© MUBI
Kromě kamery se Lynch jako obvykle podílel na scénáři, který zde ale nebyl pevně daný a jednotlivé scény vznikaly až při natáčení, na střihu (jeho obvyklá střihačka Mary Sweeney zde byla ve funkci koproducentky), zvuku (Lynch zvučil i na svých předchozích snímcích), hudby (poprvé od Modrého sametu zde nespolupracoval s Angelem Badalamentim) a konečně režie. Inland Empire je tak množstvím funkcí, které tu sám Lynch zastával, asi jeho nejemancipovanějším projektem. Bohužel se ukázaly slabiny této "lynchovské diktatury". Právě složky, které v jeho minulých filmech zastávali profesionálové (kamera, hudba, střih i scénář, který zde vlastně nebyl, respektive neměl pevnou podobu), se jeví jako problém.
© Canal+
Lynch navíc své filmy neustále natahoval a tak IE vyšponoval až na tři hodiny, které jsou zvláště v druhé půlce na hranici snesitelnosti. Dvě hodiny by tomuto halucinogennímu tripu bohatě stačily. IE tak selhává všude tam, kde Mulholland Drive nebo Lost Highway triumfoval, a kladem tentokrát nejsou ani herci, včetně autorovy oblíbenkyně Laury Dern, kteří zde evidentně netušili, co hrají. I když je IE jakýsi film ve filmu na druhou, není tato hra zdaleka tak důmyslná a zábavná jako právě v Mulholland Drive. IE působí jako těžkopádný odvar MD. Také zde se kus děje točí kolem zákulisí Hollywoodu a natáčení filmu, který je remakem jakéhosi polského filmu. Opět se zde opakují motivy nevěry a hrozby. IE sice v mnohém MD napodobuje a opakuje, ale zdaleka to nečiní tak chytře a propracovaně.
© Česká televize
Zatímco předchozím filmům velké filmové plátno slušelo a zesilovalo estetický zážitek, IE je pro velké plátno kin zbytečný a jeho ošklivost snese lépe malá obrazovka tabletu či notebooku. Tímto snímkem vystrčil Lynch okázale prostředníček nejen kráse klasických kino filmů a tím i své předchozí tvorbě, ale hlavně divákovi, který je zde nepotřebným a cizorodým elementem, na jehož diváckém zážitku nezáleží. Inland Empire je Lynchův symbolický filmový konec, autorský film, kterým prakticky stvrdil svůj slib, že klasický film je mrtev a pro autorské tvůrce jako on už v dnešním filmovém světě není místo. Škoda jen, že je jeho filmový epitaf tak drsně antidivácký.