Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Portrét: Jan Němec -

Portrét: Jan Němec - "Enfant terrible" českého filmu

Vydáno: 20.03.2016 19:44 v sekci Články | Publicistika - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Český film ztratil po Věře Chytilové a Miroslavu Ondříčkovi další výraznou personu, která byla jejich generačním souputníkem, režiséra Jana Němce. Němec si právem zaslouží přívlastek "Enfant terrible" českého filmu.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Jan Němec se narodil 12. července 1936 v Praze. Studoval režii na FAMU mimo jiné i u slavného Otakara Vávry. Na rozdíl od svých souputníků a posluchačů režie Miloše FormanaVěry ChytilovéJiřího Menzela nebo Evalda Schorma měl ale Němec na Vávru i jednu ne zcela příjemnou vzpomínku, když mu slavný profesor nepovolil natočit absolventský film, který se měl jmenovat Čekání. Němec nakonec místo toho musel realizovat desetiminutový film Sousto, které spolu s autorem předlohy Arnoštem Lustigem vybrali z knihy povídek Démanty noci.

režisér Jan NěmecSousto z roku 1960 bylo o třech vězních z koncentračního tábora, kteří se pokusili ukrást bochník chleba z vagónu hlídaného nacisty a Němec byl za něj odměněn Hlavní cenou za nejlepší krátký film na festivalu krátkých filmů v Oberhausenu. Na ploše krátkého filmu si tu připravil půdu pro svůj celovečerní debut, který byl rovněž natočen podle jedné Lustigovy povídky z onoho souboru. Ještě před tím sbíral zkušenosti na Barrandově jako asistent a pomocný režisér u Martina Friče a Václava Kršky, na kterého s úctou vzpomínal, zvláště na jeho poetický Měsíc nad řekou. Asistoval i u hraného debutu svého generačního kolegy Jaromila Jireše Křik.

Pak už přišel Němcův debutový celovečerní film, kterým jsou Démanty noci. Samotná povídka, podle které Němec svůj film natočil, se jmenuje "Tma nemá stín". Němec si však jako název filmu raději zvolil název celého knižního souboru Démanty noci. Démanty noci, v nichž Lustig popsal svoje vlastní zkušenosti z koncentračního tábora, jsou o dvou klucích, kteří uprchnou z transportu do lágru a vyhladovělí, polomrtví utíkají lesem, než je chytne banda sudetských senilních starců. Film je nicméně pozoruhodný svým stylem, tím jak se v něm prolínají představy, vzpomínky na život v Praze před válkou i surrealisticky laděné snové sekvence, zvláště ona slavná pasáž s mravenci citující slavného Andaluského psa.

Ladislav Janský, Antonín Kumbera ve filmu Démanty noci / Démanty nociNěmec do hlavních rolí obsadil neherce, které si zvolil jen pro daný typ rolí. Valná většina filmu se odehraje bez dialogů jen s nejnutnějšími slovními informacemi. Důležitější zde byla obrazová stránka, na kterou si Němec najal naše nejvýznamnější kameramany Jaroslava Kučeru, kterému jako druhý kameraman pomáhal tehdy začínající Miroslav Ondříček. Právě Ondříček natočil onu úvodní dlouhou a podle slov režiséra obtížně realizovatelnou kamerovou jízdu. Velkou zásluhu Němec také v práci na svém filmu připsal střihači Miroslavu Hájkovi, který mimo jiné stříhal i filmy Chytilové a Formana. Démanty noci byly v roce 1964 odměněny Velkou cenou na mezinárodním festivalu v německém Mannheimu.

Ukázka z filmu Démanty noci

Po Démantech noci se Němec přidal k "manifestu" tzv. české nové vlny, kterým byly povídkové Perličky na dně podle povídek Bohumila Hrabala. Spolu s ním se na filmu podíleli Menzel, Jireš, Schorm a Chytilová. Němcův segment nesl název Podvodníci a byl o dvojici důchodců v nemocnici, kteří si návzájem vyprávějí vymyšlené historky. 

Fotografie z filmu  / O slavnosti a hostechPotom už realizoval svůj druhý celovečerní film, slavné podobenství O slavnosti a hostech, které mu získalo velkou pozornost tehdejšího politického režimu i pověst "Enfant terrible" českého filmu. Na scénáři s Němcem spolupracovala i jeho první manželka Ester Krumbachová, jedna z nejvýznamnějších postav tehdejší kultury. O slavnosti a hostech je stylem docela odlišné od Démantů noci. Jako kdyby ho natočili dva jiní tvůrci.

