Začátek prázdnin je v televizi ve znamení několika zajímavých, leč opomíjených žánrovek, které se oficiální cestou dost těžko shání. Mimo nich možná trochu překvapí premiéra romantického dramatu Otcové a dcery.
Vražedná pole (
The Killing Fields) (pátek 29. 6., ČT2, 23.40 - 01.00)
Britské válečné drama z poloviny osmdesátých let se tak často nepřipomíná, což je veliká škoda. Na Oscara nominovaný a dnes neprávem opomíjený režisér
Roland Joffé v něm byl ve svém vrcholném období a diváka strhne především hodně temnou a smutnou atmosférou, silným a takřka dokumentárně zachyceným příběhem z exotického prostředí podle skutečných událostí, nádhernou a po právu Oscarem oceněnou kamerou, která vykresluje vskutku úchvatné obrazy a výtečnou originální hudbou
Mikea Oldfielda, která je ještě nakombinována s několika slavnými hity, což depresivní náladu jen prohlubuje. V hlavní roli se sice objeví na Oscara nominovaný
Sam Waterston, vedle kterého nechybí ani
John Malkovich nebo
Craig T. Nelson, většinu pozornosti na sebe ale poutá famózní oscarový výkon
Hainga S. Ngora. Plné spokojenosti brání jen zbytečně pomalé tempo, lehce přetažená stopáž a občas přehnané množství patosu. Náročnější a rozhodně neveselý počin na konec pracovního týdne.
Zajímavost: Haing S. Ngor byl skutečně vězněm Polpotova režimu, z čehož sepsal vzpomínkovou knihu.
Originální trailer filmu Vražedná pole / Killing Fields
Valentin Dobrotivý (sobota 30. 6., Prima, 16.40 - 18.55 / neděle 1. 7., Prima Max, 15.30 - 17.45)
Hlavní devízou protektorátní komedie je ústřední příběh, který tedy není nikterak nápaditý, bohužel je ale stále pravdivý a smutně aktuální. Režisér a spoluscenárista
Martin Frič do něj naštěstí zakomponoval i lehce hořký podtón a vytvořil poměrně pohodovou atmosféru, z níž ale probleskují trošku temnější momenty. Potěší i to, že humor není úplně prvoplánový, ale nápaditý, chytrý a skvěle vypointovaný. V hlavní roli exceluje a celý snímek si pro sebe "krade"
Oldřich Nový, jemuž podobné úlohy úředníčků sedly dokonale a tato je jedna z jeho nejlepších, společnost mu pak dělají třeba
Hana Vítová,
Ladislav Pešek,
Eman Fiala nebo
Jaroslav Marvan. Zub času sice na filmu trochu zapracoval, to by ale při troše divácké tolerance neměl být tak velký problém. Tuzemská klasika.
Zajímavost: Jednu z posledních rolí si ve snímku zahrála
Anna Letenská, která byla pár měsíců po premiéře filmu popravena nacisty.
Ukázka z filmu Valentin Dobrotivý
V tajnosti (
In Secret) (sobota 30. 6., ČT1, 23.15 - 01.00)
V našich vodách ne tak známé drama je adaptací slavného románu
Émila Zoly Tereza Raquinová a má v zásadě dva největší problémy. Prvním je to, že jde o americkou produkci, což znamená, že úplně nezachycuje ducha předlohy a přece jen mu chybí určitý evropský cit pro práci s postavami a plné pochopení dobových konvencí a kultury. Tím druhým pak je osoba debutujícího režiséra a scenáristy
Charlieho Strattona, který v něm vsadil víceméně na jistotu a neoriginální, i když atraktivní příběh, v němž se mu ale zcela nepodařilo vytvořit potřebné romantické pnutí. Lehce nad průměrem tak snímek udržují hodně slušná atmosféra, svěží tempo a solidní výprava, především ale obsazení, v němž září především kvartet
Elizabeth Olsen,
Tom Felton,
Jessica Lange a
Oscar Isaac. Vůbec ne špatná, ale zoufale nevýrazná dramatizace literární klasiky.
Zajímavost: Kompletní postprodukci a trikovou supervizi zajistilo české studio UPP.
