Blu-ray: A.I. Umělá inteligence

Vydáno: 23.04.2011 14:05 - Zbyněk Kubín | foto: Warner Brothers and Dreamworks LLC

Spielbergovo pohádkové sci-fi spatřilo světlo světa před deseti lety, kdy se setkalo s vesměs vlažným přijetím. Smutný příběh nechtěného robo-chlapce Davida ale zraje jako víno a řada diváků si k němu po letech nachází cestu.
Realizaci snímku inspirovaného povídkou Briana Aldisse Superhračky vydrží celé léto převzal Steven Spielberg po zesnulém Stanley Kubrickovi, který natáčení připravoval dlouhá léta. Právě tato provázanost s vysněným projektem legendárního režiséra dává kritikům Spielbergova snímku do ruky největší hůl. Osobně mi jakékoliv spekulace o tom, že by to Kubrick natočil lépe, přijdou zcela zbytečné a nesmyslné, navíc Kubrick sám požádal svého dobrého přítele Spielberga o režii a chtěl se na Umělé inteligenci podílet jen jako producent. Snímek s rozpočtem sto milionů dolarů šel do kin v létě roku 2001 a celosvětově vydělal 235 milionů, což bylo pro producenty zklamání, neboť jeho komerční ambice sahaly mnohem výš.
Děj filmu se odehrává v nedaleké budoucnosti a vypráví příběh malého chlapce Davida (Haley Joel Osment). Ten si rád hraje na schovávanou, všechno ho zajímá, občas zlobí a nade vše miluje svou maminku. Ta ho však jednoho dne odveze do lesa, kde ho ponechá svému osudu. David je totiž robot, jedinečný prototyp schopný citů a emocí, jenže vinou občasných zkratů v chování začal být svému okolí nebezpečný. Matka ho tímto krutým krokem sice zachránila před zničením, jež by ho čekalo, kdyby ho bývala vrátila přímo do továrny, ale ač se jedná jen o stroj, prožívá obrovskou psychickou bolest, jaká by sužovala i živé dítě zavržené svou nejmilovanější osobou. Vyděšený a nešťastný David se vydává na nebezpečnou pouť za Modrou vílou, která by jej dle vzoru Collodiho Pinocchia měla proměnit ve skutečného chlapce, a jeho maminka ho pak bude mít zase ráda.
Největší porce kritiky se na Spielbergovu hlavu snesla za to, jakým způsobem film diváka citově vydírá. O tom, že je Davidův osud slzopudný až na půdu a závěrečných dvacet minut už hraničí s dobrým vkusem, není pochyb, ale hlavní chyba většiny remcalů je, že v Umělé inteligenci hledají sci-fi, přičemž se jedná o téměř čistokrevnou ponurou pohádku. A ta má oproti vědecko-fantastickému žánru úplně odlišná kritéria. V tomto ohledu je A.I. podobně nedoceněná jako třeba Shyamalanova Žena ve vodě.
Spielberg se v jednom z bonusů vyjádřil, že obsazení Haleyho Joela Osmenta byla jeho jediná šance, jak film natočit. Kdyby tehdejší dětskou hvězdu nechal "přerůst", jiného adepta na tak náročnou roli by již nenašel a snímek by pravděpodobně nikdy nevznikl. Je to asi trochu nadsazené, faktem ale zůstává, že mladý herec na sebe strhává veškerou pozornost a jeho výkon je naprosto dechberoucí. Nezaostávají ani představitelé vedlejších postav, ať už jde o vynikající Frances O'Connor v roli matky nebo Judea Lawa jako sexrobota Gigola Joea, ti ale nemají mnoho prostoru, aby dokázali Osmentovi konkurovat. Výraznou a skvěle "zahranou" postavou je také superhračka Teddy, malý plyšový medvídek absolvující s hlavním hrdinou celou jeho strastiplnou cestu.
Technická stránka filmu je na nejlepší možné úrovni, která je pro režiséra typická. Spielberg pracoval se svým obvyklým týmem a každý se svého kopyta chopil bezchybně, jako ostatně vždy. Kamera, vizuální efekty, výprava, hudba, střih, to všechno je stoprocentní a nelze vytknout jediný nedostatek. Slabším článkem řetězu tak bohužel zůstává samotný režisér. Ten jako by chtěl do filmu dostat všechny Kubrickovy vize. V ději se tak tlučou dva různé pohledy a spielbergovskou dojímavou pohádku místy střídá kubrickovské ponuré filozofické sci-fi.
Dále je již obecně známo, že Spielberg nezvládá ukočírovat konce svých filmů. Jakožto rozený vypravěč raději závěr vycpe nějakým happyendovým zmetkem, než aby nechal něco nedořečeného, a většina jeho děl tím utrpí na výsledné působivosti. A.I. Umělá inteligence mohla skončit pod hladinou oceánu a byl by to úžasný film, ale dalších dvacet slzopudných minut jej sráží pouze do vysokého nadprůměru.
OBRAZ A ZVUK:
Disk vás nejprve uvítá povedeným minimalistickým menu ukazujícím, že v jednoduchosti je síla. První záběry vás ale poněkud zmrazí. Po obrazovce se rozrejdí takové množství digitálního šumu, že by se za to nestyděl ani signál přenosné televize někde uprostřed hlubokých lesů a i ostrost obrazu kolísá. To je pravděpodobně způsobeno celkovým vizuálním pojetím filmu, který je celý zahalen do těžko popsatelného mlžného oparu, jenž při přepisu do HD transformoval do nevzhledného rejdu černých teček. Nevypadá to příliš dobře, rozhodně nejde o referenční BD, na kterém byste měli známým demonstrovat přednosti vysokého rozlišení. Ovšem některé scény dokáží vyniknout. Je to především návštěva hříšného, vizuálně úchvatného Rogue City a zatopeného zchátralého Manhattanu.
Originální zvuk je k dispozici ve špičkové kvalitě formátu DTS-HD Master Audio 6.1 a rozhodně stojí za to. Film sice není vůbec akční, ale jeho podmanivá atmosféra je na zvuku a soundtracku Johna Williamse přímo závislá. Proto zůstanete výrazně ochuzeni, pustíte-li si snímek s českým dabingem, který je pouze ve dvoukanálovém Dolby Digital. Navíc přijdete o hlasy Robina Williamse, Merryl Streep či Bena Kingsleyho v rolích vedlejších robotů.

