Po dlouhých sedmi měsících se do kin zlehka vrací život, a i když samozřejmě ještě nemůžou hrát naplno, ti největší nedočkavci už do sálů mohou usednout. Vybírat zatím můžou pochopitelně jen z komornějších snímků.
Nadějná mladá žena (
Promising Young Woman) (CinemArt)
© CinemArt
Celovečerní debut mladé režisérky a scenáristky
Emerald Fennell se těší poměrně solidním ohlasům, které chválí především částečnou příběhovou originalitu a zajímavou hlavní hrdinku. Na nedávném oscarovém ceremionálu si dokonce autorka za svůj scénář odnesla zlatou sošku. Kromě samotné zápletky a tématu diváka určitě naláká na Oscara nominovaná
Carey Mulligan v hlavní roli, vedle níž se střídají třeba
Adam Brody,
Clancy Brown nebo
Christopher Mintz-Plasse. Vypadá to, že restart kin by s tímto kouskem mohl být docela fajn, což potvrdí i naše
recenze. Pochopitelně skromná premiéra týdne.
Synopse: Cassandra (
Carey Mulligan) chodí do barů, předstírá těžkou opilost, nechává se balit různými muži, kteří v ní vidí snadnou kořist, a když má dojít k nejlepšímu, nemilosrdně na ně zaútočí. Útoky sice bývají psychického rázu, ale její oběti jsou i tak poznamenány velmi bolestivě. Důvodem k jejímu počínání je to, že ji kdysi jeden chlapec způsobil takové trauma, že rezignovala úplně na všechno, opustila školu, vrátila se k rodičům a začala pracovat v jedné kavárně. Co když se ale po letech objeví ten, který vše zapříčinil?
Zajímavost: Natáčení trvalo třiadvacet dní.
Oficiální český trailer filmu Nadějná mladá žena / Promising Young Woman
Ještě máme čas (
Falling) (Aerofilms)
© Aerofilms
Kanadsko-britsko-dánské drama je nejatraktivnější tím, že jde o autorský počin
Vigga Mortensena. Ten se totiž kromě hlavní role ujal i režie, scénáře a složil kompletní hudbu. Dle ohlasů se nemá zač stydět a nejvyzdvihovanější je v nich syrový a až nepříjemně realistický příběh o boji se zákeřnou chorobou a rodinné obětavosti. Navíc se mu podařilo sehnat i dobré obsazení, protože krom jeho samotného tu významné role hrají údajně vynikající
Lance Henriksen a dále pak
Sverrir Gudnason nebo
Laura Linney. Nic zásadního se mu nevytýká, takže asi není důvod proč se netěšit. Nadějný debut slavného herce.
Synopse: Liberální John (
Viggo Mortensen) žije s rodinou v Kalifornii, daleko od provinčních hodnot tvrdého a homofobního otce (
Lance Henriksen). Ve chvíli, kdy se ovšem u otce začínají projevovat příznaky stařecké demence, cítí John povinnost překonat křivdy minulosti a postarat se o něho.
Zajímavost: Jelikož rozpočet byl nízký a času nebylo mnoho, ve střižně bylo upraveno jen minimum scén.
Český trailer filmu Ještě máme čas / Falling
Rytíři spravedlnosti (
Retfærdighedens ryttere) (Film Europe)
© Film Europe
Jelikož severské snímky jsou u nás poslední dobou oblíbené, nemůže při obnoveném startu kin chybět jeden z nich. Tentokrát jde o dánské komediální drama, které dle všeho splňuje všechno to, proč jsou počiny z chladného severu tak oblíbené. To tedy znamená, že divák by měl dostat porci slušného černého humoru, decentní nekompromisnost, zajímavý a trochu neobyčejně pojatý námět, částečnou realističnost a parádní herecké výkony. Ty obstarávají především
Mads Mikkelsen a
Nikolaj Lie Kaas, režisérem a scenáristou je
Anders Thomas Jensen. Pro milovníky severu jasná volba.
Zajímavost: Po smrti své manželky se nasazený voják Markus (
Mads Mikkelsen) vrací domů k dospívající dceři. Zdá se, že smrt manželky, která nastala v důsledku nehody vlaku, byla pouze nešťastnou shodou okolností. Jenže brzy se objeví matematický génius Otto (
Nikolaj Lie Kaas) a jeho dva kolegové Lennart (
Lars Brygmann) a Emmenthaler (
Nicolas Bro), kteří tvrdí, že za nehodou musel někdo být. A jak se hromadí různé indicie, Markusovi začíná být jasné, že by mohlo jít o naplánovaný atentát, jehož obětí se náhodou stala i jeho žena.
Český trailer filmu Rytíři spravedlnosti / Retfærdighedens ryttere
Janička z Arku (
Jeanne) (Film Europe)
© Film Europe
Francouzské drama je dle všeho originální a hodně svéráznou podívanou, protože za ní stojí režisér a scenárista
Bruno Dumont. Ten diváky znovu vrací do období středověku a točí svou vlastní variaci na příběh Johanky z Arku. Ohlasů je v tomto případě naprosté minimum, lze ale s jistotou říct, že budou hodně rozdílné a nejde se jimi úplně řídit. Hlavní roli si zahrála
Lise Leplat Prudhomme. Zřejmě dost náročná premiéra.
Synopse: Na začátku roku 1439 zuří ve Francii Stoletá válka. Do bitvy s Angličany vstupuje mladičká dívka Jana (
Lise Leplat Prudhomme), která věří, že si ji Bůh vybral, a postaví se do čela armády. Když je zajata, církev ji obviní z kacířství a soudí. Jana však obvinění odmítá a zůstává věrná svému poslání.
Český trailer filmu Janička z Arku / Jeanne
Greta (
I Am Greta) (Film Europe)
© Film Europe
Milovaná i nenáviděná švédská ekologická aktivistka se dočkala svého dokumentu. Ten natočil debutující
Nathan Grossman, který se dle několika dostupných ohlasů nejspíše držel tradiční žánrové šablony a nic moc navíc nenabízí. Ono to ale asi není potřeba, protože osoba mladičké dívky je dost polarizující a i kvůli Aspergerovu syndromu se k ní divák velmi těžko přibližuje. Tomu pochopitelně budou odpovídat i celková hodnocení, která bohužel mnohdy nejsou o kvalitě filmu jako takové, ale právě o samotné aktérce, což je potřeba brát v potaz. Jestli se ale divák dozví něco zásadně nového, se těžko odhaduje.
Synopse: Dokument sleduje stydlivou školačku s Aspergerovým syndromem a dospívající aktivistku
Gretu Thunberg, která rozšiřuje povědomí o globálním dopadu změn klimatu tím, že podněcuje školní stávky po celém světě. Podařilo se jí i promluvit na summitu OSN, což je určité vyvrcholení tohoto snímku.
Zajímavost: Film se natáčel dva roky.
Český trailer filmu Greta / I Am Greta
Princova cesta (
Le voyage du prince) (Artcam Films)
© Artcam
Francouzsko-lucemburský animák podle všeho nenabízí nic originálního a drží se otřepaného a klišovitého příběhu. Hodnocení ale nejsou špatná, i když jich je hodně málo, takže to snad tolik nevadí. Režii si rozdělili
Jean-François Laguionie, který napsal i scénář, a
Xavier Picard. Ti evidentně vsadili na netradiční, ale jednoduchou animaci, která se od podobných žánrovek hodně liší a asi i na zacílení na ty nejmenší diváky, kteří přece jen prvoplánová poselství o síle přátelství ocení nejvíc. Premiéra pro celou rodinu.
Zajímavost: Mladý opičák Tom objeví při jedné ze svých procházek bezvládného a zraněného starce. Vůbec netuší, že prošedivělý muž je princem, který pochází z neznámého kontinentu. Mezi ním a mladíkem se začne odvíjet překvapivé přátelství, které změní život oběma.
Český trailer filmu Princova cesta / Le voyage du prince
Moře kouzel (
Magic Arch 3D) (Bioscop)
© Bioscop
O ruské animované komedii se toho dá napsat ještě méně než o předchozí novince. Ohlasy totiž absolutně neexistují, synopse vypadá všelijak a absolutně se z ní nedá domyslet, zda bude příběh jednoduchý a klišovitý, nebo trochu originálnější a ani animace pochopitelně nebude patřit k těm úplně nejdokonalejším. Režii obstaral zcela neznámý
Vasiliy Rovenskiy, takže ani v tomto ohledu není nač lákat. Další premiéra hlavně pro ty nejmenší.
Synopse: Bojácný a stydlivý delfín Delphy objeví v moři kouzelnou klenbu. Ta dokáže proměnit každou rybu v to, čím by chtěla sama být.