Oficiální trailer filmu V tajnosti / In Secret
Otcové a dcery (
Fathers and Daughters) (neděle 1. 7., Prima Max, 20.00 - 22.25 / úterý 3. 7., 00.20 - 06.15)
Americko-italské drama by se na první pohled dalo zařadit do škatulky "typický hollywoodský slaďák", což je do značné míry sice pravda, ale tak úplně si to nezaslouží. Režírující
Gabriele Muccino totiž dělá, co může, aby snímek nepůsobil prvoplánově a lacině, a i když na emoce tlačí opravdu hodně, málokdy je to vysloveně přehnané. Relativně se mu daří i vyprávět předvídatelný příběh, který se odehrává ve dvou časových rovinách, v nichž se naštěstí neztrácí a i díky svěžímu tempu si získá divácké sympatie. Hlavním tahákem je ovšem obsazení, v němž největší pozornost získávají titulní
Russell Crowe a
Amanda Seyfried, neztratí se ale ani
Aaron Paul,
Diane Kruger,
Jane Fonda,
Octavia Spencer nebo
Quvenzhané Wallis. Více se o sentimentálním tipu, který přece jen potěší více ženské publikum, dozvíte v naší
recenzi.
Zajímavost: Snímek se natáčel necelé tři měsíce.
Český trailer filmu Otcové a dcery / Fathers and Daughters
Tváří v tvář (
Ansikte mot ansikte) (úterý 3. 7., ČT art, 20.20 - 22.15)
V tuzemsku naprosto minimálně známé švédské drama se do programů artových kin i televizí dostává jen velmi málo, což je na jednu stranu škoda, na druhou stranu ale trochu oprávněné. Režisér a scenárista
Ingmar Bergman, který se dočkal i oscarové nominace za režii, sice natočil rozhodně lepší počiny, nicméně i tento je vesměs precizní a promyšlený, jen mu zkrátka chybí ona nadstavba, kterou od tak slavného tvůrce divák automaticky očekává. Pochopitelně ale nechybí hodně zajímavý a minimalistický příběh, který vyniká dokonalou psychologií postav a pokládá otázku, zda potlačované emoce mohou člověka úplně změnit, samozřejmostí jsou pak i pomalé tempo a nádherná kamera. V titulní roli exceluje na Oscara nominovaná
Liv Ullmann, které dělají společnost třeba
Erland Josephson,
Aino Taube nebo
Gunnar Björnstrand. Jedna opomíjená evropská klasika.
Zajímavost: Snímek získal Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční film.
Mezinárodní trailer filmu Tváří v tvář / Ansikte mot ansikte
Jo (
Jo) (úterý 3. 7., ČT1, 22.25 - 23.50)
Francouzská komedie z počátku sedmdesátých let u nás nepatří k těm nejznámějším, což je při popularitě tohoto žánru dost s podivem. Režírující
Jean Girault v ní na plátno převedl divadelní předlohu
Aleca Coppela, což znamená, že důraz je pochopitelně kladen na dialogy a v tomto případě na situační humor, který funguje vesměs velmi dobře, za zmínku stojí velice netypická až "bondovská" hudba, která skvěle funguje. Potěší i to, že samotný příběh není úplně banální, ale v rámci možností docela promyšlený a atraktivní a nijak mu neubližuje typicky komorní prostředí. Největším tahákem je ale obsazení, neboť v hlavní roli znovu září geniální
Louis de Funès, k němuž se později přidává
Michel Galabru a jejich slovní přestřelky a vzájemné pnutí patří k absolutním vrcholům celého snímku. Vzhledem ke svižnému tempu a krátké stopáži navíc není prostor na hluché momenty, což je jedině dobře. Pohodová záležitost na úterní večer.
Zajímavost: V češtině existují dvě dabingové verze - v první zní klasicky
František Filipovský, druhou, která je hodně kritizovaná, namluvil netradičně
Jiří Císler.
Ukzáka z filmu Jo / Jo
Ostrov doktora Moreaua (
The Island of Dr. Moreau) (úterý 3. 7., Prima Max, 22.25 - 00.30 / čtvrtek 5. 7., 00.55 - 06.10)
Adaptace slavné novely
H. G. Wellse z konce sedmdesátých let se u nás těší lepšímu hodnocení než na zahrančiních databázích a z dnešního pohledu je spíše lahůdkou pro fanoušky hororového žánru a lehčího filmového bizáru. Režírující
Don Taylor v ní totiž už tak nikterak spletitý příběh ještě zjednodušil a ze sci-fi novely s temnějším námětem udělal jakýsi fantasy horor, v němž kladl důraz na hutnou atmosféru, na svou dobu vynikající masky a typicky "sedmdesátkovou" vizuální stránku, která je dnes trochu směšná a jako by "papundeklová", tehdy ale fungovala báječně. Relativně dobře pracuje s napětím a některé akční scény jsou obstojné i po letech. Titulní role si zahráli
Burt Lancaster a
Michael York, vedle nichž se objeví i
Nigel Davenport,
Barbara Carrera nebo
Richard Basehart. Žánrovka, která už dnes v této podobě v podstatě neexistuje.
