Ve druhém pokračování oscarových analýz se podíváme na oscarové nominace v technických kategoriích. Letos v nich dominují tak rozdílné snímky, jako jsou La La Land nebo Příchozí.
Mezi technické kategorie počítáme kameru, střih, výpravu, kostýmy, vizuální efekty, masky a make-up, mix zvuku a střih zvuku.
NEJLEPŠÍ KAMERA
Příchozí (
Bradford Young)

Prvním z nominovaných za kameru je mladý (39 let) americký kameraman Bradford Young, který nasnímal sci-fi
Příchozí od režiséra
Denis Villeneuvea. Jde o jejich první spolupráci a o jeho první oscarovou nominaci. Young má za sebou kameru k filmům
A Most Violent Year nebo dramatu
Selma, které bylo před dvěma roky nominováno na nejlepší film.
Příchozí znamená pro Younga výrazný posun od žánru dramat a kriminálního thrilleru k žánru sci-fi, který je pro kameramana vždy novou výzvou. Ve spojení s vizionářským tvůrcem, jakým je Villeneuve, je jejich vidění i technické provedení
Příchozího velmi originální a novátorské. Young má letos velkou šanci proměnit svou první nominaci.
La La Land (
Linus Sandgren)

Největším letošním favoritem na zisk zlaté sošky za kameru je bezesporu švédský kameraman Linus Sandgren. Stejně jako u Younga jde i u něj o jeho vůbec první oscarovou nominaci, kterou s největší pravděpodobností promění. Není pochyb o tom, že
La La Land je letošním miláčkem nejen oscarových akademiků, ale vůbec celé široké divácké a kritické obce. Každý letos miluje nebo miloval
La La Land a to se nepochybně promítne nejen v hlavních kategoriích, ale i v těch technických. Sandgren si s režisérem Chazellem prostě vyhrál a jejich láskyplné vyznání lásky k Hollywoodu i žánru muzikálu je přesně tím, na co oscarová-hollywoodská akademie zabere. Samozřejmě technická úroveň
La La Landu je vynikajicí a Sandgren za ni bude nepochybně oceněn.
Lion (
Greig Fraser)

Jaké to je, být poprvé nominován na Oscara, zakusí také australský kameraman Greig Fraser nominovaný za kameru k filmu
Lion. Fraser ale není žádným nováčkem, na svém kontě ma řadu významných titulů jako
Hon na lišku, který byl v nominacích na nejlepší film před dvěma roky, nebo
30 minut po půlnoci, nominovaný na nejlepší film dva roky předtím. Fraser sám je ale nyní zviditelněn nominací poprvé. Fraser také nasnímal nejúspěšnější film minulého roku -
Rogue One: A Star Wars Story. Na zlatou sošku to stačit nebude, nominace však pro něj znamená to, že už nyní bude brán ve své branži vážně, pokud to tak ještě nebylo.
Moonlight (
James Laxton)

To samé, co jsem napsal o Fraserovi, by se dalo napsat i o Jamesi Laxtonovi, který nasnímal drama Barryho Jenkinse
Moonlight. Rovněž jeho nominace je vůbec tou první a to ho "dává na mapu". Laxton byl za kameru k
Moonlight nominován snad na každou známou cenu a zvítězil například u asociace newyorských a losangeleských filmových kritiků. Ani on tedy není úplně bez šance na zisk zlaté sošky a pro Younga a Sandgrena je vážnou konkurencí. Laxton mimo jiné často spolupracuje s režisérem Kevinem Smithem, když snímal jeho dva nedávné snímky
Mroží muž a
Yoga Horses.
Mlčení (
Rodrigo Prieto)

V zástupu "nováčků", kteří jsou nominováni na Oscara za kameru poprvé, je Rodrigo Prieto nominovaný za kameru
Mlčení, které bylo letos jinak jednoznačně akademickou obcí přehlíženo, vlastně jediným "zkušeným" kameramanem. Na Oscara za kameru byl poprvé nominován už v roce 2005 za
Zkrocenou horu. Mexický kameraman je známý především díky své spolupráci s krajanem
Iñárritem, v poslední době ale začal spolupracovat také s režisérskou legendou
Martinem Scorsesem. Poprvé se potkali u
Vlka z Wall Street a na příští rok spolu chystají
The Irishmana. Prieto ani napodruhé Oscara nezíská.
And The Oscar Goes to…
Většina expertů letos favorizuje snímek
La La Land, takže ani my nebudeme výjimkou. Jediný, kdo snad může jeho šance ohrozit, je
Moonlight nebo
Příchozí.
Šance podle FilmServeru:
NEJLEPŠÍ STŘIH

V této kategorii je nominována tato pětice:
Příchozí,
Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny,
Hell or High Water,
La La Land a
Moonlight. Domníváme se, že letos opět nastane případ, kdy vítěz kategorie nejlepší film získá Oscara i v kategorii střihu. Podle této teorie by pak měl zvítězit
La La Land, který se nepochybně stane nejlepším filmem. Z hlediska osobního bych nicméně favorizoval Gibsonův válečný snímek, který je znamenitě natočen a jeho válečné sekvence svým střihem berou dech.
And The Oscar Goes to…La La Land. Jedinou vážnou konkurencí mu může být snad jen
Hacksaw Ridge.
Šance podle FilmServeru:
NEJLEPŠÍ VÝPRAVA

V kategorii nejlepší výprava, ke které se počítají i dekorace, jsou nominovány následující snímky:
Příchozí,
Fantastická zvířata a kde je najít,
Ave, Caesar!,
La La Land a
Pasažéři. V této kategorii, která se zaměřuje na "třpyt" filmu, se mi jako hlavní favorité jeví
La La Land a
Ave, Caesar!. Experti jsou nicméně jednoznačně na straně muzikálu, který i podle nás zlatou sošku získá. Na druhé místo pak většina z nich řadí
Příchozí. Uvidíme, zda se vůbec nějakému snímku podaří hegemonii
La La Landu narušit.
And The Oscar Goes to…Takže znovu -
La La Land.
Šance podle FilmServeru:
NEJLEPŠÍ KOSTÝMY

Na nejlepší kostýmy jsou nominovány snímky
Spojenci,
Fantastická zvířata a kde je najít,
Božská Florence,
Jackie a
La La Land. Domnívám se, že i zde bude triumfovat muzikálová pocta Hollywoodu, i když bych v této kategorii já osobně dal přednost dobově laděné
Božské Florence. Myslím si ale, že Akademici nebudou chtít "trhat partu" a stejně jako ve většině ostatních kategorií zvolí
La La Land. V této kategorii by to nicméně nebylo nezaslouženě. Experti rovněž favorizují Chazellův muzikál. Na druhé místo pak většina z nich klade
Jackie.
And The Oscar Goes to…Opět
La La Land.
Šance podle FilmServeru:
NEJLEPŠÍ MAKE-UP A ÚČES

V této kategorii jsou tradičně nominovány pouze tři snímky. Letos tuto poctu získaly následujcí:
Muž jménem Ove,
Star Trek: Do neznáma a
Sebevražedný oddíl. Letos je to také jedna z mála kategorií, v níž nefiguruje
La La Land. Zde se z hlediska zdravého rozumu jeví jako favorit buďto
Star Trek, nebo
Sebevražedný oddíl. Přítomnost švédského filmu
Muž jménem Ove v této kategorii je mírně řečeno překvapivá.
And The Oscar Goes to…
Podle expertů by měl zvítězit
Star Trek. Uvidíme.
Šance podle FilmServeru:
NEJLEPŠÍ MIX ZVUKU

Znovu kategorie, ve které figuruje letošní oscarový favorit -
La La Land. Ačkoliv je mix zvuku považován za čistě technickou disciplínu, které rozumí jen odborníci, i zde to vypadá, že je
La La Land favoritem. Spolu s ním jsou nominovány ještě snímky
Příchozí,
Hacksaw Ridge,
Rogue One: Star Wars Story a
13 hodin: Tajní vojáci z Bengází. Já osobně bych v této kategorii ocenil jeden z válečných snímků od pánů Gibsona nebo Baye.
And The Oscar Goes to…Podle expertů by měl zvítězit
La La Land.
Šance podle FilmServeru:
NEJLEPŠÍ STŘIH ZVUKU

V kategorii střih zvuku jsou šance přeci jen o něco vyrovnanější než ve většině ostatních kategorií. I podle expertů zde není jednoznačným favoritem
La La Land. Šanci dávají i Gibsonovu válečnému filmu a také
Příchozím. Vedle nich jsou zde ještě nominovány katastrofický
Deepwater Horizon: Moře v plamenech a "skoro katastrofický"
Sully: Zázrak na řece Hudson.
And The Oscar Goes to…Největší šanci zde má Gibsonův
Hacksaw Ridge.
Šance podle FilmServeru:
NEJLEPŠÍ VIZUÁLNÍ EFEKTY

Vedle kategorie Make-up a účes také jedna z mála kategorií, v níž se nevyskytuje
La La Land. V této kategorii mají tradičně největší šanci jedny z největších kasovních trháků z kategorie blockbusterů. Takže zde nemůže chybět
Rogue One: Star Wars Story. Vedle něj se řadí Kniha džunglí a Doctor Strange. Pětici pak doplňuje Deepwater Horizon: Moře v plamenech a překvapením je bezesporu přítomnost animovaného snímku Kubo a kouzelný meč. Podle expertů je v této kategorii největším favoritem Kniha džunglí. Na druhé místo pak řadí spin-off Star Wars.
And The Oscar Goes to…
Nechme se překvapit.
Šance podle FilmServeru:
A komu a za co byste Oscara dali vy?