Ani s končícím zářím se situace v televizích moc nemění a zásadní premiéry stále ustupují osvědčeným a mnohokrát viděným hitům. Tento týden tak nejvíc upoutají asi romance Zraněná srdce a krimikomedie Gentleman s pistolí.
Příběh stoleté ryby (
Da yu hai tang) (pátek 24. 9., Televize Seznam, 20.00 - 22.15 / sobota 25. 9., 11.50 - 14.00)
© Simkl
Pět let starý čínský animovaný snímek je v našich končinách velkou neznámou, což je ale veliká škoda. Režijní debutující duo
Xuan Liang a
Chun Zhang v něm uchvátí především nádherným a uhrančivým vizuálem, který je promyšlený do nejmenšího detailu, plný krásných a sytých barev a v kombinaci s až meditativním hudebním podkresem dopřává naprosto unikátní zážitek. Jak už to u podobných snímků z asijské provenience bývá, příběh není úplně jednoduchý a určený těm nejmenším dětem, protože vychází z tamních mýtů a legend, postavy jsou dost propracované a nechybí v něm ani silné emoce. Mladší diváky by určitě odradilo i pomalejší tempo a hodně specifická melancholická atmosféra. Občas se sice objeví pár nelogičností a návaznost některých scén je chabá, to ale v konečném účtování tolik nevadí. Nenápadný tip na konec pracovního týdne.
Zajímavost: Snímek je dodnes druhým komerčně nejúspěšnějším čínským filmem ve své domovině.
Oficiální trailer filmu Příběh stoleté ryby / Da yu hai tang
Madame Sans-Gene (
Madame Sans-Gêne) (pátek 24. 9., ČT2, 21.50 - 23.30)
© FilmAffinity
Francouzsko-italsko-španělské romantické komediální drama je naprosto typickou ukázkou poctivé evropské žánrovky své doby, přesto je dnes zapomenuté a moc se nepřipomíná. Režisér a spoluscenárista
Christian-Jaque v něm tedy spoléhá na opulentní kostýmy, bohatou výpravu, atraktivní, i když jednoduchý příběh z atraktivní historické doby, svižné tempo a hodně solidní šermířské souboje a celkovou akci. K tomu přidává i poměrně unikátní ženský pohled na ryze mužské období Francouzské revoluce a sem tam si dovolí i nějakou tu lehkou ironii. Samozřejmostmi pak jsou i notně odlehčená atmosféra a celkový nadhled. V hlavních rolích excelují
Sophia Loren,
Robert Hossein a
Julien Bertheau, jimž zdatně sekundují třeba
Gianrico Tedeschi,
Marina Berti nebo
Robert Dalban. Je pravda, že děj mohl být celistvější a někdy to celé nepříjemně připomíná lacinou frašku a některé vtipy se moc nevydařily, jako jednorázová zábava ale snímek bez problémů splní svůj účel.
Zajímavost: Závěrečné scény se natáčely v interiérech zámku Caserta poblíž Neapole.
Originální trailer filmu Madame Sans-Gene / Madame Sans-Gêne
Dvojitý milenec (
L’amant double) (pátek 24. 9., ČT art, 22.30 - 00.15)
© Facebook tvůrce
Francouzsko-belgický thriller se před čtyřmi lety objevil i v tuzemských klubových kinech. Režisér a scenárista
François Ozon v něm vychází z románu
Joyce Carol Oates, kterým se ale jen volně inspiruje a jednoduchý vztahový příběh mu slouží k různým kamerovým hrátkám a obrazovým metaforám. Přiznaně v něm skládá poctu svým slavnějším kolegům a legendárním filmům, zároveň je ale jen otrocky necituje. Velmi dobře a často pracuje s různými motivy, které rozvíjí do někdy trochu nečekaných cest a nebojí se ani rozpůlit obraz a sledovat dva příběhy navzájem. Vzhledem k tomu, že prolíná realitu s fikcí, aniž by je nějak odděloval, je jasné, že vyžaduje plnou diváckou pozornost. Nechybí ani velmi dobře a citlivě natočené erotické scény. Hlavní role ztvárňují
Marine Vacth a
Jérémie Renier, suverénně nejslavnější tváří je ale
Jacqueline Bisset. Škoda jen, že několik zvratů je vysloveně zbrklých a celá poslední třetina je zbytečně překombinovaná. Vše potvrdí i naše
recenze.
Zajímavost: Světovou premiéru měl snímek na festivalu v Cannes.
Český trailer filmu Dvojitý milenec / L’amant double
Ovečky a vlci: V rouše beránčím (
Volki i ovtsy. Beeezumnoe prevrashchenie) (sobota 25. 9., ČT :D, 12.50 - 14.15)
© AntonioGenna
Ruský animák se do tuzemských kin nedostal a nejde sehnat ani oficiální cestou. To by sice evokovalo, že za moc nestojí, tak zlé to s ním ale rozhodně není. Režijně debutující duo
Andrey Galat a
Maksim Volkov v něm tedy ničím zásadně nepřekvapí, na druhou stranu ale nedělá nic špatně. Příběh je klasicky klišovitý a šablonovitý, plný jednoduchých postav, které jsou vesměs sympatické, odsýpá ve svižném tempu, a jelikož je cílen především na menší diváky, pořád se v něm něco děje a není čas přemýšlet o nesmyslech a nelogičnostech. Humor naštěstí není úplně infantilní a při snížených očekáváních pobaví i dospělé, protože není nijak podbízívý. Nejvíc ale potěší animace, která je na vysoké úrovni, a i když je na ní znát, že jí k dokonalosti něco chybí, za těmi nejlepšími hollywoodskými počiny zas o tolik nezaostává. Příjemně strávené víkendové odpoledne s celou rodinou.
Zajímavost: Na festivalu v indické Kalkatě získal snímek ocenění za mimořádný počin v kategorii animovaných filmů.
Originální trailer filmu Ovečky a vlci: V rouše beránčím / Volki i ovtsy. Beeezumnoe prevrashchenie
Zraněná srdce (
The Aftermath) (sobota 25. 9., Prima Max, 20.00 - 22.15)
© Facebook tvůrce
Dva roky staré romantické drama podle románu
Rhidiana Brooka mělo velký potenciál, trestuhodně ho ale nedokázalo využít. Režírující
James Kent v něm dostal k dispozici scénář, na němž se překvapivě podílel i autor předlohy, který ústřední příběh smrskl na předvídatelnou a klišovitou romanci, která od poloviny spěje k očekávanému konci. Atmosféra je sice potřebně nostalgická a melancholická, dobová výprava i romantická linie fungují vesměs dobře, jen spolu nedokáží nějak kooperovat a snímek se mění spíše v přehlídku jednotlivých scén než v konstantní celek. Nejvíc ale zarazí absolutní absence emocí, která je o to překvapivější, když snímek se odehrává v poválečném Hamburku a potenciálně silných záběrů na rozbombardované město je v něm dost a dost. Nad vodou ho drží výborné obsazení, v němž hrají prim
Keira Knightley,
Jason Clarke a
Alexander Skarsgård. Solidní, i když strašlivě nevýrazná záležitost, o níž více prozradí naše
recenze.
Zajímavost: Autora předlohy inspirovalo k napsání knihy vyprávění jeho dědečka.
Oficiální český trailer filmu Zraněná srdce / The Aftermath
Jen ho nechte, ať se bojí (neděle 26. 9., Nova, 13.50 - 15.40 / pondělí 27. 9., 00.10 - 02.00 / úterý 28. 9., Nova Cinema, 14.50 - 16.10)
© IMDb
Normalizační komedie z druhé poloviny sedmdesátých let těží z toho, že se v něm sešli tehdy klíčoví představitelé divadla Semafor a svou poetiku a humor do ní dokázali přenést. Režírující
Ladislav Rychman v ní prokázal smysl pro rytmus scén a natočil svéráznou variaci na hollywoodské muzikály, pochopitelně ji ale musel přizpůsobit skromnějším podmínkám a dobovým požadavkům. To víceméně znamená, že příběh tu neexistuje a jde spíš o sled jednotlivých scén, které jsou většinou vtipné, někdy ale střílí vedle, trapných je naštěstí jen minimum, stopáž je přiměřená a tempo dost svižné. Selhává ale v hudební složce, která postrádá výraznější hit a nápaditější písně, které z hlavy vyjdou dřív, než skončí. Nemálo diváků bude mít problém s
Luďkem Sobotou v titulní roli, neboť ten tu předvádí svou klasickou úlohu, společnost mu dělají i jeho dva tehdejší parťáci
Miloslav Šimek a
Petr Nárožný, hlavní ženský part ztvárnila
Helena Vondráčková, která také není nikterak výrazná. Jeden z těch lepších normalizačních počinů, který asi obstojí jen díky velké nostalgii.
Zajímavost: Nárožný ve filmu skutečně řídil lokomotivu.
Televizní spot filmu Jen ho nechte, ať se bojí
Evo, vdej se! (neděle 26. 9., Televize Seznam, 21.20 - 23.05 / pondělí 27. 9., 13.40 - 15.25 / středa 29. 9., 22.10 - 23.55)
© Terryhoponozky
Československá komedie z první poloviny osmdesátých let je dnes skoro zapomenutá a připomíná se jen málokdy. Režírující
Jaroslava Vošmiková v ní dostala k dispozici debutový scénář tehdy neznámé
Haliny Pawlowské, jejíž rukopis je na něm dost znát, i když příběh není nikterak propracovaný a nevyhýbá se určitým klišé. Útrapy mladé a trochu naivní učitelky jsou zachyceny s lehkou dávkou ironie, nechybí v nich ani hodně specifický humor, zároveň ale ani vážné momenty, které mají tragikomické vyústění. Za zmínku pak stojí i výborně zachycená dobová atmosféra zvláštní šedi, v níž se toho moc neděje, autentický je též hudební doprovod, v němž je slyšet i tehdejší disco hudba, velkým kladem budiž střídmá stopáž, v níž je čas jen na to nejdůležitější. Titulní roli výborně sehrála
Jindra Bartošová, které zdatně sekundovali
Vladimír Kratina,
Jana Dítětová,
Milena Dvorská,
Květa Fialová nebo
Jiří Kodet. Raritní tip.
