Téměř nováček na poli filmové režie Duncan Jones se po úspěšném mysteriózním dramatu Moon rozhodl pro další sci-fi. Atmosféru Zdrojového kódu udává úsměv Jakea Gyllenhaala, ale jedním ze stěžejních tvůrců pocitu, který si odnášíte z kina, je také autor soundtracku Chris Bacon.

A ze začátku to tak vlastně vůbec být nemělo. Přirozeně se počítalo, že hudbu k Jonesově druhému velkému filmu složí jako předtím pro snímek
Moon Clint Mansell (ten si pohrál například s klasikou od Čajkovského ve snímku
Černá labuť). Ale v prosinci loňského roku obletěla svět zpráva, že se komponování pro
Zdrojový kód ujme mladý Chris P. Bacon, který má za sebou dlouholetou práci v televizi a spolupráci s Jamesem Newtonem Howardem, sám toho však nesložil zrovna kopec.
Mnozí remcali a pochybovali o schopnostech tohoto Američana, který se zatím držel v Howardově závěsu (spolupracoval s ním na velkofilmu
King Kong nebo také na letošní novince
Gnomeo a Julie), protože sám zkomponoval hudbu
jen ke dvěma animákům a několika TV filmům.
Zdrojový kód je pro něj tím prvním skutečným blockbusterem. Obavy byly naprosto zbytečné.
Na necelých padesáti minutách v šestnácti tracích vystřídá Bacon celou řadu nástrojů, kterým ale podle očekávání dominují smyčce a žestě (přece jen je to Howardova škola). Pozoruhodným způsobem ale Bacon upřednostňuje i klavír, který se objeví vždycky ve chvíli, kdy ho člověk nejméně čeká. Hned první
Source Code Main Title dá posluchači důrazně najevo, že to nebude procházka růžovým sadem, ani legendárním Sherwoodem. Tohle je
Zdrojový kód, pořádně dramatický a nebezpečný. Začne to flétna, která se ale vzápětí vzdá náporu smyčců, jež ale zase těsně před vrcholem předají štafetový kolík právě klavíru. Ten stáhne dynamiku zase o kousek dolů a vše začíná nanovo, s o to větším důrazem na vyvrcholení v hlavním tématu.
Po našlápnutém úvodu se Bacon trochu krotí a následující
You Don’t Know Me s neustále se opakující melodií smyčců doplněnou o zvonky jen očekává něco dramatičtějšího. Ve třetí
Eight Minutes to ale nepřijde, protože skladba navazuje jen o trochu svižněji. Na pozadí harfy se střídá klarinet s flétnou a skladbu korunují elektronické basy. Objevuje se znovu i hlavní motiv, i když v poněkud volnějším tempu. Hlavní roli si ale harfa zahraje až v
Racial Profilling.
Jednou ze tří nejdynamičtějších a nejagresivnějších skladeb je pátá
Coffee Will Have To Wait, kde Chris Bacon spojuje všechny svoje orchestrální favority v x-té variaci na hlavní téma. Smyčce, žestě, tympány a k tomu všemu ještě brilantně nakombinovaný klavír burácejí a v mžiku pro změnu jen slabě broukají. Metoda protikladů nenechá člověka v klidu a drží jeho zvědavost na maximu.
Source Code Explained zase zklidní srdeční aktivitu a v tajemných sekvencích dostává prostor violoncello. Znovu se objevuje elektronika a strohé klavírní ťukání.
Piercing It Together a
One Death Is Enough se navracejí k začátku a udržují napětí mezi výraznějšími kousky, kterým je třeba
Am I Dead?. Úvod nevěstí nic zajímavějšího, ale od druhé půle se začne slibně rozvíjet modifikace hlavní melodie, která se postupně rozlije v megalomanský a rozmáchlý přednes.
A Real Validation předchází zcela odlišné fázi soundtracku a předzvěst můžeme slyšet už na konci této skladby. Následně přichází kontrast z největších. V
I’m Gonna Save Her ožívá pod prsty harfenistů a na smyčcích houslistů romantika, kterou ale není radno se nechat ukolébat, protože se v několika sekundách přelije v další bláznivou jízdu.
Pořádně si ji vychutnáme až ve dvou předposledních tracích, přičemž
Frozen Moment je ten, na který je záhodno se těšit nejvíce. Smyčcové pozadí se střídá s klavírem a sem tam se objeví flétna a celé to dohromady zní jako vystřižené z Rosamunde Pilcher, v tom dobrém slova smyslu. Použít v tak nevlídném a ponurém celku natolik citlivý motiv chce kapku kreativity a odvahy. Na závěr dostanou uši posluchače zase pěkně na zadek, a sice díky
Everything’s Gonna Be Okay, kde se opět vrátí hřmění z úvodní skladby a celý soundtrack vyvrcholí v bouři.
Chrisu Baconovi se povedl neuvěřitelný debut na velkém plátně. I přesto, že člověk občas zaslechne Nicholase Hoopera, Joea Hisaishiho a pochopitelně i Jamese Newtona Howarda, schopnosti se Baconovi upřít nedají. Perfektně zvládl atmosféru thrilleru a hutné melodie daly občas pořádně zabrat, ale i ona romantika jako by byla jeho přirozeností. Příště by možná mohl vyzkoušet něco typu
Pýcha a předsudek.
Source Code OST - Frozen Moment
Album: Chris Bacon - Source Code OST
Celkový čas: 48:51
Skladby: Source Code Main Titles // You Don't Know Me // Eight Minutes // Racial Profiling // Coffee Will Have To Wait // Source Code Explained // Piecing It Together // Am I Dead? // One Death Is Enough // Colter Follows Derek // A Real Validation // I'm Gonna Save Her // No More Rubble Today // Regret And Reconciliation // Frozen Moment // Everything's Gonna Be Okay.