TOPlist
Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Toni Erdmann

Recenze: Toni Erdmann je poctou otcovství i smyslu pro humor

Vydáno: 16.10.2016 13:14 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Film Europe

Toni Erdmann je významným evropským filmem, jenž se vyjadřuje ke stavu společnosti v současném světě, a zároveň je místy až hystericky vtipnou, svěží a příjemně otevřenou podívanou, schopnou vybudit diváky ke spontánním výbuchům smíchu.

Toni ErdmannRecenzoval/a Jan Varga dne 16.10.2016 13:14. Toni Erdmann je významným evropským filmem, jenž se vyjadřuje ke stavu společnosti v současném světě, a zároveň je místy až hystericky vtipnou, svěží a příjemně otevřenou podívanou, schopnou vybudit diváky ke spontánním výbuchům smíchu. Hodnocení: 5

Toni Erdmann

Toni Erdmann
Drama / Komedie
Německo, 2016 , 162 min.

Režie: Maren Ade
Scénář: Maren Ade
Kamera: Patrick Orth
Herci: Peter Simonischek, Sandra Hüller, Michael Wittenborn, Thomas Loibl, Trystan Wyn Puetter, Hadewych Minis, Lucy Russell, Ingrid Bisu, Vlad Ivanov, Victoria Cocias, Radu Banzaru, Anna Maria Bergold, Niels Bormann, Ioan Brancu, Ingrid Burkhard

Česká premiéra: 20.10.2016

Distributor: Film Europe

Toni Erdmann hodnocení na Kinobox.cz: 73.60 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Peter Simonischek, Sandra Hüller ve filmu  / Toni ErdmannNěmecký snímek Toni Erdmann získal na festivalu v Cannes pověst černého koně, neb byl i přes své výrazné kvality porotou jaksi opomenut a nezískal žádnou významnou cenu, ačkoli měl úžasné recenze i nadšené divácké ohlasy, pěly se na něj chvalozpěvy a jeho promítání bylo doprovázeno salvami smíchu i spontánními potlesky. Velmi podobné reakce film vzbudil i na festivalu ve Varech a nedávno na přehlídce Be2Can.

Bylo by ale ukvapené očekávat na základě zvěstí o bujarém veselí, které snímek v publiku vyvolává, čistou komedii, protože Toni Erdmann, natočený a napsaný německou režisérkou, scenáristkou a producentkou Maren Ade, se dá vykládat i jako relativně smutné drama vypovídající o disfunkčních mezilidských vztazích, nešvarech v současné společnosti a o živoření osamělých jedinců v jednadvacátém století, jehož hlavními motivy jsou otcovství a kritika kariérismu na úkor soukromého života. I to je ale podstatně zjednodušené tvrzení, protože ve skutečnosti jde o film mnohovrstevnatý, mnohovýznamový, myšlenkově i pocitově obsáhlý a natolik unikátní, že je poměrně těžké popsat jeho atmosféru.

Fotografie z filmu  / Toni ErdmannJeho hrdinou je stárnoucí muž jménem Winfried, který se po smrti svého psa (jediného přítele, který mu ještě zbyl) rozhodne vydat do Bukurešti na neohlášenou návštěvu své dcery Ines. Ta totiž zasvětila svůj život zaměstnání v podobě top manažerky mezinárodní poradenské firmy a své osobní kontakty a vztahy zcela zazdila, tudíž Winfried by se rád pokusil nejen vytáhnout z krize jejich vzájemné rodinné pouto, jež bylo poznamenáno těžkým případem odcizení, ale zároveň přesvědčit Ines o prázdnotě její single existence založené na budování kariéry, prolomit její naučenou serióznost a udělat z ní zas lidskou bytost.

Následné události pak v dokonalém souladu míchají dohromady drama o otci, co se ze všech sil snaží proniknout přes strohou slupku zatvrzelého profesionálního vystupování své dcery, s až hystericky vtipnou komedií o za všech okolností vážné a přísně disciplinované ženě, která musí v trapné tichosti snášet rozverné a společensky nevhodné žertíky svého otce. Winfried, velký milovník převleků a kanadských šprýmů, se totiž v její společnosti začne převtělovat do životního kouče Toniho Erdmanna, podivína s umělým chrupem a obří parukou, který svou nepřehlédnutelnou přítomností, smyšlenými historkami a absurdním vystupováním začne narušovat okolní nuceně formální atmosféru korporátního prostředí.

Peter Simonischek ve filmu  / Toni ErdmannVe filmu se naprosto dokonale snoubí ty nejlepší možné ingredience, a to mimořádně inteligentní scénář, vynikající neokázalá režie a takřka geniální herecké výkony (Sandra Hüller je jako striktně odměřená workoholička zcela omračující, Peter Simonischek je vyloženě k sežrání), a výsledkem je laškovná, svěží, přirozeně civilní a sympaticky otevřená podívaná, v níž jsou všechny její motivy obnaženy až na kost a postavy jsou svlékány do naha, a jejíž skoro tříhodinová stopáž uteče překvapivě rychle, mimo jiné díky uvážené postupné gradaci příběhu i humoru.

