Český konspirační thriller Daria působí, jako by byl vytvořen náhodným generátorem zápletek ve spolupráci s náhodným generátorem dialogů. Není divu – za jeho otřesným scénářem totiž stojí Daniel Miňovský, scenárista filmů Prázdniny v Provence a Řachanda. Zároveň jde o celovečerní režijní debut na reklamách a videoklipech odchovaného režiséra a producenta Matěje Pichlera, který se rozhodl snímku vtisknout výraznou stylizaci a vizualitu hollywoodských akčních thrillerů. Výsledek je neuvěřitelně špatný, bizarní a debilní tak moc, že je vlastně docela zábavné se na něj dívat. Neustále se v něm totiž děje něco nesmyslného nebo praštěného a představitelkou titulní role Darii je pohledná mladá herečka (Klára Miklasová), která je v něm několikrát nahoře bez. Tím pozitiva končí.
Děj se následně točí kolem toho, že Daria je paranoidní, protože slyší u sebe doma divné zvuky, cítí se být pozorována a myslí si, že její nedávný vyhazov z farmacie nějak souvisí s jakýmsi spiknutím, namířeným proti ní (a také se jí zdají divoké sny, v nichž je v pekle znásilňována démony). Následně se ukáže, že Daria je skutečně kdovíproč bedlivě špehována nějakými tajnými agenty, a tak se musí i s Markem skrývat v bezpečí na vzdáleném koňském ranči, v jehož tajném podzemí žije mimo jiné steampunková komunita pěstitelů rostlin, šílený expert na bio-chemii (Jiří Schmitzer), kupa dětí a slepá služebná.
Film je navíc prošpikován i různými narážkami a drobnostmi, jejichž signifikance je však pro příběh filmu a jeho interpretaci zcela neznámá – byt hlavní hrdinky je např. náhodou označen stejným číslem jako pavilon psychiatrické léčebny, do nějž byla umístěna, ale co z toho má vyplývat (pokud vůbec něco a nejde jen o nějaký vtípek), není vůbec jasné. A takhle je to ve filmu Daria skoro se vším.
Vznik filmu podpořil mimo jiné Státní fond kinematografie, za což jsem byl připraven fondu spílat, ale pak jsem si uvědomil, že kdyby za mnou přišli filmaři s tím, jestli přispěju na jejich český mysteriózní noirový steampunkový konspirační thriller, v němž bude sex s démony, drsní ranaři z Jižního Města, zlé farmaceutické společnosti a blázni řečnící o blížící se apokalypse, tak bych jim asi přispěl taky. Akorát ten scénář vážně mohl napsat někdo alespoň trochu kompetentní.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]










