Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Alexandre Desplat - Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 OST

Soundtrack: Harry Potter a Relikvie smrti - část 2

Vydáno: 19.07.2011 15:30 v sekci Recenze | Soundtracky - Alžběta Fridrichová | foto: Warner Bros. Ent. & Harry Potter Publishing Rights J.K.R

Závěrečný díl potterovské série, jehož emoce kolísají mezi tajením dechu a netečným sledováním, si musel pro svou hudbu dojít k někomu, kdo zvládne toto kolísání ukočírovat. Ano, tušíte správně: Alexandre Desplat podruhé v hlavní roli.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Alexandre Desplat - Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 OSTOsm filmů, čtyři skladatelé a řekněme sedm a půl výjimečných soundtracků. Vzpomeňme si na celou řadu filmových logií (tri, hexa a jiných), kde zkomponoval hudbu ke všem dílům pouze jeden skladatel - ať už to byl John Williams u Star Wars nebo Howard Shore v LOTRovi, dopadlo to fantasticky a těžko na ně kdy někdo zapomene.
Ale u Harryho Pottera je to něco jiného. Nejedná se o osm stejných filmů a často nejsou ani vyloženě podobné. S Harrym Potterem vyrůstali nejen hlavní herečtí představitelé, ale i celý štáb, a za každým filmem se skrýval obrovský pokrok k nějaké zajímavější filmařině. Skoro tak často, jak se měnil režisér, měnil se i skladatel a Harrymu Potterovi to dopomohlo k tomu, aby osmička snímků s jeho jménem v názvu zaujímala ve filmovém vesmíru každý zcela odlišnou polohu.
Alexandre Desplat dostal do rukou dvojici filmů poslední knihy JKR a přestože se obě části natáčely zároveň, soundtracky se od sebe liší. A není to jen tím, že doprovázejí různý děj. V první části celému světu dokázal, jak originálně se dá navázat na tradici kouzelných melodií, a v ničem a nijak se nenechal ovlivnit svými předchůdci. Byl to Desplat a nikdy o tom nemohl pochybovat.
Druhá část se posunula o něco dál a k Desplatově osobní tvorbě připojila i cosi, co by se dalo označit spojením vybral si to nejlepší a z toho vytvořil absolutní špičku. Pořád platí, že si jede tu svou, ale několikrát během poslechu budete mít dojem, že slyšíte i jiné filmy a jiné skladatele. Občas vám přijde, jako kdyby to byl Horner, Doyle nebo Zimmer, a někdy jakoby si i vzpomněl na svého předchůdce Nicholase Hoopera. Ale všechno je podané tak nějak po desplatovsku, neotřele a s kusem neobyčejné melodie.
Na soundtracku najedete pětadvacet tracků, které dohromady tvoří stopáž skoro sedmdesáti minut. Otvírák tentokrát diváka neohromí rychlým rozjezdem smyčcového souboje, jak tomu bylo u první části ve skladbě The Oblivation. V Lily’s theme zpracovává divákovy pocity ženský hlas, který zpívá nad vrčením nástrojů v pozadí, což vytváří naprosto neobvyklou atmosféru. Stejný motiv se opakuje i v příznačný moment ve skladbě Snape’s demise, což zaručuje spojitost s Lily i po hudební stránce. Vokální podtext se pak objeví i v The Resurrection Stone, Battlefield a trochu překvapivě i ve Voldemort’s End.
Desplat se snaží vyloženě nevykrádat sám sebe v OST k první části, a proto nastupují místy skutečně originální motivy. V akčních tracích The Tunnel, Broomsticks And Fire nebo Showdown předvádí znovu svůj talent pro vystupňované situace s absolutní nadvládou smyčců a jejich žesťových kolegů.
Nutno podotknout, že tento soundtrack stojí a padá na skladbách, které z diváka a posluchače doslova ždímají emoce. Mezi ty nepatří zběsilé válčení, ale naopak tracky, ze kterých přímo tryská zoufalství hlavních hrdinů, a pak samozřejmě majestátně vygradované finále. Desplat, kterému se možnost pracovat na takto velkolepém a monstrózním snímku naskytla poprvé, se s tím vypořádat s mistrovskou přesností.
Filmovou bitku, kde si při nájezdech lapků vzpomenete na skřety u Helmova žlebu, doprovází stejně dokonale přesná hudba, která pootvírá ústa nejednomu divákovi a rozpláče kdejakého chlapa. Alexandre Desplat není v oblasti filmové hudby pochopitelně žádný začátečník, ale aby dovedl takovým způsobem spojit velkolepé melodie Patricka Doyla i bojové umění Howarda Shora s tesklivými motivy ve stylu Jamese Hornera, to už je skutečně třeba smeknout.
Tentokrát se ani nebojí vracet se k Williamsově tvorbě, neboť tam to všechno začalo a tohle už je pochopitelně konec, což dokazuje použitím Hedwig’s Theme hned v několika skladbách - Dragon Flight, In The Chamber Of Secrets, A New Headmaster, The Diadem i v Procession (která je povedená i v mnoha dalších ohledech).
Desplat zcela ponechává hlavní moc smyčcům a žesťům, přesto se však najdou okamžiky, kdy se nadvláda poněkud mění, a to v The Diadem a The Resurrection Stone ve flétnu a v A New Beginning a Neville v harfu. Poslední dvě jsou také částečně odkazem na první část, kdy Neville kopíruje Polyjuice Potion a A New Beginning následuje Ron’s Speech.
Na závěr bych si jen posteskla po výrazně exotičtěji znějících článcích soundtracku, které byly tak nezapomenutelné v první časti - Batilda Bagshot a Lovegood. Tady se našlo místo jen pro citeru ve skladbě Dragon’s flight. Alexandre Desplat přesto stvořil neuvěřitelně silnou hudbu, bez níž by film ztratil až třetinu svého potenciálu vyždímat z diváka emoce. Popral se s tím s veškerou elegancí a můžeme se jen těšit, k jakým dobrodružstvím, dramatům či thrillerům bude přizván příště.

