Prázdniny oficiálně vstupují do druhé poloviny a situace v televizích zůstává neměnná. Opět se tedy dostává na filmy známé jen minimálně a leckdy ne tak výrazné. Tipem týdne je premiéra komorního dramatu Proxima.
Špióni (
Spycies) (pátek 29. 7., Televize Seznam, 20.15 - 22.20 / sobota 30. 7., 12.50 - 14.55 / neděle 31. 7., 10.35 - 12.45)
© IMDb
Francouzsko-čínský animák je v našich končinách prakticky neznámý a ani mimo dvě země vzniku se o něm moc neví. Režírující dvojice
Guillaume Ivernel a
Zhiyi Zhang v něm tedy nepředvádí nic originálního a viditelně se inspiruje úspěšnými hollywoodskými snímky podobného ražení, z nichž si vypůjčuje zápletku a mnohdy i styl humoru. Vše navíc podřizuje těm nejmenším divákům, to tedy znamená, že příběh není kompaktní a mění se ve sled jednotlivých scének, v nichž se neustále něco děje a mnohdy v naprosto zběsilém tempu. I vtipy a hlášky jsou velmi prosté a nenápadité, což ale neznamená, že nesplní svůj účel. Mnohé nejspíše překvapí vysoká úroveň animace, na níž je znát relativně vysoký rozpočet, jen ta barevnost asi mohla být o něco přirozenější. Škoda také nemístné, ale zřejmě povinné čínské agitky v samotném závěru.
Zajímavost: Světovou premiéru měl snímek 14. června 2019 na mezinárodním festivalu animovaných filmů v Annecy.
Oficiální trailer filmu Špióni / Spycies
Poslední z pistolníků (
The Last of the Fast Guns) (sobota 30. 7., Barrandov, 13.45 - 15.25)
© IMDb
Western z konce padesátých let se v tuzemsku příliš nevysílá a o moc lépe na tom není ani jinde. Přitom jde o naprosto klasického zástupce žánru, který navíc evokuje jeho podobu v následujících dvou desetiletích, a v němž režírující
George Sherman spoléhá na otřepanou, ale fungující zápletku s jasně rozdělenými charaktery, které jsou poměrně životné, velmi dobrou atmosférou a dobře napsanými dialogy, které se snaží předávat různá životní moudra, což se daří tak napůl. Na vizuální stránce už je zub času mnohde znát, barevnost je ale pořád výborná, tempo je na svou dobu solidní a stopáž je naštěstí natolik střídmá, že se ani moderní divák nebude nikterak výrazně nudit. V titulních rolích se představí
Jock Mahoney,
Gilbert Roland a
Linda Cristal. Neznámý tip.
Zajímavost: V USA měl snímek premiéru v červnu 1958.
Televizní spot filmu Poslední z pistolníků / The Last of the Fast Guns
Psí poslání 2 (
A Dog’s Journey) (sobota 30. 7., Nova Cinema, 20.00 - 22.05 / neděle 31. 7., 14.05 - 16.10 / pondělí 1. 8., 11.20 - 13.25)
© Facebook tvůrce
Pokračování úspěšného zvířecího dramatu se v kinech vyhřívalo před třemi lety a od svého předchůdce se takřka v ničem neliší. Na velkém plátně debutující režisérka
Gail Mancuso se v něm drží osvědčené a předvídatelné šablony a spoléhá především na hlavní psí hrdiny, kteří jsou pochopitelně roztomilí a dokážou přirozeně dojímat. Příběh samozřejmě nemá smysl řešit, protože v něm jsou mraky klišé a víceméně od počátku je jasné, jakou cestou se bude ubírat. Tempo je záměrně pomalejší a velký důraz je kladen na trochu melancholickou atmosféru a sem tam posmutnělé epizody, které diváka zejména v závěru mají lacině dojímat. Kromě zvířecích představitelů se objeví velmi dobrý
Dennis Quaid, jemuž sekundují
Kathryn Prescott,
Betty Gilpin nebo
Henry Lau. Tip pro celou rodinu, o němž se více píše v naší
recenzi.
Zajímavost: Natáčení probíhalo pod názvem
Molly and Max.