Zajímavost: Herci, kteří hráli mutanty, museli denně vstávat ve tři ráno, aby se stihli nalíčit na natáčení.
Oficiální trailer filmu Ostrov doktora Moreaua / The Island of Dr. Moreau
Já už budu hodný, dědečku! (středa 4. 7., Nova Cinema, 20.00 - 21.45 / čtvrtek 5. 7., 16.30 - 18.10)
Československá komedie z končících sedmdesátých let je typickou a velmi decentní satirou, jakými proslul režisér a scenárista
Petr Schulhoff. V tomto případě se "naváží" do maloměšťáctví a částečně i do normalizační kultury, pochopitelně má ale hodně obroušené hrany a ve svém vyznění je snímek vlastně neškodný. Pomohl si krátkou stopáží a slušným tempem, v němž není prostor vnímat příběhovou vatu a slabší místa, kterých tu je ale víc, než by bylo zdrávo. Jeho hlavním trumfem je nicméně geniální
Miloš Kopecký v ústřední úloze, který snímek proměnil ve svou one man show, a jemuž jen přihrávají mimo jiné
Alena Vránová,
Ladislav Pešek,
František Filipovský nebo
Dagmar Veškrnová-Havlová. Jeden z těch lepších normalizačních počinů.
Zajímavost: Při natáčení zkolaboval
Václav Lohniský, který o dva roky později zemřel.
Televizní spot filmu Já už budu hodný, dědečku
Hvězdná pěchota: Invaze (
Starship Troopers: Invasion) (čtvrtek 5. 7., Nova Cinema, 00.45 - 02.05)
Šest let staré japonsko-americké animované sci-fi se u nás těší lepšímu hodnocení než v zahraničí a jak jeho název napovídá, máme co dělat znovu s literární předlohou
Roberta A. Heinleina. Režírující
Shinji Aramaki ale v tomto případě rezignoval na satirickou linii a natočil přímočarou a potemnělou žánrovku, která se snaží využít možností animace na maximum, úplně se jí to ale nedaří. Vizuálně jde o solidní, nikoli však převratnou, opulentní a úchvatnou záležitost, která zaujme prací s detaily a promyšleným prostředím, ubije ale stereotypní akcí, která je atraktivní jen zpočátku a postupem času se stále opakuje a spoléhá stále na totéž. Radost udělá i několik nečekaných erotických momentů, které jsou ale bohužel jen na začátku a skoro okamžitě vyklidí pole. Milovníci slavného filmu budou trošku rozpačití z postav, které nemají potřebné charisma a nejsou nikterak propracované. Jakožto příspěvek do "pěchotního" kánonu ovšem snímek funguje slušně.
Zajímavost: Snímek se připravoval skoro dva roky.
Originální trailer filmu Hvězdná pěchota: Invaze / Starship Troopers: Invasion
Pějme píseň dohola (čtvrtek 5. 7., Prima Max, 20.00 - 22.05)
Dodnes neprávem opomíjená československá komedie z roku 1990 se stala obětí tehdejších bouřlivých revolučních událostí a zcela zapadla, což je velká škoda. Režijně debutující
Ondřej Trojan a scenáristé
Jan Hřebejk a
Petr Jarchovský v něm chtěli širšímu publiku představit typickou poetiku kultovního divadla Sklep, což znamená, že příběh nedrží u sebe, je ale sledem tu více, tu méně povedených epizod, které jsou v tomto případě inspirovány pobytem na pionýrském táboře. Samozřejmě to znamená i to, že co někomu přijde vtipné a nápadité, přijde druhému trapné a laciné. Nechybí tu ale hodně specifická atmosféra, svěží tempo a několik nezapomenutelných hlášek. Snímek pak upoutá i velice zvláštními až topornými výkony většiny neherců, mezi kterými se skrývají i tehdy debutující slavné tváře, mezi nimiž byli třeba
Aňa Geislerová nebo
Václav Chalupa. Dodnes svérázný a originální počin.
Zajímavost: Původně měl být film dramatem z reálného socialismu, revoluční události z něj udělaly komedii, která se do skončeného socialismu naváží.
Televizní spot filmu Pějme píseň dohola