BONUSY:
Co se týče bonusových materiálů, těch je na disku požehnaně. Pokaždé, když najedete do nějaké sekce, vyskočí na vás hromada bonusů, které se často ještě rozdělí na několik dalších podbonusů. Najdete zde řadu rozhovorů s tvůrci, z nichž nejzajímavější je samozřejmě ten, ve kterém Steven Spielberg popisuje svou spolupráci se Stanleym Kubrickem a vývoj filmu před a po jeho smrti. Rozhovorů je tolik, že prakticky každá důležitější profese má svůj prostor, a pokud je sjedete všechny, můžete se považovat za experta na Umělou inteligenci. A nebudete-li mít stále dost, čekají na vás stovky fotografií z filmu, z placu, portrétů, dále několik storyboardů, grafických návrhů, skic a dalších "maličkostí". Bonusová výbava je v tomto případě skutečně bohatá a žádný bonus přitom není zbytečný, všechny jsou zábavné, zajímavé a věcné... a s českými titulky. Malé bezvýznamné minus pak přichází pouze za to, že všechny bonusové materiály jsou pouze ve standardním rozlišení.
Kompletní seznam bonusů:
  • Dokument z natáčení A.I.
  • Interview se Stevenem Spielbergem, Haleym Joelem Osmentem a Judem Law
  • Bonusy ze zákulisí natáčení A.I.
  • Interview se zvukařem Garym Rydstromem na ranči Skywalker
  • Návštěva Stan Winston studií s prvotními záběry "Teddyho"
  • Interview s tvůrci speciálních efektů Lucasfilm - ILM
  • Upoutávky, storyboardy, skicy a stovky fotografií a další bonusy
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Zvuk: 6.1 DTS-HD Master Audio anglický, 2.0 Dolby Digital český, 2.0 Dolby Digital polský VO, 2.0 Dolby Digital maďarský, 5.1 Dolby Digital ruský, 2.0 Dolby Digital turecký, 5.1 Dolby Digital thajský.
Titulky: české, anglické, islandské, polské, rumunské, maďarské, řecké, estonské, ruské, srbské, slovinské, turecké, hebrejské, čínské, korejské, portugalské, thajské, arabské, bulharské, chorvatské
Obraz: 16:9, 1,85:1


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • A. I. (Bioskop, 24.04.2011 22:07) Reagovat

    Jeden z mých oblíbených filmů.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY