Roky 2000 – 2010 byly obdobím, kdy animační studio Pixar slavilo největší úspěchy a každý jeho film byl dokonalým vybroušeným klenotem, zatímco studio Disney plodilo druhořadé animáky, které čím dál tím znatelněji zaostávaly za konkurencí. Poté, co byl Pixar odkoupen Disneym a došlo k prolnutí obou společností, se to na jejich produkci projevilo tím, že Disneyho animované filmy si kvalitativně o něco polepšily a snímky Pixaru si naopak o něco pohoršily. I dnes sice Pixar čas od času stvoří nádherný a brilantní film (V hlavě, Coco), který dá vzpomenout na to, čím je (nebo možná byla) tahle firma výjimečná, nicméně to samé nelze říct o množících se pokračováních jejich slavných hitů (s výjimkou série Příběh hraček), která jsou sice pořád dobrá, ale svým předchůdcům se ani náhodou nemohou rovnat, možná snad kromě úrovně animace. Platilo to pro Univerzitu pro příšerky, Hledá se Dory, Auta 2 i Auta 3 a bohužel to platí i pro film Úžasňákovi 2, v němž se pětičlenná superhrdinská rodinka Úžasňákových vrací do kin po čtrnácti letech.
Hlavní nedostatek Úžasňákových 2 spočívá v tom, že působí vyloženě jako odvar z jedničky, akorát s pár změnami. Drtivá většina z toho, co ve filmu funguje skvěle, je okopírovaná už z prvních Úžasňákových a mnoho nového snímek nenabízí (a když už, tak je to nanejvýš průměrné – viz třeba několik nových superhrdinských postav ve vedlejších rolích a také o poznání slabší děj). A zatímco v předchozím příběhu měl největší prostor Pan Úžasňák, tentokrát se uprostřed dění a akce ocitá pro změnu Elastička, aby to bylo genderově vyvážené. Pořád je to ale film především o rodičovské obětavosti, o dětech zachraňujících své rodiče a o tom, jak se rodina musí stmelit a naučit táhnout za jeden provaz.
Už první Úžasňákovi byli v rámci superhrdinského žánru zajímaví hlavně tím, že kladli důraz na rodinnou tematiku, přičemž obyčejné každodenní domácí trable rodinky s nadlidskými schopnostmi (ale i časté vážnější momenty) byly prakticky důležitější než akční scény a navíc byly skvěle natočené, přirozeně zábavné, nevtíravě emotivní a dokonale všeříkající. Akční souboje sice mohly kdekoho ohromit, ale stejně se vám nakonec nejvíc zaryl do paměti zubožený výraz ve tváři Pana Úžasňáka, nuceného snášet potupnou práci v pojišťovně, kde se musel krčit v příliš těsné kanceláři. Úžasňákovi 2 tohle víceméně zachovali, akorát s tím rozdílem, že ubrali na emotivnosti a místo toho přitlačili na komediálně-groteskovém humoru (což obstarávají hlavně scény s batoletem Jack-Jackem), zatímco akční pasáže jsou už vyloženě generické, málo nápadité a nemají čím překvapit (což ale ještě neznamená, že nejsou svižné a zábavné).
Etická stránka superhrdinství se navíc řešila překvapivě uspokojivě a komplexně už v prvních Úžasňákových (a pro starší diváky od té doby i v Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti, ve Strážcích - Watchmen a ve filmech od Marvelu) a Úžasňákovi 2 s ní oproti tomu nakládají hrozně primitivně. K dokonalému otočení názoru veřejnosti tu prakticky stačí lidem ukázat krátké video, v němž hrdinka zachrání několik lidských životů, aniž by přitom způsobila ničivou spoušť (a proto se také možná odehrává akční finále filmu na moři, kde není moc co rozbít).
Po technické stránce je film samozřejmě silně na výši, ale oproti mnohým starším snímkům od Pixaru, které byly vizuálně podstatně úchvatnější, to rozhodně není žádná hitparáda a záměrně stylizovaná animace těl a obličejů působí u některých (vedlejších) postav skoro až zrůdně. Zajímavější je retro výprava filmu, odpovídající estetice 50. a 60. let, doplněná však o řadu moderních i futuristických prvků a odkazů na staré komiksy a bondovky, ale i to bylo o něco propracovanější už v prvních Úžasňákových (a stejně dobrá je i hudba Michaela Giacchina). Pozoruhodné je, že dobové stylizaci odpovídá i přístup filmu ke vnímání společenské úlohy žen, reprezentovaný nejen vedlejší postavou spolumajitelky společnosti, která Elastičku de facto zaměstná, ale hlavně samotnou Elastičkou, která vyráží do akce nejen kvůli obhajobě superhrdinů, ale i kvůli zaopatření rodiny, zatímco Pan Úžasňák zůstává doma s dětmi a trochu mu to ničí ego.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]












