Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Alois Nebel

Recenze: Alois Nebel

Vydáno: 28.09.2011 21:06 v sekci Recenze | Premiéry - Eduard Spáčil | foto: Aerofilms

Na železnici dějí se věci... Nádražácká odysea z Jeseníků přes blázinec na pražský "hlavák" a zpět. Cesta v prostoru i čase. Vizuální a atmosférická lahůdka podle komiksu Jaroslava Rudiše a Jaromíra 99.

Alois NebelRecenzoval/a Eduard Spáčil dne 28.09.2011 21:06. Na železnici dějí se věci... Nádražácká odysea z Jeseníků přes blázinec na pražský "hlavák" a zpět. Cesta v prostoru i čase. Vizuální a atmosférická lahůdka podle komiksu Jaroslava Rudiše a Jaromíra 99. Hodnocení: 3.5

Alois Nebel

Alois Nebel
Drama / Animovaný
Česká republika, 2011 , 80 min.

Režie: Tomáš Luňák
Scénář: Jaroslav Rudiš, Jaromír Švejdík
Kamera: Jan Baset Střítežský
Herci: Miroslav Krobot, Tereza Ramba, Leoš Noha, Alois Švehlík, Karel Roden, Marie Ludvíková, Ondřej Malý, Ján Sedal

Česká premiéra: 29.09.2011

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Podzim přelomového roku 1989. Nacházíme se na zapadlé železniční stanici Bílý Potok v Jeseníkách. Poznáváme zamlklého výpravčího Aloise Nebela (Miroslav Krobot), kterého poslední dobou trápí vidiny z minulosti, hlavně z doby poválečného odsunu Němců. Kvůli nim přichází o práci, kterou po něm přebírá výhybkář a kšeftař Wachek (Leoš Noha), a ocitá se v psychiatrické léčebně.
Zde poznává Němého (Karel Roden), podivného, mlčícího muže, který přišel z Polska, aby v Bílém Potoce vykonal pomstu. Němý se dlouho nezdrží a z blázince utíká. Nebela po revoluci propouštějí a ten se vydává do Prahy na Hlavní nádraží, aby se dozvěděl, co s ním bude. Potkává zde svou osudovou ženu, toaletářku Květu (Marie Ludvíková). K dramatickému vyvrcholení celého příběhu ale dochází zpátky v Jeseníkách, kde se osudy všech postav protnou.
Filmového Aloise Nebela předcházejí veliká očekávání. Snad příliš veliká. Uvedení na světových festivalech, nějaká ta pochvalná recenze z ciziny, desítky článků v novinách, v nichž (a u nichž) se jako správní Češi plácáme po ramenou, že u nás zase po čase vznikl film, který zaujme po světě. Nominace snímku za ČR do oscarového klání tomu jen přispívá. Slovo "rotoskopie" bude znát brzy každý druhý Čech. Jaký je ale film samotný?
Začněme pozitivně - je vizuálně působivý. Nápad natočit snímek s živými herci a potom ho zmíněnou metodou rotoskopie "přemalovat" ve stylu komiksové předlohy byl skvělý, byť zjevně ne zrovna hospodárný - snímek stál prý osmdesát milionů korun a výroba se táhla několik let. Díky tomu máme možnost konečně vidět nový český film, který úžasně vypadá, je svůj a má styl. Není důležité, že použitá metoda není zdaleka nová a podobně vytvořených filmů v zahraničí vzniklo povícero (Linklaterovy nezávislárny Sním či bdím? a Temný obraz nebo na Oscara nominovaný Valčík s Baširem, další příklady najdete zde).
Oproti čistě černému a bílému komiksu obsahuje filmový Alois Nebel i různé úrovně šedi. Výrazné rysy jednotlivých aktérů zůstaly zachovány (výjimkou jsou Karel Roden a Tereza Voříšková, u kterých sami tvůrci uznali, že s jejich věrným "převodem" byly problémy), snímek se ocitá někde uprostřed mezi hraným a animovaným dílem.
Výtvarná stránka pomohla film naplnit specifickou atmosférou zapadlého, nehostinného kraje, kde čas ztrácí význam a kde dodnes rezonují události z bouřlivé minulosti. Určitě tomu napomáhá i režisér, který suverénně dává scénám potřebný prostor, nikam nespěchá, nechává je vyznít. Lakonický, uzavřený, tichý "hrdina" Alois připomíná díla Kaurismäkiho a dalších severských filmařů. Potud všechno v pořádku.
Problém, který se snímkem mám, se týká vyprávění samotného. Bude asi záležet na divákovi, jestli vůbec nějaký příběh potřebuje, nebo mu samotná oslňující výtvarná a atmosférická podoba stačí ke štěstí. Přiznám se, že jsem se bál, že filmová adaptace od samotných tvůrců komiksu bude doslovná. Rozpohybované známé obrázky. Vzhledem k tomu, že předloha má tři díly, jejichž provázanost není nejsilnější, by to tak jednoduše asi stejně nešlo. Muselo se prostě adaptovat.
Byl jsem překvapen, jak moc se tvůrci nebáli "poupravit" svoje milované dítko. Ze začátku to vypadalo slibně. Alois Nebel se totiž opravdu rozjíždí pomocí filmových prostředků. Odvážné a "filmové" rozhodnutí zcela úplně vynechat Nebelův vnitřní hlas, který je pro komiks charakteristický a který drží všechno pohromadě, jsem ale nedokázal úplně docenit. Snímek je tak na jednu stranu oproti své předloze velice zjednodušený, oproštěný o kouzelné "zatáčky" a časově zhuštěný a zároveň podivně zamlžený, komplikovaný. Ti, co nečetli, nedokážou leckdy motivace postav rozklíčovat a nemají se čeho držet.
Vzhledem k tomu, že Rudiš (rozhodně zkuste jeho prvotinu Nebe pod Berlínem) se Švejdíkem (frontman kapely Priessnitz) napsali sedmnáct verzí scénáře, není se čemu divit. Na výsledku je poznat, že jim chyběl někdo, kdo by měl odstup a dokázal se na věc podívat očima nezaujatého diváka, který v Bílém Potoce nikdy dříve nebyl.
Výsledkem je i to, že všechna témata, kterých se snímek dotkne (okupace, odsuny, kolaborace), zůstávají jen jaksi nahozená, neuchopená. V komiksu samotném to může působit podobně, ale měl jsem z něj dojem větší plnosti, celistvosti, vrstevnatosti, zatímco z filmu jsem měl místy pocit - když to řeknu opravdu škaredě - krásně natočeného, atmosférického prázdna. Snad je to tím, že první komiksový díl Bílý Potok kdysi vznikal pro radost a několik kamarádů, bez nějakých větších ambicí.
Moje poslední výtka souvisí s tím, že se ve filmové podobě, nejspíše kvůli německé spoluúčasti na projektu, posunulo ústřední téma místa, kterým smýkaly kruté dějiny 20. století, směrem k akcentování odsunu sudetských Němců. Autoři mají samozřejmě právo zacházet se svým výtvorem, jak chtějí, ale přijde mi přinejmenším podivné, že nejstarší zobrazenou událostí ve filmu je odsun v pětačtyřicátém, zatímco v předloze mají své místo i náckové a vlaky do Osvětimi...
Český trailer filmu Alois Nebel
Abych skončil aspoň trochu pozitivně: Miroslav Krobot se pro roli Aloise Nebela narodil, při závěrečném dešti budete cítit, že prší i na vás, a písničky Neckáře s Umakartem (zde) nebo Priessnitz (zde) jsou skvělé. Čekal jsem ale prostě trochu více. Něco, co by ve mně zůstalo i cestou z kina. Katarze se tomu říká. Stejně ale na Nebela zajděte. A koukejte si pak sehnat i komiks. Je nejen trochu jiný, ale i lepší.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Alois Nebel – film černobílý nejen technikou zpracování (13maximus, 19.10.2011 20:57) Reagovat

