Recenze: Anomalisa, nebo anomálie?

Vydáno: 22.03.2016 19:41 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Unikátní animovaný projekt Anomalisa scenáristy a režiséra Charlieho Kaufmana není určen pro děti. Užijou si ho alespoň dospělí, nebo je určen pouze pro skalní fanoušky tohoto tvůrčího solitéra?

AnomalisaRecenzoval/a Václav Limberk dne 22.03.2016 19:41. Unikátní animovaný projekt Anomalisa scenáristy a režiséra Charlieho Kaufmana není určen pro děti. Užijou si ho alespoň dospělí, nebo je určen pouze pro skalní fanoušky tohoto tvůrčího solitéra? Hodnocení: 4
Anomalisa
Anomalisa
Drama / Komedie / Animovaný
USA, 2015 , 90 min.

Režie: Duke Johnson, Charlie Kaufman
Scénář: Charlie Kaufman
Kamera: Joe Passarelli
Hudba: Carter Burwell
Herci: David Thewlis, Jennifer Jason Leigh, Tom Noonan

Česká premiéra: 17.03.2016

Anomalisa hodnocení na Kinobox.cz: 67.86 %
Americký, respektive newyorský scenárista a režisér Charlie Kaufman se po svém režijním debutu vrací se svým druhým autorským počinem, kterým je metodou stop-motion natočený snímek Anomalisa, který s ním spolurežíroval Duke Johnson. Kaufman vešel do širokého povědomí diváků jako unikátní scenárista s originálními nápady, o čemž svědčí podle jeho scénářů natočené filmy jako V kůži Johna Malkoviche nebo Věčný svit neposkvrněné mysli, za jehož scénář dostal Oscara.

Fotografie z filmu Anomalisa / AnomalisaAnomalisu natočil Kaufman podle své vlastní hry z roku 2005, do něhož je zasazen i děj filmu. Časový údaj je zde ale pouze formalitou, neboť Anomalisa se odehrává spíše uvnitř hlavy hlavního hrdiny. Tím tu je úspěšný životní motivátor Michael Stone namluvený britským hercem Davidem Thewlisem. Michael Stone je autorem knihy radící ostatním, jak překonat krize a jak úspěšně žít. Michael se vydává na "promo kampaň" své knihy na přednášku do Cincinnati, kde před lety opustil svou přítelkyni Bellu. Tento rozchod ho pronásleduje i dnes, a tak se s ní rozhodne po mnoha letech od jejich rozchodu sejít. Jejich schůzka skončí novou hádkou. Při návratu Michael v hotelu potká dvě ženy, které pozve na drink. Jedna z nich, Lisa s hlasem Jennifer Jason Leigh, ho zaujme natolik, že ji Michael pozve do svého pokoje.

Anomalisa je nehledě na to, že je natočena jako animovaný film, v podstatě klasický hraný film. Není primárně určena pro dětské publikum, které je cílovou skupinou valné většiny animovaných filmů. Je, jednoduše řečeno, animákem pro dospělé. Těžko ho lze doporučovat rodičům s dětmi, ale i samotným rodičům. Anomalisa se může směle zařadit po bok předchozího Kaufmanova filmu Synecdoche, New York, a doporučil bych ho jen skalním Kaufmanovým fanouškům. Ostatním nejspíše příde jako moc divný a nedivácký. Anomalisa je absolutně nehollywoodská, nepodobná všemu, co z této továrny na sny vychází. Kaufman ji také záměrně natočil mimo hollywoodský systém a financoval ji částečně prostřednictvím fanouškovské podpory na kickstarteru.

Fotografie z filmu Anomalisa / AnomalisaAnomalisa
je silným autorským počinem, který opět dokazuje Kaufmanovu výjimečnost a originalitu a jde o podobný těžko slovy převoditelný zážitek jako jeho zmíněný režijní debut. Originální nápad nechat namluvit každou postavu (včetně ženských) kromě obou hlavních pouze jediným hlasem (Tom Noonan) zvyšuje hrdinovu osamocenost uprostřed "davu bez tváře". Kaufmanovi se povedlo natočit přesvědčivou psychologickou sondu do nitra očividně psychicky nalomeného, možná narušeného individua, jehož frustrace přesvědčivě dopadají na diváka. Odpovídající hudební doprovod k tomuto portrétu obstaral Carter Burwell

Kaufman byl za Anomalisu nominován na Oscara i na Zlatý glóbus, tentokrát v kategorii nejlepší animovaný film, ale vedle mnohem diváčtější a klasičtější pixarovky V hlavě neměl valnou šanci. Nominace jeho filmu je ale odpovídajícím oceněním nesporných kvalit tohoto na poměry animovaných filmů zcela unikátního díla.

Originální trailer filmu Anomalisa