Podobně jako ony ani O slavnosti a hostech nemá klasický příběh nebo děj. Sledujeme zde pouze výlet několika přátel, mužu a žen, kteří si chtějí v přírodě uspořádat piknik. Než je ale "přepadne" skupina několika mužu v čele s podivně se chovajícím Rudolfem (Jan Klusák). Ten skupinu hostů "násilím" odvede ke svému pánovi, hostitelovi (dr. Ivan Vyskočil), který pro ně uspořádá "slavnost". Jeden z hostů mu ale pokazí náladu, když z hostiny "bez dovolení" odejde.

dr. Ivan Vyskočil ve filmu  / O slavnosti a hostechVíce než svými filmovými kvalitami a výjimečností v českém filmu, zaujal O slavnosti a hostech tehdejší komunistický režim a cenzory, kteří v Němcově filmu viděli výsměch socialismu a jeho hodnotám a v tváři Ivana Vyskočila nalezli podobnost s Leninem, což mělo pro Němcův film i pro něj samotného neblahý dopad. Podobně jako do Démantů noci i do O slavnosti a hostech Němec obsadil do hlavních rolích neherce, i když s jiným záměrem než u předchozího. Každý z nich, vedle Vyskočila, Klusáka ještě například Evald Schorm, Zdena ŠkvoreckáKarel Mareš a další, byli důležitými postavami tehdejší kulturní scény. Oba filmy mají ještě společné to, že patří k tomu nejlepšímu v českém filmu vůbec.

Ukázka z filmu O slavnosti a hostech

Před úplným zákazem činnosti stihnul Němec ještě natočit poeticky laděný povídkový triptych Mučedníci lásky, který nesl podtitul "filmový šanson o touze po štěstí". Ve třech povídkách V pokušení manipulanta, Nastěnčiny sny a Dobrodružství sirotka Rudolfa sleduje v sentimentálním zabarvení tři různé podoby hledání lásky. V pokušení manipulanta si zahrála i druhá Němcova žena, zpěvačka Marta Kubišová. Po srpnové ruské invazi v roce 1968, kterou režisér pohotově zdokumentoval v Oratoriu pro Prahu, měl Němec jako spousta dalších v československém filmu na dlouhá léta odvozoněno.


Jan Potměšil, Lucie Rejchrtová ve filmu Jméno kódu: Rubín / Jméno kódu: RubínKrátce ještě pracoval pro televizi, natočil několik hudebních klipů s Martou Kubišovou, než byl donucen definitivně z Československa odejít. Právě toto násilné přerušení umělecké činnosti přetrhlo nit kontinuity Němcovy tvorby. Na rozdíl od jiných (Juráčka, Schorma) se ale dočkal pádu komunistického režimu během takzvané Sametové revoluce v listopadu 1989 a po 15 letech v exilu v Německu a v Americe se vrátil do vlasti. 

Pro svůj comebackový film si zvolil adaptaci Utrpení knížete Sternenhocha od Ladislava Klímy nesoucí název V žáru královské lásky. Do hlavních rolích obsadil excentrického zpěváka a muzikanta Viléma Čoka a Ivanu Chýlkovou. Děj se odehrával v současné Praze, mimo jiné i na žižkovském televizním vysílači. Do vedlejších rolích Němec obsadil celou škálu vynikajicích herců včetně proti svým typům obsazených Josefa Abrháma a Boleslava Polívky. Většina herců si spolupráci s Němcem, kterou přirovnávalï k jazzové improvizaci, pochvalovala. Nicméně výsledkem byl dost rozpačitý film, který pouze samoúčelně provokoval a nudil. V žáru královské lásky byl nepovedený experiment, který ani zdaleka nepřipomíná sílu a brilantnost Němcových stěžejních děl z let šedesátých. 


Karel Roden ve filmu  / Holka Ferrari DinoPodobně bezvýrazně a zmateně působil i jeho další celovečerní film, který nesl podtitul "příběh o alchymii, moci, lásce a pozitivních silách v člověku" Jméno kódu: Rubín, do kterého obsadil Jana Potměšila a který zaujal jen několika záběry kameramana F. A. Brabce a hudbou Jana Hammera. Naopak na digitální kameru natočené Noční hovory s matkou, osobitý Němcův filmový autoportrét, mu opět získal přízeň diváků i kritiky. Do filmových výpovědí své bývalé ženy Ester Krumbachové i svého vzdáleného bratrance Václava Havla zakomponoval i pseudodokumentární záběry herců Karla Rodena a Zuzany Stivínové. Němec tu jejich ústy vede fiktivní dialog se svou zemřelou matkou, oční lékařkou. Za film získal Zlatého leoparda v Locarnu v roce 2001 za nejlepší práci s digitálním videem. 