Oficiální český trailer filmu Psí poslání 2 / A Dog’s Journey
Zotročení: Příběh Fanny Kembleové (
Enslavement: The True Story of Fanny Kemble) (neděle 31. 7., Barrandov, 13.20 - 15.35)
© IMDb
Miléniové televizní drama není tak výrazné, jak by asi zasloužilo, nejde ale o úplně špatnou záležitost. Režírující
James Keach se v něm soustředí na silný příběh vycházející ze skutečnosti a je si vědom omezených možností malé obrazovky, které ale využívá na maximum, a to i v kontextu výpravy a kostýmů, které jsou malebné a vypadají dražší, než zřejmě ve skutečnosti byly. Vydařila se i dobová atmosféra, která funguje víceméně dobře a přenáší na diváky tehdejší nelehkou situaci a nerovnost mezi lidmi. Titulní roli si zahrála výborná
Jane Seymour, která tehdy byla na vrcholu popularity, tu pak doplnili třeba
Keith Carradine nebo
Adewale Akinnuoye-Agbaje. Škoda jen, že s historickými reáliemi si tvůrce trochu pohrál a upravil je k obrazu svému, což zarazí zejména u postavy Johna Quincyho Adamse, který je tu prezentován jako rasista. Tip, který se dá snadno přehlédnout.
Zajímavost: Žena, z jejíchž osudů film vychází, žila v letech 1809 - 1893.
Ukázka z filmu není dostupná.
Tajemství velikého vypravěče (neděle 31. 7., ČT2, 21.35 - 23.15)
© Filmový přehled
Československé komediální drama z raných sedmdesátých let zůstává opomíjeno, což je trošku škoda. Režisér
Karel Kachyňa, který napsal scénář společně s
Jaroslavem Dietlem, v něm hodně odlehčenou formou vypráví životní osudy Alexandra Dumase staršího, a i když trochu upozadil svou typickou poetiku a vyprávění obrazem, neopomněl výrazné barvy, především ale brilantní dobovou atmosféru, na které si dal hodně záležet, k tomu přidal skvěle napsané a vypointované dialogy. Z celého počinu je navíc znát specifická energie a bonvivánství, které naprosto odpovídá životnímu stylu tehdejších umělců. Chybět nesmí ani v rámci možností velkolepé kostýmy
Ester Krumbachové a nádherná kamera. Vše ještě dotváří jako vždy výrazná hudba
Zdeňka Lišky. V hlavní roli exceluje
Martin Štěpánek, jemuž sekunduje především jeho bratr
Petr, dále se pak objeví
Otakar Brousek st.,
Jana Hlaváčová,
Slávka Budínová,
Milena Dvorská nebo
Petr Kostka. Méně známá záležitost.
Zajímavost: Snímek je adaptací románu
Andrého Mauroise.
Ukázka z filmu Tajemství velikého vypravěče
Koza (pondělí 1. 8., ČT art, 22.25 - 23.40)
© Facebook tvůrce
Slovensko-české drama je hodně zvláštní a divácky náročné a tak trochu doplácí na zvolenou formu natáčení. Debutující režisér a spoluscenárista
Ivan Ostrochovský se v něm rozhodl, že natočí hraný příběh dokumentárním způsobem, což se úplně nepovedlo. Po příběhové stránce asi není co vytknout, protože ta je působivá a zavádí diváky do světa, kam by se nikdy nedostali a v rovině sociálního dramatu funguje vesměs velmi dobře a donutí k zamyšlení. Problémem je ovšem to, že reální aktéři, jejichž příběh se vypráví, hrají sami sebe. To tedy znamená, že na jednu stranu je vše autentické a uvěřitelné, na tu druhou ale strašlivě povrchní a prvoplánově depresivní, protože aktéři zkrátka nedokáží zachytit a ztvárnit požadované emoce a zejména titulní
Peter Baláž má jen jeden výraz, což je po chvíli dost ubíjející. Snímek pak navíc trpí tím, že mnohým dialogům není absolutně rozumět a extrémně pomalým tempem, které je místy nesnesitelné. K dobru nicméně tvůrcům nutno přičíst opravdu střídmou stopáž, která je na hranici únosnosti. Tip, u kterého se dá snadno usnout.
Zajímavost: Na festivalu ve Vilniusu v sekci New Europe - New Names získal snímek první místo.
Originální trailer filmu Koza
Fanoušci (
Fanboys) (středa 3. 8., Paramount Network, 20.00 - 21.55)
© Moria Reviews
Třináct let staré dobrodružné drama mělo sice velký potenciál, ten ale nedokázalo úplně využít. Režírující
Kyle Newman je v něm nejjistější, když zachycuje fungování geekovské komunity a dělá si roztomilou legraci z přehnané posedlosti světem
Star Wars a
Strar Treku. Tyto scény mají nápady, svižné tempo, a i když humor je v nich někdy až trapný, dá se to tolerovat. Jakmile se ale tvůrci pokouší o vyprávění celistvého příběhu, řešení různých mezilidských vztahů a nějaké to životní poselství, kvalita výrazně upadne a snímek bohapustě nudí. A právě v těchto momentech ho zachraňuje několik dobře vypointovaných vtipů a extrémní množství zdařilých cameo rolí, v nichž vynikají zejména
William Shatner,
Seth Rogen a
Carrie Fisher, ve větších rolích pak dostali důvěru výborná
Kristen Bell,
Sam Huntington,
Chris Marquette nebo
Jay Baruchel. Alespoň, že autoři projevili soudnost a všemu vyměřili krátkou stopáž. Rozpačitý tip.
