V tomto článku si připomeneme desítku celovečerních filmů významného amerického filmaře Hala Ashbyho seřazených od nejhoršího k nejlepšímu.
10.
Lookin' to Get Out
© Paramount Pictures
Hal Ashby měl po sérii nezapomenutelných filmů natočených v 70. letech smůlu. Ta se začala už jeho filmem
Second-Hand Hearts, který bohužel nelze hodnotit z důvodu jeho nedostupnosti. Jen ve velmi špatné kopii je pak možno vidět o rok později natočené komediální drama Lookin´to Get Out (Koukáme vypadnout) o dvou gamblerech, jež hrají
Jon Voight a
Burt Young, kteří se po velké prohře jednoho z nich v New Yorku přesunou do Las Vegas, kde chtějí zkusit své štěstí. Film je pozoruhodný snad jen tím, že v něm jako šestiletá herecky debutovala dcera Jona Voighta
Angelina Jolie. Film komerčně propadl, což je případ všech Ashbyho titulů natočených v 80. letech.
Originální trailer filmu Lookin' to Get Out9.
Kdo s koho
© Columbia Pictures
Stejný osud potkal i jeho romantické melodrama z roku 1985. Doslovný překlad originálního názvu by zněl žena baseballového hráče, což také přesně vystihuje obsah filmu. Daryll (
Michael O'Keefe) je nadějný hráč baseballu s tvrdým odpalem, Debby (
Rebecca De Mornay) se touží stát slavnou zpěvačkou. Oba se do sebe zamilují, jenže ona dá přednost své kariéře, což má špatný vliv na jeho sportovní výkony. V době své premiéry šlo o komerční propadák a film nešetřila ani kritika. Důležitou roli mají ve filmu písně, z nichž některé zpívá ve filmu představitelka hlavní role. Z dnešního pohledu se snímek jeví jako typický produkt 80. let a zdaleka nejde o takový průšvih, jakým se snímek jevil v době svého uvedení. Drobné a zároveň své poslední cameo - ve scéně v bistru - si zde dopřál i sám režisér.
Originální trailer filmu Kdo s koho8.
8 miliónů způsobů jak zemřít
© TriStar Pictures
Kriminální drama z roku 1986 bylo posledním Ashbyho celovečerním titulem, který komerčním i kritickým neúspěchem symbolicky uzavřel režisérovu smolnou osmdesátkovou šňůru. Jde o první filmovou adaptaci knižní románové série
Lawrence Blocka s postavou detektiva Matthewa Scuddera, jehož zde představoval
Jeff Bridges. Film líčí Scudderovu snahu postavit se znovu na nohy poté, co kvůli svému alkoholismu přišel o práci i rodinu. Poté, co selže při ochraně prostitutky Sunny (
Alexandra Paul), snaží se vypátrat jejího vraha. Při pátrání je mu nápomocna její kamarádka Sarah (
Rosanna Arquette), která pracuje pro drogového dealera Angela (
Andy García). I když film komerčně naprosto propadl a nechválila ho ani kritika, jde o solidně natočené krimi odehrávající se v exotických kulisách LA, které mohlo signalizovat režisérův návrat do formy. Ashbyho předčasná smrt na rakovinu o dva roky později mu ale pokračování v režijní dráze znemožnila.
Originální trailer filmu 8 miliónů způsobů jak zemřít 7.
Pan domácí
© MGM
Satiricky laděné drama z roku 1970 je Ashbyho režijním debutem. Tehdy již byl uznávaný střihač, který v této kategorii dokonce získal Oscara za kriminální snímek
V žáru noci. Právě jeho režisér
Norman Jewison, s nímž Ashby spolupracoval, mu umožnil přesedlat na režii. Pan domácí líčí s komediální nadsázkou patálie bohatého mladíka
Elgara Enderse (Beau Bridges), který se stane správcem domu v brooklynském ghettu obývaného výhradně černochy. I když snímek komerčně propadl, kritika ho přijala příznivě. Ashby ve své prvotině dokázal, že má nejen cit pro filmový rytmus, ale že dovede pracovat i s herci. Právě jejich výkony byly hlavním kladem většiny jeho snímků.
Originální trailer filmu Pan domácí
6. Cesta ke slávě
© MGM
Životopisné drama je natočené podle stejnojmenné autobiografie folkového zpěváka Woodyho Guthrieho, jehož zde hrál David Carradine. Většina událostí ztvárněná ve filmu je nicméně fikcí. Film líčí Guthrieho putování zemí zasaženou hospodářskou depresí a boj za lepší životní podmínky kočovných farmářů mířících za lepším životem do Kalifornie. Film také ukazuje jeho dráhu folkového zpěváka, který dá nicméně před slávou přednost svobodě. Pro natáčení zde byl prvně použit steadicam vynalezený Garretem Brownem. Ze šesti oscarových nominací si cenu odnesli kameraman Haskell Wexler a hudební skladatel Leonard Rosenman.
Originální trailer filmu Cesta ke slávě
5. Šampón
© Columbia Pictures
Jízlivá společenská satira byla natočená v roce 1975 a odehrává se sedm let předtím, v den zvolení Richarda Nixona prezidentem USA, toho samého Nixona, který musel po provalení skandálu Watergate s odposloucháváním demokratů v roce 1972 odstoupit. Scénář k filmu napsal představitel hlavní role Warren Beatty, jemuž vypomohl asi v té době nejvýraznější filmový scenárista Robert Towne. Beatty, proslulý hollywoodský svůdník, tu hrál promiskuitního kadeřníka luxusní klientely, kterému nechybí pozornost žen, ale George, jak se jeho postava jmenuje, touží založit vlastní kadeřnický salón a rozjet velký podnik. K tomu chce využít známosti s manželkou bohatého obchodníka Lestera (Jack Warden). George, ačkoliv chodí s naivní modelkou Jill (Goldie Hawn), tajně miluje Lesterovu milenku a svou bývalou přítelkyni Jackie (Julie Christie). Herecky tu debutovala Carrie Fisher v roli Lesterovy rebelující dcery Lorny. Šampón vyznívá jako ostrá kritika konzumu a establishmentu reprezentovaným hlavními postavami a hořký portrét Ameriky připravené o iluze a ideály. Za zmínku stojí hudební soundtrack filmu, v němž zazní několik dobových hitů od Beach Boys, Beatles nebo Jimiho Hendrixe. Oscara si za film odnesla herečka Lee Grant, která ztvárnila Lesterovu manželku Felicii. A jako jeden z mála Ashbyho filmů zaznamenal Šampón komerční úspěch.
Originální trailer filmu Šampón
4. Harold a Maude
© Paramount Pictures
Svůj druhý film natočil Ashby v roce 1971 podle scénáře absolventa kalifornské UCLA Colina Higginse. Harold (Bud Cort) je fascinován smrtí a jeho koníčkem je aranžování různých způsobů sebevražd. Maude (Ruth Gordon) je plná života, a když se ti dva seznámí, je z toho láska jako trám k značné nelibosti jejich okolí. Provokativní, svobodomyslný snímek se vysmívá autoritám, zatímco oslavuje život a svobodu ve všech podobách. Ideální hudební doprovod k filmu tvořily skladby anglického písničkáře Yusufa Islama známějšího pod jménem Cat Stevens. Přes počáteční odmítnutí si film s léty vybudoval pověst kultovního díla.
Originální trailer filmu Harold a Maude
3. Poslední eskorta
© Columbia Pictures
Komediální drama je o dvou ostřílených mariňácích, kteří převáží do vězení vyjukaného nováčka. Zatímco dvojice bere tento úkol jako možnost trochu si povyrazit od svého rutinního života podle přísných pravidel v armádě, pro Meadowse znamená tato cesta několik posledních dnů strávených na svobodě. Mezi trojicí mužů se i přes jejich počáteční nechuť a s vědomím nevyhnutelného konce během cesty rozvine přátelské pouto. Scénář k filmu napsal podle knihy Darryla Poniscana Robert Towne a ve své době šlo o scénář s nejčastějším výskytem slova "fuck". Ve filmu exceluje Jack Nicholson v roli extrovertního drsňáka Budduskyho, jehož protipólem je střízlivě uvažující Mullhal (Otis Young). Tragikomické role nováčka se přesvědčivě zhostil Randy Quaid. Towne, Nicholson a Quaid byli nominováni na Oscara. I přes hořký konec jde o neobyčejně pozitivní a příjemný snímek oslavující přátelství a život.
Originální trailer filmu Poslední eskorta
2. Návrat domů
© United Artists
Asi nejúspěšnějším Ashbyho filmem je válečné drama z roku 1978 vyrovnávající se s traumatem války ve Vietnamu. Film pojednává o manželce kapitána Boba Hydea (Bruce Dern), který odjíždí do Vietnamu. Sally (Jane Fonda) mezitím začne pracovat s fyzicky postiženými válečnými veterány a zvláště se sblíží se zatrpklým Lukem Martinem (Jon Voight). Zatímco se Sally s Lukem sbližuje, vrací se Bob z války jako psychicky poznamenaný jedinec odcizený své ženě i životu. Film se v oscarovém klání utkal s dalším "vietnamským" snímkem (Lovec jelenů) a v konečném zúčtování získal z osmi nominací tři ceny: sošky si odnesli oba hlavní herci a scenáristé Waldo Salt, Robert C. Jones a Nancy Dowd, která byla autorkou námětu. Ashby byl nominován na režii, byla to jeho jediná oscarová nominace. Kromě humanistického poselství a silných hereckých výkonů měl film i vytříbený hudební soundtrack, tentokrát složený hlavně ze skladeb skupiny Rolling Stones. Po Šampónu šlo o Ashbyho druhý komerčně nejúspěšnější snímek.
Originální trailer filmu Návrat domů
1. Byl jsem při tom
© United Artists
Nejlepším a nadčasovým Ashbyho snímkem je satirické drama z roku 1979. Scénář k němu napsal podle vlastní předlohy Jerzy Kosiński. Film pojednává o negramotném a prostoduchém zahradníkovi jménem Chance, který žil celý svůj život v domě svého pána, kde pečoval o jeho zahradu. Poté, co starý pán zemře, musí se Chance vystěhovat. Muž naprosto neznalý okolního světa se vydá vstříc centru hlavního města. Shodou náhod se Chance seznámí s ženou bohatého umírajícího byznysmena Randa (Melvyn Douglas), který ho dočasně přijme do své rodiny a postupně se s Chancem spřátelí, zatímco jeho žena Eve (Shirley MacLaine) se do něj zamiluje. Chance ale není schopen její vášeň opětovat, dokáže pouze napodobovat, co vidí v televizi. Kromě toho, že je Byl jsem při tom nesmírně originální film, nabídl životní roli Peteru Sellersovi, který bohužel svou oscarovou nominaci neproměnil. Oscara získal Melvyn Douglas ve vedlejší roli. Byl jsem při tom byl posledním velkým Ashbyho filmem, po němž započal jeho nevysvětlitelný úpadek a ústup z pozice předního amerického filmaře, kterým do té doby byl.
Originální trailer filmu Byl jsem při tom