Chcete si zopakovat, nebo jste dokonce ještě neviděli jednu z nejlepších gangsterek všech dob? Neváhejte, téměř čtyřhodinový mafiánský epos legendárního Sergia Leoneho dorazil na Blu-ray v té nejlepší možné formě.
Zásadní díla nikdy nevznikají jednoduše a
Tenkrát v Americe je toho zářným příkladem. Slavný italský režisér
Sergio Leone svůj vrcholný a bohužel poslední film připravoval přes dvanáct let. Dlouhé roky trvalo, než se mu vůbec podařilo koupit práva na knihu Harryho Greye
The Hoods, ze které snímek vychází, a sehnat producenta riskantního projektu také nebyl žádný med. Složité a zdlouhavé přípravy nakonec došly do zdárného konce a 14. června 1982 padla v New Yorku první klapka.
Ale ani v tu chvíli neměl Leoneho vysněný projekt vyhráno. Z osmiměsíčního natáčení režisér sestříhal desetihodinovou verzi, kterou chtěl rozdělit na více částí a postupně uvést v kinech. To se producentům nelíbilo a donutili mistra Sergia znovu zapojit nůžky, až vznikla finální čtyřhodinová verze obsažená na recenzovaném BD. To ale tenkrát v Americe pánům s kufříky (konkrétně
Arnon Milchan, který se v bonusech za své jednání omlouvá) stále nestačilo a do většiny kin uvedli verzi ještě o další hodinu a půl zkrácenou a chronologicky poskládanou. Divákům tento zmetek nedával smysl a vlažné přijetí odsoudilo snímek ke kasovní prohře. Uznání publika i kritiků přišlo až s uvedením původní čtyřhodinové verze na DVD. Toho se ale režisér nedožil, v roce 1989 zemřel na infarkt ve věku šedesáti let.
Velkolepé drama popisuje formou retrospektiv a flashbacků v rozpětí padesáti let osudy Davida "Noodlese" Aaronsona (
Robert De Niro) a jeho přítele na život a na smrt Maxe Bercovizce (
James Woods), dvou mladých pouličních brooklynských grázlíků, kteří se svým gangem pomalu ale jistě stoupají v mafiánské hierarchii. Snímek se věnuje třem hlavním časovým rovinám, a sice dětství a seznámení se obou hlavních hrdinů a prvním společným akcím, dále jejich zločineckému vrcholu během třicátých let, kdy prohibice skýtala nekalým živlům obrovské příležitosti ke zbohatnutí, a osudy se uzavírají v roce 1968, kdy se Noodles vrací na místo činu a melancholicky skládá střípky minulosti, která nakonec není vůbec taková, jak si myslel.
O kvalitách Leoneho díla se není nutno nějak rozepisovat, nejlépe o nich vypovídá samotný fakt, že 230 minut uteče jako voda a při začátku závěrečných titulků si řeknete, že by hodinka navíc vůbec neuškodila. A přitom
Tenkrát v Americe není poslepován z památných scén, není ničím šokující, nenajdete tu snad žádný vyloženě kultovní moment, jakými se ohánějí ostatní nejslavnější filmové gangsterky. Není tu zkrátka nic, co by mohlo být zparodováno v
Simpsonech. Leoneho skvost totiž funguje jako celek, jako samostatný organismus, který vás vcucne a stane se pro vás opiovým snem, z nějž se nebudete chtít probudit; podobně jako hlavní hrdina na začátku (nebo během celého?) filmu.
Podmanivost světa na "úpatí" monstrózního Brooklynského mostu je zkrátka omamná jako geniální hudba
Ennia Morriconeho a jeho obyvatelé v podání bezchybných hereckých hvězd na vrcholu sil (a jejich mladších, castingově až neuvěřitelně přesných verzí) si vás získají, ačkoliv mají všichni hodně daleko k typickým hrdinům. Ale i zákeřní vrazi a ničeho se neštítící zločinci brodící se ve špíně newyorských ulic mají své sny, bezbřehá přátelství a prožívají stejná zklamání v lásce jako všichni ostatní.
A právě tato obyčejnost a malost všedního mafiánského života, kde peníze sice hýbou světem, ale ve výsledku o ně vůbec nejde, a zpod drahých obleků a luxusních sídel se derou na povrch skutečné, touhou po moci promarněné hodnoty, dělají z
Tenkrát v Americe něco víc než jen žánrovou gangsterku plnou vážených a nedotknutelných kmotrů a čestných mafiánů. Ostatně, podobně svého času převrátil Leone pohled i na jiný, zavedenými pravidly sužovaný žánr westernu v
Tenkrát na západě.
