Akční sci-fi, společenská satira a zábavné béčko v jednom? Do vod vysokého rozlišení dorazil jeden z kultovních snímků, který nám zase po dlouhé době připomíná zábavný a bezstarostný odér devadesátých let.
Psal se rok 1993 a ze Sylvestera Stallona byla akční hvězda první velikosti. Měl za sebou kultovní role ikonických hrdinů v sériích filmů o Rockym a Rambovi, tudíž si mohl další práce vybírat jako na běžícím pásu a producenti ochotně platili. Co se nám ale ve stejném roce představil v horolezeckém thrilleru
Cliffhanger, mnohem památnějšího hrdinu stvořil až ve snímku
Demolition Man, jednom z akčních etalonů devadesátých let.
John Spartan, nejnebezpečnější policajt 20. století, nešťastnou náhodou zaviní smrt několika rukojmí při souboji se svým úhlavním nepřítelem - šíleným zločincem Simonem Phoenixem. Kvůli tomuto incidentu jsou oba na desítky let zmraženi, aby od nich byla uchráněna veřejnost. Jenže o nějakých 36 let později, kdy Amerika prošla prezidentováním Arnolda Schwarzeneggera, Phoenix unikne a začne v poklidném, mírumilovném světě města San Angeles roku 2032 páchat nepokoje, na které nejsou tamější obyvatelé ani zdaleka připraveni. Proto musí být zpět do služby povolán také Spartan - jediný zastaralý a "primitivní" policajt, který by byl schopen jej chytit. Je jen na něm, aby díky svému nezlomnému cynismu, obratnosti ve zbraních a vyhýbání se kulkám na sto způsobů zachránil celé město.
Tak trochu nedoceněný akční klenot, který zůstal ve stínu Slyových slavnějších kousků, natočil italský režisér se zvučným jménem Marco Brambilla. Ten od roku 1993 téměř nic pořádného nenatočil a zřejmě to tak také zůstane. Tady se mu ale podařil téměř husarský kousek. Ve svém filmovém debutu dokázal dokonale skloubit nadhled, akci, humor a sžíravou společenskou sondu do vlídné budoucnosti.
Ale že by se bral smrtelně vážně, to vůbec ne. Brambillův devadesátkový výlet čerpá hlavně z nadstandardně vtipného scénáře, nezapomenutelných hlášek a průpovídek, jemné sebeparodie, odkazováním na další filmy nebo na "zaostalou" společnost dvacátého století. Témat je zde sice hodně, ale
Demolition Mana si budete hlavně pamatovat díky jeho zábavné přímočarosti s jalovou zápletkou, jež nabízí mnoho momentů, které nezestárnou ani za dvacet let.
Film je tak i po mnoha letech důkazem, že lze natočit divácky atraktivní snímek, který si užijí jak řadoví diváci hledající jednoduché pobavení, tak i ti náročnější, kteří rádi hledají skryté symboly a odkazy. Především potěší ale milovníky té donekonečna promílané akční zábavy, jež se zde představuje v plné formě. Obří bicepsy a ještě větší zbraně mají zhruba stejné zastoupení jako jejich držitelé. Stačí se podívat na Sylvestera Stallonea v nejlepší formě, jak cedí skrze zuby jednu hlášku za druhou, jeho šílenou nemesis v podání vynikajícího Wesleyho Snipese (co by za to dnes dal) nebo na roztomile mimózní charaktery policistů Benjamina Bratta a Sandry Bullock. Všichni přesně typově obsazeni a všichni s nezaměnitelnými sklony pro přehrávání. Jen pro tentokrát.
Demolition Man je tak i po letech stále strhující podívanou, možná tou nejlepší, kterou nám mohla béčková akční zábava nabídnout. Její opakované sledování jednou ročně vyvolá nejen kýžený úsměv na obličeji, ale i naději, že se nám třeba konečně poštěstí pochopit jednu z největších záhad filmového plátna... (vždyť víte, o čem mluvím).
OBRAZ A ZVUK:
Na to, že byl snímek v době uvedení natočen na klasický 35mm formát, je jeho přepis do vysoké kvality vynikající. Obraz je definován vysokou ostrostí, vyvážením barev a (většinou v tmavějších pasážích) trochou šumu. Nejedná se však o něco, co by výrazně zhoršilo zážitek ze sledování. Jen v případě několika záběrů je možné si všimnout mírného snížení hladiny ostrosti, pravděpodobně kvůli tomu, že lepší kvalitu tvůrci neměli k dispozici.
Zvuková složka je taktéž téměř bez chyby. Na dobrém zařízení si můžete vychutnat všechny drobné detaily v pozadí a také naplno docenit technologii DTS-HD Master Audio. Jediná vada se nachází v českém dabingu. Ten je nahrán v pouhém Dolby Digital 2.0 a jedná se o přepis starého známého dabingu z videokazet. Ač je jeho obsahová kvalita na prvotřídní úrovni, neustálé pištění a šum v pozadí vám začnou po pár minutách lézt na nervy.
BONUSY:
Obsah disku je tentokrát trestuhodně vyprázdněný. Mimo trailer v DVD kvalitě bonusy obsahují jen komentář režiséra Marca Brambilly a producenta Joela Silvera. Ten by byl možná fajn, kdyby k němu byla česká, nebo alespoň anglická podpora (titulky). I tak se při jeho spuštění mluvené slovo filmu a komentáře nepříjemně překrývá, tak je těžké postřehnout, o čem kdo mluví. Z nějakého nejasného důvodu si lze ke komentáři zapnout jen čínské titulky.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE:
Zvuk: 5.1 DTS-HDMA angličtina,
2.0 Dolby Digital čeština, 5.1 Dolby Digital pařížská francouzština, 5.1 Dolby Digital němčina, 5.1 Dolby Digital italština, 5.1 Dolby Digital ruština, 5.1 Dolby Digital kastilská španělština
Titulky: české, anglické pro neslyšící, finské, francouzské, německé pro neslyšící, italské pro neslyšící, norské, ruské, španělské, švédské, thajské, holandské, dánské, čínské, řecké, rumunské
Obraz: 16:9, 2.35:1