Nový film Michaela Baye, dějově inspirovaný stejnojmenným dánským snímkem z roku 2005, vypráví o dvou bratrech, kteří se po vyloupení banky pustí do honičky s policií v ukradené záchrance.
© CinemArt
Svůj předchozí film s názvem 6 underground: Tajné operace natočil režisér Michael Bay pro Netflix. Nyní se tvůrce snímků Armageddon a Transformers vrací do kin s akčním thrillerem Ambulance, jehož zápletku si vypůjčil ze stejnojmenného dánského filmu z roku 2005. Příběh o dvou bratrech, kteří začnou po vyloupení banky prchat před policií v ukradené záchrance, v níž se shodou okolností nachází též mladá medička s umírajícím pacientem, přitom Bay pojal ve svém typickém stylu – jako opulentní a hyperaktivní akční jízdu plnou explozí, přestřelek, patosu a obligátních srážek se zeleninovými stánky.
Zmínění bratři jsou nevlastní a před časem se navíc každý z nich vydal jinou životní cestou. Will (
Yahya Abdul-Mateen II) je černoch, poctivý válečný veterán a vzorný manžel a otec, jemuž zlá pojišťovna odmítá zaplatit nákladnou léčbu pro jeho nemocnou ženu. Danny (
Jake Gyllenhaal) je bohatý běloch, který se paktuje s mafií a specializuje se na vykrádání bank – a zrovna se chystá jednu vykrást, když za ním přijde Will s žádostí o pomoc. A Danny, přestože má celou akci již dlouho podrobně promyšlenou, Willa proti jeho vůli přemluví a na poslední chvíli jej přibere do party. Plán se ale nevydaří, zbytek jejich týmu je zlikvidován a oni musejí ujíždět s nakradenými osmnácti miliony v odcizené sanitce převážející mladou zdravotnici a krvácejícího policistu, kterého sami během přepadení smrtelně postřelili.
© CinemArt
V Bayově podání zabírá následující honička s policejními auty a helikoptérami asi sto minut z celkem dvou a čtvrt hodinové stopáže a postupně graduje v tom smyslu, že se stává čím dál absurdnější a šílenější. Kupříkladu v jednom z nejbizarnějších momentů dojde uvnitř ujíždějící záchranky k improvizované chirurgické operaci, při níž se prasklá slezina a silné krvácení vyřeší pomocí vlasového skřipce. Nehledě na to, že oba bratři se postupem času dopouštějí čím dál většího množství přestupků a trestných činů, čímž se o to víc snižuje jejich naděje na svobodnou budoucnost. Přesto se film ve scénáři snaží až téměř do konce držet myšlenky, že jejich šance na úspěšný únik je reálná (bez ohledu na to, že policie jejich identitu dávno zná) a že zárukou jejich beztrestnosti bude záchrana života onoho raněného policisty, jehož zabití by jim jinak vyneslo doživotí za mřížemi (skoro jako kdyby se vyloupení banky, zabíjení a ohrožování jiných lidí, střelba po jiných policistech a způsobení hromadných škod nepočítaly).
Kromě chování a motivací postav a pochybných policejních praktik při dopadání zločinců působí po scenáristické stránce rozporuplně i to, jak jsou napsaní oba hlavní hrdinové. Snaha rozostřit v jejich případě rozdíl mezi dobrem a zlem a udělat z nich postavy, jimž by se mělo fandit a soucítit s nimi, se totiž míjí účinkem. Danny je sice v jádru pacifista, co zabíjením opovrhuje, pořád je to ale gauner a psychopat. Will zas alespoň jedná v dobré víře, že pomůže nemocné manželce, avšak při realizaci svého záměru mimo jiné střílí po lidech a způsobuje velké dopravní nehody. V dánském originálu šlo přitom o dvojici zoufalých nešiků postavených před složité morální dilema, zatímco v Bayově
Ambulanci představují tytéž postavy ostřílený lupič s podrobnými znalostmi policejních taktik a špičkový armádní řidič, kteří nějaká dilemata až tolik řešit nemusí, a jejichž jedinou slabinou je tudíž jejich vlastní lidskost a empatie, která nese na jejich zločineckých nezdarech lví podíl.
© CinemArt
Michaela Baye přitom patrně zajímala především co největší efektnost, v důsledku čehož film uhání stejně jako ona nezastavitelná sanitka zběsilou rychlostí. Okolo hlavních hrdinů se všechno tříští a vybuchuje, veškerou akci snímají drony a termokamery, a i když se spolu třeba jen dva lidé relativně v klidu baví, tak neustále vířící kamera okolo nich stejně nalítá půl kilometru. Svou přímočarostí, dravostí i důrazem na realistickou akci
Ambulance evokuje leckteré akční filmy z 90. let, a to včetně těch od samotného Michaela Baye, jenž dokonce ve snímku slovně cituje vlastní tvorbu, a sice
Skálu a
Mizery. Současnější prvky z filmu vyčnívají spíš v jednotlivostech – viz vedlejší postava agenta FBI, který chodí se svým manželem do psychologické poradny. Jinak je ale celý snímek silně ponořen do žánrových klišé a do Bayových obvyklých trademarků, mezi nimiž nechybí legrační psi, fetišizace nablýskaných aut a záběry na americkou vlajku třepotající se ve slunci.
Původní látku kombinující akci a vážné drama, v němž záleželo hlavně na postavách a jejich rozhodnutích, přetvořil Michael Bay (a scenárista
Chris Fedak, stojící mimo jiné za seriálem
Chuck) nepříliš překvapivě do tvaru, v němž je naopak prioritou akce a o postavy jde bohužel spíš jen okrajově. Prvotřídní zpracování, konzistentní rytmus, rychlé tempo vyprávění, úderná audiovizuální složka, občasný černý humor a struktura stojící na pravidelném přidávání nových a nových vedlejších postav ale i tak dělají z
Ambulance poměrně solidní a zábavnou žánrovou podívanou na jedno použití, odpovídající zhruba tomu, co se dalo od Michaela Baye čekat.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Český trailer k filmu Ambulance