No a to je celé. Snímek
je totiž převážně pocitové melodrama, založené na velmi subtilních a potlačovaných emocích. Není vyloženě nedějové, leč děje je v něm nanejvýš na slabou hodinku a zbytek je prázdná výplň, což při celkové délce přesahující dvě hodiny působí téměř pekelně.
Každou chvíli je totiž příběh proložen nějakou epizodou (i poměrně dlouhou), v níž se prakticky nestane nic důležitého, a která v lepším případě nějak pomáhá dokreslit celkovou atmosféru, případně má nějakou metaforickou funkci, a v horším případě jen zbytečně prodlužuje stopáž, protože tvůrcům přišlo líto ji nakonec nepoužít:
Podobných „prázdných“ scén je bohužel ve filmu tolik, že to skoro vypadá, jako by se v něm vůbec nic nedělo takřka neustále, což je ještě umocněno tím, že děj je strašlivě nedramatický, nekonfliktní a z hlediska obsahu ještě línější a přímočařejší než i ty nejdebilnější adaptace románů
Nicholase Sparkse. V poslední třetině to sice začne vypadat, že by mohlo dojít k jakémusi milostnému trojúhelníku, ale i tahle šance na alespoň špetičku něčeho zajímavého je okamžitě smetena ze stolu ve chvíli, kdy se jeden z té trojice okamžitě vzdá svých nároků na lásku a z toho trojúhelníku dobrovolně odejde.
Ve druhé polovině filmu dojde k jistému zvratu, který možná bude mírně překvapivý pro všechny, kteří budou ignorovat jakoukoli spojitost s
Pelíšky. Avšak když budete od začátku vědět, které dvě postavy jsou ty z
Pelíšků, tak vám bude jasné, že k tomu zvratu musí nutně dojít, a budete tak o překvapení ochuzeni.
V průběhu celého filmu se vynořují různé vedlejší postavy příbuzných a přátel hlavních hrdinů (
David Novotný a
Lenka Krobotová se hned na začátku postarají o nejlepší scénu z celého filmu,
Sabina Remundová je sice skvělá, ale její postava asi omylem vypadla z nějakého filmu od
Zdeňka Trošky), ale jejich účast na libovolné zápletce je prakticky nulová. Spíš to vypadá, že museli být v tomto filmu představeni, aby mohli sehrát nějakou zásadnější úlohu v nadcházejících pokračováních (možná), ale jinak jsou nadbyteční.
Celá první třetina (vyjma úvodu a té nedějové vánoční vsuvky) je z nějakého důvodu vystavěna na tom, že divák nejprve sleduje po mnoho minut nějakou zmatenou situaci, kdy po sobě různé postavy vrhají nervózní pohledy a chovají se záhadně, a až pak se dozví, o co v té situaci vlastně šlo, co ostatní před někým tajili, nebo co se někdo někomu bál říct, takže to jejich divné chování a vyjadřování najednou začne dávat smysl. Je to místy poněkud matoucí, ale proč ne. Na druhou stranu je už ale naprosto nepochopitelné, proč to samé pak musí být ještě znovu explicitně vysvětleno, poté, co už to všem divákům nutně muselo dojít.
Kromě toho zoufale nefunguje zvolená nálada filmu, kombinující dva naprosto nekompatibilní žánry – zmíněné cudné melodrama a usměvavou komedii ve stylu Pelíšků, marně se pokoušející o podobně průrazné vtipné hlášky. Těžko brát vážně jakékoli jemné emoce, pláč hrdinek strachujících se o životy svých mužů a strasti životu v protektorátu (vylíčeném mimochodem poměrně bezzubě), když jsou tyto pravidelně prolínány s legračními průpovídkami a groteskním humorem typu „hromadně omdléváme při pokusu o podříznutí husy“, které celý film degradují do patvaru, u nějž se sice párkrát zasmějete, ale emocionálně vás v něm nezasáhne vůbec nic a nijak.
A to, že na konci jedna z hlavních postav najednou z ničeho nic zemře, což je ovšem zmíněno mimo obraz jen tak mimochodem (čímž film zcela bez milosti zahodil možnost mít alespoň emocionálně dojemný závěr), je jen poslední hřebíček do rakve, poukazující na vypravěčskou neschopnost kdysi tak spolehlivého filmařského dua
Hřebejk +
Jarchovský. Jít na nový film od Jana Hřebejka bývala téměř jistota kvalitního filmového zážitku, v poslední době (s výjimkou
Učitelky) ale není o co stát. Nepopsatelná škoda.
Zahradnictví: Rodinný přítel rozhodně není pozoruhodný příslib, ba ani průměrná jednohubka, která neurazí. Je to chatrný a plytký film, který doplácí jak na to, že je prvním ze tří (jde zjevně o takový uvozovací film, který připravuje půdu pro zbytek příběhu), tak na řadu filmařských nedostatků na téměř všech úrovních. Akorát herecké výkony jsou obecně velmi dobré (byť Ondřej Sokol do dramatického herce pořád ještě nedozrál) a dobová stylizace (kostýmy, dekorace, rekvizity) je dokonce vynikající, ta to ale utáhne těžko.