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 OST - Statues
Album: Alexandre Desplat - Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
Celkový čas: 01:08:03
Skladby: Lily’s Theme // The Tunnel // Underworld // Gringotts // Dragon Flight // Neville // A New Headmaster // Panic Inside Hogwarts // Statues // The Grey Lady // In the Chamber of Secrets // Battlefield // The Diadem // Broomsticks and Fire // Courtyard Apocalypse // Snape’s Demise // Severus and Lily // Harry’s Sacrifice // The Resurrection Stone // Harry Surrenders // Procession // Neville the Hero // Showdown // Voldemort’s End // A New Beginning.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • ost (Adéla, 20.08.2011 10:09) Reagovat

    miluju soundracky k Harrymu Potterovi, Williams, Hooper i Desplat odvedli uzasnou praci. K mym oblibenym skladbam z tohoto soundtracku patri Lily's Theme, the Resurrection stone a Statues.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 5. týden
Kinopremiéry: Paddington a jeho společník Černák doplatili na pachovou stopu Většina premiér, které tento týden obohatí zdejší kina, má společného to, že jsou vesměs nadějnými debuty. Tím asi nejatraktivnějším je třetí díl příhod plyšového medvídka Paddingtona, uvedení se dočká i slovenský... čtěte zde
Vydáno: 29.01.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 4. týden
Top 20 ČR: Češi byli Na plech Nová česká komedie Na plech našla své publikum a opanovala víkend. Vcelku dobře si vedla také nová česká pohádka Zlatovláska. čtěte zde
Vydáno: 28.01.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 4.víkend
Box Office: Byl to Flight Risk Do čela amerického žebříčku tržeb se vyšvihla novinka s plešatým Markem Wahlbergem v hlavní roli akčního thrilleru Flight Risk. čtěte zde
Vydáno: 27.01.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Zlatovláska 6/10
Recenze: Nová Zlatovláska dala sbohem písničkám, je výpravnější a modernější Nová filmová verze pohádky Zlatovláska z pera Karla Jaromíra Erbena se ubírá jinou cestou než známá televizní hudební adaptace z roku 1973. Děj obohacuje novými postavami i zápletkami a mluvícím psem. čtěte zde
Vydáno: 26.01.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Na plech 6/10
Recenze: Drsná černá komedie Na plech testuje limity bránice i žaludku Největším trumfem nové hrubozrnné a provokativní české komedie režiséra a scenáristy Martyho Pohla je proslulý vařič pervitinu Grundza, jenž zde konečně dostal spoustu prostoru na vyniknutí. čtěte zde
Vydáno: 24.01.2025 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2024 opustily (26.12.2024 12:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Uprostřed Duny se Predátor stává rytířem spravedlnosti (29.11.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Hudba Johna Williamse (03.10.2024 10:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Bronco Billy se nehněvá a vydává se na první misi (26.04.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Sci-fi Duna: Část druhá láká na příběh mesiáše i na jízdu na pouštních červech (01.03.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Top 20 ČR: Franta odsouvá aristokratku (13.02.2024 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- TV tipy: Na Amistadu sledují knihy smrti očima Tammy Faye (02.02.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Il Boemo ví, jak je důležité míti Filipa (05.01.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Westwood a Zappa hledají tiché místo v temném domě (15.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Vizuálně opojná sci-fi Stvořitel obstojí jedině jako kritika americké válečné politiky (04.10.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Zemřel Michael Gambon (28.09.2023 15:06 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Malé ženy Ofélie a Annette absolvovaly let Phoenixe (25.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Dámy v černém spustily mnoho povyku pro nic (11.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Ve filmu Indiana Jones a nástroj osudu se vrací Harrison Ford, poprvé bez Spielberga (30.06.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 2. část (25.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Chůvák má smůlu, protože se na bílý bílý den ocitl v údolí smrti (13.01.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2022 opustily (26.12.2022 12:30 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Rodinné drama Fabelmanovi je nejosobnějším filmem Stevena Spielberga (30.11.2022 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: Fantasy Princezna zakletá v čase 2 rozčeřila stojaté vody českého filmu (25.11.2022 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Téma: Oscar 2023: jací jsou favorité? (21.11.2022 12:30 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   00/2025

Nosferatu
7/10

Americký horor Nosferatu je předělávkou německého němého snímku z roku 1922, jenž vznikl na motivy románu Brama Stokera „Dracula“. Novou verzi natočil režisér a scenárista Robert Eggers coby velkou poctu milované klasice.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe