Jde o rozsáhlý projekt, jehož další dvě části uvidíme ještě v průběhu letošního roku – druhý díl s podtitulem Dezertér půjde do kin na konci září a závěru trilogie s názvem Nápadník se dočkáme v listopadu. Zároveň se o této trilogii mluví ve spojitosti s Hřebejkovým filmem Pelíšky, který by měl na Zahradnictví příběhově navazovat.
Film Zahradnictví: Rodinný přítel se odehrává převážně v roce 1944, kdy tři sestry Vilma, Ela a Bedřiška (dvě z nich s dítětem) spolu bydlí v rodinné vile od té doby, co si manžele dvou z nich před šesti lety odvedlo do vězení gestapo. Po celou dobu se o ně nezištně stará důvěryhodný doktor Jiří, nejlepší kamarád jednoho z těch uvězněných manželů.
No a to je celé. Snímek Zahradnictví: Rodinný přítel je totiž převážně pocitové melodrama, založené na velmi subtilních a potlačovaných emocích. Není vyloženě nedějové, leč děje je v něm nanejvýš na slabou hodinku a zbytek je prázdná výplň, což při celkové délce přesahující dvě hodiny působí téměř pekelně.- Úvodní dobový záznam zpívání s Voskovcem a Werichem.
- Nejméně dvacet minut dlouhá scéna Vánoc, během níž se večeří, zdobí stromeček, zpívají koledy, rozbalují dárky, promítá se film, znovu se zpívá a pak se ještě čte pohádka na dobrou noc.
Neuvěřitelně bizarní scéna, v níž do domu hlavních hrdinek vjede ruský voják na koni, sebere ze stolu jídlo a zase odcválá ven.
- Pasáž, v níž jsou děti buzeny uprostřed noci, aby jim byl ukázán kvetoucí kaktus.
- Hádka dvou vedlejších postav o to, které z nich byl odkázán nějaký lustr.
Ve druhé polovině filmu dojde k jistému zvratu, který možná bude mírně překvapivý pro všechny, kteří budou ignorovat jakoukoli spojitost s Pelíšky. Avšak když budete od začátku vědět, které dvě postavy jsou ty z Pelíšků, tak vám bude jasné, že k tomu zvratu musí nutně dojít, a budete tak o překvapení ochuzeni.
Celá první třetina (vyjma úvodu a té nedějové vánoční vsuvky) je z nějakého důvodu vystavěna na tom, že divák nejprve sleduje po mnoho minut nějakou zmatenou situaci, kdy po sobě různé postavy vrhají nervózní pohledy a chovají se záhadně, a až pak se dozví, o co v té situaci vlastně šlo, co ostatní před někým tajili, nebo co se někdo někomu bál říct, takže to jejich divné chování a vyjadřování najednou začne dávat smysl. Je to místy poněkud matoucí, ale proč ne. Na druhou stranu je už ale naprosto nepochopitelné, proč to samé pak musí být ještě znovu explicitně vysvětleno, poté, co už to všem divákům nutně muselo dojít.
A to, že na konci jedna z hlavních postav najednou z ničeho nic zemře, což je ovšem zmíněno mimo obraz jen tak mimochodem (čímž film zcela bez milosti zahodil možnost mít alespoň emocionálně dojemný závěr), je jen poslední hřebíček do rakve, poukazující na vypravěčskou neschopnost kdysi tak spolehlivého filmařského dua Hřebejk + Jarchovský. Jít na nový film od Jana Hřebejka bývala téměř jistota kvalitního filmového zážitku, v poslední době (s výjimkou Učitelky) ale není o co stát. Nepopsatelná škoda.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]