Ukázka z filmu Jméno kódu: Rubín

Z dalších Němcových filmů stojí za zmínku ještě dokumentární portrét české surrealistické výtvarnice ToyenHolka Ferrari Dino vracející se k dramatickým událostem v roce 1968 nebo experimentální film o své vlastní operaci srdce nazvaný Krajina mého srdce. Milovník experimentů a nových technologií natočil také vůbec první český 3D film Heart Beat 3D. Aktivně činný byl až do své smrti. Od loňského roku pracoval na filmu vypůjčujícím si název od Scorseseho Vlka z Wall Street, který se měl jmenovat Vlk z Královských Vinohrad. Němec ho natáčel podle vlastních autobiografických povídek a hlavní roli tu měl hrát Jiří Mádl. Podle slov své manželky Ivy Ruzselákové už ale na jeho dokončení neměl síly.

režisér Jan NěmecCo s tímto projektem bude po Němcově smrti dál, je zřejmě ve hvězdách. Jan Němec zanechal v českém (československém) filmu minimálně dvě nesmazatelné stopy, svými dvěma filmy, o nichž jsem tu mluvil nejvíce, Démanty noci a O slavnosti a hostech. V českém filmu patřil mezi jeho největší experimentátory a provokatéry, což potvrdil i svým demonstrativním vrácením Medaile za zásluhy, kterou obdržel z rukou svého přítele, kolegy Václava Havla v roce 2002 na protest proti uděleným státním vyznamenáním Milošem Zemanem v roce 2014. Jan Němec zemřel 18. března 2016 ve věku 79 let.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 44. týden
Top 20 ČR: Bez novinek vede Venom V českých kinech panuje dominance třetího dílu Venoma, který spolu s osvědčenými domácími tituly odrazil nápor všech, málo výrazných novinek. čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 44. víkend
Box office: Venom neměl konkurenci Venom: Poslední tanec se udržel v čele žebříčku Box office jednoduše proto, že neměl žádnou konkurenci. Tou jedinou byla novinka Here, která ale propadla. čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 1. 11. 2024 - 7. 11. 2024
TV tipy: Milovaný bezbožník prošel bitvou u La Plata Také začátek listopadu v televizích pokračuje v nastoleném trendu a prakticky rezignuje na jakoukoli zajímavou premiéru. Náš výběr tak tentokrát tvoří pouhá trojice málo známých dramat, která ale rozhodně mají co nabídnout. čtěte zde
Vydáno: 01.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 44. týden
Kinopremiéry: Anora a Trump se zúčastnili konkláve, kde objevili tajemství smrti Poslední říjnový den rozšíří programy kin kromě krátké přehlídky němých filmů plejáda novinek, z nichž rozhodně za největší pozornost stojí všude chválené a v Cannes oceněné drama Anora a atraktivní náboženský thriller... čtěte zde
Vydáno: 30.10.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 43. týden
Top 20 ČR: Venom zvítězil na celé čáře Třetí díl spider-manovského spin-offu Venom: Poslední tanec smetl veškerou konkurenci a v českých kinech mu patří první místo. čtěte zde
Vydáno: 29.10.2024 11:44 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Řezníci spáchali na panenské královně zločin v šantánu (04.10.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Vlny Jiřího Mádla jsou strhujícím dobovým thrillerem světové úrovně (16.08.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Můj kamarád tučňák se veze na vlnách vetřelce (14.08.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Komedie Mord o vesnické zabijačce a mužské křehkosti těží z české nátury (08.08.2024 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Téma: Nejočekávanější filmy (druhé poloviny) roku 2024 (29.06.2024 12:30 v Články | Publicistika)
- Jubilejní ročník Fokus Festu bude v duchu retro (08.06.2024 09:00 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Modelář Batman nikdy neodvrací zrak a prožívá milostnou aféru (31.05.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel Jan Kačer (25.05.2024 07:30 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta (24.04.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů (13.04.2024 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Nezlomní Krotitelé duchů v říši ledu sledují ohňostroje (10.04.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny (27.03.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Protivná sprostá kung fu panda vyzvala železné bratry (06.03.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Gump - jsme dvojka (05.03.2024 14:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Zatracený Dalibor prožil šok na návštěvě (01.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   40/2024

Joker: Folie à Deux
3/10

Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe