Pro úplnost si níže můžete připomenout, jaké jsou šance v jednotlivých kategoriích, kterým jsme věnovali naše oscarové rozbory, nebo si znovu osvěžit paměť nominacemi. (MB)
Kdo rád/a hledá Walda, může se koukat, jestli nezahlédne Asghara Farhadiho, který režíroval morální thriller Klient, jenž je nominován v kategorii Nejlepší zahraniční film. Na protest proti prezidentskému nařízení, zakazujícímu vstup lidem ze sedmi islámských zemí, za sebe poslal Anousheh Ansari (inženýrku a astronautku) a Firouze Naderiho (bývalého ředitele NASA pro výzkum sluneční soustavy), aby ukázal, jak jsou lidé z islámských zemích prospěšní, když zrovna nejedou bomby a Trump svůj xenofobní populismus.
A když jsem u těch, které nebudete moct vidět, je to Greg P. Russell, který byl vyřazen z oscarových nominací, protože obvolával své kolegy z branže a upozorňoval na 13 hodin, za které má "zlaté želízko" v kategorii mix zvuku. Akademie má striktní pravidla, která zakazují propagaci svého titulu, a to formou přímého oslovení. Nepřímé v podobě masivní reklamní masáže pochopitelně nevadí a nikoho nezajímá, že voláte či píšete e-maily jenom proto, aby se Akademici a Akademičky vůbec obtěžovali se podívat na film, na kterém jste se tak nadřeli. Pravidla platí pro všechny stejně, protože nezávislé tvůrce a tvůrkyně hudby diskvalifikují z kategorie úplně, zatímco pár hodin před začátkem ceremoniálu u člověka z branže a chráněného odbory vyhodí jenom kompromitovanou osobu, nevyřadí snímek z nominací. Pravidla platí pro všechny ste... počkat, cože?!?
Oproti loňskému předávání (a tudíž i předvádění rób na červeném koberci) je k zahlédnutí i více afroamerických filmařů, filmařek, herců a hereček, aby Akademia dala na vědomí, že není tak sowhite, jak jí kritizovaly twitterové hashtagy. Asi proto má nejvíc nominací snímek La La Land, který vypráví o dvou bílých heterosexuálních solipsistických jedincích, kteří dají přednost kariéře před vztahem, přičemž celá dvouhodinovka se nostalgicky ohlíží za klasickým Hollywoodem a francouzským artem, jelikož dříve byla lepší doba (segregace, homofobie ze strany represivních státních složek, nerovnoprávnost mezi pohlavími a znevýhodňování na základě genderu a tak). Připomeňme si proto na tomto místě afroamerické umělce a umělkyně, které Akademie v minulých letech rozpoznala: přehled v tomto angloamerickém textu.
2:30 - 3:00: Jimmy Kimmel moderuje Oscary poprvé. Pokud se dá soudit na základě úvodu, ve kterém moderátor obvykle dostává nejvíce prostoru, pak se letošní moderování ponese v úsměvném (spíš než vtipném) duchu plném ironie. Překvapivé je, že narážek na současnou geopolitickou situaci bylo méně, než se čekalo, zato dominovalo špičkování filmařů/filmařek a herců/hereček, s nimiž se Kimmel zná ze své show. Glosy na téma trumpovské Ameriky jsou poněkud neškodné.
Zatímco Kimmel moderuje poprvé, trio Michailidis, Baldýnský a Fuka na druhém kanálu České televize překládají a komentují už poněkolikáté. Pokud nevíte, o koho jde (neposlouchali jste před lety Odvážné palce), pak vězte, že: Baldýnský je ten, který roky nesleduje aktuální dění v kinematografii, ale píše scénáře seriálům, jež zvyšují sledovanost komerční televize a jež si ta veřejnoprávní nominuje na České lvy. Fuka je ten, který má blog, na kterém se dočtete spoilery a nezbytné informace o full frontalech. Michailidis je Řek, který z nich toho ví nejvíc a mluví nejlíp, ale vyjadřuje se nejméně. V Klubu FAMU zase Oscary živě komentuje (Kamil) Fila a (Šimon) Holý. Druhý dělá v rádiu, první jakožto bílý heterosexuální muž vyšší střední třídy a s bezprecedentním oborovým postavením do rádií mluví o tom, jak to mají genderové, sexuální aj. menšiny těžké, protože whitesplainingu, heterosplainingu a mansplainingu není nikdy dost.
3:00 - 3:30: Za hodinu rozdáni čtyři Oscaři, prezentován jeden hlavní titul (Skrytá čísla), odzpívána jedna nominovaná píseň (z Moany, ale raději si to jméno, milé děti, negooglujte). Kimmel vstupuje na pódium častěji než ostatní moderátoři, ale je méně zábavný než jeho předchůdci, a to i proto, že se uchyluje k starým vtipům (distribuce jídla do sálu).
3:30 - 4:00: Pokud se pominou technické kategorie, chtělo by se glosovat, že OscarSoWhite bylo vyměněno za OscarSoBlack (herecké výkony ve vedlejších rolí, celovečerní dokument). Pro jednoduché dichotomie by se nemělo opomíjet, že všeprostupujícím a zastřešujícím tématem není rasa či etnicita, ale vlivné osobnosti (na plátně i mimo něj), inspirace jimi a vzdání jim hold. Představitelky Skrytých čísel odtajnily jedno takové ženské číslo z NASA, Charlize Theron pohovořila o tom, kdo ji přivedl k herectví, Kimmel uznale pokýval hlavou směrem k Lettermanovi...
4:00 - 5:00: Sebedojímání se nad chvilkovou vlastní dobrotou a ohleduplností, nebo gesto otevřenosti a zahrnutí opomíjených? Do sálu byli přivezeni, aniž by to tušili, turisté a turistky, kteří se mohli vyfotit a seznámit se svými hereckými idoly. Inkluze je dobrá, pokud se smetánka může prezentovat jako ta beroucí ohledy na všechny, čímž se zároveň vymezuje vůči současnému prezidentovi Spojených států amerických. Kimmelovy reakce na jeho kauzy (tweetování, faktická chyba/účelová lež s incidentem ve Švédsku...) jsou však umírněné <následující pasáž byla z textu kvůli své neumírněnosti odstraněna>. Trump navíc vzkázal, že Oscary sledovat nebude <přesah k české politické scéně a narážky na forejtění hollywoodských hvězdiček na after-party byl odstraněn, sorry jako>. Necenzurované a nekorektní tweety jsou pro anglicky mluvící zde.
5:00 - 6:00: Zde nebylo nic k vidění, můžete se pokojně rozejít. Kimmel, jak praví jedna floskule, sypal vtipy z rukávu, bohužel to byly fóry, které fungují v rámci jeho show na poli několika desítek minut, nikoliv X hodin předávání. Ano, dočkali jsme se z jeho pořadu známých Mean Tweets, kdy si celebrity přivlastňují jízlivé až nenávistné tweety namířené na jejich osobu, jenže jejich reakce nebyly pohotově vtipné a tweety až na pár výjimek postrádaly nápaditost. Lépe zafungoval running-gag s Damonem, ale u něj se obávám, že zůstane v ranku vtipů pro zasvěcené (publikum Kimmelovy show, část netové generace sdílející na sociálních sítí "damonovské" písně).
6:00 - 6:15: Z ročníku, předem považovaného za předvídatelný, se nakonec stalo jedno z nejméně předvídatelných předávání, a to až natolik, že na pódiu vyhlášeného hlavního výherce vystřídal ten skutečný. Vyhlášen byl prvně La La Land, ale ukázalo se, že šlo o omyl a dostavili se skuteční výherci a výherkyně filmu Moonlight. Warren Beatty (předávající) sice tvrdil, že se spletl, ale pro publikum vedle šoku šlo o stvrzení toho, že OscarSoWhite byl nahrazen OscarSoBlack (...and Queer). Komentátoři a komentátorky jako jeden člověk přišli s tím, že letošní Oscary musel režírovat Shyamalan pro ten překvapivý zvrat na konci. (A už vznikají i první meme a stripy.) Nejméně očekávaná však byla míra Kimmelovy závěrečné sebereflexe, kdy - byť z jeho strany šlo o sebeironický vtip - prohlásil, že věděl, že Oscary 2017 nějak podělá.
P. S. A co na to Jan Rejžek? Pokud stále žije...
NEJLEPŠÍ FILM
- Příchozí
- Fences
- Hacksaw Ridge - Zrození hrdiny
- Hell or High Water
- Skrytá čísla
- La La Land (NE!)
- Lion
- Místo u moře
- Moonlight
Jistoty. Přišly jsme o jistoty. Brexit, Trump... a teď tohle. V Hollywoodu už nevyhrávají cinefilní počiny, které se ohlíží za minulostí kinematografie - zašlými dobami (The Artist), žánry (např. Gladiátor), případně díla kloubící obojí (katastrofické melodrama smutnící za klasickým Hollywoodem Titanic). Někdo to může nazvat politickou korektností, čímž maskuje leda vlastní xenofobii a homofobii, protože Moonlight je v prvé řadě nesmírně komplexním, na zámlkách a interpretaci postavený film o identitě (homosexuální?, asexuální?, afroamerické?, afroamerické maskulinní vs. homosexuální?...). Může působit jako odškrtávání si toho, co Akademie ráda: šikanovaný chlapec (cajk), Afroameričan (cajk), homosexuál (cajk), na drogách závislá matka (cajk), nelehký život v ghettu (cajk). Nad upřímností jeho vzniku ale není pochyb, protože předlohou byl scénář z velké části autobiografické divadelní hry a režisér/scenárista i představitelé mají zkušenost s rasismem, homofobií a vyrůstáním v problematických lokalitách. Snímek navíc vznikal jak mimo studia, tak i jejich divize zaměřující se na festivalové či oscarové počiny, které by fungovaly jako tzv. výkladní skříň. A ze všech nominovaných se nejvíc vzdaluje poetice klasického hollywoodského filmu svou inspirací v asijských kinematografiích. Za tuhle nejistotu jsem osobně rád... a Mark Duplass nepochybně taky.
NEJLEPŠÍ REŽIE
- Denis Villeneuve, Příchozí
- Mel Gibson, Hacksaw Ridge - Zrození hrdiny
- Damien Chazelle, La La Land
- Kenneth Lonergan, Místo u moře
- Barry Jenkins, Moonlight
NEJLEPŠÍ HEREC
- Casey Affleck, Místo u moře
- Andrew Garfield, Hacksaw Ridge - Zrození hrdiny
- Ryan Gosling, La La Land
- Viggo Mortensen, Tohle je náš svět
- Denzel Washington, Fences
NEJLEPŠÍ HEREČKA
- Isabelle Huppert, Elle
- Ruth Negga, Loving
- Natalie Portman, Jackie
- Emma Stone, La La Land
- Meryl Streep, Božská Florence
NEJLEPŠÍ HEREC VE VEDLEJŠÍ ROLI
- Mahershala Ali, Moonlight
- Jeff Bridges, Hell or High Water
- Lucas Hedges, Místo u moře
- Dev Patel, Lion
- Michael Shannon, Noční zvířata
Zatímco loni byl nejvíc trendy hashtag OscarSoWhite, letos by na základě prvního ocenění mohl být podobně v kurzu hashtag OscarSoPredictable, protože podle očekávání si Oscara za nejlepší vedlejší herecký výkon odnesl Mahershala Ali. Nepodal sice nejlepší loňský herecký výkon (tím byl Shannonův exploatační polda), ale jeho afroamerická "otcovská" postava zemřela v elipse, což je pro hollywoodský snímek ozvláštňující: Afroameričané stále umírají první, ale tentokrát nám to není ukázáno, jenom se o tom dozvíme z dialogů postav. Buďme aspoň rádi, že Bridgesovo další podání strážce zákona s jížanským přízvukem zůstalo pouze u nominace stejně jako Patelův přehnaně snaživý výkon v Lion.
NEJLEPŠÍ HEREČKA VE VEDLEJŠÍ ROLI
- Viola Davis, Fences
- Naomie Harris, Moonlight
- Nicole Kidman, Lion
- Octavia Spencer, Skrytá čísla
- Michelle Williams, Místo u moře
NEJLEPŠÍ ORIGINÁLNÍ SCÉNÁŘ
- Hell or High Water
- La La Land
- Humr
- Místo u moře
- 20th Century Women
NEJLEPŠÍ ADAPTOVANÝ SCÉNÁŘ
- Příchozí
- Fences
- Skrytá čísla
- Lion
- Moonlight
NEJLEPŠÍ CIZOJAZYČNÝ FILM
- Land of Mine (Dánsko)
- Muž jménem Ove (Švédsko)
- Klient (Írán)
- Tanna (Austrálie)
- Toni Erdmann (Německo)
Klient. Nechápejte mě špatně, Klient je nadprůměrný počin: morální detektivka, která překonává poslední snahy bří Dardennů a která ani paralely s ve filmu zkoušenou divadelní hrou nestaví na odiv a pracuje více s odlišnostmi než podobnostmi mezi děním v Klientovi a Smrtí obchodního cestujícího. Na divácky přístupnou, přitom tematicky hutnou (nadnárodní korporace drancující zeminu, genderová nerovnost ve firmách s etickým kódem, unikavost - nezachytitelnost důležitých chvil v životě, generační mezera a neporozumění i nedorozumění mezi rodičem a dítětem...) dramedii Toni Erdmann však nemá ani náhodou. Na druhou stranu je aspoň dobře, že těšitel davů Muž jménem Ove nemá ani jednu ze dvou nominací (zahraniční film, make-up). Ostatní nominace přivedou snad publikum ke zhlédnutí australského Walkabout (Tanna) a národní svědomí drásajícího post-válečného dramatu (Under Sandet/Land of Mine).
NEJLEPŠÍ HRANÝ KRÁTKOMETRÁŽNÍ FILM
- Ennemis Interieurs
- La Femme et le TGV
- Silent Nights
- Sing
- Timecode
NEJLEPŠÍ ANIMOVANÝ FILM
- Kubo a kouzelný meč
- Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa
- Můj život Cuketky
- Červená želva
- Zootropolis - město zvířat
NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ ANIMOVANÝ FILM
- Blind Vaysha
- Borrowed Time
- Pear Cider and Cigarettes
- Pearl
- Piper
NEJLEPŠÍ DOKUMENT
- Požár na moři
- I Am Not Your Negro
- Life, Animated
- OJ: Made in America
- 13th
Zlatým medvědem na Berlinale oceněný observační dokument Požár na moři, který je svou výstavbou poněkud emocionálně manipulativní, si Oscara... neodnáší. Ano, dokumentární sekce může na některé působit jako kompenzace za předchozí bílé Oscary, protože z pěti nominovaných se tři zabývají afroamerickou osobností, historií, ostrakizací apod. (OJ: Made in America, I Am Not Your Negro, 13th). Z nominovaných ale vyhrál ten nejlepší a zároveň nejdelší: netflixový dokument, který komplexním způsobem mapuje afroamerickou historii (hlavně šikanu - mlácení, falešné obviňování i vraždy - ze strany policie), selhávání státních institucí (soudů) a roli médií (vybělení OJe, vliv jeho mediální image - účinkování v reklamách, uvěřitelné dramatické role i z klišé si utahující komediální - na veřejné mínění). Jinými slovy a ve zkratce, OJ: Made in Americe je tak dobrý pětidílný dokument, že člověk až lituje, že OJ nezabil a nepřepadl víc lidí, aby to bylo ještě delší.
NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ DOKUMENT
- Extremis
- 4.1 Miles
- Joe's Violin
- Watani: My Homeland
- The White Helmets
NEJLEPŠÍ KAMERA
- Příchozí
- La La Land
- Lion
- Moonlight
- Mlčení
NEJLEPŠÍ HUDBA
- Jackie (Mica Levi)
- La La Land (Justin Hurwitz)
- Lion (Dustin O'Halloran and Hauschka)
- Moonlight (Nicholas Britell)
- Pasažéři (Thomas Newman)
NEJLEPŠÍ PÍSEŇ
- 'Audition - The Fools Who Dream' (La La Land)
- 'Can't Stop the Feeling' (Trolové)
- 'City of Stars' (La La Land)
- 'The Empty Chair' (Jim: The James Foley Story)
- 'How Far I'll Go' (Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa)
Dovolím si cheatovat a okomentovat obě kategorie zároveň, když v nich zvítězil stejný titul a jsou spřízněné (hudba, píseň). V případě ceny za hudbu si nejsem jist, zdali Akademie nepřihlížela spíš k písním, než že by opravdu oceňovala nediegetickou Hurwitzovu hudbu. Ambiciózní hudební kompozice, kombinující digetickou skladbu s nediegetickou hudbou vyjadřující rozpoložení postavy (Jackie), či jednotlivé poloviny snímku přehledně odlišující hudba (převážně diegetická v indické, nediegetická v australské části v Lion), musely ustoupit muzikálu. Preferovaná skladba City of Stars je leitmotivem celého snímku, protože se tóny z ní objevují jak v nediegetické orchestrální stopě, tak v diegetických vystoupeních (brnkání na klavír, zpívání písně). Osobně dávám přednost Audition - The Fools Who Dream´, protože nejlépe vystihuje povahu nejenom zpívající, ale obou hlavních postav.
