Recenze: Klan Gucci

Recenze: Prohnilá historie Klanu Gucci sází na oscarové herecké výkony, místy ale může nudit

Vydáno: 01.12.2021 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Lukáš Frank | foto: HIGHXTAR

Režisér Ridley Scott letos do kin uvádí už svůj druhý film. Z historie vzdálené se v něm podívá na tu trochu bližší a intriky středověké vystřídají intriky (skoro) současné. Odhoďte pravou kůži a luxus a odkryjte temnou historii Klanu Gucci.

Klan GucciRecenzoval/a Lukáš Frank dne 01.12.2021 12:30. Režisér Ridley Scott letos do kin uvádí už svůj druhý film. Z historie vzdálené se v něm podívá na tu trochu bližší a intriky středověké vystřídají intriky (skoro) současné. Odhoďte pravou kůži a luxus a odkryjte temnou historii Klanu Gucci. Hodnocení: 4

Klan Gucci

House of Gucci
Drama / Thriller / Krimi
USA, 2021 , 157 min.

Režie: Ridley Scott
Scénář: Roberto Bentivegna, Sara Gay Forden
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Harry Gregson-Williams
Herci: Salma Hayek, Al Pacino, Jared Leto, Adam Driver, Lady Gaga, Jack Huston, Jeremy Irons, Camille Cottin, Madalina Diana Ghenea, Reeve Carney, Youssef Kerkour, Mehdi Nebbou, Vincent Riotta, Edouard Philipponnat, Bianca Nappi

Česká premiéra: 25.11.2021

Klan Gucci hodnocení na Kinobox.cz: 71.84 %
Lady Gaga ve filmu Klan Gucci / House of Gucci
© Forum Film
Gucci. Italská módní společnost založená v roce 1921. Značka, kterou zná v podstatě každý a nejeden z nás se při návštěvě Pařížské ulice v Praze určitě alespoň zastavil před výlohou tohoto obchodu. Nečekejte ale film o tom, jak vznikaly jednotlivé návrhy oděvů. Nečekejte dokument, který mapuje výrobní procesy celosvětově proslulé značky. Pod povrchem pravé kůže a luxusu se totiž skrývá příběh, který je prohnilý až do morku kosti a o své zfilmování si v podstatě říkal. Není divu, že o něj projevil zájem i sám Martin Scorsese, který chtěl do role Maurizia Gucciho obsadit Christiana Balea. Nakonec bylo rozhodnuto jinak a režie se ujal jiný velikán. Režisér Ridley Scott tak letos do kin uvádí svůj druhý film. Po kritikou dobře přijatém, ale kasovně neúspěšném Posledním souboji přichází Klan Gucci.

Hned v úvodu se seznamujeme s Patrizií Reggiani, která vypomáhá v rodinné firmě s kamionovou dopravou. Následně se objeví na večírku pro smetánku, kde se seznamuje s Mauriziem Guccim. Ano, tím slavným Guccim. Ten Patrizii představí rodině, která jeho nový vztah zavrhne, protože v ní vidí jen vypočítavou mrchu, tak se Maurizio vzdá majetku, ke kterému ho pak zase postupným taháním za nitky přivádí právě manipulativní Patrizia. To vše na pozadí intrik a rozporů mezi nejbližšími, kteří si zakládali na tom, že značka Gucci znamená rodinný podnik, který má neotřesitelné místo na poli módních korporátů. Nebudu prozrazovat víc, a to i přesto, že příběh se dá ve zkratce najít v podstatě kdekoliv na internetu, ale pokud jej neznáte a chcete být překvapeni, počkejte si určitě do kina.

Fotografie z filmu Klan Gucci / House of Gucci
© News7h
Obrovským lákadlem je herecké obsazení, kterému vévodí skvělá Lady Gaga. Ta potvrzuje svoje herecké kvality a na internetu se objevuje spousta názorů, že je lepší herečkou než zpěvačkou. To nechám na vás, ale téměř jisté je, že za roli Patrizie Reggiani ji minimálně oscarová nominace nemine. Lady Gaga přiznala, že na své postavě pracovala tři roky a do role se tak vžila, že rok a půl žila život úplně jako Reggiani. Sympatie k této postavě během filmu značně kolísají. Na začátku vidíme krásnou a sympatickou Patrizii, která si omotá mladého Maurizia kolem prstu. Ač je naznačováno, že jde o intrikánku, která se chce dostat k bohatství, tak i přesto to může diváka zmást. Popírá to totiž scéna, ve které v podstatě souhlasí s tím, že její nový objev se vzdává miliardového majetku společnosti Gucci.

Díky svým perfektním manipulativním schopnostem tahá za nitky do takové míry, až dosáhne svého a v tu chvíli se i mění v nesympatickou ženu, která jde přes mrtvoly, aby získala to, co chce. V poslední části filmu se promění charakter Maurizia a divák se může přistihnout, že je mu zoufalé Patrizie v podstatě líto. Gaga všechny tyhle polohy zvládá perfektně, její přednes je stoprocentně uvěřitelný, skutečné Reggiani se opravdu podobá a její proměna je opravdu dokonalá. A ten přízvuk?!

© Variety.com
Její herecký partner Adam Driver podává standardně kvalitní výkon, ač možná malinko upozaděný. Jeho Maurizio Gucci je na začátku zaslepen láskou k Patrizii a přes růžové brýle nevidí nalevo ani napravo. Ze zamilovaného mladíka se stává zakřiknutým podpantoflákem a v poslední části se snaží být chladným, nekompromisním (možná trošku neohrabaným) vysoce postaveným manažerem. Jeden z nejobsazovanějších herců současnosti se se svou rolí vypořádal skvěle.

