Druhá polovina února je v televizích premiérově poměrně bohatá, neboť v programech najdete hned několik novinek. Mezi ty nejvýraznější patří Král Artuš od Guye Ritchieho nebo pokračování Alenky v říši divů.
Fletch (
Fletch) (pátek 14. 2., Nova Cinema, 18.10 - 20.00 / sobota 15. 2., 09.15 - 11.10 / neděle 16. 2., 04.45 - 06.40)
Krimikomedie z poloviny osmdesátých let patří u nás k těm méně známým a reprízovaným, za vidění ale určitě stojí. Režírující
Michael Ritchie v ní vycházel z románu
Gregoryho McDonalda, který posunul více do komické roviny a soustředil se při tom na naprosto pohodovou a typicky osmdesátkovou atmosféru, svižné tempo, několik úderných hlášek a v závěru i na solidní akci. Pozitivem budiž i to, že kombinace několika žánrů se relativně vydařila a funguje, a i když žádný zásadně nepřevažuje, příjemně střídmá stopáž šlape od začátku do konce. V hlavní roli exceluje
Chevy Chase, jehož doplňují třeba
Joe Don Baker,
M. Emmet Walsh,
Dana Wheeler-Nicholson nebo
Geena Davis. Jediné, co filmu schází, jsou výraznější momenty, zajímavější zápletka a možná o něco lepší humor. Oddechovka na páteční podvečer.
Zajímavost: Chase uvádí, že tento film je jeho nejoblíbenější, protože mu dal
"příležitost být sám sebou".
Oficiální trailer filmu Fletch / Fletch
Osamělý jezdec Buchanan (
Buchanan Rides Alone) (sobota 15. 2., ČT2, 12.55 - 14.15)
V tuzemsku prakticky neznámý western z konce padesátých let potěší všechny milovníky žánru v jeho původní podobě. Režírující
Budd Boetticher v něm natočil typickou kovbojku své doby, což znamená, že se opíral o jednoduchý a místy až naivní příběh, černobílé postavy, sytě barevnou vizuální stránku a solidní přestřelky. Potěší i svižné tempo a střídmá stopáž, v níž je prostor jen na to nejnutnější, což je v tomto případě jedině dobře. V hlavní roli se objevil spolehlivý
Randolph Scott, jemuž sekundovali mimo jiné
Craig Stevens,
Barry Kelley,
Tol Avery nebo
Peter Whitney. Škoda jen neuspokojivého konce a také toho, že se postavy občas chovají dost hloupě a nelogicky. Příjemná záležitost na sobotní odpoledne.
Zajímavost: Film vychází z knižní předlohy
Jonase Warda.
Originální trailer filmu Osamělý jezdec Buchanan / Buchanan Rides Alone
Alenka v říši divů: Za zrcadlem (
Alice Through the Looking Glass) (sobota 15. 2., Nova Cinema, 20.00 - 22.20 / neděle 16. 2., 13.25 - 15.45 / pondělí 17. 2., 11.20 - 13.30)
Čtyři roky staré dobrodružné fantasy je pokračováním úspěšného hitu, ve všem za ním ale zaostává. Režírující
James Bobin v něm sice vychází ze slavné literární předlohy
Lewise Carrolla, příliš se jí ale nedrží a přednost dává perfektní vizuální stránce, která skutečně nemá chybu a velký rozpočet využívá na maximum. Horší je to s atmosférou, která se sice snaží být fantazijní a snová, zároveň se ale tvůrci pokouší ji kombinovat s dospělým světem, což se jim moc nedaří, protože vše působí naivně a infantilně. S tím souvisí i naprosto nezajímavý a nudný příběh, který mnohdy nedává smysl. Krom zmiňovaného vizuálu drží snímek nad vodou obsazení, v němž titulní roli znovu ztvárnila
Mia Wasikowska, kterou doplnili kupříkladu
Johnny Depp,
Helena Bonham Carter,
Anne Hathaway,
Sacha Baron Cohen nebo
Rhys Ifans. Typický sequel, jemuž chybí tvůrčí invence a točen je jen kvůli komerčnímu potenciálu. Více se dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Premiéra filmu vyšla na rok, kdy knižní předloha slavila sto čtyřicáté páté výročí vydání.