NEJLEPŠÍ STŘIH ZVUKU
- Příchozí
- Deepwater Horizon - Moře v plamenech
- Hacksaw Ridge - Zrození hrdiny
- La La Land
- Sully: Zázrak na řece Hudson
Zdá se, že tituly, které jsou v podstatě bez šancí v hlavních kategoriích, mají Oscary ze soucitu v těch technických. Sci-fi Příchozí za střih zvuku, Hacksaw Ridge - Zrození hrdiny za zvukový mix. Zarathustrovská sci-fi chapadla, objímající melodrama o volbě ženy ohledně svého těla, uzmula jednoho Oscara a s tím si asi budou muset holt vystačit. Sci-fi bohužel nebude ani po dekádách rehabilitováno, a to se přitom zadostiučení dočkalo hororu (Mlčení jehňátek) i fantasy (Pán prstenů), pokud nepočítáme Oscara pro výkon Sigourney Weaver za druhé Vetřelce, v nichž ztvárnila jak soběstačnou akční hrdinku, tak ochranitelskou matku zbavující se traumatu z jedničky zabitím mrchy plodící násilnické potvory.
NEJLEPŠÍ ZVUKOVÝ MIX
- Příchozí
- Hacksaw Ridge - Zrození hrdiny
- La La Land
- Rogue One: Star Wars Story
- 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází
Nebýt kontroverze kolem vyřazení jednoho nominovaného (mixéra zvuku, nikoliv celého titulu) v případě 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází, o kategorii by asi jinak nebyl ze strany veřejnosti žádný zájem. Málokdo totiž rozumí tomu, jaký je opravdový rozdíl mezi střihem zvuku a mixem zvuku, ale předoscarové tipy vsázely na Hacksaw Ridge, a tak lze po vyhlášení napsat hroznou foskuli "bez překvapení". Přece jenom lítající končetiny a vnitřnosti stejně jako válečná vřava musela zapůsobit nejvíc, v těchto ohledech konkurenčních 13 hodin si to pokazilo porušením pravidel a nejvíce nominovaný La La Land vyniká v hudbě, nikoliv ve zvucích - a očekávají se ceny v hlavních, ne technických kategoriích.
NEJLEPŠÍ VÝPRAVA
- Příchozí
- Fantastická zvířata a kde je najít
- Ave, Caesar!
- La La Land
- Pasažéři
NEJLEPŠÍ MAKE-UP A HAIRSTYLING
- Muž jménem Ove
- Star Trek: Do neznáma
- Sebevražedný oddíl
Z kategorie "vyvracím sám sebe": můj předpoklad, že Oscaři budou tentokrát zcela předvídatelní, zpochybnila hned druhá vyhlášená kategorie. Předpokládalo se vítězství Star Trek: Do neznáma, ale protože jde o oborovou cenu, kde hlasují hlavně lidé z dané profese, moc nepřekvapí, že vyzdvihli kroko-kostým i značně rozmanité a postavy odlišující oblečení v jinak značně rozporuplném titulu.
NEJLEPŠÍ KOSTÝMY
- Spojenci
- Fantastická zvířata a kde je najít
- Božská Florence
- Jackie
- La La Land
NEJLEPŠÍ STŘIH
- Příchozí
- Hacksaw Ridge - Zrození hrdiny
- Hell or High Water
- La La Land
- Moonlight
NEJLEPŠÍ VIZUÁLNÍ EFEKTY
- Deepwater Horizon - Moře v plamenech
- Doctor Strange
- Kniha džunglí
- Kubo a kouzelný meč
- Rogue One: Star Wars Story