Za zmínku určitě stojí k nepoznání přestrojený Jared Leto v roli Paola Gucciho. Jeho herecký výkon se může někomu zdát přehnaný a hraničící s karikaturou, ale do celého Gucci impéria jeho výstřední postava perfektně zapadá a neruší. Skvělí jsou i Al Pacino jako Aldo Gucci, Jeremy Irons jako jeho bratr Rudolfo a Salma Hayek jako kartářka Pina, které byste její „věštecké nadání“ uvěřili v podstatě hned. Jolanda by se mohla učit.

Adam Driver, Lady Gaga při natáčení filmu Klan Gucci / House of Gucci
© Variety.com
Jak jsem psal v úvodu. Na hereckém obsazení a jeho kvalitách celý film stojí. Problémem může být styl vyprávění, který může působit utahaně a rozvlekle a nepřidává tomu ani 164 minut dlouhá stopáž. Ono několik scén by opravdu mohlo být klidně vystřiženo, protože v celkovém vyznění filmu působí zbytečně a naopak by možná prospělo se v nějakých věcech dostat více do hloubky, třeba ve vztahu mezi bratranci Paolem a Mauriziem. Možná ale přepálená stopáž byla záměrem a mně k filmu seděla. Honosná a bohatá rodina s pohnutým osudem, rodinnými dramaty a intrikami si přece zaslouží i nafouklou délku příběhu. Sami jste určitě viděli spousty seriálů o bohatých a vlivných rodinách, které čítaly stovky dílů. Možná by i příběhu rodiny Gucci slušela nějaká minisérie na některé ze streamovacích služeb.

Vizuálně je film úchvatný od první vteřiny. Světlo, kterým je celý film zahalen, působí dobově a retro. Lokace jsou perfektně nasnímány, ať už jde o New York, Itálii nebo Švýcarsko. A celou tuhle podívanou dokreslují perfektně vybrané kostýmy, paruky, a když si najdete reálné fotografie Gucciho rodiny a Patrizie, tak zjistíte, že herci byli vybráni, oblečeni, učesáni a nalíčeni opravdu věrně. Povedl se i soundtrack Harryho Gregsona-Williamse, který v pravou chvíli zvolí perfektně hodící se skladbu k situaci a celá scéna tak dostane ten správný říz.

Adam Driver, Lady Gaga ve filmu Klan Gucci / House of Gucci
© Dazed
Klan Gucci je kriminálním dramatem, které má do kin údajně přitáhnout hlavně ženy. Po dlouhé době je tu konečně kvalitní drama pro ženské publikum, které má šanci zaujmout. Muži možná budou postrádat více akce, rodinná dramata jim nic neřeknou a budou Gucciho příběh brát jako další z dílů nekonečných telenovel. A film o módě (který není o módě) by mohli zavrhnout už podle názvu. Doba je už ale jiná a zavrhnout Klan Gucci z takto prostého důvodu by byla škoda, protože snímek určitě má co nabídnout.

Ať už jde o perfektně hrající ansámbl hereckých hvězd mířící na oscarové nominace, dechberoucí a stoprocentně uvěřitelnou Lady Gaga v roli Patrizie Reggiani, které osmdesátá léta opravdu velmi sluší nebo o dokonalou dobovou vizuální stránku či soundtrack. Zkuste a uvidíte. Pokud se ponoříte do hlubin prohnilé historie klanu Gucci a dáte mu šanci, můžete si tuhle jízdu doopravdy užít.

Originální trailer filmu Klan Gucci

8/10
0,0

Top 20 ČR: 24. týden
Top 20 ČR: Mizerové se drží na špici Na prvním místě domácího žebříčku se drží čtvrtý díl akční komedie Mizerové a druhé místo si pojistil Garfield ve filmu. Návštěvnost v kinech je i nadále podprůměrná. čtěte zde
Vydáno: 18.06.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 24. víkend
Box office: V hlavě 2 má obrovský úspěch Kina ožila s premiérou pixarovky V hlavě 2, která oficiálně zahajuje letní sezónu obrovským komerčním úspěchem, který je dokonce ještě větší než v případě jedničky před devíti lety. čtěte zde
Vydáno: 17.06.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 14. 6. 2024 - 20. 6. 2024
TV tipy: Vřískající Arvéd se ocitá v podezření Blíží se začátek prázdnin a televizní programy se plní očekávanými letními lákadly. I proto je těžké sestavit reprezentativní výběr z neokoukaných počinů. V naší chudé nabídce tak tento týden vyčnívá premiéra pátého... čtěte zde
Vydáno: 14.06.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 24. týden
Kinopremiéry: Velmistr má prachy ve jménu cti Ani tento týden kina zásadním způsobem nevytrhne, protože premiérová nadílka je hodně slabá a velký divácký potenciál rozhodně neskrývá. Vedle další minipřehlídky japonského anime odstartuje třeba chválené drama Ve jménu... čtěte zde
Vydáno: 12.06.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 23. TÝDEN
Top 20 ČR: Mizerové uspěli i v Česku Také v českých kinech měl nový díl Mizerů úspěch a z trůnu sesadil Garfielda ve filmu. Obecně však platí, že návštěvnost v kinech se pohybuje dlouhodobě v podprůměrných číslech. čtěte zde
Vydáno: 11.06.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0