Polský režisér Pawel Pawlikowski, tvůrce oscarové Idy, se ve svém ambiciózním snímku Studená válka pokusil na pozadí patnáct let trvající dramatické romance dvou hlavních hrdinů prokousat dějinami válečné Evropy v období druhé světové války a zejména dějinami stalinského Polska, a to na ploše kratší než 90 minut.
Posléze se ovšem od audiovizuálně atraktivních sborových performancí snímek odkloní k hlavní dějové linii – minimalistickému melodramatu o dvou lidech, kteří by hrozně moc chtěli být spolu, ale přitom dělají všechno proto, aby spolu být nemohli. Možná by se to dalo svést na příkoří tehdejšího režimu, který perzekuoval umělce a neustále házel jejich lásce klacky pod nohy, ale i tak se má věc tak, že oba hrdinové jsou hrozně pasivní ve snaze jít si naproti a tudíž jim nezbývá než se jednou za pár let jakoby náhodně potkat někde v Evropě a strávit spolu aspoň pár dnů nebo hodin, dokud je od sebe znovu neodežene osud nebo případně oni sami. Celé je to hrozně monotónní a zkratkovité, rychle se to omrzí a rozhodně nepomáhá, jak moc chladní, nesympatičtí a povrchně napsaní oba hrdinové jsou.
Napříč jejich zápolením se sebou samými, okolnostmi i světem kolem nich se film snaží jemně a v náznacích zachycovat atmosféru předválečné, válečné a poválečné Evropy a pomáhá si přitom dost často hudbou – prakticky poskytne i průřez hudebními žánry té doby. K tomu mu slouží polská skladba Dwa Serduszka Cztery Oczy (to je ta v traileru), stálice v repertoáru hlavní hrdinky, která zazní v průběhu let v mnoha variacích od původní lidové verze až po jazzovou úpravu. Jejím dokolečka omílaným refrénovým popěvkem „ojojoj“ se nicméně dá už po chvíli překvapivě snadno přesytit, stejně jako ústřední netečnou lovestory.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]