Český trailer filmu Moře kouzel / Magic Arch 3D
Služebníci (Aerofilms)
© Aerofilms
V době karantény a zavřených kin si slovensko-česko-rumunsko-irské drama o útlaku kněžích v dobách normalizace odbylo exkluzivní a časově omezenou online premiéru a dle všeho se to vyplatilo, protože ohlasy jsou vesměs spokojené, místy i nadšené a hovoří o tom, že tento skromný počin si velké plátno zaslouží. Nepříliš známý režisér a spoluscenárista
Ivan Ostrochovský ho totiž natočil černobíle a kamera je prý naprosto fantastická a společně se stísněnou atmosférou patří k tomu nejlepšímu, co film nabízí. I příběh je údajně hodně zajímavý. Jen je třeba se připravit na extrémně pomalé tempo. Nenápadná premiéra.
Synopse: Michal (
Samuel Polakovič) a Juraj (
Samuel Skyva) jsou v roce 1980 studenty bohoslovecké fakulty. Ze strachu před zrušením kněžského semináře tu jejich učitelé vychovávají bohoslovce do podoby vyhovující komunistické straně. Každý z mladých seminaristů se tak musí rozhodnout, zda podlehne pokušení a svolí ke kolaboraci, nebo si zachová svou víru a stane se předmětem nátlaku Státní bezpečnosti.
Originální trailer filmu Služebníci
Žáby bez jazyka (CinemArt)
© Facebook tvůrce
Také další tuzemský počin, který pomáhá restartovat kina, je experimentální a menšinová záležitost. Režisérka a scenáristka
Mira Fornay v něm hodně pracuje se symboly, metaforami a dadaismem. I proto jsou hodnocení dost rozdílná a co jeden považuje za skoro geniální, ten druhý označuje za prázdné a manýristické. V obsazení nejvíc nalákají
Jaroslav Plesl a
Regina Rázlová, jinak se objeví málo známé tváře. Škoda, že se stále nedá pořádat moc diskuzí, protože zrovna tohle je snímek, který by si debatu s autorkou rozhodně zasloužil, i když naše
recenze úplně nadšená není.
Synopse: Jaroslav K. (
Jaroslav Plesl) bojuje o svoje děti, a aby je od své ženy Blanky (
Jazmína Cigánková) získal, musí se vyrovnat nejen se svou dominantní matkou Dorotou (
Regina Rázlová), ale též se musí poprat se svými temnými stránkami a démony. Sám sobě pak bude muset odpovědět, co všechno je ochoten obětovat.
Zajímavost: Snímek je inspirován rozsáhlým výzkumem, který dělala sama autorka v ženských a mužských věznicích.
Oficiální trailer filmu Žáby bez jazyka
Alchymická pec (CinemArt)
© CinemArt
Česko-slovenský dokument nahlíží na práci legendárního režiséra
Jana Švankmajera. Snímek natočila dvojice
Adam Oľha a
Jan Danhel, která s ním pracovala na jeho posledním počinu
Hmyz (první jmenovaný jako kameraman, druhý jako střihač), takže měla unikátní možnost ho zachytit přímo při tvůrčí činnosti a nechat nahlédnout do způsobu jeho práce a uvažování. Rozhodně ale nešla klasickou cestou a snažila se použít stejně specifický styl, což se jí dle všech ohlasů podařilo. Zároveň ale nejde o nějaký vhled do historie génia, ale o obraz jeho aktuálního rozpoložení a životních názorů. Portrét legendy.
Synopse: Dokument rozkrývá myšlení a tvorbu
Jana Švankmajera a ukazuje, že světově oceňovaná kinematografie může vznikat na koleně a že svět imaginace je nekonečný a lze díky němu zvítězit i nad smrtí.
Oficiální trailer filmu Alchymická pec
Jan Jedlička: Stopy krajiny (Cinepoint)
© Česká televize
Česko-italský dokument je určen velmi úzké skupině publika, která zná jméno
Jana Jedličky, českého malíře, filmaře a fotografa. Režírující
Petr Záruba se ho podle všeho snaží přiblížit širšímu okruhu diváků, ale synopse je natolik nejasná a poetická, že se z ní nedá odhadovat, jakou cestou se vlastně vydal. Ohlasů je naprosté minimum, takže asi nemá smysl je příliš zmiňovat. Vzhledem k tomu, že stopáž lehce přesahuje hodinu, půjde zřejmě spíš o televizní záležitost, od níž nelze mít zásadní očekávání.
Synopse: Český malíř, filmař a fotograf
Jan Jedlička emigroval v roce 1968 do Švýcarska. Tam začal tvořit svá nejlepší díla v podobě uhrančivých maleb utkaných z pestré směsice odstínů hornin, sedimentů a pigmentů nalezených v krajině toskánské nížiny Maremma.
Originální trailer filmu Jan Jedlička: Stopy krajiny