Zajímavost: Auto jednoho z hrdinů se jmenuje Bucephalas. Stejně se jmenoval kůň Alexandra Velikého.
Oficiální trailer filmu Fanoušci / Fanboys
Dvojí život Billa Goodmana (
Double Bill) (čtvrtek 4. 8., Kino Barrandov, 20.00 - 21.40)
© IMDb
Skoro dvě dekády stará kanadská komedie nejvíc doplácí na to, že je pouze televizní a ne tak výrazná, protože její potenciál byl poměrně velký. Režírující
Rachel Talalay v ní tedy neohromí příběhem, který je schematický, klišovitý a předvídatelný a velmi dlouho se zdá, že půjde o klasickou a nenápaditou žánrovku na ukrácení času. Jakmile se ale zápletka přesune do druhé poloviny, kdy se ženy záletnému muži začnou mstít, rázem je vše svižnější, nápaditější, především se ale autorka nebojí podvratného, velmi chytrého, leckdy inteligentního, zároveň ale škodolibého humoru, který baví po zbytek naštěstí nedlouhé stopáže. Pomáhá si i obsazením, v němž excelují
Peter Gallagher,
Cheryl Hines a
Dervla Kirwan, jejichž vzájemné slovní přestřelky a škádlení patří k naprostým vrcholům celého snímku. Jen škoda, že mu chybí jakákoli výraznější a zapamatovatelnější scéna, která by z něj udělala něco víc než jen příjemný, avšak zaměnitelný produkt.
Zajímavost: V USA měl film premiéru 11. října 2003.
Ukázka z filmu není dostupná.
Píseň bez konce: Příběh Franze Liszta (
Song Without End) (čtvrtek 4. 8., ČT art, 20.15 - 22.20)
© Wikimedia Commons
Také životopisné drama z počátku šedesátých let patří k těm minimálně známým. Režie se chopil
Charles Vidor, ten ale v průběhu natáčení náhle zemřel na infarkt a jeho práci dokončil
George Cukor, na výsledku ale toto střídání znát není. Důraz je kladen na dobovou atmosféru, poměrně velkolepou výpravu a kostýmy a pochopitelně i strhující hudbu
Franze Liszta, jehož osudy jsou tu zpracovány. Doba vzniku se na snímku projevuje v pomalejším tempu, přespřílišné romantičnosti a snaze o věrné převyprávění života slavného skladatele. Toho si zahrál výborný
Dirk Bogarde, jemuž sekundovaly
Capucine a
Geneviève Page. Hodně výrazný je i originální hudební doprovod z dílny
Morrise Stoloffa a
Harryho Sukmana, který si vysloužil i Oscara. Dojmy sráží přepálená stopáž, která je cítit zejména v poslední třetině, která se opravdu hodně táhne a nabízí několik konců, které nejsou úplně uspokojivé. Zapomenutá biografie.
Zajímavost: Když
Cukor převzal režii, nahradil i kameramana
Jamese Wonga Howea Charlesem Langem.
Originální trailer filmu Píseň bez konce: Příběh Franze Liszta / Song Without End
Proxima (
Proxima) (čtvrtek 4. 8., ČT art, 23.15 - 01.00)
© Aerofilms
Francouzsko-německé drama je nejzajímavější tím, že ačkoli jeho stěžejním tématem je cesta do vesmíru, je ryze komorní a záměrně neepické a intimní. Režisérce a scenáristce
Alice Winocour tento námět slouží pouze jako jakýsi odrazový můstek k úvahám nad postavením žen v ryze mužských profesích, neustálým soubojem mezi mateřstvím a kariérními ambicemi a vůbec jejich roli v aktuální době a životech. Nasazuje od počátku pomalé tempo, v němž je prostor na přemýšlení a důraz klade na dobře napsané dialogy a atmosféru jakéhosi niterna a neznáma. Titulní úlohu ztvárnila vynikající
Eva Green, s níž drží krok malá
Zélie Boulant, jejichž společné scény patří k absolutním vrcholům celého snímku, dále se pak objeví
Matt Dillon nebo
Sandra Hüller. Být to celé o něco výraznější a využila-li by se více minimalistická hudba
Ryuichiho Sakamota, byly by dojmy ještě o něco lepší. Náročnější tip, o němž se více píše v naší
recenzi.
Zajímavost: Dcera hlavní hrdinky se jmenuje Stella, což v latině znamená hvězda.
Český trailer filmu Proxima / Proxima