    Film Alois Nebel, který právě běží v našich kinech, je dalším pokusem přepsat historii druhé světové války a vštípit Čechům pocit viny za to, že spáchali bezpráví a zločiny na nevinných a bezbranných sudetských Němcích. Problém filmu ale není v tom, co v něm je (samozřejmě, že takové případy se při divokém odsunu staly), ale v tom, co v něm není. Ani náznakem neukazuje, že odsun byl důsledkem letitého německého šovinismu, který vyústil v nacistické běsnění, do kterého se bohužel naprostá většina někdejších československých Němců aktivně zapojila a jehož důsledkem bylo téměř 100 000 mrtvých Čechů. A samozřejmě také německý teror, vraždění a ponižování Čechů v pohraničí, kde se děj odehrává. Bez kontextu příčiny a následku vyznívá film jako kontrast dvou skupin. Na jedné straně nevinné německé oběti, na druhé bezcitné české bestie. To vše spadlo z nebe v květnu 1945. Předtím nebylo nic!
    U mladších diváků to snadno vyvolá dojem, že ti odsunutí Němci byli opravdu nevinní chudáci, kterým bylo krutě ublíženo, a že ty požadavky landsmanschaftu na omluvu, odškodnění a návrat vlastně nejsou tak neopodstatněné. A protože film se bude promítat i v zahraničí, bude nás reprezentovat na různých festivalech a dokonce se zapojí i do klání o Oskary, snadno vyvolá stejný dojem i v zahraničí. Silně to připomíná metody německé propagandy před druhou světovou válkou. Komu to připadá přehnané, ať si přečte deníky Josefa Goebbelse, které u nás vyšly knižně. Samozřejmě, že tehdejší metody jsou dnes vylepšeny o současné moderní marketingové poznatky ovlivňování veřejného mínění.
    Proč se čeští filmaři a herci do takové protičeské propagandy, která má v konečném důsledku podkopat českou státnost, pouštějí? Je v tom neznalost, naivita, nebo peníze? Film byl natočen za finanční podpory z Německa a německá firma se také stará o jeho propagaci a distribuci v zahraničí. Zajímavé je, že naši novináři, věrni své obvyklé povrchnosti, píší o filmu jen z hlediska neobvyklé techniky černobílého obrazu a vůbec si nevšímají, že film je černobílý i pokud se týká česko-německých vztahů v té době. Všiml si někdo, že ve filmu neexistuje jediná kladná postava Čecha? Naopak, vystupuje tu plejáda pokřivených charakterů a psychicky narušených osob. Film nepřímo říká, že jejich bídná existence začala bezprávím odsunu Němců a dodnes se s ní nevyrovnali a nevyrovnají se, dokud toto bezpráví nenapraví (samozřejmě podle představ landsmanschaftu). Že je to přehnané? Nebuďte naivní a přečtěte si požadavky, které zaznívají na srazech landsmanschaftu a z dalších více, či méně, neonacistických organizací.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 20. 12. 2024 - 26. 12. 2024
TV tipy: Edith a Marcel tasí všechny staré nože Asi nikoho nepřekvapí, že v klíčovém vánočním týdnu televize neexperimentují a spoléhají na každoroční ověřené záležitosti. Naše tipy jsou tedy hodně skromné, zároveň málo známé a slouží spíš k osvěžení v záplavě... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 51. týden
Kinopremiéry: Lví král Mufasa je agentem štěstí Velmi jednoduchá je situace v kinech těsně před Vánoci. Ze tří novinek je totiž jedinou relevantní hraný prequel k legendárnímu Lvímu králi, jehož hrdinou je lev Mufasa. O zbylých dvou pak nemá smysl hovořit. čtěte zde
Vydáno: 18.12.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 50. týden
Top 20 ČR: Vaiana stále v čele V domácích kinech stále vládne disneyovský sequel Odvážná Vaiana 2, zatímco novinky mají problém se výrazněji prosadit. Diváci také stále chodí na Vlny. čtěte zde
Vydáno: 17.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 50.víkend
Box Office: Lovec Kraven propadl Superhrdinský spin-off Lovec Kraven nenašel publikum a propadl. Naopak studio Disney může slavit a Odvážná Vaiana 2 to jen potvrzuje. čtěte zde
Vydáno: 16.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 13. 12. 2024 - 19. 12. 2024
TV tipy: Černý Tulipán získal v pevnosti zatykač na královnu Adventní období už je v televizích naplno znát, takže v programech všechno ustupuje tradičním a očekávaným záležitostem. Do našeho výběru se tak dostala pouhá čtveřice filmů, z nichž hned tři jsou známé velmi málo. čtěte zde
Vydáno: 13.12.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Goebbels našel poklad a vyzval Venoma na poslední tanec (23.10.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Film Konec světa vypráví o vztahu dědy a vnuka na pozadí léta 1968 (26.09.2024 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Chlupatá rodinka až na věky prožívá konec světa (18.09.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Konec světa (27.08.2024 12:30 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Špatný herec bere na Měsíc zápisník alkoholičky (10.07.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Zámek na předměstí vyvolává úsměv (07.06.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny (27.03.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Ve čtyřech pokojích nikdo neuslyší vřískot Papá Hemingwaye (08.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Pianista bere na Noemovu archu Frantu mimozemšťana (07.02.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Drama o zákeřné nemoci Tancuj Matyldo zpracovává autenticky prožité situace (07.12.2023 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Přání prezidentovy ženy je zjistit jak mít sex (29.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Marvels objevují umění jíst a milovat a přemýšlí jak přežít svého muže (08.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Sommersby se vrátil kolem půlnoci a zatančil si tanec v temnotách (18.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Baby Driver veze Spider-Mana a Anastázii do paralelních světů (21.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Buď chlap s Johnem Wickem! (22.03.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Chůvák má smůlu, protože se na bílý bílý den ocitl v údolí smrti (13.01.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Fabelmanovi vypráví vánoční příběh z divnosvěta (23.11.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Blíženec našel deníček moderního fotra, v němž je ukryto alibi na klíč (18.11.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Il Boemo je film s oscarovými ambicemi (23.10.2022 09:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: S úsměvem spolu půjdeme tam, kde zpívají raci (28.09.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   49/2024

Čarodějka
6/10

Úspěšný broadwayský muzikál "Wicked" se dočkal filmové adaptace. Snímek Čarodějka ale vychází jen z jeho první poloviny. V listopadu 2025 by mělo do kin dorazit pokračování, které celý příběh zakončí.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe