Před dvěma dny skončil v německém hlavním městě letošní ročník jednoho z největších evropských festivalů - Berlinale. Jako vítězný snímek porota označila favorizované íránské drama Jodaeiye Nader az Simin režiséra Asghara Farhadiho.
Dnes již skončené 61. Berlinale bylo zahájeno ve čtvrtek 10. února projekcí jednoho z velkých favoritů letošních Oscarů, westernu
Opravdová kuráž bratří Coenů, který je od minulého týdne k vidění i v našich kinech. Projekce zahajovacího filmu proběhla v doprovodu uznávané režisérské dvojice a zároveň i hlavních hereckých představitelů Jeffa Bridgese, Joshe Brolina a Hailee Steinfeld.
Během deseti dní prestižní berlínský festival představil téměř čtyři stovky filmů z celkem šedesáti zemí světa. Největší pozornost diváků a médií samozřejmě směřovala k hlavní sekci, v níž bylo uvedeno dvacet dva filmů, z toho šestnáct z nich jako soutěžních. K vidění zde například byl režijní debut britského herce Ralpha Fiennese
Coriolanus - moderní adaptace divadelní hry Williama Shakespeara, v níž roli Coriolana ztvárnil sám režisér -, dále například americký thriller
Margin Call z prostředí bankéřů v hlavních rolí s Kevinem Spaceym, Jeremy Ironsem, Paulem Bettanym a Demi Moore nebo mysteriózní thriller
Neznámý v Americe žijícího španělského tvůrce Jaumea Colleta-Serry s Liamem Neesonem v hlavní roli muže, jenž ztratil identitu.
Na divácké publikum jistě zapůsobily i na Berlinale poprvé promítané 3D filmy, především pak dva snímky domácích tvůrců - dokument
Cave Of Forgotten Dreams Wernera Herzoga a hudební snímek
Pina o taneční skupině významné, před dvěma lety zesnulé německé tanečnice a choreografky Piny Bausch v režii Wima Wenderse. Mezi soutěžními snímky byl pak uveden francouzský 3D animovaný snímek Michela Ocelota
Les contes de la nuit.
K největším favoritům soutěžní sekce už od počátku patřil snímek o manželské krizi Jodaeiye Nader az Simin (
Nader a Simin: odloučení) íránského režiséra Asghara Farhadiho a nový, dlouho očekávaný snímek A Torinói ló (
Turínský kůň) maďarského tvůrce Bély Tarra, kterého jste loni mohli potkat v Uherském Hradišti, kde byl hlavním hostem při příležitosti uvedení kompletní retrospektivy svého režijního díla. Oba snímky při sobotním slavnostní udílení cen ostatně naplnily velká očekávání.
O prvně jmenovaném se po celou dobu konání festivalu mluvilo jako o žhavém kandidátovi na Zlatého medvěda, kterého nakonec opravdu získal. Nicméně režisér Asghar Farhadi v Berlíně nebyl oceněn poprvé - před dvěma roky v zde o Zlatého medvěda soutěžil jeho předposlední snímek Darbareye Elly (
O Elly), za něhož nakonec obdržel "pouze" toho stříbrného za režii. Farhadiho novinka však uspěla i v hereckých kategoriích. Porota shodně udělila ceny jak všem jeho mužským, tak i ženským hereckým představitelům. V souvislosti s oceněním Farhadiho snímku se hojně mluvilo o politickém gestu. Jak už jsme psali, Berlinale se letos přidalo k protestům proti věznění íránského filmaře Jafara Panahiho, který měl letos usednout v porotě.
Tarrův A Torinói ló nakonec získal Velkou cenu poroty. Maďarský režisér o něm už v dobách jeho příprav hovořil jako o svém posledním filmu. Jestli toto předsevzetí nakonec naplní, jisté není (jak můžeme usuzovat i dle jeho vlastního vyjádření loni v Hradišti), nicméně těm, kteří jeho novinku v Berlíně neměli šanci vidět, teď jen nezbývá než doufat, že se k nám do Česka, kde má Tarr velkou řadu příznivců, dostane alespoň v rámci nějakého festivalu.
Ocenění pro nejlepšího režiséra porota v čele s italskou herečkou Isabelou Rossellini udělila domácímu filmaři Ulrichovi Köhlerovi za snímek
Schlafkrankheit (
Sleeping Sickness) a cena za scénář putovala do rukou Joshuy Marstona a Andamiona Murataje za koprodukční albánské drama
The Forgiveness Of Blood.
Česká republika měla na Berlinale rovněž své zástupce. V sekci Forum se promítaly hned tři české snímky - autobiografické drama Osmdesát dopisů debutujícího režiséra Václava Kadrnky, na generačním konfliktu založený snímek Dům režisérky Zuzany Liové a dokument
Nesvatbov Eriky Hníkové, který si z Německa odvezl cenu čtenářů místního deníku Der Tagesspiegel.
Kompletní seznam všech oceněných snímků a filmařů naleznete ke stažení
zde.