Osobně považuji
Tenkrát v Americe za jednoznačně nejlepší snímek této italské režisérské legendy a jeden z nejdůležitějších filmů vůbec. Velkolepé mafiánské drama není jednoduché na strávení, ale kdo mu jednou přijde na chuť, nikdy se nepřejí. Podobně jako u Kurasawových
Sedmi samurajů je zprvu odstrašující stopáž nakonec až nepříjemně krátká. Na BD jde o jasnou volbu.
OBRAZ A ZVUK:
Je radost sledovat, když se snímek, léta przněný nešetrnými studiovými zásahy, nakonec dočká dokonalého vydání. Blu-ray
Tenkrát v Americe je přesně takový, jaký jsme si my, fanoušci filmu, představovali v těch nejvlhčejších snech. Restaurovaný obraz z roku 1984 byl očištěn od všech vad původního filmového materiálu a přepis do vysokého rozlišení dopadl nadmíru dobře. Obraz sice není absolutně ostrý jako u novinkových filmů, ale díky tomu si zachovává pro dobový snímek tolik důležitou patinu (nikdo přece nechce, aby
Tenkrát v Americe vypadalo jako
Veřejní nepřátelé).
Barvy jsou úmyslně tlumené a září pouze uměle červená krev. Hodně si tvůrci přepisu pohráli s pleťovkami, které odpovídají dnešnímu standardu, a vzhledem k tomu, že se jedná o film Sergia Leoneho, detailně prokreslených tváří hrdinů si užijete dosyta. Suma sumárum - přepis je ideálně vyvážený, nechá diváka fascinovaně žasnout nad dokonale vyčištěným a přiostřeným obrazem a drobnokresbou, ale zároveň nekazí dobovou klasiku nepřirozeně sterilně vyžehleným vizuálem a nepopírá jejích téměř třicet křížků na hrbu.
Se zvukem už je to krapet horší. Jednak zůstal v původní výšce, tudíž se při vyšší hlasitosti stává dosti nepříjemným, a je téměř výhradně soustředěn jen do předních reproduktorů, ačkoliv je v originálu ve špičkovém DTS-HD Master Audio 5.1. Mrzí to především kvůli Morriconeho hudbě, která by vyzněla ještě mnohem lépe, kdyby se rozléhala více prostorově. O nějakých zadních zvucích samozřejmě nemůže být ani řeč. Český dabing je jako tradičně v o něco méně detailním Dolby Digital 5.1 a velmi výrazně potlačuje původní zvukovou stopu. Dialogy hercům příliš nesedí do úst, obsazení také není ideální, ale pokud už ho musíte mít, není české znění vyloženě špatné.
BONUSY:
Kvůli divoké stopáži už se toho na jeden disk mnoho nevešlo, a bonusová výbava tedy není zrovna bohatá. Zaujme především vynikající dvacetiminutový dokument
Once Upon A Time: Sergio Leone, popisující problémový vznik filmu včetně emotivních rozhovorů se řadou zúčastněných. Dokument je opatřen i českými titulky. Disk dále nabízí jen původní filmovou upoutávku a audiokomentář filmového kritika a historika Richarda Schickela. Ten vcelku nezáživně a zbytečně víceméně jen popisuje dění na plátně, navíc jediné titulky, které jsou k tomuto komentáři k dispozici, jsou čínské.
Kompletní seznam bonusů:
- Komentář kritika a historika Richarda Schickela
- Ukázka z dokumentu Bylo nebylo: Sergio Leone
- Filmová upoutávka
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Zvuk: 5.1 DTS-HD Master Audio anglický,
5.1 Dolby Digital český, 5.1 Dolby Digital polský, 5.1 Dolby Digital maďarský, 5.1 Dolby Digital kastilský, 5.1 Dolby Digital italský, 5.1 Dolby Digital německý, 5.1 Dolby Digital francouzský (Paříž)
Titulky: české, anglické, polské, maďarské, bulharské, čínské, chorvatské, portugalské (Evropa), portugalské (Brazílie), rumunské, kastilské, španělské (latinská Amerika), švédské, holandské, turecké, thajské, dánské, finské, francouzské, hebrejské, korejské, norské, německé pro neslyšící, italské pro neslyšící, anglické pro neslyšící
Obraz: 16:9, 1,78:1