Snímek ambiciózně a až dráždivě přesně poukazuje na strojenou škrobenost a umělost moderní doby, v níž extravagantní a spontánní přízrak Toni Erdmann působí jako zjevení a zároveň jako jediný opravdový živoucí tvor mezi samými odosobněnými snoby a upjatými právníky s límečky, kteří dokázali i něco tak přirozeného, jako je sex, přetvořit do bizarní a nelidské činnosti, z níž těžko mohou mít příjemný požitek.

Sandra Hüller ve filmu  / Toni ErdmannMaren Ade zkušeně staví do kontrastu předstírané dodržování pracovní a společenské etikety s jejím bezprostředním narušováním a posměšným, až kousavým popichováním, překvapivě realisticky a bez sentimentu pojímá křehkou vazbu mezi rodičem a jeho potomkem, dokazuje, že lze natočit psychologický film plný emocí, které zároveň nejsou afektované, a dává si záležet na detailně propracovaném vystavování trapných scén, do nichž jsou postavy filmu díky vlivu Toniho Erdmanna uváděny, a které jsou trapné tak akorát, aby se při nich diváci necítili nepříjemně, ale naopak se očistně smáli z plna hrdla. Zároveň však kromě uslzených očí od samého smíchu po sobě zanechávají i hořkou pachuť, související s uvědoměním, že jistá dávka trapnosti sem tam provází i naše vlastní pokusy o sociální interakci, mnohdy stejně neohrabané jako pokusy Winfrieda o interakci s dcerou prostřednictvím svého alter-ega.

Režisérka se údajně nechala při vzniku filmu inspirovat svérázným smyslem pro humor svého otce. Její snímek je tak dokonalou poctou nejen otcům, ale právě nutnosti neztrácet za žádných okolností smysl pro humor, jenž je jednou z nepostradatelných esencí života. I prosté vtípky Toniho Erdmanna, zpočátku působící jako zoufalé pokusy o získání pozornosti, jsou nakonec povýšeny na nezbytný prostředek sloužící k navazování a upevňování vztahů, překonávání složitých a těžkých situací a k nutnosti dokázat žít a užít si nenávratné okamžiky, které by nám jinak proklouzly mezi prsty.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]



Český trailer k filmu Toni Erdmann

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
10/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 10.víkend
Box Office: Mickey 17 neoslnil Premiéra sci-fi Mickey 17 oscarového Bong Joon-hoa sesadila z vedoucí pozice Captaina Americu, ale o hvězdný start se nejednalo. čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Moře na dvoře 4/10
Recenze: Komedie Moře na dvoře stojí na náhodách a telenovelových zvratech V novém snímku od tvůrců komedií Ženy v běhu nebo Sladký život hraje Ondřej Vetchý výrobce a opraváře houslí, kterému doktoři odhadnou po nálezu nádoru už jen dva měsíce života. čtěte zde
Vydáno: 08.03.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 7. 3. 2025 - 13. 3. 2025
TV tipy: Krotitelé duchů se přes řeku a do stínu stromů vydali pro špinavý prachy V tomto týdnu je nabídka televizí poměrně zajímavá a najdete v ní hned dvě relativně atraktivní premiéry. Tou první je nejnovější počin do ságy Krotitelé duchů, druhou pak trochu netradičně pojatý horor Všechno nejhorší.... čtěte zde
Vydáno: 07.03.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 10. týden
Kinopremiéry: Věčný Mickey je queer a zakládá moře na dvoře Jasným komerčním hitem v kinech na počátku března by měla být česká komedie Moře na dvoře. Náročnější divák pak dá přednost spíše satiře Mickey 17 s Robertem Pattinsonem nebo dramatu Queer s Danielem Craigem.... čtěte zde
Vydáno: 05.03.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 9. týden
Top 20 ČR: Bridget Jones znovu na čele V kinech momentálně kraluje Bridget Jones: Láskou šílená a sekundují jí Captain America: Nový svět a domácí komedie Na plech. čtěte zde
Vydáno: 04.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: nejlepší filmy a seriály roku 2024 podle Filmserveru (19.01.2025 10:30 v Články | Žebříčky)
- Recenze: Intenzivní Zóna zájmu jako brutální obžaloba zla v nás (18.02.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Madam Web se ocitá v zóně zájmu Boba Marleyho (14.02.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Nejlepší filmy a seriály roku 2023 podle Filmserveru (14.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2023 opustily (23.12.2023 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Zabijáci rozkvetlého měsíce analyzují anatomii pádu, při kterém mohou být také mrtví (18.10.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Zemřel Peter Simonischek (30.05.2023 15:18 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Psí poslání je příběh bez konce (29.07.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Elvis volí prezidentku a prožívá summer massacre (22.06.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Equalizer Steve Jobs prožívá příběh žraloka (15.10.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Trailer: Miluj svého robota (25.08.2021 08:00 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Drama Proxima nahlíží na vesmírné lety z pohledu astronautky-matky (30.07.2020 07:00 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Whitney bude nahánět posledního z Jediů, dokud je svatba nerozdělí (17.07.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Pocahontas a Mussolini se trabantem tam a zase zpátky vracejí na tiché místo (01.05.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Slovenské filmové ceny ovládlo drama Tlumočník (07.04.2019 11:07 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Nedotknutelná Alita prožívá léto s gentlemanem (13.02.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím