Na železnici dějí se věci... Nádražácká odysea z Jeseníků přes blázinec na pražský "hlavák" a zpět. Cesta v prostoru i čase. Vizuální a atmosférická lahůdka podle komiksu Jaroslava Rudiše a Jaromíra 99.
Alois Nebel
Drama / Animovaný
Česká republika, 2011 , 80 min.
Režie: Tomáš Luňák
Scénář: Jaroslav Rudiš, Jaromír Švejdík
Kamera: Jan Baset Střítežský
Herci: Miroslav Krobot, Tereza Ramba, Leoš Noha, Alois Švehlík, Karel Roden, Marie Ludvíková, Ondřej Malý, Ján Sedal
Česká premiéra: 29.09.2011
Alois Nebel – film černobílý nejen technikou zpracování (13maximus, 19.10.2011 20:57) Reagovat
Film Alois Nebel, který právě běží v našich kinech, je dalším pokusem přepsat historii druhé světové války a vštípit Čechům pocit viny za to, že spáchali bezpráví a zločiny na nevinných a bezbranných sudetských Němcích. Problém filmu ale není v tom, co v něm je (samozřejmě, že takové případy se při divokém odsunu staly), ale v tom, co v něm není. Ani náznakem neukazuje, že odsun byl důsledkem letitého německého šovinismu, který vyústil v nacistické běsnění, do kterého se bohužel naprostá většina někdejších československých Němců aktivně zapojila a jehož důsledkem bylo téměř 100 000 mrtvých Čechů. A samozřejmě také německý teror, vraždění a ponižování Čechů v pohraničí, kde se děj odehrává. Bez kontextu příčiny a následku vyznívá film jako kontrast dvou skupin. Na jedné straně nevinné německé oběti, na druhé bezcitné české bestie. To vše spadlo z nebe v květnu 1945. Předtím nebylo nic!
U mladších diváků to snadno vyvolá dojem, že ti odsunutí Němci byli opravdu nevinní chudáci, kterým bylo krutě ublíženo, a že ty požadavky landsmanschaftu na omluvu, odškodnění a návrat vlastně nejsou tak neopodstatněné. A protože film se bude promítat i v zahraničí, bude nás reprezentovat na různých festivalech a dokonce se zapojí i do klání o Oskary, snadno vyvolá stejný dojem i v zahraničí. Silně to připomíná metody německé propagandy před druhou světovou válkou. Komu to připadá přehnané, ať si přečte deníky Josefa Goebbelse, které u nás vyšly knižně. Samozřejmě, že tehdejší metody jsou dnes vylepšeny o současné moderní marketingové poznatky ovlivňování veřejného mínění.
Proč se čeští filmaři a herci do takové protičeské propagandy, která má v konečném důsledku podkopat českou státnost, pouštějí? Je v tom neznalost, naivita, nebo peníze? Film byl natočen za finanční podpory z Německa a německá firma se také stará o jeho propagaci a distribuci v zahraničí. Zajímavé je, že naši novináři, věrni své obvyklé povrchnosti, píší o filmu jen z hlediska neobvyklé techniky černobílého obrazu a vůbec si nevšímají, že film je černobílý i pokud se týká česko-německých vztahů v té době. Všiml si někdo, že ve filmu neexistuje jediná kladná postava Čecha? Naopak, vystupuje tu plejáda pokřivených charakterů a psychicky narušených osob. Film nepřímo říká, že jejich bídná existence začala bezprávím odsunu Němců a dodnes se s ní nevyrovnali a nevyrovnají se, dokud toto bezpráví nenapraví (samozřejmě podle představ landsmanschaftu). Že je to přehnané? Nebuďte naivní a přečtěte si požadavky, které zaznívají na srazech landsmanschaftu a z dalších více, či méně, neonacistických organizací.
Úspěšný broadwayský muzikál "Wicked" se dočkal filmové adaptace. Snímek Čarodějka ale vychází jen z jeho první poloviny. V listopadu 2025 by mělo do kin dorazit pokračování, které celý příběh zakončí.