Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Masaryk

Recenze: Film Masaryk je marketingovým vítězstvím, kvalitami ale neoplývá

Vydáno: 15.03.2017 17:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Film režiséra Julia Ševčíka Masaryk asi netřeba představovat, protože zejména po letošních Českých lvech, kdy snímek obdržel během slavnostního večera dvanáct ocenění (což je nový rekord), se o něm psalo tak vydatně, že o něm pravděpodobně vědí už úplně všichni.

MasarykRecenzoval/a Jan Varga dne 15.03.2017 17:00. Film režiséra Julia Ševčíka Masaryk asi netřeba představovat, protože zejména po letošních Českých lvech, kdy snímek obdržel během slavnostního večera dvanáct ocenění (což je nový rekord), se o něm psalo tak vydatně, že o něm pravděpodobně vědí už úplně všichni. Hodnocení: 3

Masaryk

Masaryk
Drama / Historický / životopisný
Česká republika, 2016 , 113 min.

Režie: Julius Ševčík
Scénář: Petr Kolečko, Alex Koenigsmark, Julius Ševčík
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Michal Lorenc, Kryštof Marek
Herci: Karel Roden, Oldřich Kaiser, Arly Jover, Hanns Zischler, Eva Herzigová, Jiří Vyorálek, Milton Welsh, Dermot Crowley, Robert Jašków, Emília Vášáryová, Zuzana Kronerová, Martin Hoffman

Česká premiéra: 09.03.2017

Distributor: BIOSCOP

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Eva Herzigová, Karel Roden ve filmu  / MasarykJe to mimochodem poprvé v české historii, co se nějakým producentům podařilo udělat ze samotného předávání filmových cen součást reklamní kampaně na svůj film ještě před jeho uvedením do distribuce, takže z marketingového hlediska je to opravdu vítězství. Velká gratulace, bez ironie.

Těch dvanáct cen ale bohužel není nutně známkou nadstandardně kvalitního filmu, ale spíš známkou toho, že loňský filmový ročník se řadil spíš ke slabším, následkem čehož se Masaryk stal jednookým králem mezi slepými, případně toho, že se hlasující akademici nechali omámit velkolepostí výpravného a drahého koprodukčního filmu (natočeného ve spolupráci s Německem a Slovenskem) a dali mu přednost před komornějšími a umělečtějšími snímky typu Já, Olga HepnarováRodinný film, či Nikdy nejsme sami, které zůstaly silně upozaděny, byť by si pozornost zasloužily, ale byly nemilosrdně převálcovány výraznějším soupeřem.

Karel Roden ve filmu  / MasarykSnad nikdo se též již nemůže mylně domnívat, že by film vyprávěl o Tomáši Garriquovi Masarykovi. Jeho hlavním hrdinou je totiž jeho syn Jan Masaryk, který byl československým diplomatem a politikem. Konkrétně se děj filmu zaobírá obdobím od roku 1937 do roku 1939, kdy Jan působil jako velvyslanec v Londýně (než na tento post rezignoval po sepsání Mnichovské dohody). Většina filmu se nicméně odehrává až po Mnichovské dohodě, kdy se Jan léčí na vlastní žádost v blázinci, a jeho diplomatické působení je ve filmu zprostředkováno velkým množstvím flashbacků.
  
Jan Masaryk vedl coby diplomat v Londýně poměrně rušný společenský život (ženy, večírky, kokain) a nachomýtl se k řadě diskuzí s důležitými státníky, ale rozhodně nebyl kdovíjak klíčovou osobou v zásadních historických událostech dějin Evropy té doby, na nejdůležitějších rozhodnutích se obvykle nijak nepodílel a především (pochopitelně) nebyl osobně přítomen u většiny jednání světových velmocí. Jelikož je značná většina filmu vyprávěna z jeho pohledu, tak o tom, jak se vyvíjí česká politika vůči Německu a dalším zemím, a jak je na tom Mnichovská dohoda, mu obvykle průběžně musejí sdělovat různé jiné vedlejší postavy.
 
Karel Roden, Eva Herzigová ve filmu  / MasarykTím se dostáváme k tomu, že život Jana Masaryka zkrátka nebyl v tomto období nijak zvlášť zajímavý (resp. není zajímavé to, jakým způsobem je jeho život prezentován v tomto filmu), a tím pádem celý film není příliš zajímavý, bohužel. V oné dějové linii odehrávající se v sanatoriu, kde Jan vede psychologicko-filozofické depresivní rozhovory se svým doktorem, se sice odkrývá jeho tvář nešťastného a osamělého politika, který nebyl schopen dostát nárokům, které na něj byly jako na syna a pokračovatele slavného otce-zakladatele vlasti kladeny, ale i to je dost málo.

Mimochodem, celá ta linie z psychiatrické léčebny je zhola vymyšlená (a dokonce je v mnoha ohledech v rozporu s historickou realitou) a ve filmu představuje tu méně záživnou část, což budí otázku, proč si autoři scénáře, když už se rozhodli nedržet se důsledně skutečnosti, nevymysleli něco, co by dokázalo snímku dodat aspoň trochu náboj a pozoruhodnost. Protože dohánět to Masarykovými sebedestrukčními výlevy, scénami z hlučných večírků a mimo jiné nevýslovně křečovitou scénou drogových halucinací, kdy se spoutanému hrdinovi zjevuje jeho mrtvý bratr lezoucí po stropě, je vážně nedostatečné. Ironicky jsou nejzajímavější a nejvíce vtahující ty scény, v nichž postava Masaryka vůbec nevystupuje, a v nichž spřádají plány na budoucnost Evropy nějací důležitější politici, než byl on. A takových scén není mnoho.
 
Oldřich Kaiser ve filmu  / MasarykKaždopádně by bylo nefér vinit za něco takového Karla Rodena, který zvládl zahrát hlavní roli vyhořelého a psychicky sesypaného velvyslance naprosto skvěle, včetně nejdrobnějších nuancí a chvályhodného projevu v cizím jazyce (nejméně polovina dialogů je v angličtině). Vynikající je i Oldřich Kaiser v roli prezidenta Beneše (skoro jsem zalitoval, že film není o něm). Pochvalu zaslouží i režisér Julius Ševčík, který mimo jiné dokázal vtisknout filmu draze vypadající vizuál využívající naplno potenciál výpravné produkce (zahrnující třeba i nákladně působící přelety letadel nad vojáky československé armády), byť snímek tematicky osciluje mezi výpravným historickým velkofilmem o diplomacii a vysoké politice a komorním psychologickým dramatem o člověku semletém dějinami a osobní zodpovědností, a ne vždy se takto zvolená stylizace k výsledku hodí. Výborně funguje i hudba, dodávající mnoha scénám patřičnou emocionální hloubku (která by tam bez té hudby, obávám se, nebyla).

Přesto však snímek nedokáže dostatečně zaujmout a vtáhnout diváka do sebe na větší ploše než v rámci jednotlivých izolovaných scén, protože se především nemá o co opřít v ději. Nepůsobí nikterak dramaticky, nestaví svého hrdinu před nutnost aktivně se zapojovat do dění kolem sebe (což pro něj ostatně ani nebylo možné) a neustálým přeskakováním v čase dělá snímek navíc mírně nepřehledným (co si z něj odnesou zahraniční diváci, to vážně netuším). Jako pěst na oko pak působí některé náhodné vedlejší postavy, jež do filmu náhodně vstupují, aniž by v něm sehrály nějakou zásadnější roli, což se týká hlavně několika žen – viz postava americké novinářky, s níž se Masaryk krátce seznámí někdy v polovině filmu, a která tam pak následující hodinu není a objeví se zas až úplně na konci. Což je dáno buď nesmyslnou strukturou příběhu ve scénáři, nebo nějakým zbrklým přestříháváním a vystřihováním některých scén, jiná varianta není možná.
 
Karel Roden ve filmu  / MasarykNa své mezinárodní premiéře na festivalu v Berlíně mimochodem Masaryk získal od mnohých světových recenzentů povětšinou negativní hodnocení, v některých případech dokonce i překvapivě zdrcující. Je nicméně pochopitelné, že u českého publika se dočká mnohem přívětivějšího a pozitivnějšího přijetí.
 
Masaryk je vážný a důstojný film, který jednoznačně vítězí hlavně z hlediska marketingu a v rámci realizace je potěšitelným zejména po stránce řemeslného zpracování, hereckých výkonů a snad i dialogů, ale v celkovém dojmu z něj převládá rozpačitost a nejistota, pro koho je vlastně určen a co by si z něj měl kdo odnést.

[Text původně vyšel na filmovém blogu FilmSpot.cz.]


Originální trailer k filmu Masaryk

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 26. týden
Kinopremiéry: Za vysvědčení na Mimoně Jedinou premiérou posledního červnového dne jsou druzí Mimoni s podtitulem Padouch přichází. Je tedy jasné, že po rozdání vysvědčení dostanou některé děti odměnu a zamíří do nejbližšího kinosálu. čtěte zde
Vydáno: 29.06.2022 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 25. týden
Top 20 ČR: Maverick se vrátil na vrchol V Česku se na první pozici vrátil Tom Cruise jako Top Gun: Maverick, který odsunul z vrcholu dinosaury z Jurského světa. Mezi novinkami se nejlépe umístila domácí Prezidentka. čtěte zde
Vydáno: 28.06.2022 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 25. víkend
Box office: Elvis bral dělené prvenství Elvis se o první místo musel dělit se stálicí, kterou je Top Gun: Maverick, který je letošním komerčně nejúspěšnějším blockbusterem a prvním snímkem tohoto roku, který pokořil hranici jedné miliardy. čtěte zde
Vydáno: 27.06.2022 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Elvis 9/10
Recenze: Strhující životopisné drama Elvis je návratem Buze Luhrmanna do vrcholné formy V životopisném hudebním filmu o osudech legendárního Elvise Presleyho a jeho agenta nabízí režisér Baz Luhrmann velkolepou, audiovizuálně strhující a od prvních okamžiků vtahující podívanou. čtěte zde
Vydáno: 25.06.2022 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 24. 6. 2022 - 30. 6. 2022
TV tipy: Divoký mustang Beauty podstupuje hru o život Na konci června čeká v televizích několik nenápadných a v tuzemsku nepříliš známých snímků, které ale rozhodně stojí za pozornost, protože jejich přijetí je vesměs pozitivní. Tipem týdne je nicméně premiéra dramatu... čtěte zde
Vydáno: 24.06.2022 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Jan Žižka má první trailer (06.05.2022 08:30 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Film Promlčeno se vymezuje vůči promlčecí lhůtě pro trestné činy (03.05.2022 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Nosoroh vede křížovou výpravu na panství Downton (27.04.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Upgradeovaný služebník Gump je hrdinou až do konce (15.04.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Poslední závod se brodí v přemíře příběhů a motivů, finále má však strhující (27.03.2022 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Příšerákovi běží poslední závod do ztraceného města (23.03.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Tohle je svět, v němž Jack staví dům a píše tajný deník (29.10.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Česká komedie Vánoční příběh má trailer (07.10.2021 14:30 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Komedie Večírek je nevtipnou a těžko stravitelnou buraniádou (21.08.2021 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: V temném domě ve spícím městě prožijete reminiscenci na večírek (18.08.2021 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Aretha Franklin a Gunda čtou deníček moderního fotra se zaječíma ušima (11.08.2021 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Rozhněvaný muž má čas poznat psa Gumpa, který ho naučil žít (21.07.2021 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer nové české komedie Večírek (27.06.2021 14:00 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Hodinářův učeň navštěvuje dámský klub (25.12.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: filmy Jiřího Menzela od nejhoršího k nejlepšímu (12.09.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Král Artuš se ocitá za zrcadlem, kde hledá purpurový vrch (14.02.2020 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   25/2022

Elvis
9/10

V životopisném hudebním filmu o osudech legendárního Elvise Presleyho a jeho agenta nabízí režisér Baz Luhrmann velkolepou, audiovizuálně strhující a od prvních okamžiků vtahující podívanou.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2022 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu