Pod velením generála Baye se ve třetí dimenzi chystá epická bitva mimozemských robotů. Bojiště? Země. Odvrácená strana Měsíce. Cybertron. A Sam Witwicky u toho nesmí chybět. Transformeři potřetí a možná naposled. Především ale v podobě inferna, jaké umí jen Michael Bay.
Říkají nám generace Ninja. (
No Income, No Job, No Assets - žádný příjem, žádná práce, žádný majetek). Narodili jsme se mezi půlkou osmdesátých a devadesátých let a do našich řad patří i Sam Witwicky (
Shia LaBeouf), chlapec, který s mimozemskými kámoši Autoboty před několika lety zachránil planetu před zrádnými Deceptikony. Z té doby mu zbylo jen vyznamenání od prezidenta Obamy a pár vzpomínek. I životní lásku Mikaelu odvál čas. Věrný Bumblebee plní úkoly v amerických službách (což jeho otec komentuje ironicky jako
"I tvoje auto má práci") a Sam nemůže navzdory červenému diplomu z prestižní univerzity zavadit o zaměstnání.
Následuje kolečko trapných pohovorů, po nichž si připadá jako totální budižkničema. Náladu mu příliš nezlepší ani jeho přítelkyně Carly (
Rosie Huntington-Whiteley), pro níž je chlapečkem na hraní. Uchytí se totiž jako kurátorka sbírek a okrasa výstředního milionáře (
Patrick Dempsey), který ji zahrnuje luxusními dary včetně limuzín, což Sam, jenž jezdí v olezlém křápu a zařezává jako poslíček, nelibě nese.
A blýská se na horší časy. Nezmarové Deceptikoni totiž mají nový plán - a tentokrát využívají chytrých léček a hloupých lidí, aby si svou planetu Cybertron přitáhli na Zemi a z lidstva udělali poslušné stádo červů. Následně v jakémsi spidermanovském twistu zajmou Samovu dívku a honba za vysvobozením princezny z mrakodrapové věže může začít. Na pomoc přichází i americká vojenská elita v čele se starým známým - plukovníkem Lennoxem (okouzlující
Josh Duhamel). Není ale bitva emzáků nad síly pozemských červů?
První polovina
Bayova popcornového spektáklu překvapivě připomíná ilustrované dějiny dvacátého století obohacené o špionážní tajemství a konspirační teorie. Nález na odvrácené straně Měsíce, hrůzná černobylská tajemství, Apollo 11, manévry CIA a NASA i skvostné cameo Buzze Aldrina, druhého muže na Měsíci, napovídají, že vesmírný program má v Bayově univerzu na rozdíl od reality své pevné místo. Nečekaně šikovně kombinuje geopolitiku, špionáž a konspirační teorie. Pro tenhle segment si vybírá odstaveného agenta Simmonse, co si ze svých dobrodružství udělal výnosnou živnost (dokonalý
John Turturro vyměnil sekáček na maso ze dvojky za psací stroj), a akurátní ředitelku CIA (coenovská hvězda
Frances McDormand), mezi kterými to jiskří jako mezi dráty vysokého napětí.
To se bohužel nedá říct o ústřední dvojici
Shia LaBeouf a
Rosie Huntington-Whiteley. Jediné, co mají ti dva společné, je fakt, že jejich příjmení musí člověk opakovaně googlovat. Zdá se to k nevíře, ale
Megan Fox je proti téhle britské modelce oscarový materiál s pestrým hereckým rejstříkem. Rosie, andílkovi z fotokampaní na spodní prádlo Victoria's Secret, totiž
Bay zapomněl říct, že ji vzal na natáčení filmu. Výsledkem je, že na plátně bezprizorně postává, posedává, polehává a korzuje na svých pavoučích nohách sem a tam, jako by znuděně pózovala neviditelnému fotografovi. Špatná zpráva je, že to je komicky trapné. Horší zpráva je, že když promluví, je to citelně bolestivé.
Ostatně ústřední milenecký vztah mezi její Carly a Samem je vycucaný z prstu, představa, že pro tuhle dívku by šel světa kraj, je prostě směšná. Carly působí jako tupá starší sestra, která o mladšího sourozence sladce pečuje, takže objekt její péče z toho vychází jako nesvéprávné mimino. Později se role prohodí a z Carly je bezbranná dáma v nesnázích, která čeká na svého zachránce.
Shia se ještě snaží tvářit jako hrdina, ale tenhle vztah by dohromady nesmontoval ani zakladatel IKEA. Pamatujete na dravou chemii Shia - Megan v předchozích dvou dílech, která stála na jejich společném zážitku s transformery a na premise "geek sbalí sexbombu"? Škoda že prostořeká hvězdička
Megan nazvala režiséra
Baye Hitlerem, což producent židovského původu
Spielberg ztrestal vyhazovem. Takhle tu zbývají jen ti roboti.
A to rozhodně není málo.
Michael Bay si jako jeden z mála režisérů doopravdy ochočil 3D formát. Ve fantastickém světě třetí dimenze budete mezi umělou mimozemskou inteligencí jako doma. Po chvíli zapomenete na brýle na nose a roboti se stanou vašimi domácími mazlíčky. Z plátna bylo poznat, proč si režisér vymínil, že projekce budou výrazně zesvětlené oproti normálu, aby vyrovnal tolik kritizovaný pokles jasu ve 3D. Povedlo se to na jedničku. Vizuální kouzla a vnadidla létají kolem v rychlém, ale netradičně ustáleném rytmu. Jako by trojdimenzionální výzva
Baye zklidnila a tradiční frenetický střih, kdy divák netušil, jací roboti si dávají přes čumák, vystřídala přehledná lineární choreografie a překvapivě dlouhé, ale stále oslnivě vypulírované záběry. Tu s nájezdem, tu s vertigo efektem, mnohdy se druhým plánem či pomrknutím na diváka, že tohle už je na hranici guilty pleasure. Časy Baye-epileptika jsou pryč.
Nebyl by to ale král popcornu, aby si odpustil své trademarkové stopy. Vojáci a stíhačky se prohánějí na pozadí oranžády, následuje wagnerovský orchestr výbuchů. Patrioty polaská potrhaná americká vlajka, vizuální obsesi rozvášní oblety a nepravděpodobně sexy úhly, voyeurské podhledy pod sukně a masakrální souboje robotů, které diváka nechávají s otevřenou pusou napospas dalším a dalším nárazům.
Bay do toho neskutečně buší. Je to totiž přesně ten typ, co na dětském hřišti s chutí rozšlape cizí výtvor, hlavně když se kolem toho pořádně zapráší. Tahle destruktivní invence mu zůstala a v kreativním ničení světa kolem sebe nalezl až dekadentní potěšení.
V Hollywoodu je
Michael Bay (snad s výjimkou
Emmericha) jedním z posledních megalomanů. Ohroženým druhem, který mrakodrapový downtown v Chicagu s gustem srovná do Ground Zero, z nepřátelských robotů nadělá fašírku. V hodinové akční scéně se městskými kulisami proplétají stíhačky, roboti všech barev a tvarů, báječní mužonetopýři a samozřejmě sprintující
Shia LaBeouf, který sem tam z plných plic volá na Optima a Bumblebeeho. Prostě klasika, stejně jako rozdělení válčících stran. Hodní Autoboti tu bojují za svobodu a demokracii, zatímco Deceptikoni ztělesňují odporný přízrak tyranského kolonizátora, který chce původní rasu podrobit či vyhubit, s odkazem na sílu většiny, což
Bay plechovými ústy hrdinného velitele Optima Primea odmítá.
Dojde i na slzy, které vydatně ždímají pečlivě vypočítané emocionální momenty. Nejzásadnější je scéna, kdy se Sam loučí se svým prvním autem Bumblebeem, či okamžik zrady, kdy jeden z přátel přejde na druhou stranu barikády. Výrazně pomáhá i tradičně našlapaná hudba Stevea Jablonskyho a především pop-rockový nářez od Linkin Park, Goo Goo Dolls nebo Taking Back Sunday, který dodává filmu potřebnou šťávu i tam, kde ho mírně přepísknutá stopáž zrazuje. Proto
Bay v pauzách mezi bojovým nářezem zesílil důraz na komické elementy, především ostře hláškujícího
Johna Turturra a malé, ale šikovné autobůtky.
A pořád platí, že každý jeho film je pro průměrného teenagera lákavější než výloha řeznictví pro pitbula. Pro automobilové fajnšmekry nabízí pořádnou dávku bouráků, po kterých prahnou dušičky chlapců i jejich otců. Kromě starých známých chevroletů se tu blýsknou krasavci od Ferrari nebo Mercedesu. Pro military nadšence je přichystána ukázková přehlídka vojenské techniky, nejnovějších vrtulníků, zbraní a uniforem, filmoví nerdové ocení vtipná camea. No a ti zbylí se mohou ukájet na výstavních dolních končetinách již zmíněného andílka spodního prádla. Vše v exkluzivní kvalitě bayovského technobalení.
Kdo by to byl před téměř pěti lety řekl, že s hračkami od Hasbra ujdeme tak dlouhou a explozivní cestu?
Bayova třetí pohádka s kulervoucími roboty o souboji dobra a zla posunula hranice trojdimenzionálních možností a ukázala, že mistra výbuchů z jeho cybertrůnu jen tak někdo nesesadí. Protože takové inferno, aby to otřáslo galaxií, umí stále rozpoutat jenom on. A věřte mi, je to peklo, kam budete pospíchat.
Pozn.: Transformerům se věnujeme i v našem aktuálním tématu.