna či Věrtova) začal rozebírat a kodifikovat vlastní tvorbu. Možná by tím poskytl návod zmatenému publiku, jak jeho filmy (dva se již kiny mihly -
Láska shora,
Nebýt dnešní) vnímat a co v nich nalézat. Takto prozatím platí před časem publikovaný postřeh, že jeho dosavadní počiny jsou spíše určeny užšímu okruhu kamarádů a známých...
Markův v pořadí třetí film, který spatříme na plátně, je snímek
Nic proti ničemu. Můžeme jej označit za dosud divácky nejvstřícnější. Odehrává se totiž v uzavřené komunitě, kterou počnou narušovat vnitřní rozpory - někteří účastníci se vydávají za někoho jiného, než kým skutečně jsou. Takové tematické vymezení není nijak objevné, stejné syžetové schéma provázené skrývanými tajemstvími nalezneme třeba v
Sedláčkových Pravidlech lži, která vycházejí z terapeutické práce s narkomany.
Marek ovšem zkoumá jiné, navenek méně konfliktní společenství: někdejší adoptované děti, nyní již dospělé jedince, kteří se sejdou, aby založili občanské sdružení, které by prosazovalo snazší adopční proceduru.
Celou sešlost svolal trochu bílkovitý, trochu manipulativní Marián (
Marian Moštík) společně se svou ženou Martou (
Marta Pilařová), jež se děsí možného příchodu bývalého milence - a to ještě netuší, že se vynoří dokonce hned dva muži spjatí s její minulostí. Hlavní pozornost se ovšem upíná na jinou dvojici, která přijela inkognito, vydávajíc se za někoho jiného. Manželé Johana a Radek (
Johana Švarcová,
Radek Rubáš) totiž uvažují o adopci dítěte a chtějí se takříkajíc podívat, co z takových dětí vlastně vyroste. A pak tu ještě máme zakuklenou novinářku Kamilu (
Kamila Davidová), které je však věnován mnohem menší prostor, vlastně ustupuje do pozadí a její rovina přestává být sledována.
Radek totiž - z důvodů pro něho zcela nepochopitelných - začne být ostatními ostrakizován, odsedávají si od něho, nepromluví na něho, dávají mu najevo své opovržení. Teprve později zjistí, že se představil naprosto nevhodnou internetovou přezdívkou, kterou v diskusích používá jeden agresivní pedofil. Zvažuje spolu se svou ženou, jak by se měl zachovat, posléze se rozhodují v riskantním předstírání pokračovat a Radek se pokouší omluvit a vysvětlit přisuzované deviantní sklony. Jenže ve velké pobíhání soumračnou krajinou naopak vyvrcholí počínání jednoho z Martiných "nápadníků", jenž se jí až maniakálně dvoří, rozhodnut přimět ji ke společnému útěku...
Také pro tragikomedii
Nic proti ničemu se nejlépe hodí označení ochotnické dílo, a to jak v celkovém inscenačním i vypravěčském pojednání, tak v "přednášivé" herecké složce. Ačkoli místy zaznějí, snad zásluhou improvizace, velice přesvědčivě útržky rozmluv a bezprostředně uvolněného chování, celková dramatická konstrukce zápasí s povážlivými schválnostmi, především samotné téma adopce a zkušeností s ní, minulé, současné i budoucí, se mění v pouhou, záhy odloženou rekvizitu.
Pohnutky postav a jejich někdy až dětinsky spiklenecké uvažování o nich (manželé, kteří přijeli inkognito, se potají scházejí v podzemí u kotelny, aby si mohli promluvit, ale také Martin umanutý ctitel) vycházejí hodně kostrbatě, stejně jako zápletky postavené na nedorozumění a záměně jednajících postav. Tady jakoby probleskly ozvěny dávných vaudevillů, jakkoli neobratně naznačené a navíc zdeformovaně (nejspíš bez zjevného úmyslu) do podoby čapkovské trapnosti - nikoli ve smyslu čehosi směšného a nepatřičného, ale hlavně trápivého. Jako svérázný doplněk přidávám, že ve filmu vystupují jedině členové herecké skupiny LÁHOR/Soundsystem, kteří se kolektivně podíleli na scénáři a navíc svá jména propůjčili i ztvárněným postavám.
Český trailer filmu Nic proti ničemu
Petru Markovi lze zajisté přisoudit, že tentokrát chtěl stvořit podívanou divácky přitažlivější, přesto i nyní zanechává rozpaky. Vtíravý pocit, že přihlížíme snaživému amatérskému dílku, přehluší jedině hudební složka. Zvláště variace na klasickou hudbu vivaldiovského či haendlovského ražení (ustavičně se mi drala na mysl Haendlova
Vodní hudba), která útočně vtrhává do dosud poklidných životů, vykazují až okázalou sebejistotu v použití. Ostatně Marek coby hudební skladatel patří mezi známé veličiny, spolupracoval třeba na
Najbrtových filmech
Mistři a
Protektor - a za druhý z nich získal Českého lva. Svrchované hudební opracování
Nic proti ničemu dokládá, že to rozhodně nebyla náhoda.
Eda Spáčil: SVĚŽÍ UJETÁ ZÁBAVA
Když se diváci letošní Letní filmové školy v Uherském Hradišti
Petra Marka po projekci ptali, proč snímek věnoval vedle Paula McCartneyho i Mirce Spáčilové (opravdu, není to rodina), odpověděl něco v tom smyslu, že dotyčná recenzentská hvězda nemá ráda filmy, které se nějak odlišují. Které jsou jiné, zvláštní, divné. Což dává smysl, protože
Nic proti ničemu je rozhodně film jiný, zvláštní, divný a kdovíco ještě a něco podobného jste nejspíš neviděli. A možná jste nic takového ani nikdy vidět nechtěli. Ti, co rádi nezávislé experimenty a hříčky a nelpějí za všech okolností na produkčních hodnotách, by si ale užít mohli.
Marek si totiž tentokrát dělá legraci z hnutí Dogma 95. Laciná ruční kamera by za běžných okolností měla pomáhat přibližovat diváka dění, ždímat emoce. Vážná hudba dodávat osudovost. Herci by měli celý koncept podpořit naturalistickým pojetím svých postav. Jenže. Jsme v Česku. Tam, kde
von Trier a další diváky emocionálně vydírají,
Marek své přehnaně zoufalé hrdiny zesměšňuje a dělá z nich nadživotní idioty. Barokní trubky jsou jako z jiného světa. A herci-improvizátoři si hlášky svých notně pitomých postav (a to je eufemismus) vychutnávají. Ano, celé je to obrovsky nadsazené. Na druhou stranu, člověk v tom často zachytí odraz skutečné životní trapnosti. Zasměje se. Hodně. A na rozdíl od režisérů domácích videí má
Petr Marek svůj film navzdory všem prohřeškům oproti tradičním filmovým postupům pevně v ruce. Filmoví dobrodruzi do kin!
Verdikt: 7/10.