Zajímavost: V době, kdy napsala scénář,
Pawlowská ještě studovala.
Televizní spot filmu Evo, vdej se!
Gentleman s pistolí (
The Old Man & the Gun) (pondělí 27. 9., ČT2, 21.50 - 23.20)
© Facebook tvůrce
Tři roky stará krimikomedie je zcela záměrně neoriginální a předvídatelná. Režisér a scenárista
David Lowery se v ní totiž soustředil především na naprosto dokonalou dobovou atmosféru a celkovou staromilskost, která je znát z každého políčka. Hodně připomíná díla Hollywoodské nové vlny, protože velmi pomalu vypráví o osudech člověka, jenž možná není úplně morálním vzorem, ale je sympatickým hrdinou a na určité romantice přidává i to, že je inspirován skutečnou postavou. Velmi si pomáhá precizně vypointovanými dialogy, vskutku nádhernou kamerou a zajímavým střihem, jen komediální rovinu moc nevyužívá a skutečného humoru je tu pomálu. V hlavní roli exceluje
Robert Redford, který tu uzavřel svou hereckou kariéru, které zároveň tvůrce vzdává hold a nebojí se odkazů na některá jeho slavná díla, krok s ním ovšem drží podobně vynikající
Casey Affleck, neztratí se ale ani
Sissy Spacek,
Danny Glover nebo
Tom Waits. Příjemné loučení s jednou legendou, které možná mohlo být o něco výraznější.
Zajímavost: Scénář vychází z novinového článku z roku 2003 z The New Yorker.
Oficiální trailer filmu Gentleman s pistolí / The Old Man & the Gun
Sedmero krkavců (úterý 28. 9., ČT1, 17.30 - 18.55)
© Bontonland
Televizní pohádka z první poloviny devadesátých let má sice trochu nižší hodnocení, to je ale tentokráte dáno tím, že od žánru se přece jen očekává něco jiného. Režírující
Ludvík Ráža v ní rezignoval na tradiční kýčovitost, líbivost a nenáročný příběh a z dnešního pohledu má blíže k fantasy, protože naopak vsadil na hodně temnou až depresivní atmosféru, některé skoro hororové výjevy a děsivé postavy, které se leckdy pohybují na hraně šílenství a celé to ještě umocnil výtečnou hudbou
Petra Hapky. Na druhou stranu vytvořil i svébytnou poetiku, která odkazuje k určitým lidovým tradicím a prapůvodnímu poslání pohádek. Titulní roli ztvárnila méně výrazná
Mária Podhradská, vedle ní ale uchvátí démoničtí
Ivana Chýlková a
Boris Rösner, dále pak třeba
Michal Dlouhý,
Jana Hlaváčová nebo
Radoslav Brzobohatý. V kontextu všeho pak možná trochu mrzí, že autor nešel na dřeň trochu víc a přece jen musel kvůli dětskému divákovi udělat pár ústupků. Potemnělá podívaná na sváteční podvečer.
Zajímavost: Snímek vychází z klasické předlohy
Boženy Němcové.
Ukázka z filmu Sedmero krkavců
Země (
Terra) (středa 29. 9., ČT2, 18.05 - 19.40 / čtvrtek 30. 9., 08.30 - 10.05)
© IMDb
Šest let starý francouzský dokument není úplně tradiční žánrovkou a u nás není příliš známý. Režisér
Yann Arthus-Bertrand, který se o režii podělil s autorem scénáře
Michaelem Pitiotem, v něm sice divákovi nabídne úchvatné a nádherné obrazy skoro všeho, co naše planeta nabízí, zároveň se ale nebojí hodně kritického komentáře, který si nebere moc servítky. Postupem nedlouhé stopáže tedy mění atmosféru od té kouzelné a uchvacující k trochu temné, místy beznadějné a hodně apelativní. Důraz klade na škody, které člověk svým konáním činí a snaží se velmi jednoduše ukázat, k čemu všemu to může vést. Můžeme mu sice vytýkat, že v rámci hodně omezeného prostoru některé informace nerozvede, hodně je zjednodušuje a většinu problémů vůbec nezmiňuje, to ale nic nemění na tom, že jeho počin, jakkoli obrazově nádherný, donutí k zamyšlení nad směřováním civilizace. Poučná záležitost.
Zajímavost: Snímek se natáčel přes osmnáct měsíců.
Originální trailer filmu Země / Terra