Měsíc před Vánoci by divák asi očekával pestřejší a atraktivnější televizní nabídku, nicméně i v tomto týdnu se dá najít několik zajímavých, i když ne úplně výrazných premiér. Mezi ně patří třeba akční Blíženec.
Mopsík k zulíbání (
Patrick) (pátek 18. 11., Prima Max, 17.55 - 20.00 / sobota 19. 11., 12.45 - 14.50 / čtvrtek 24. 11., 08.55 - 11.00)
© Filmaffinity
Čtyři roky stará britská komedie možná leckoho odradí svým českým názvem, který působí dost lacině, výsledek je ale překvapivě poměrně solidní. Režírující
Mandie Fletcher v ní vsadila na naprostou žánrovou klasiku, nesnažila se o cokoliv originálního a spolehla se na předvídatelný a klišovitý příběh, odlehčenou atmosféru, značný nadhled a celkové ladění, které je vhodné pro celou rodinu. Neopomněla tedy ani svižné tempo, v němž není prostor na přemýšlení o dějových nelogičnostech a relativně fungující humor, který je i přes značnou infantilitu snesitelný i pro odrostlejší publikum, pozitivem budiž i dost střídmá stopáž. V titulní roli se objeví velmi dobrá
Beattie Edmondson, kterou ze známějších tváří doplňují třeba
Ed Skrein,
Jennifer Saunders nebo
Gemma Jones, nechybí ani psí hrdina, který je ale roztomilý jen pro milovníky specifického plemena. Škoda jen, že to není výraznější a nápaditější.
Zajímavost: Saunders a
Edmondson jsou ve skutečném životě matka s dcerou.
Oficiální trailer filmu Mopsík k zulíbání / Patrick
Chinaski: Každej ví kulový (pátek 18. 11., Prima Cool, 20.15 - 22.15 / středa 23. 11., Prima Max, 02.50 - 04.55)
© Bioscop
Půl roku po premiéře v kinech se na obrazovky dostává dokument o jedné z nejúspěšnějších tuzemských kapel posledních let. Jeho největším přínosem je to, že režisér a spoluscenárista
Pavel Bohoněk se v něm nebál i ožehavějších a intimnějších témat, takže výsledek rozhodně není hřejivým portrétem, ale poměrně civilní a svým způsobem zajímavou ukázkou toho, jak funguje hudební kapela ve zdejších podmínkách a jaká pnutí v podobných uskupeních probíhají. Filmařsky tedy nejde o nic objevného, což ovšem nikomu nevadí, protože vše je podáno strhujícím způsobem a vesměs chronologicky a přehledně, uspokojeni navíc budou i ortodoxní fanoušci kapely, kteří se dozvědí spoustu nového. Autor navíc dokázal vystihnout ducha své doby, takže po většinu stopáže snímek skvěle funguje i po této stránce, což je zapříčiněno zejména použitím archivních materiálů. V závěru sice sklouzne do možná trochu laciné reklamy na velký produkt a až přehnanou snahu o obhajobu některých aktérů, to by ale dojem tolik kazit nemělo. Tip nejen pro fanoušky.
Zajímavost: Celý snímek vznikal pět let.
Originální trailer filmu Chinaski: Každej ví kulový
Deníček moderního fotra (pátek 18. 11., Nova, 20.20 - 22.30)
© Totalfilm
Pouhý rok a čtvrt po premiéře se do televizí dostává tuzemská komedie vzniklá na motivy stejnojmenného blogu a následně knihy
Dominika Landsmana. Celovečerně debutující režisér a scenárista
Jan Haluza v ní překvapí na zdejší poměry inovativním přístupem, kdy zejména technická stránka je bezmála precizní. Kamera je vskutku nádherná a střihová skladba je naprosto moderní, což je v českém rybníčku nepříliš vídané. I tempo je potřebně svižné a atmosféra je pohodová a je z ní znát obrovský nadhled, což výsledku jedině prospívá. Takřka dokonalá je i souhra titulních
Jiřího Mádla a
Terezy Ramby, mezi nimiž probíhá potřebná chemie a jejich dialogové výměny jsou zábavné a v rámci možností přirozené. V dalších rolích je navíc doplňují třeba
Lukáš Hejlík,
Lucie Polišenská,
Pavla Tomicová,
Ondřej Malý nebo
Robert Jašków. O to větší je škoda, že příběhová stránka úplně nefunguje a ze satirické předlohy zbyla jen lehce naivní zápletka se sice roztomilým, ale slabým humorem, kterému chybí lepší pointa a cílí především na nezkušené rodiče, těm ostatním může připadat trapný. Tip, o němž se více dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Malého Čeňka ve filmu hrají celkem tři batolata.
Oficiální trailer filmu Deníček moderního fotra
Člověk pro každé počasí (
A Man for All Seasons) (sobota 19. 11., ČT2, 13.40 - 15.40)
© aplvblog
Britské drama z druhé poloviny šedesátých let patří k naprostým klasikám, v tuzemsku ale tolik známé není. Oscarem oceněný
Fred Zinnemann v něm vychází z divadelní předlohy
Roberta Bolta, který také napsal scénář a také si odnesl Oscara. Je tedy jasné, že tvůrci spoléhají na precizně napsané a vypointované dialogy a silné téma, které je nadčasové a sleduje střet dvou rozdílných názorů. Za zmínku stojí i hutnější atmosféra a oscarové kostýmy a kamera, o moc ale nezaostává ani výprava, která sice není tak velkolepá, ale svůj účel splní. Jak to u podobných počinů bývá, klíčové bylo herecké obsazení, v němž se sešli Oscarem oceněný
Paul Scofield, na stejnou cenu nominovaní
Robert Shaw a
Wendy Hiller, dále se pak objeví i
Orson Welles,
Leo McKern,
Susannah York,
John Hurt,
Nigel Davenport nebo
Vanessa Redgrave. Dojmy nicméně kazí zbytečná povrchnost, v níž trochu chybí motivace postav a některá subtémata nejdou úplně do hloubky, a přílišná divadelnost a strojenost, které jsou přece jen postupem lehce přetažené stopáže znát. U nás opomíjená záležitost.
Zajímavost: Zinnemann později prohlásil, že díky perfektnímu obsazení a vzájemné kooperaci všech zúčastněných jde v jeho kariéře o snímek, který se mu točil nejsnadněji.
Originální trailer filmu Člověk pro každé počasí / A Man for All Seasons
Corleone (
Corleone) (sobota 19. 11., ČT2, 20.00 - 21.55)
© Movieplayer
Ačkoli to název málo známého italského dramatu z konce sedmdesátých let evokuje, s legendární ságou
Kmotr nemá vůbec nic společného. Režírující
Pasquale Squitieri se v něm soustředil především na realistické vylíčení mafiánských praktik v tehdy nedávné minulosti a výrazně si pomohl opravdu hutnou atmosférou a pomalejším tempem, v němž má čas na práci s psychologií postav i detailní zachycení prostředí. Akce tu není mnoho a není nijak oslnivá, to ale vše patří do tvůrčího záměru. Veskrze pozitivní dojmy pak dotváří i jako vždy výrazná hudba
Ennia Morriconeho. V titulní roli exceluje
Giuliano Gemma, kterému sekundují kupříkladu
Claudia Cardinale,
Francisco Rabal nebo
Michele Placido. Snímku by ovšem paradoxně prospěla delší stopáž, protože tvůrce se často uchyluje k překotnému přeskakování časových rovin, v nichž není úplně snadné se orientovat a v určitých chvílích se pak i příběh zdá dost povrchní. Zapomenutý tip.
Zajímavost: Gemma si z festivalu v Montrealu odnesl cenu za herecký výkon.
Originální trailer filmu Corleone / Corleone
Alibi na klíč (
Alibi.com) (sobota 19. 11., Nova Cinema, 21.35 - 23.20 / pondělí 21. 11., 03.05 - 05.25)
© Facebook tvůrce
Pět let stará francouzská komedie se svého času objevila i v tuzemských kinech a vesměs potvrdila, že tento žánr je v našich končinách hodně oblíbený. Režisér, spoluscenárista a představitel hlavní role
Philippe Lacheau v ní toho moc neřešil a spolehl se jen a pouze na sílu ústřední zápletky, která pochopitelně není moc nápaditá, ale vychází z každodenní životní situace, kterou různě variuje. Pak už mu stačilo dodat svižné tempo, potřebně odlehčenou atmosféru, vyměřit snesitelnou stopáž a úspěch se víceméně dostavil. K pozitivním dojmům přispívá i obsazení ne moc známými tvářemi, které dodávají určitý pocit autenticity, navíc nemají potřebu se komediálně pitvořit. To, že příběh nedrží moc u sebe a postupem času se mění v jeden velký sled více, či méně vtipných epizodek, asi většina diváků ráda odpustí. Nenáročný tip na víkendový večer.
Zajímavost: Natáčení trvalo čtyři měsíce.
Oficiální český trailer filmu Alibi na klíč / Alibi.com
Blíženec (
Gemini Man) (sobota 19. 11., Nova, 22.25 - 00.45 / úterý 22. 11., Nova Cinema, 00.10 - 02.20 / středa 23. 11., 02.30 - 05.00)
© Facebook tvůrce
Na tři roky starém dramatu je znát, že jeho námět vznikl už v devadesátých letech, protože příběh je dost přímočarý, pouze zápletka byla trochu aktualizována. O to větší je div, že režírující
Ang Lee se zrovna u něj rozhodl pro další ze svých technologických experimentů a natočil ho ve formátu 120fps, na který ale v drtivé většině světa nejsou kina, natožpak obrazovky vybaveny. Pro diváky to znamená to, že vizuální stránka vypadá hodně zvláštně, protože je až nepřirozeně "vyčištěná". Nejvíc je to znát na akci, která sice má náboj a nechybí jí tempo ani adrenalin, jenomže je prapodivně "trhaná" a připomíná ne úplně dobrou počítačovou hru. V hlavní dvojroli odvádí velmi dobrý výkon
Will Smith, ačkoli i u něj platí, že digitálně vytvořené jeho mladší já je dost toporné a opět je na něm znát jeho technologický původ, dále se pak objeví
Mary Elizabeth Winstead a
Clive Owen, jenž ale doplácí na to, že jeho postava není moc dobře napsaná a kvůli vylíčeným motivacím snad nejde ani o ryzího záporáka. Tip, který by zasloužil staromilské a poctivé pojetí a experiment se u něj úplně minul účinkem.
Zajímavost: Úplně původní scénář byl psán na tělo
Clintu Eastwoodovi.
Oficiální český trailer filmu Blíženec / Gemini Man
Sebemilenec (úterý 22. 11., ČT1, 20.15 - 21.45)
© CSFD
Skoro dekádu staré televizní drama není ničím výjimečné, při nižších očekáváních se ale dá považovat za poměrně slušné. Režisér a spoluscenárista
Filip Renč v něm vychází ze stejnojmenné knižní předlohy Simony Monyové a jeho největším a dlouholetým problémem je, že z ní dělá trochu kýč. Vizuálně sice nemá problém zkomponovat působivou scénu a jeho střihová technika také stojí za pozornost, takhle silné téma by si ale zasloužilo trochu hlubší studii, propracovanější postavy a možná o něco klidnější a emotivnější podání. Atmosféra je nicméně potřebně hutná a jako primární náhled do fungování nerovného a toxického vztahu snímek poslouží více než dobře. Ve slabších chvílích ho navíc drží nad vodou bravurní herecké výkony titulních
Simony Stašové a
Jaromíra Dulavy, vedle nichž se na menší, či větší časový úsek objeví třeba
Miluše Šplechtová,
Pavel Kříž nebo
Naďa Konvalinková. Tip, který by potřeboval o něco lepší a citlivější zpracování.
Zajímavost: Stašová byla za svou kreaci oceněna na festivalech v Soulu a sanfranciském Tiburonu.
Ukázka z filmu není dostupná.
Láska po anglicku (
Some Kind of Beautiful) (čtvrtek 24. 11., Prima Max, 15.20 - 17.25 / pátek 25. 11., 07.55 - 09.55)
© IMDb
Romantická komedie, která v drtivé většině světa skončila rovnou na videu, u nás není tolik známá a není se moc co divit. Režírující
Tom Vaughan v ní chtěl evidentně natočit pohodovou žánrovku, což se mu ale úplně nezdařilo. Místo aby se držel sice otřepaných, ale pořád fungujících šablon, pokusil se do klišovité zápletky přidat co nejvíce společenských motivů a zahrnout ta nejzákladnější vztahová trápení, která se běžně řeší, což ale ve výsledku způsobilo to, že snímek působí zoufale povrchně, nedořečeně a humor v něm tedy tolik nefunguje. Některé vtípky jsou poměrně nápadité a několik situací má našlápnuto k dobré a promyšlené pointě, takových ale není mnoho a dojmy jsou tak poměrně rozpačité, čemuž nepomáhá ani pochybné morální vyznění. Na lehkém nadprůměru ovšem vše udržuje skvostné obsazení, v němž se sešli
Pierce Brosnan,
Salma Hayek,
Malcolm McDowell,
Jessica Alba nebo
Duncan Joiner. Při troše tolerance solidní oddechovka.
Zajímavost: McDowell sice hraje otce
Brosnana, ve skutečnosti je ale věkový rozdíl mezi oběma pouhých deset let.
Oficiální trailer filmu Láska po anglicku / Some Kind of Beautiful
Nicky Larson: Agent amatér (
Nicky Larson et le parfum de Cupidon) (čtvrtek 24. 11., Nova Cinema, 20.00 - 22.00)
© FilmAffinity
Čtyři roky stará francouzská komedie v tuzemsku není úplně známá a oficiální cestou se až donedávna nedala sehnat. A je to velká škoda, protože režisér, spoluscenárista a představitel hlavní role
Philippe Lacheau v ní natočil zdařilou parodii na špionské filmy a bondovky obzvlášť. Zápletku nemá smysl řešit, protože ta je dost šílená, nepravděpodobná a pochopitelně nedrží u sebe a je jen záminkou pro různé slovní i vizuální gagy, které se z většiny vydařily, jsou promyšlené, vypointované a celkově zvládnuté. Mnohé ovšem překvapí akce, která je na žánr až výborná, občas je poměrně drsná a chybí jí nadsázka, přesto parádně funguje. Zmínit se musí i přesný a dokonale trefný řízný soundtrack. Krom hlavní hvězdy nesmí v obsazení chybět její stálý spolupracovník
Tarek Boudali, objeví se ale i
Pamela Anderson,
Gérard Jugnot nebo
Elodie Fontan. Jen škoda, že v závěru je vše až moc překombinované a tvůrce se utrhl ze řetězu bez větší kontroly. Zábava na čtvrteční večer.
Zajímavost: Lacheau musel kvůli roli nabrat osm kilo svalové hmoty.
Originální trailer filmu Nicky Larson: Agent amatér / Nicky Larson et le parfum de Cupidon