FILMOVÉ PŘEŠLAPY
1. Italský hřebec
Tím úplně prvním Slyovým přešlapem byl jeho filmový debut Italský hřebec. Jde o naprosto příšerný pseudoartový erotický film - "soft-porno" - jak byl označován, který se dá ovšem v Slyově kariéře nejsnáze přejít s tím, že šlo teprve o začátek, který se dá pochopit a omluvit Slyovou tehdejší životní situací. Sly by vzal cokoliv, jen aby neskončil jako bezdomovec na ulici, k čemuž tehdy neměl daleko. Italský hřebec, tento název dali snímku producenti (původní název byl Party at Kitty and Studs) až po úspěchu Rockyho, je z dnešního hlediska spíše kuriozitou a raritou. Dnes je to už prakticky nekoukatelná záležitost a bezesporu to nejhorší, co u Slye v jeho bohaté filmografii najdete.
2. P.Ě.S.T.
Druhým největším filmovým přešlapem v Slyově kariéře je nejspíše odborářské drama P.Ě.S.T. z doby, kdy se už Sly proslavil Rockym a snažil se vymanit z této, tehdy ještě ne zcela "zpevněné" škatulky. Hraje zde v příběhu z třicátých let řidiče Johnyho Kovaka, který se i s napojením na organizovaný zločin vypracuje v předního odboráře společnosti. Sly viděl drama režiséra Normana Jewisona jako způsob jak dokázat, že umí hrát i něco jiného než boxera. Diváci byli ale jednoznačně proti a toto nudné drama je dnes v jeho kariéře podobně raritním kouskem jako Italský hřebec. Italský hřebec je nudný amatérský film, P.Ě.S.T. je nudný profesionální film.
3. Kočičí zlato
Zřejmě největší úlet Slyovy kariéry byla hudební komedie Kočičí zlato. Hraje zde newyorského taxikáře Nicka, který se stane předmětem sázky countryové barové zpěvačky Jake (Dolly Parton). Ta se chopí nelehkého úkolu udělat z Nicka (potažmo Slye) countryového zpěváka. Námět je to naprosto šílený a je s podivem, že to Sly v první polovině osmdesátých let viděl jako jedinečnou příležitost, jak skoncovat s rockyovskou a ramboovskou hereckou šarží, která mu už začínala být těsná. Po nepřekvapivém neúspěchu tohoto "vybočení" se Sly pokorně vrátil ke své možná omezující, ale pevně mu sedící akční fazóně.
4. Stůj, nebo mamimka vystřelí!
Podobného přešlapu, jakého se dopustil v sedmdesátých letech v případě P.Ě.S.T. a v osmdesátých s Kočičím zlatem, se nevyvaroval ani v deváté dekádě s komedií Stůj, nebo maminka vystřelí!. Sám Sly ji považuje za svůj nejhorší film, co kdy udělal. O tom by se dalo diskutovat, nicméně je pravdou, že jde o nepříliš povedenou a zábavnou komedii, která podobně jako Arnoldova Dvojčata těží z kontrastu chlapáckého Stallona, který tu hraje losangeleského poldu Joe Bomowskiho, a jeho "mrňavé" maminky, kterou představuje Estelle Getty. Stůj, nebo mamimka vystřelí! dokázala, že ze Slye se komik opravdu nestane a pokud se tu člověk měl čemu zasmát, tak spíše nechtěně.
5. D-Tox
Dalším z četných filmových přešlapů, kterých bylo nepochybně víc než těch pět zde uvedených, byl kriminální thriller D-Tox. V něm Sly hraje agenta FBI Jakea Malloye, který se po vraždě, která zanechá stopy na jeho psychice, uchyluje na psychiatrickou kliniku, kam ho následuje i psychopatický zabiják. Skrz na skrz klišovité béčko, které je nehodné jak Slyovy kariéry, tak i běžné videoprodukce, je opravdu mizerné a je s podivem, proč se v něm Sly vlastně angažoval. Pokud toužil zruinovat svou tehdy dosti upadající kariéru, tak se mu to zde málem povedlo.