Český trailer filmu Alenka v říši divů: Za zrcadlem / Alice Through the Looking Glass
Král Artuš: Legenda o meči (
King Arthur: Legend of the Sword)
(sobota 15. 2., Nova, 20.20 - 22.50 / pondělí 17. 2., Nova Cinema, 23.40 - 02.00)
Před třemi lety akční dobrodružné fantasy v kinech zcela propadlo a z plánované série tak velmi rychle sešlo. Dodnes vzbuzuje snímek dost protichůdné reakce, které se ale shodují v tom, že jde o nezasloužený propadák. Režisér a spoluscenárista
Guy Ritchie se v něm totiž zcela utrhl ze řetězu a svůj specifický režijní styl zkusil aplikovat na fantasy žánr, což se mu podařilo tak napůl. Když má servírovat akci, dělá to naprosto výborně a veškeré bitvy jsou potřebně epické, drsné a dobově špinavé a také atmosféra je výtečná a středověká temnota je tu skoro až hmatatelná. I přes poměrně dlouhou stopáž je tempo navíc dost svižné a střih natolik zběsilý, že snímek poměrně baví celou dobu, nechybí v něm ani několik vtipných hlášek a situací. Problémy nastávají, když má autor vyprávět příběh, protože v tom dost selhává, nedokáže diváka napnout a úplně mu chybí jakákoli snaha o gradaci děje. Výsledek pak trochu sráží i viditelné a ne úplně vydařené digitální efekty. Hlavní roli si vychutnal
Charlie Hunnam, jemuž přihrávají třeba
Astrid Bergès-Frisbey,
Jude Law,
Djimon Hounsou,
Eric Bana nebo
Annabelle Wallis. Ideální víkendová záležitost, o níž se více dozvíte z naší
recenze.
Zajímavost: Během natáčení vážil
Hunnam 86 kilogramů.
Český trailer filmu Král Artuš: Legenda o meči / King Arthur: Legend of the Sword
Smrt v této zahradě (
La mort en ce jardin) (sobota 15. 2., ČT art, 22.05 - 23.50)
U nás de facto neznámé francouzsko-mexické drama je hodně zvláštním počinem a vyžaduje zkušenějšího a znalejšího diváka. Režírující
Luis Buñuel v něm zavítal do vod dobrodružného žánru, který ale natočil po svém. To tedy znamená, že na zdánlivě jednoduchý příběh navěsil různé alegorie a existenciální přesahy a sledování proměnil ve velkou intelektuální zábavu. Neopomněl tedy ani poctivou atmosféru těžce prostupné jihoamerické džungle, soustředí se ale hlavně na psychologický profil svých postav. To rozhodně nejsou žádní neohrožení dobrodruzi, ale naopak chybující lidé přemýšlející o smyslu života a filozofující nad mnoha problémy a strastmi. Je tak jasné, že o akci nemůže být ani řeč, neboť přednost dostávají výtečná kamera, pomalejší tempo a celkově dost barevná vizuální stylizace. Ústřední role si zahráli
Simone Signoret,
Michel Piccoli a
Charles Vanel, kterým zdatně sekundovali třeba
Georges Marchal nebo
Tito Junco. Zcela zapomenutá a trochu náročnější záležitost.
Zajímavost: Signoret nechtěla film točit a letět kvůli tomu do Mexika, proto si do pasu vložila několik komunistických dokumentů a doufala, že ji americké úřady pošlou zpátky, ty ji ale nechaly bez řečí projít kontrolou.
Originální trailer filmu Smrt v této zahradě / La mort en ce jardin
Purpurový vrch (
Crimson Peak) (sobota 15. 2., Nova Cinema, 22.20 - 00.45 / úterý 18. 2., 02.00 - 04.20)
Pět let starý mysteriózní snímek se sice tváří jako horor, je ale spíše thrillerem. Režisér a spoluscenárista
Guillermo del Toro si v něm splnil sen a složil poctu svým oblíbeným gotickým románům, výsledek ale nedotáhl úplně do konce. Uchvátí tak zejména technickou stránkou, protože atmosféra je potřebně hutná a tajemná, vizuál je naprosto dokonalý a celkové nasvícení a nasímání je fantastické a i tempo je poměrně solidní. Dále potěší, že se tvůrce nebojí krvavých záběrů a některé výjevy vskutku stojí za to. Kde ale selhává, je vyprávění příběhu, který je ve své podstatě triviální a absolutně nezajímavý, dost předvídatelný a chvílemi hodně naivní, což ale může být i záměr. Obsazení, v němž září
Mia Wasikowska,
Jessica Chastain,
Tom Hiddleston nebo
Charlie Hunnam, je ovšem excelentní. Poctivá žánrová záležitost, která doplácí jen na jméno svého tvůrce, od něhož všichni čekají o něco víc. Detaily hledejte v naší
recenzi.
Zajímavost: Natáčení trvalo osmašedesát dní.
Oficiální český trailer filmu Purpurový vrch / Crimson Peak
Mykoin PH 510 (neděle 16. 2., ČT art, 21.15 - 22.55)
Československý snímek z počátku šedesátých let patří mezi ty méně známé a skoro vůbec nevysílané, což je velká škoda, protože je hodně unikátní. Režírující
Jiří Lehovec v něm totiž složil poctu českým vědcům, kteří se snažili vyrobit penicilin a zvolil k tomu dost svéráznou polodokumentární formu. V té se spolehl na docela hutnou atmosféru války, na jejímž pozadí se děj odehrává a potěší velkým důrazem na faktografickou stránku, která je skutečně propracovaná a neopomíjí žádný detail. Vše ještě dotváří nádherná kamera, výtečná hudba
Zdeňka Lišky a komentář
Luďka Munzara. Autenticitu dodává i obsazení vesměs neznámými tvářemi, mezi nimiž jsou výjimkou snad jen
Vlastimil Hašek a
Jana Andresíková. Škoda jen, že ke konci se snímek mění v drama a ustupuje od dokumentárnosti, což trošku rozptyluje, občasné úlitby tehdejšímu vládnoucímu režimu, které se projevují hlavně v závěru, ale naštěstí nejsou tak hrozné. Zapomenutá záležitost.
Zajímavost: Šlo o poslední celovečerní film režiséra.
Ukázka z filmu Mykoin PH 510
Prípad Barnabáš Kos (pondělí 17. 2., ČT art, 23.05 - 00.35)
Taktéž novovlnné komediální drama je zcela zapomenuté, přitom jde o velmi dobrý počin. Režírující
Peter Solan si v něm nebral moc servítek a natočil místy hodně brutální společenskou satiru, která je dost otevřená, za nic se neschovává a upozorňuje na nefunkčnost tehdejšího režimu. Pomáhá si při tom solidní atmosférou, několika vskutku vydařenými vtipy a velmi dobrou černobílou kamerou. Radost udělá i to, že některé scény jsou dotažené do totálního absurdna. V hlavní roli naprosto exceluje
Josef Kemr, jehož výkon malinko degraduje fakt, že je předabován do slovenštiny, i zbytek obsazení je ale zcela přesný, ačkoli nikdo už není tak výrazný. Jediné, co vysloveně zamrzí, je zbytečně dost pomalé tempo, které ze střídmé stopáže dělá subjektivně minimálně dvojnásobnou. Opomíjený klenot Československé nové vlny.
Zajímavost: Snímek se začal natáčet už v roce 1957, tehdy ho ale vládnoucí garnitura zarazila.
Trailer filmu Prípad Barnabáš Kos
Dvanáctý muž (
Den 12. mann) (úterý 18. 2., Prima Max, 20.00 - 22.45)
Tři roky starý norský thriller je sice uváděn jako válečný, jde ale spíše o survival podívanou, která se odehrává ve válečném období. Režírující
Harald Zwart v něm překvapí všechny, kteří znají jeho hollywoodské počiny, neboť vychází z těžko uvěřitelného reálného příběhu a nebojí se hodně drsné atmosféry, realismu a leckdy i naturalismu a zaujme celkovou temnotou. Navíc dokáže pracovat s napětím, které je skvěle vygradované a v závěru takřka hmatatelné. Pozitivem budiž i nádherně zvolené lokace nasnímané překrásnou kamerou. Titulní roli skvěle ztvárnil
Thomas Gullestad, za zmínku pak stojí i
Jonathan Rhys Meyers jakožto fanatický nacista. Být snímek o takových patnáct minut kratší a mít trochu svižnější tempo, nebylo by snad ani co kritizovat. Vydařená záležitost, která se u nás nedá oficiální cestou sehnat.
Zajímavost: Gullestad si během natáčení způsobil omrzliny na rukou.
Originální trailer filmu Dvanáctý muž / Den 12. mann
Masaryk (středa 19. 2., ČT1, 21.15 - 23.04)
Česko-slovenské drama vzbudilo před čtyřmi lety poprask tím, že získalo bezprecedentních dvanáct Českých lvů ještě před oficiální premiérou. Výsledek je ale spíše zklamáním, neboť jednou ze sošek oceněný režisér
Julius Ševčík v něm spoléhal především na vizuální stránku, která je vskutku opulentní a zaujme velkolepou výpravou, kostýmy, solidní kamerou, zvukem a střihovou skladbou, která je hodně sebevědomá, i když někdy ne úplně dotažená. Dobová atmosféra tak je skoro dokonalá. Tvůrce ovšem selhává ve vyprávění příběhu, který se od skutečnosti v lecčems odlišuje, působí hodně chaoticky, dialogy nejsou úplně důvěryhodné a o propracované psychologii postav nemůže být moc řeč. Hodně toho zachraňuje skvostné obsazení, v němž hraje prim Lvem oceněný ústřední
Karel Roden, jemuž sekundují soškou taktéž ověnčený
Oldřich Kaiser, dále pak
Hanns Zischler,
Arly Jover,
Jiří Vyorálek,
Emília Vášáryová nebo
Eva Herzigová. Více se o jednom z nejvýraznějších domácích počinů posledních let dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Český historik Petr Koura se po přečtení scénáře odmítl na filmu podílet.
Originální trailer filmu Masaryk