FILMOVÉ VRCHOLY
1. Rocky
Tím úplně prvním a dodnes bezesporu tím nejdůležitějším v Slyově kariéře byl boxerský snímek Rocky, který byl ve své době propagovaný jako milostný příběh. Pro Stallonea byl Rocky otázkou dalšího bytí a nebytí. Scénář k němu napsal Sly za pár dní a večerů a ani za nic se ho nechtěl zbavit jen tím, že ho prodá producentům. Stallone věděl, že to je jeho životní šance. Jeho instinkt, který mu říkal, že Rockyho nesmí jen tak prodat, se mu celoživotně vyplatil. Rocky mu zajistil slávu, peníze a udělal z něj hvězdu nejvyšší velikosti. Rocky je asi filmově nejvděčnější ilustrací "amerického snu" o tom, že se jedinec může vlastní pílí vypracovat v hvězdu. K dokonalosti pak chyběly už jen ty dvě blyštivé sošky Oscara za scénář a herce (nebo alespoň jedna), které Sly bohužel nezískal.
2. Rambo: První krev
Druhým Slyovým filmovým vrcholem, stejně jako jeho druhou nejslavnější rolí byl akční snímek Rambo: První krev. V něm Sly hraje (či spíše nehraje) vietnamského veterána Johnyho Ramba, který se vrací do vlasti, která se k němu - v osobě šerifa malého zapadákova Willa Teaslea (Brian Dennehy) - obrátila zády. Filmová adaptace knihy Davida Morrella se ale více než na společenskou kritiku soustředí na spektakulární akční scény, v nichž mohl Stallone využít své perfektní fyzické kondice, stejně jako svého kaskadérského hazardérství, když se odmítal v nebezpečných scénách nechat zaskakovat kaskadérem. Akční snímek Teda Kotcheffa je dodnes klasikou akčního žánru, stejně jako nesmrtelné hudební motivy Jerryho Goldsmithe.
3. Rocky IV
Čtvrtý díl jeho boxerské ságy zastihnul Slye na pomyslném Olympu filmové slávy. Rocky IV se v mnoha směrech stal symbolem osmdesátých let. Nekomplikovaný příběh založený na protikladu "říše zla" tehdejšího Sovětského svazu a "říše dobra" v podobě Spojených států. Zatímco Slyův Rocky symbolizoval nezkaženého, přírodního supermana ("je jako ze železa"), Ivan Drago Dolpha Lundgrena představoval zkaženého, steroidy nadupaného robota. Závěrečná boxerská "válka století" je zřejmě nejlépe natočenou rockyovskou boxerskou sekvencí, i když naprosto nevěrohodnou, o to více strhující a intenzivní, stejně jako tréninková montáž a hudební videoklip po Apollově smrti. Rocky IV je neuvěřitelně naivní, o to více strhující filmový zážitek.
4. Rambo II
Druhý díl Ramba natočil Sly ve stejném roce jako Rockyho IV, fakticky měl premiéru dříve než Rocky IV, a dodnes je jeho komerčně nejúspěšnějším filmem s tržbami 150 milionů dolarů, což mimochodem není buhvíjaká závratná částka. Tehdy to byl ale jednoznačný hit. S dvěma filmy v jednom roce se Stallone ocitnul devět let po prvním Rockym na úplném vrcholu, na který se později už nikdy nedostal. Rambo II se podobně jako Rocky IV strefil do nálady Američanů, kteří se cítili jako vyvolený národ, který přinese světu mír a svobodu. Rambo II jim navíc umožnil zpětně vyhrát ve skutečnosti prohranou vietnamskou válku. Stallone ji vyhrál za všechny a pro všechny Američany prostřednictvím jediného muže, supermana v lidské podobě Johnnyho Ramba.
5. Cliffhanger
Akční thriller Cliffhanger byl po dlouhé době hledání a tápání symbolizované dvěma neúspěšnými komediálními pokusy Slyovou trefou do černého a návratem k akčnímu filmu. V nádherných skalních kulisách italských Dolomit rozehrál s Rennym Harlinem nekomplikovanou, ale funkční adrenalinovou jízdu, ve které jako horský vůdce Gabe Walker skáče, šplhá, překonává vlastní traumata i zabíjí padouchy ve velkém stylu a ve velkém tempu. Cliffhanger mu po dlouhé době opět přitáhnul diváky do kina a pomohl mu výrazně oživit jeho pomalu skomírající filmovou kariéru.
6. Demolition Man
To, čeho se mu podařilo docílit Cliffhangerem, se Slyovi následně podařilo potvrdit svým vlastně prvním výletem do žánru sci-fi stejně jako do futuristického světa budoucnosti, které symbolizuje San Angles v roce 2032 ve filmu Demolition Man. Zde Sly hraje losangeleského policistu Johna Spartana, který se při zatýkání psychopatického zločince Simona Phoenixe (Wesley Snipes) sám dopustí přešlapu v podobě mrtvých rukojmích. Za trest je zmrazen a posléze probuzen v jiné době a jiném světě, který nezná. Demolition Man je zábavný a originální akční sci-fi s mnoha vtipnými situacemi i hláškami, mladou Sandrou Bullock a skvělým ústředním párem, který si jde po krku.
7. Rocky Balboa
Po dosti dlouhém období plném nevýrazných snímků se Stallone vrátil na výsluní v posledním díle své boxerské ságy Rocky Balboa. Sly se jako Rocky naposled vrátil do ringu, stejně jako do zájmu diváků. Stallone tu složil úspěšný reparát po nepovedeném Rockym 5, který měl původně být tím posledním. Rocky Balboa byl velký risk, který ale zaslouženě vyšel. Z kariérního hlediska šlo o podobně důležitý snímek jako první Rocky. Kdyby se Rocky Balboa nepovedl, kdoví jak by se Slyova comebacková fáze vyvíjela.
8. Rambo: Do pekla a zpět
Svůj pozdní comeback pak Sly ještě potvrdil nekompromisní akční řezničinou Rambo: Do pekla a zpět. John Rambo se tentokrát vydal do Barmy, kde tehdy panovala nejhorší politická situace ve světě podle OSN. Stallone se tu po vzoru naturalistických bojových scén, které se objevily ve Spielbergově válečném Zachraňte vojína Ryana, rozhodl tyto scény dovést na mez snesitelnosti a ukázal brutalitu války ve vší své syrovosti a hyperrealističnosti. Rambo tu doslova a do písmene udělal ze svých nepřátel krvavou fašírku. Je obdivuhodné, jak nekompromisně a zručně tu Stallone jako režisér a inscenátor krvavých jatek působí.
9. Expendables: Postradatelní
Svůj návrat na akční vrchol pak Stallone korunoval nekomplikovanou oddechovou akční zábavou Expendables: Postradatelní, kterým si splnil svůj klukovský sen dát do jednoho filmu co nejvíce akčních hvězd minulosti i přítomnosti. Filmového orgasmu pak fanoušci akčního filmu, a toho osmdesátkového zvláště, dosáhnou při krátké scéně, kde se Sly vyskytne s druhou akčni ikonou Arnoldem Schwarzeneggerem, při čemž jim sekunduje Bruce Willis. Expendables: Postradatelní měli velký úspěch a po dlouhé době se mu s ním doma povedlo překonat stomilionovou hranici tržeb. A co víc, umožnilo mu to natočit další (zatím) dva sequely, skvělé Expendables: Postradatelní 2 a o něco méně skvělé Expendables: Postradatelní 3.
10. Creed
Tím zatím posledním Slyovým vrcholem je nedávný spin-off Rockyho Creed, v němž se Stallone i Rocky Balboa vrací z důchodu, aby trénoval syna svého bývalého rivala i kámoše Apolla Creeda Adonise (Michael B. Jordan). Stalloneovi znovu, stejně jako před čtyřiceti lety, o chlup utekla zlatá soška, nicméně i zisk Zlatého glóbu byl pro něj velkou satisfakcí.
Otázkou nyní je, co bude dál. Stallone právě překročil sedmdesátku a bude zajímavé sledovat, zda a čím nás v budoucnosti ještě překvapí.